Alcoholcontrole

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de herfstvakantie ben ik aangehouden door de politie in Tsjechie.
Een biertje gedronken bij het eten, de blaastest gaf 0.35% aan.
Nu moet ik 4 dec. 2007 voorkomen voor een hoorzitting in Trutnov in het Tsjechisch.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen ?
 
Weet je zeker dat je 0,35% alcohol in je bloed had?? Niet bepaald gevolg van "een biertje" en potentieel fataal, ik neem aan dat je 0,035% (0,35 ‰ promille) bedoelt.
Ik geloof overigens dat je erg geluk gehad hebt met slechts "heenzending en dagvaarding". Dat geluk heeft niet iedereen in Okres Trutnov.

Ik vraag me af hoe het zit met de eventuele straf die je opgelegd gaat krijgen. Geldt die alleen in Tsjechië of wordt de veroordeling gemeld bij de justitie in Nederland? En verder: Wat zijn de gevolgen van het negeren van de dagvaarding die je op zak hebt.

Ik zou ondanks de goed bedoelde adviezen hier toch maar even bij een echte deskundige gaan informeren over deze situatie.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik sluit me aan bij de reactie van Gorrit. Een advocaat is wenselijk in deze zaak.
De mogelijkheid bestaat dat de Nederlandse staat middels de Wet Overdracht Tenuitvoerlegging straffen (WOTS) de zaak overneemt, maar dat kan alleen als het strafbare feit (alleen misdrijven) in Tsjechie strafbaar is en ook In Nederland strafbaar is. In Nederland is volgens mij 0.35 niet strafbaar dus zal de Nederlandse staat deze zaak niet overnemen.

Negeren van de dagvaarding is niet wenselijk. Omdat het feit in Tsjechie strafbaar is en mogelijk als een misdrijf wordt behandeld loopt men de kans in het internationale opsporingregister te komen. Lijkt me in dit geval niet erg waarschijnlijk, maar persoonlijk zou ik dat risico niet nemen. Overigens zou elk verblijf in Tsjechie risico's met zich meebrengen.

Trachten uit te komen op een boete en deze dan overmaken. Een advokaat kan daar in bemiddelen.

Overigens is dit een goede waarschuwing voor een ieder die denkt in Tsjechie wel met een glaasje op te kunnen rijden. Niet doen dus.
 
Ik zou ook een tolk meenemen.

Maar ik zou zeer zeker gaan.

Hoe luid het spreekwoord ook al weer?

Wie zich brand...........
 

Macek

Geroyeerd Lid
In de herfstvakantie ben ik aangehouden door de politie in Tsjechie.
Een biertje gedronken bij het eten, de blaastest gaf 0.35% aan.
Was u niet op de hoogte van de wet in Tsjechië, die bepaald dat iemand die alcohol genuttigd heeft geen voertuigen mag besturen? Systeem nul, in mijn ogen het beste systeem, en het voorkomen is al morgen dus is dit bericht ietwat aan de late kant!
 

Tabe

† In Memoriam
Ik ben niet meer zo goed op de hoogte van de huidige (nieuwe) verkeerswetgeving maar wat Punkensteijn bedoelt valt (vermoedelijk) niet in de categorie verkeersmisdrijven maar in de categorie verkeersovertredingen. Dus zal de WOTS niet van toepassing zijn.

Overigens is het niet noodzakelijk ZELF voor te komen in Tsjechie. Wenselijk is het wel. Misschien verstandig de rechtbank waar deze zaak behandeld wordt de reden van een eventuele afwezigheid mede te delen. Helemaal niets van je laten horen is BINGO, net als in Nederland.
 
Tabe schreef:
..... wat Punkensteijn bedoelt valt (vermoedelijk) niet in de categorie verkeersmisdrijven maar in de categorie verkeersovertredingen. Dus zal de WOTS niet van toepassing zijn.
Nee nee... Rijden onder invloed is tegenwoordig wel degelijk een misdrijf, geen overtreding.

