Ahoj!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoj,

Samen met mijn Slowaakse man en 2 kleine kinderen willen we dit jaar naar Tsjechië emigreren. We hebben lang in Nederland gewoond (mijn man vanaf zijn 20e) en nu sinds 2 jaar in Spanje vanwege werk. Nu besloten om toch richting Tsjechië te gaan en iets te openen in het toerisme. Een B&B of camping oid. Ook zijn we dan dichterbij familie in Slowakije waar we erg close mee zijn. Super spannend en leuk natuurlijk maar meteen met de deur in huis vallen.. Iemand ervaring in het opzetten / runnen van een B&B, camping, pension oid??

Groetjes Cecilka!!
 
Iemand ervaring in het opzetten / runnen van een B&B, camping, pension oid?

Leuk plan, maar zoals Lisa zegt, valt het niet altijd mee om met alleen een camping en pension voldoende te verdienen.
Je zoekt iemand met ervaring? Wij hebben in 2003 een groot pand gekocht aan de voet van het Reuzengebergte en hebben van 2004 tot en met 2021 onze camping en pension gedraaid. In 2008 zijn we begonnen met de kaasverkoop. Met de camping zijn we gestopt en het pension draaien we nog in de winterperiode.
Als je iets van onze ervaring kunt gebruiken, dan mag je best een berichtje met vragen sturen.
 
EN hier is hij dan de azijn pisser .
Het is vrijwel onmogelijk hiermee geld te verdienen.
Heeeel Misschien als je al een hele grote zak met geld meebrengt .
Want als je een hypotheek of een financiering moet betalen ,ben je al bankroet voor je begint.
Als ondernemer heb je een bijna zwarte bril en kijk je dagelijks naar andere firmas.
Bijvoorbeeld tatra lomnice ,je ziet aan de leegstand en de gebouwen dat het gewoon niet te doen is in de toeristen sector.
Zelfde bij brnenska prehrada.
Nog maar helemaal niet te spreken over het aantal firmas dat ik zie verdwijnen hier.
 
Nou Wim, helemaal eens met je, ben ik niet.
Ik weet hier bij ons in de buurt een jong stel die 5 jaar geleden een camping gekocht hebben.
Als je er naar wilt kijken: https://www.campingregenboog.nl/ Van Ruben en Priscilla.
Zelfs met 2 jaar Corona gedoe erbij hebben die de afgelopen 5 jaar heel behoorlijk gedraaid en zit er zeker een toekomst in deze zaak.

Ik moet er wel een paar dingen bij zeggen.
Priscilla heeft marketing gestudeerd en daar heeft ze echt heel veel profijt van.
Het zijn hele harde werkers
Het is een christelijke camping en dat betekent toch een flinke trouwe achterban waar ze heel veel klandizie vandaan halen.

Verrekte moeilijk?? Ja!! Onmogelijk? Nee!!
 
Altijd ontmoedigen ,de echte harde doorzetter zal het wel redden.
99% vlucht terug naar nl.
Bedenk wel dat je je nl pensioen nagenoeg opgeeft ,en heeeel veel vanzelfsprekende luxe.
Dan nog de betaal mentaliteit
en tot slot haal eerst je middenstands diploma ,heb je in ieder geval 1 % van de basis kennis.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Ons voordeel is denk ik wel dat we geen hypotheek of financiering nodig hebben. We hebben een ruim budget van iets minder dan 8 ton euro. Ik denk ook dat we gaan voor een hotel/pension. Geen camping. Ons pensioen is gelukkig al geregeld door vastgoed wat we hebben in Slowakije. Mijn man is Slowaaks dus de mentaliteit en het leven in Slowakije is ons al bekend. Het is ook niet zo zeer de vraag of we het wel gaan redden maar meer de vraag of iemand anders ook een pension runt oid?
Groetjes!
 
