Alcoholvrij februari door

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Alcoholvrij februari door; bewustmakingscampagne breidt uit naar Slowakije

Het negende jaar van de campagne is begonnen, wat Tsjechen helpt hun relatie met alcohol te testen en gevestigde gewoonten te veranderen. De campagne speelt in op het alarmerende aantal mensen dat buiten de rangen van risicovol alcoholgebruik in ons land komt, en is bedoeld om Tsjechië te helpen af te dalen van de topposities van alcoholgebruik per hoofd van de bevolking. Een noviteit van het jaar 2021 is een geïllustreerd boek, dat geregistreerde "drogers", zorgvuldig gedestilleerd entertainment belooft gedurende 28 dagen op het droge.

De Suchej-campagne in februari vestigt traditioneel de aandacht op de alomtegenwoordigheid van alcohol in het leven van Tsjechen en biedt suggesties om hun relatie met alcohol te heroverwegen. Zo kan iedereen tijdens zijn 28-daagse challenge afstand nemen van alcohol en kijken wie wie controleert. Volgens het bureau Nielsen Admosphere is de bekendheid van de campagne vorig jaar gestegen van 47% naar 58% onder de Tsjechische bevolking. 9% van de volwassenen verklaarde deel te nemen, dwz ongeveer 600.000 mensen.

Het alarmerende feit dat meer dan een miljoen Tsjechen balanceren achter de rand van risicovol drinken, wordt ook opgemerkt door prof. Michal Miovský van de afdeling Verslavingskunde aan de Charles University: "In principe is elke zevende volwassene die je tegenkomt in een tram of op straat klaar voor een consult bij een verslavingsarts."

28 dagen droog
Na de T-shirts en korte broeken die de drogers 2019 in de stemming moesten houden, en de reddingspakketten met het blikje #nots vorig jaar, komt het team van organisatoren met het boek Suchej februari, 28 redenen om een raszuiver leven te proeven. 72 Tsjechische persoonlijkheden, experts, journalisten en gewone stervelingen met buitengewone menselijke verhalen droegen bij aan het boek. Ze omvatten ook de schrijver Josef Formánek, de directeur Petr Popov en de muzikant Petr Fiala.

In de 28 geïllustreerde hoofdstukken vinden deelnemers aan Dry February argumenten om het "raszuivere leven" te proeven.

Hoe deel te nemen?
De regels van Dry February zijn simpel: een hele maand geen druppel alcohol. Iedereen kan de uitnodiging accepteren door zich te registreren op de website www.suchejunor.cz . Door het boek te kopen, zullen geïnteresseerden ook de campagne, verdere educatie, preventie en uitdrukkelijke steun voor het idee van #insuchoveritas, dat betrekking heeft op het jaar 2021, steunen.

Een alcoholvrije maand brengt ook een aantal voordelen met zich mee. “Het effect van onthouding, al is het maar voor korte tijd, wordt natuurlijk vooral geregistreerd door mensen die regelmatig en vaak alcohol drinken. Na een maand verbeteren niet alleen de leverfuncties en de mentale toestand, maar verandert het uiterlijk ook duidelijk positief ”, legt Ladislav Csémy van het National Institute of Mental Health uit.

Suchej February werd 9 jaar geleden opgericht als een van de activiteiten van de Open Men League. Op dat moment sloten enkele tientallen enthousiastelingen zich aan bij het kleine initiatief ter bevordering van de gezondheid van mannen. In de loop der jaren is het idee een onderscheidende campagne geworden met een landelijk bereik en een aanzienlijke impact op de alcoholische gewoonten van de Tsjechische samenleving. Dit jaar wordt de campagne opnieuw gesponsord door een onafhankelijke vereniging en is voor het eerst over de grenzen gesijpeld.

bron: svetneziskovek.cz
 
Bovenaan