Lees o.a. maar op de site van Veilig Verkeer Nederland:

Rijden onder invloed is een misdrijf dat zwaar kan worden bestraft. De politie besteedt steeds meer aandacht aan het opsporen van rijders onder invloed. Ook de vervolging door justitie wordt strenger uitgevoerd. Zo is bijvoorbeeld enige jaren geleden bepaald dat de politie het rijbewijs kan inhouden van een bestuurder bij wie een te hoog alcoholgebruik is geconstateerd. Bovendien zijn er steeds meer mensen die hun rijbewijs blijvend kwijt raken.
Het is dus zeker niet ondenkbaar dat Dillen de eventuele bekeuring uiteindelijk via de Nederlandse justitie krijgt thuisbezorgd.
 

Tabe

† In Memoriam
Nee nee... Rijden onder invloed is tegenwoordig wel degelijk een misdrijf, geen overtreding.
......
Het is dus zeker niet ondenkbaar dat Dillen de eventuele bekeuring uiteindelijk via de Nederlandse justitie krijgt thuisbezorgd.
Ik had al gezegd dat ik niet helemaal meer op de hoogte ben van NIEUWE wetgeving., en zeker niet die op het verkeersgebied. Dus als het feit dat Dillen heeft begaan in Tsjechie in Nederland als misdrijf wordt aangemerkt dan kan de tenuitvoerlegging van de door de Tsjechen opgelegde straf worden overgenomen door de Nederlandse justitie. (WOTS) Let wel ; dat geldt ook voor gevangenisstraf. Vaak worden de straffen aangepast aan de Nederlandse wetgeving. Bijvoorbeeld; iemand krijgt 8 jaar voor hashhandel in Marokko. Deze straf zal bij overdracht in Nederland aanzienlijk korter worden.

Een in Tsjechie veroordeelde Nederlander, die DAAR zijn gevangenisstraf ondergaat, kan een verzoek doen zijn straf in Nederland te mogen ondergaan. Daar wordt vaak gevolg aan gegeven. Heer H. bijvoorbeeld zou dat kunnen doen. Men moet in Nederland wel een woonadres hebben uiteraard. Overigens heeft H. van deze mogelijkheid geen gebruik gemaakt.

Ook in Nederland veroordeelde Tsjech kan een verzoek indienen om de straf in tsjechie uit te zitten. Gek genoeg was/is daar weinig animo voor.
 
een Tsjechische vriend van mij is het zelfde overkomen. waarschijnlijk zul je een boete krijgen reken in de tientallen duizende en waarschijnlijk een verbod voor bepaalde duur te rijden in Tsjechie. je rijbewijs kunnen ze je niet afpakken, dat mag alleen het land van uitgifte. maar heen gaan zal ik zeker. anders wordt je er de volgende keer bij een controle er uit gevist. en de rechter zal je bij verstek veroordelen. en als je niet komt zal de straf hoger uit vallen. je kunt zelfs tot ongewenst persoon verklaard worden in Tsjechie
 

Tabe

† In Memoriam
...........de rechter zal je bij verstek veroordelen. en als je niet komt zal de straf hoger uit vallen. je kunt zelfs tot ongewenst persoon verklaard worden in Tsjechie

Zover zal het niet komen. Voor een ongewenstverklaring zal iets meer gebeurd moeten zijn dan een beetje te veel alcoholgebruik in het verkeer. Ook in Tsjechie.

Net als in Nederland zal de rechter conform de eis straffen als je niet op de zitting verschijnt. Het is wenselijk te verschijnen, maar je kunt ook een advokaat de zaak voor je laten waarnemen.
Laat de rechtbank in ieder geval even weten waarom je niet in persoon verschijnt.
 

pepo

† In Memoriam
een Tsjechische vriend van mij is het zelfde overkomen. waarschijnlijk zul je een boete krijgen reken in de tientallen duizende en waarschijnlijk een verbod voor bepaalde duur te rijden in Tsjechie.

Bij het constateren van het promillage hoger, dan 0.00 % kun je een boete opgelegd krijgen tussen de 25 en 50 000 kronen. Bij het promillage boven 0.3 promile krijg je 7 strafpunten, anders 4 punten minder.
Ook de buitenlanders worden met strafpunten beloond. De Tsjechen zijn bij het bereiken van 12 punten de rijbewijs kwijt, de buitenlanders mogen gedurende 1 jaar geen motorvoertuig in Tsjechie besturen. Kwijtschelding 4 punten bij straffeloos rijden gedurende 1 jaar.