In een beetje leuk gebied ben je ook in Tsjechie tegenwoordig makkelijk 8 euroton kwijt voor een instapklaar hotelletje, overigens.
(Of een stuk minder, maar dan zul je waarschijnlijk willen of moeten verbouwen. Ook de meeste Tsjechen verlangen tegenwoordig naar wat luxe.)

We zitten nu op een piek in de markt. Sinds kort beginnen de hypotheekrentes weer flink te stijgen en zullen de prijsstijgingen in onroerend goed afvlakken.
 
We kijken naar iets in zuid bohemen langs de grens van Duitsland en Oostenrijk. We willen een pension, woonhuis, restaurant en stuk grond erbij voor onze quad en fiets verhuur. Er staan mooie dingen te koop. Voor ons is het ook investering voor onze kinderen. Iets opzetten voor hun voor later.
 

kuurgast

Donateur
Alles is mogelijk, maar kost tijd, geld en veel bureaucratie. Maak eerst een goed doordacht plan.
Ga eens langs bij Hotel Pod Zvičinou. Dat hotel is een begrip in Tsjechië en wordt gerund door Nancy en Eric.
Zij kunnen je veel meer vertellen hoe het is om met kleine kinderen een bedrijf op te zetten en wat je moet hebben omtrent papieren voor een restaurant etc.
Denk niet te makkelijk over een B&B, mensen willen meer luxe en comfort. Kamers met eigen douche/wc en uitgebreid ontbijt met liefst lokale producten.
Je zal iedere dag met een vrolijk gezicht vanaf de vroege ochtend rond moeten lopen. De gasten zitten niet te wachten op een vermoeide chagrijnige verhuurder.
Gastvrouw/gastheer ben je dag en nacht ook als je kinderen ziek zijn of dat je hoofdpijn hebt.
Onroerendgoedprijs is momenteel aan de top en misschien over 2 jaar gunstiger.
Locatie: rust en ruimte, maar in de winter wil je dichter aan een weg zitten ivm sneeuw ruimen.
Kinderen moeten naar school en misschien wel doorstuderen, hoe ver ga je vanaf een regionale plaats zoeken + openbaar vervoer verbinding?
Winkels, waar haal je in de ochtend verse broodjes en grotere supermarkt in omgeving?
Hoe is het gebouw, vocht problemen? Aansluiting riolering etc. Dat leuke beekje achter het huis die ineens overstroomd met hoog water in het voorjaar.
Een weg die ineens veranderd in snelweg voor het huis. Verdiep je goed in dit soort zaken.
Doe het voor jezelf en sta er voor de volle 100% achter. Ga er niet vanuit dat je kinderen het later zomaar over willen en kunnen nemen.

Heb je de onderstaande topics al eens gelezen?
Werk meenemen, vinden, wonen in Tsjechië
Ons boerderijtje in Vrcen
 
Laatst bewerkt:
We kijken naar iets in zuid bohemen langs de grens van Duitsland en Oostenrijk. We willen een pension, woonhuis, restaurant en stuk grond erbij voor onze quad en fiets verhuur. Er staan mooie dingen te koop. Voor ons is het ook investering voor onze kinderen. Iets opzetten voor hun voor later.
Klinkt zooo mooi .
Maaar
Een bedrijf wat te koop staat ,staat niet voor niets te koop.......
En dat geldt over de hele wereld.
Ik luister altijd, maar alleen naar de negatieve dingen ,want de beste fouten zijn die door anderen gemaakt.
En de grootste pijn zit altijd in mijn portemonnee.
Wil je een bedrijf beginnen hier, wees bot ,stel ongemakkelijke vragen,pas op met bouw firmas.
Zorg dat je een grote reserve op je rekening hebt ,anders slaap je heeel slecht.
 
