Ahoj!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ondernemer ,nog geen enkele echt succesvolle gezien hier ,die het inkomen alleen uit de cz economie kan halen.
Dromer ,degene die denkt hier te komen en een camping of BB te beginnen en het rustig aan wil doen.

En tot slot ,de positieve dingen hoor je wel van je makelaar hier in cz.........
Meestal komen ondernemers dan ook hier om advies vragen, als het goed gaat zie je ze niet meer of ze lopen er niet mee te koop !
 
En ik ken er echt heel veel ,met een mooie auto en duur horloge ,maar geen geld om de goederen te betalen die ze besteld hebben....
En om plank te citeren, Meestal komen ondernemers dan ook hier om advies vragen, als het goed gaat zie je ze niet meer of ze lopen er niet mee te koop !
Als niet ondernemer is het heeel moeilijk dit soort dingen uberhaupt te beoordelen.
Je ziet de buitenkant ,mooi chroom over een laagje roest.
Maar ok, ze zullen er vast wel zijn......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja in ieder geval bedankt voor de leukere reacties. Iedereen veel succes gewenst met zijn / haar bezigheden!! Wij gaan kijken naar wat leuks en onze droom opbouwen. Wat ik al eerder aangaf, het is een droom wat ik nu met het spaargeld kan laten uitkomen. Pensioen of extra maandelijks inkomen hebben we (gelukkig) al vanwege vastgoed in verschillende landen wat we verhuren. Hypotheek en lening niet nodig. Had op wat positievere reacties gehoopt, meer in de trant van leuke omgeving, waar iemand zijn/haar pension heeft/kindertjes /wat doen jullie er naast, etc. Het 'gezeur' over geldzaken etc vroeg ik eigenlijk niet. Het ligt altijd aan je eigen instelling. Als ik een chagrijnig mens zou zijn zou ik geen pension openen nee maar ergens op kantoor de administratie doen. Dit is niet zomaar een beslissing. En we hebben al heel wat landen gezien / gewoond. Maar dat is dan weer het typische Nederlandse volk. Zeuren, zaniken en het ligt altijd aan een ander. Sorry voor mijn negatieve reactie maar van dit soort bovenstaande reacties wordt ik kriebelig. Je leeft maar 1 x dus maak er iets van, zeker als het kan!! Durf, leef en geniet!
 
En ik ken er echt heel veel ,met een mooie auto en duur horloge ,maar geen geld om de goederen te betalen die ze besteld hebben....

Als niet ondernemer is het heeel moeilijk dit soort dingen uberhaupt te beoordelen.
Je ziet de buitenkant ,mooi chroom over een laagje roest.
Maar ok, ze zullen er vast wel zijn......
Ik krijg wel eens de indruk, curious, dat jij denkt dat jij zo'n beetje de enige "succesvolle" ondernemer bent in Tsjechië. :stout:
 
Had op wat positievere reacties gehoopt, meer in de trant van leuke omgeving, waar iemand zijn/haar pension heeft/kindertjes /wat doen jullie er naast, etc.
Om hier dan nog op te reageren: qua omgeving zitten de meesten hier in noord Tsjechië. Vlakbij de grens met Duitsland, of in het Reuzengebergte.
Het Reuzengebergte is natuurlijk in winter en zomer top. Voorjaar en najaar zal denk ik iets rustiger zijn.
 