Bron: Ministerie van verkeer:

Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích podle § 22 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona č. 411/2005 Sb a zákona č. 226/2006 Sb.
 
mijn kennis heeft de volgende morgen moeten blazen. en teveel alchohol in het bloed heeft een jaar niet mogen rijden
 

pepo

† In Memoriam
Dat was ik inderdaad vergeten -> 1 tot 2 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid komt er mogelijk bij. (Zákaz činnosti 1 - 2 roky)
 
pepo zit er goed bij inde buurt reken op een boete tot 50000 kc met een mogelijke rij ontzegging. je rijbewijs afpakken kan de tsjechische staat niet. en als je niks beters te doen hebt die dag zal ik je toch aanbevelen heen te gaan. en neem een vertaler mee. hoeft niet perse een advocaat te zijn. je kunt ook vragen aan de rechtbank wat het verstandigst is
 
brno05 schreef:
..... als je niks beters te doen hebt die dag zal ik je toch aanbevelen heen te gaan. en neem een vertaler mee. hoeft niet perse een advocaat te zijn. je kunt ook vragen aan de rechtbank wat het verstandigst is
Dan mag dillen wel even flink tempo maken, want hij moet er morgen al zijn. :fluit:
 
Nou Dillen dat wordt dus nog snel even koffer pakken en vannacht gaan rijden.

Heer veel sterkte gewenst, we horen graaqg hoe het afloopt.:zwaai:
 

pepo

† In Memoriam
Dillen heeft maar een bericht geplaatst na zijn najaarvakantie in Tsjechie. En gelijk dit!

Persoonlijk vind ik zijn geval bijzonder lullig, triest en onrechtwaardig.
Je kunt wel zeggen, ja dat wist je toch, had je moeten weten, etc.

Vind ik niet echt. Een biertje na het eten, in de meeste gevallen desítka ook, een uurtje napraten na het eten, knap nuchter na dat biertje een uur geleden en dan Hoo, Blazen.
Op dat moment, ook al heb je minder, dan 0.3 promille, ben je een zeer zware overtreder. En je wordt, wat de strafmaat betreft, gelijkgesteld aan iemand, die straalbezopen achter het stuur kruipt en al dan niet slingerend hier en daar een kip of een haan plat rijdt en uiteindelijk door de mand valt of tegen een brugleuning rijdt en dan zachtjes in slaap valt.
Ik ben geen voorstander van rijden onder invloed en doe ik ook niet, denk ik dan. Maar dit kan bijna iedereen overkomen, Tsjech of Nederlander:
Je gaat naar je hospoda om half negen.
Je drinkt wat, het is zo wat stil.
Om 10 uur komt een stel vrienden en je gaat meee feesten. Kwart over twaalf val je in je bed, 6 desitek en 2 becherovky achter je kiezen.
Om 9 uur sta je op, lekker ontbijten, om 10 uur ga je een zak gipsblokkenlijm halen. Hoo, Stop, Blazen!!
Wat denk je, komen er nog promilles uit je adem of niet? En zo ja, hoeveel?

( http://zdravi.medicentrum.com/ed/0/do/calculator/alcohol/)


Počet mililitrů požité tekutiny (ml): Aantal ml opgedronken vloeistof (1l = 1000 ml)

Procento alkoholu (%): Alcoholprocentage drank (bier 10=4%, bier 12=4.8%)

Vaše hmotnost (Kg): Uw gewicht

Počet hodin od konzumace alkoholu (h): Aantal uren na het nuttigen van de drank
 

Tabe

† In Memoriam
Dillen heeft maar een bericht geplaatst na zijn najaarvakantie in Tsjechie. En gelijk dit!
.........

Ja Pepo. Dat gevoel heb ik ook hierbij. En als ik dit zo lees dan heb ik diverse keren mazzel gehad. Wat Dillen is overkomen had, in principe, iedereen kunnen overkomen.

Een glaasje wijn bij het eten in een restaurant of een pivootje bij een vriend. Hoe vaak heb ik dat de afgelopen jaren niet gedaan. Het bleef altijd bij eentje in de veronderstelling dat het wel meeviel met de controle. Dillen heeft ons even met de neus op de feiten gedrukt.

Maar aan de andere kant, een 0.0 grens dan weet je waar je aan toe bent. 1 Glas wijn of 1 Pilsje op ? Niet rijden.
 
Bovenaan