Klinkt zooo mooi .
Maaar
Curious je heb uiteraard gelijk met je Maaar....... en ja opgelicht wordt je overal in de wereld en misschien in het ene land wel wat meer dan in het andere. Dus heel goed opletten, voorzichtig zijn, niet over één nacht ijs gaan........ absoluut
Maaaaaar..... Je zegt: "Ik luister altijd, maar alleen naar de negatieve dingen" en dan kan je beter in je bed gaan liggen en wachten op wat komen gaat, want dan doe je helemaal niets meer in je leven. Zo zou je niet moeten willen leven, zo wil ik niet leven. Zo kom je nergens in het leven.

Om het positief te keren...
Wij kwamen in juli 2007 voor het eerst in Tsjechië op vakantie en september 2007 besloten we om hier te gaan wonen als ik met pensioen zou gaan.
In november 2007 vond een NL vriend van ons die in CZ woonde, een stukje grond wat mooi geschikt was om een huis op te bouwen, maar de grond had nog geen bouwbestemming, dus wij konden het daarom niet kopen. We hebben toen een constructie bedacht om het toch voor elkaar te krijgen en het proces om het bestemmingsplan te wijzigen in gang gezet. Daarna de financiën geregeld, zelf een huis ontworpen en getekend, een architekt gezocht, een aannemer gezocht, die er weer uitgeflikkerd en een nieuwe aannemer gezocht en uiteindelijk het huis gebouwd dat je op mijn avatar ziet.
We zijn tig dingen tegengekomen en hebben ook wel eens gedacht: "waar zijn we aan begonnen".
Maar in mei 2011 was ons huis klaar en in september 2018 ben ik gestopt met werken en zijn we geëmigreerd. Nog geen nanoseconde spijt!!

Conclusie: Ik ben blij dat we niet alleen maar naar de negatieve dingen hebben gekeken, want dan woonde ik nu nog in Nederland.

Martin
 
Bedankt voor de reacties. Er zijn altijd meer negatieve dan positief. Dat heb ik in mijn leven al meerdere malen ervaren als je afwijkt van wat 'normaal' is. Ik zal wel even mijn situatie verduidelijken. Het is niet zo dat ik nu voor het eerst emigreer. In mijn jonge studententijd naar Amerika verhuisd, daarna Engeland en Duitsland voor studie en werk. Na jaren weer in Nederland te hebben gewoond met mijn Slowaakse man, zijn we een aantal gekeken naar Spanje verhuisd. Dit vanwege een goeie baan. We hebben een woning plus bedrijf in Slowakije. Elke 2 maanden zijn we daar. We hebben een ruim budget spaargeld opgebouwd. Hiermee willen we een klein pension aankopen aan de rand van Duitsland / Zwitserland. Het bedrijf plus woonhuis in Slowakije houden we aan. De Tsjechische mentaliteit is voor ons bekend vanwege mijn Slowaakse man en familie. Tsjechië is een bekend land voor ons omdat we daar veel komen ook familie hebben wonen. Ik begrijp de negatieve reacties en ook bedankt daarvoor! Uiteraard is het niet zo dat we het alleen maar romantiseren. Maar het is ook niet zo dat we er ons hele inkomen uit moeten halen. Het is meer mijn droom en dromen moet je naleven. Want als je niks probeert, dan kom je nergens. We zijn erg avontuurlijk ingesteld. Ook qua school etc mentaliteit is voor ons niet vreemd aangezien mijn man Slowaaks is, familie hebben met veel kinderen en we veel in Slowakije zijn. We wonen nu in Spanje waar het schoolsysteem ook weer heel anders is dan het Nederlandse. En heel eerlijk... De tolerante mentaliteit van Nederlanders komt me mijn strot uit... Alles maar goedvinden, praten, toegeven..
 
Het is meer mijn droom en dromen moet je naleven. Want als je niks probeert, dan kom je nergens.
Cecilka, precies!!! en dat je dan soms op je plaat gaat, dat hoort er dan gewoon bij. Opstaan, stof afschudden en verder!
En heel eerlijk... De tolerante mentaliteit van Nederlanders komt me mijn strot uit... Alles maar goedvinden, praten, toegeven..
Pappen en nathouden, daar zijn Nederlanders zooooooo goed in.
 