Nou ja in ieder geval bedankt voor de leukere reacties. Iedereen veel succes gewenst met zijn / haar bezigheden!! Wij gaan kijken naar wat leuks en onze droom opbouwen. Wat ik al eerder aangaf, het is een droom wat ik nu met het spaargeld kan laten uitkomen. Pensioen of extra maandelijks inkomen hebben we (gelukkig) al vanwege vastgoed in verschillende landen wat we verhuren. Hypotheek en lening niet nodig. Had op wat positievere reacties gehoopt, meer in de trant van leuke omgeving, waar iemand zijn/haar pension heeft/kindertjes /wat doen jullie er naast, etc. Het 'gezeur' over geldzaken etc vroeg ik eigenlijk niet. Het ligt altijd aan je eigen instelling. Als ik een chagrijnig mens zou zijn zou ik geen pension openen nee maar ergens op kantoor de administratie doen. Dit is niet zomaar een beslissing. En we hebben al heel wat landen gezien / gewoond. Maar dat is dan weer het typische Nederlandse volk. Zeuren, zaniken en het ligt altijd aan een ander. Sorry voor mijn negatieve reactie maar van dit soort bovenstaande reacties wordt ik kriebelig. Je leeft maar 1 x dus maak er iets van, zeker als het kan!! Durf, leef en geniet!
Vergeet niet dat dit een forum is ,waar het niet specifiek om jouw luxe problemen gaat.
Ik wens je uiteraard een succesvolle toekomst, zonder gezeur over geldzaken.
Want je leeft maar 1x , dus geld is maar een bijzaak.....
Voor ieder ander ,doe er je voordeel mee ,of negeer mij volkomen en verhuis meteen naar cz en spring in het diepe .
 
Ik wil hier toch even voor Cecilka op de bres springen @curious. Niet dat ze dat nodig heeft want ik denk echt wel dat die haar eigen boontjes kan doppen.
Ik stoor me echter aan de zin: "Vergeet niet dat dit een forum is ,waar het niet specifiek om jouw luxe problemen gaat."

Nou dan kan ik je zeggen: vergeet niet dat dit een forum is waar iedereen die iets met Tsjechië van doen heeft vragen kan stellen, informatie kan zoeken, ervaringen kan delen met anderen etc etc.

Toen wij het plan hadden opgevat om te gaan emigreren naar dit land heb ik op dit forum werkelijk iedereen het hemd van het lijf gevraagd en, gelukkig, niet alleen maar de opmerkingen gekregen zoals: Je bent gek, je weet niet waar je aan begint, weet je wel wat je allemaal tegen kan komen etc. Dat heet ook in het zakenleven "netwerken" Ik heb er vrienden aan overgehouden en ben hen tot op de dag van vandaag nog dankbaar dat ze me geholpen hebben. Natuurlijk heb ik heel veel zelf gedaan maar als je in Nederland woont en in Tsjechë een nieuw huis wil gaan bouwen op een stukje grond dat nog niet eens bouwbestemming heeft dan kan je dat niet alleen. Dan heb iemand nodig, ter plaatsen, die je wil helpen en die je ook kan helpen.

Jouw aandeel: Mensen Wijzen op de problemen die ze tegen kunnen komen, Wijzen op dingen die mis kunnen gaan, waarschuwen voor de kijk van Tsjechen op Nederlanders hoort er ook bij en is ook waardevol. Het zou nog waardevoller kunnen zijn als je dan ook tips geeft over hoe jij dingen hebt opgelost/aangepakt. Een ander kan daar zijn voordeel mee doen.

Wat Cecilka betreft: Ik lees haar eerste post nog een keer goed door en lees dat zij het besluit al genomen heeft om hier ook te gaan wonen en iets op te gaan zetten en dat ze ons hier op het forum vraagt: "Iemand ervaring in het opzetten / runnen van een B&B, camping, pension oid??"
Hartstikke slim van haar om niet zo maar in het diepe te springen à la "ik vertrek" maar om zich zo goed mogelijk te oriënteren.
Ik heb geen verstand van deze dingen, maar anderen wel. Ik zou zeggen: Deel je ervaringen zowel negatief maar a.u.b. ook positief.
 
Inderdaad daarom schreef ik het ook

[/HEADING]
[HEADING=3]curious

@Cecilka de meeste adviezen zijn eigenlijk bedoeld voor de andere 99.999% van de forum lezers .
jij bent al een ondernemer denk ik.
Ik zie het meer als zoveel mogelijk dingen schrijven ,en ieder kan er zijn voor of nadeel mee doen.

