Ahoj!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ah ja, daar moet je wel tegen kunnen...
Dat stukje NL bezit ik wel, maar ik ken meerdere verhalen uit het buitenland waarbij dit inderdaad totaal niet zo is. België is dichtbij, maar ook daar is dat motto waar je het over hebt totaal anders.
 
Hier in CZ doen ze niet wat ze zeggen, ze zeggen niet wat ze doen en afspraak is afpsraak geldt al helemaal niet.
Dat is wel weer iets te generalistisch, wat mij betreft. Veel Tsjechen houden zich wél aan afspraken, maar wellicht is het aandeel mensen dat zich niet aan afspraken houdt wat groter, dat kan kloppen.
Gaat dit over de bouw van jullie huis, met name? Heb je ook bouw-ervaringen in Nederland?

En het tweede wat ik juist in mijn systeem moest krijgen was het besef dat je altijd er bewust van moet zijn dat de Tsjech jou extra hoge prijzen wil rekenen als ze in de gate hebben dat je een Nederlander bent. Curious zei dat ook al en het klopt voor 100%. Zelfs diegene die hier jaren lang mijn sleutelbewaarder was en zegt dat hij mijn vriend is probeerde dat toen hij een betaalde klus voor me deed.
Volgens mij gaat het er niet zozeer om, dat je zogenaamd "rijk" zou zijn, of een buitenlander. Meer dat velen het gewoon proberen, als ze denken dat iemand misschien niet weet wat het prijsniveau van een bepaalde klus of zaak is. (Dat kan ook gewoon een Tsjech zijn, als hij/zij een leek is op bepaald gebied.)
Toen ik in NL of DE woonde, heb ik ook wel eens offertes op laten maken, waarbij sommigen bijna tweemaal zo hoog offreerden als anderen.
 
Nee die bouw is best oke gegaan en in Nederland heb ik nooit zelf nieuw gebouwd dus daar weet ik niets van.

De eerste aannemer stuurde me het komplete projectplan maar er zat geen offerte bij. Daar moest is 4 keer om vragen met de smoes "ja dat komt nog" Toen die offerte binnen kwam was die 2 keer zo hoog als het maximale budget dat hij mocht gebruiken en hij wist dat. Ik heb toen hier in CZ met hem om tafel gezeten samen met een tolk erbij. Toen ik hem vroeg hoe hij het in zijn hersenen haalde zei hij doodleuk: "Ja ik kan het ook wel bouwen voor een ton minder hoor"
Die heb ik toen op staande voet eruit geflikkerd. Een andere aannemer heeft toen op dat projectplan ons huis gebouwd voor een "normale" prijs.
We hebben wel wat gedoe gehad maar dat zal overal wel zijn neem ik aan.
 
Bovenaan