@Cecilka de meeste adviezen zijn eigenlijk bedoeld voor de andere 99.999% van de forum lezers .
jij bent al een ondernemer denk ik.
Ik zie het meer als zoveel mogelijk dingen schrijven ,en ieder kan er zijn voor of nadeel mee doen.
Curious je heb uiteraard gelijk met je Maaar....... en ja opgelicht wordt je overal in de wereld en misschien in het ene land wel wat meer dan in het andere. Dus heel goed opletten, voorzichtig zijn, niet over één nacht ijs gaan........ absoluut
Maaaaaar..... Je zegt: "Ik luister altijd, maar alleen naar de negatieve dingen" en dan kan je beter in je bed gaan liggen en wachten op wat komen gaat, want dan doe je helemaal niets meer in je leven. Zo zou je niet moeten willen leven, zo wil ik niet leven. Zo kom je nergens in het leven.

Conclusie: Ik ben blij dat we niet alleen maar naar de negatieve dingen hebben gekeken, want dan woonde ik nu nog in Nederland.
Wees blij dat je pensoniado bent hier !
Ik heb de afgelopen jaren ook een aantal forumleden hier meegemaakt die hard zijn teruggevlucht.
Je wordt hier nog steeds gezien als naieve extreeem rijke nederlander ,die het verdient afgezet te worden.
Eerst denken ze dat ik slovaak ben ,dan oekrainer ,dan horen ze hollander en de prijzen schieten omhoog.
Er zijn verschillende werelden voor de buitenlander
expat ,hebben geen enkel idee wat er speelt
pensionado gegarandeerd inkomen uit NL ,en daarmee beetje los van de realiteit (sorry maar de meeste gezinnen hier is het een kwestie van overleven en elke kroon omdraaien)
Ondernemer ,nog geen enkele echt succesvolle gezien hier ,die het inkomen alleen uit de cz economie kan halen.
Dromer ,degene die denkt hier te komen en een camping of BB te beginnen en het rustig aan wil doen.

En tot slot ,de positieve dingen hoor je wel van je makelaar hier in cz.........
 
Ondernemer ,nog geen enkele echt succesvolle gezien hier
Wij hebben in 2009 een oude watermolen gekocht, die in 1986 verbouwd was tot hotel. Het had jaren leeg gestaan en de laatste eigenaar had met name veel gesloopt, maar niet weer opgebouwd. Wij hebben de eerste jaren veel verbouwd en we zijn nog steeds bezig om het elk jaar weer wat beter en mooier te maken. Gelukkig kunnen we heel veel zelf doen en zijn daardoor niet van veel mensen afhankelijk. Maar ondertussen hebben we hier ook veel mensen leren kennen die we met een gerust hart kunnen inschakelen. Het scheelt enorm dat mijn dochter perfect Tsjechisch spreekt.
Inmiddels hebben we een hotel met camping en een manege. 4 jaar geleden is er een overkapte rijbak met kantine gebouwd. Hier lessen nu het hele jaar zowel Tsjechische kinderen als volwassenen. Ook is er een pensionstalling voor paarden. In de zomervakantie hebben we gasten uit Nederland die vooral komen voor het paardrijden. Zowel voor lessen als buitenritten. Veel gasten komen al jaren steeds weer terug om hier paard te rijden.
Ik denk dat ik wel kan stellen dat mijn dochter en schoonzoon inmiddels een prachtig bedrijf hebben neergezet. Het is hard werken, maar dan heb je ook wat.
Ik denk wel als je ergens iets begint, dat je je met iets moet proberen te onderscheiden van de rest. Dat geeft de meeste kans op succes.
 

Bijlagen

  • rijhal.jpg
    rijhal.jpg
    380,6 KB · Bekeken: 22
  • 20190406_100754.jpg
    20190406_100754.jpg
    428,8 KB · Bekeken: 20
Bovenaan