De reacties zijn ook meer op wat andere forum leden schrijven, En mijn mening daarover.
Als iemand een reactie vraagt over het opzetten van een BB ,krijgt hij standaard mijn azijn pisser mening.
Niet doen
als dan later het in het verhaal blijkt dat cecilka( of haar man) al ondernemer is met meerdere panden en groot begin kapitaal .
Ben ik de eerste die mijn commentaar uitsluit ,zie boven.

Mocht dan blijken dat ze alleen advies wil over een leuke plek in cz ?
En adviezen over geld het leven hier , en je leeft maar 1x ,negatief zijn ,dacht ik even dat ik een aflevering van

The Real Housewives of Orange County

zat.

Voor de rest van de lezers ,ben ik niet de persoon wat je wel moet doen hier, ik run geen bb of pension ,ik zie waar de problemen liggen bij de meeste bedrijven.
Zelf 3 jr aan de vut business gestudeerd ,en dan krijg je een hele kleine inkijk in de financiele david copperfield praktijken hier.
Die je als buitenstaander met geen mogelijkheid kunt begrijpen.
En ik ken een paar (ex) forum leden die met dit avontuur heel veel geld verloren hebben. schulden hier, huis verkocht in nl ,geld weg.
Waarom luisterden ze niet ,omdat de meesten toch luisteren naar de positieve ,spring in het diepe adviezen.
nu 10 jr later krijg ik nog steeds te horen ,hadden we maar geluisterd.

De automonteur laat zijn remmen niet maken door een hersenchirurg.
En de hersenchirurg laat niet een auto monteur opereren.
Net zoals een positieve cz vakantie ganger, meer kwaad dan goed doet op het gebied van zakelijke adviezen.
En daarom doe ik geen adviezen doe voor vakanties.
(behalve veel cz bier drinken)

Het leven is hier fantastisch ,maar je moet wel de nl mentaliteit laten gaan.
 
Het leven is hier fantastisch ,maar je moet wel de nl mentaliteit laten gaan.
Dat is eigenlijk in één kort zinnetje de spijker op de kop slaan. :ja: 👍 👍
Het heeft me één zomer gekost om te ervaren hoe fantastisch hier het leven is, (wij zeggen het hier met grote regelmaat tegen elkaar) en wel 5 jaar om die (domme) NL mentaliteid uit mijn systeem te krijgen.
Dankjewel @curious, you make my day!
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik wel benieuwd wat die mentaliteit is, die je uit je systeem gekregen hebt.
Enerzijds om anderen die hier lezen te helpen met een overgang van NL naar CZ.
Anderzijds om mezelf te toetsen of ik hoor tot een gemiddelde Nederlander, of meer een gemiddelde Tsjech :D (ik gok zelf ergens ertussen)
 
Ik heb mijn leven lang gewerkt in het onderwijs (VMBO-TL zeg maar de oude mavo) en daar altijd het motto gehad: Doen wat je zegt, zeggen wat je doet en afspraak is afspraak.
Ik was volgens mijn leerlingen een hele goede docent (al klinkt dat voor mij raar als ik dat zelf zo opschrijf) die goed kon uitleggen, erg streng doch absoluut ook rechtvaardig was.
In het kort gezegd: Dat motto, dat moest ik uit mijn systeem krijgen en dat valt dan na 38 jaar strikt volgens die regels geleefd te hebben niet mee.
Hier in CZ doen ze niet wat ze zeggen, ze zeggen niet wat ze doen en afspraak is afspraak geldt al helemaal niet.
En het tweede wat ik juist in mijn systeem moest krijgen was het besef dat je altijd er bewust van moet zijn dat de Tsjech jou extra hoge prijzen wil rekenen als ze in de gaten hebben dat je een Nederlander bent. Curious zei dat ook al en het klopt voor 100%. Zelfs diegene die hier jaren lang mijn sleutelbewaarder was en zegt dat hij mijn vriend is, probeerde dat toen hij een betaalde klus voor me deed.
 
Bovenaan