Alcoholcontrole

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vodnik

† In Memoriam
Heel vervelend voor Dillen en laat het een waarschuwing voor anderen zijn!
Het lijkt er op dat D. bij verstek veroordeeld is en dan zijn eis en veroordeling meestal hetzelfde. Een mail heeft geen rechtsgeldigheid en die is hoogstwaarschijlijk gewoon terzijde geschoven.

Tip voor degenen die veelvuldig in CZ verblijven: zorg voor een Tsjechische rechtsbijstandverzekering! Een advocaat kan wonderen doen in zulks situatie.
 
Ik ben al veel eerder door plaatselijke vrienden gewaarschuwd voor dit fenomeen en hou er rekening mee.
Laatste jaren gebruik ik bij de lunch geen alcohol of uitsluitend een NEALKO biertje.
Mijn auto gaat iedere middag ergens tussen 16.00 en 18.00 uur op slot op de parking van het hotel of de camping.
Ik ga daarna alleen te voet of maak, indien nodig wegens de afstand en/of het hoogteverschil in de stad Kutna Hora, alleen gebruik van de taxi, die in CZ weinig tot niets kost.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Zo Dillen, dat is flink! Nou inderdaad, laat dit voor iedereen een les zijn, want zo wordt je vakantie Tsjechië alsnog duur.
 
Gorrit schreef:
Sas schreef:
En die straf geldt ook voor in NL?
ik denk 't niet
Ik zou dat voor de zekerheid toch even uitzoeken. Het zou pijnlijk zijn als je in Nederland aangehouden wordt en je blijkt een rijontzegging te hebben. Rijden zonder geldig rijbewijs is geen overtreding, maar een misdrijf en dan zijn de straffen niet mals. Dat lijkt mij na die 500 euro boete niet iets om een gokje op te wagen. :nee:
 
Ik denk dat Justitie Dillen wel actief zal benaderen als de rijontzegging wordt overgenomen maar even navragen om onzekerheden uit te sluiten kan vast geen kwaad.
 
Ik vrees wel iets meer dan alleen maar een lesje. En niet echt van toepassing voor Dillen denk ik...
Het artikel waar de foto in staat (en vooral het bijschrift bij de foto) is wel interessant:
Drunk-driving is a problem as the penalty-point system fails to impress drivers.
Vrije vertaling van het artikel:
Het veel besproken punten-systeem heeft na een hoopvolle start in 2006 niet het gewenste effect gesorteerd.
Vooral onder jongere bestuurders is het rijden met drank op en te snel rijden niet of nauwelijks afgenomen. De Tsjechische jeugd is van bovenstaand plaatje dus nog niet onder de indruk.
Het Ministerie van Transport overweegt nu, net als Duitsland, de introductie van een voorlopig rijbewijs voor jongeren. Hoewel dat in Duitsland niet veel verbetering bracht.
 
Het is nogal een heftige straf, zeg. Het zal zeker lastig worden als de rijontzegging in NL ook geldt. 8 maanden rij-ontzegging in CZ lukt nog wel, tot de Duitse grens rijden en een ander laten rijden in wel voor een vakantie vol te houden.

Succes, Dillen
 

Marcel

Moderator
wordt het toch eens tijd voor een algemene EU wet en regelgeving op dit gebied.
rij-ontzegging in een EU-land gekregen ? dan meteen in de hele EU niet meer achter het stuur.
 
Dan mag men eerst wel eens beginnen de regelgeving qua toegestaan drankgebruik binnen de EU gelijk te trekken, anders krijg je de idiote situatie dat je een rijontzegging in het ene land hebt gekregen voor een drankpromillage waarvoor je in een ander land alleen maar (of zelfs niet eens) een boete krijgt.
 
Een simpel grondwetje wil nog niet eens lukken:nee:
Ik denk dat deze verwarrende situatie wel even zal voortduren..
 
Vanavond aangehouden. Gelukkig reed ik niet, maar Jorik. Een heel verhaal in het Tsjechisch. Jorik : Hollandsko??? De Tsjechische politieagent zegt : 'he, Hollandsko' en loopt nog eens om de auto. Ja, een jeep met Tsjechisch kenteken. Toch maar de papieren controleren en het rijbewijs. Dat klopte. Maar er moest ook nog geblazen worden en ook dat was in orde. Binnen een paar minuten reden wij weer. Dat gold niet voor alle anderen die werden aangehouden.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik zou dat voor de zekerheid toch even uitzoeken. Het zou pijnlijk zijn als je in Nederland aangehouden wordt en je blijkt een rijontzegging te hebben. Rijden zonder geldig rijbewijs is geen overtreding, maar een misdrijf en dan zijn de straffen niet mals. Dat lijkt mij na die 500 euro boete niet iets om een gokje op te wagen. :nee:
Heer Punk toch.
Rijden zonder (geldig) rijbewijs is een overtreding! Rijden tijdens een ontzegging is een misdrijf. Overigens hoeft Dillen wat dat betreft niet bang te zijn in Nederland. De ontzegging is alleen van toepassing in Tsjechie. Nederland zal een degelijke "straf" niet overnemen.
Gewoon betalen die 13.000 kronen voordat de kroon nog duurder wordt.
 
Heer Tabe toch.
Ik neem aan dat je begrijpend kan lezen? In dat geval weet je dat ik het heb over een eventuele aanhouding van dillen terwijl hij een rijontzegging heeft. Je rijbewijs is op dat moment (tijdelijk) ongeldig verklaard en dan is rijden een misdrijf.
Waarop baseer jij overigens je bewering dat Nederland die straf niet zal overnemen?
 

Tabe

† In Memoriam
Zoals het daar stond was het een overtreding! En ik wist dat die vraag van jou zou komen. Gewoon vanwege het feit dat het misdrijf in Tsjechiie in Nederland niet strafbaar is. Een ontzegging in Nederland is dan ook niet mogelijk. Wat wel kan is dat de Tsjechische justitie de boete die opgelegd is door de Nederlandse justitie laat innen maar daar gaan maanden overheen. En waar het precies staat??? weet ik niet, ben te lang uit die praktijk
 
Tabe schreef:
En waar het precies staat??? weet ik niet, ben te lang uit die praktijk
Dat is dus inderdaad het punt: Tsjechië is inmiddels ingeburgerd EU-lid en heeft dus ook te maken met overkoepelende EU-regels die gelden tussen de lidstaten onderling. Die kunnen heel anders zijn vroeger. En aangezien jij (zoals je zelf zegt) al te lang uit de praktijk bent en ook niet weet waar die regels staan, zou ik persoonlijk e.e.a toch even navragen bij mensen die op de hoogte zijn van de actuele regels en wetgeving. ;)
 
Bovenaan