Ahoj, stěhuji se do České republiky.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo iedereen,

Ik ben Tim (36) en woon samen met mijn vrouw en zoontje van bijna 2 jaar in België. Wij zijn tevens in blijde verwachting van een tweede kindje uitgerekend rond oud-en-nieuw.

Wij staan op het punt te verhuizen naar Tsjechië. Bij voorbaat bedankt voor alle waarschuwingen omtrent deze uitdagende beslissing.
We zoeken al jaren naar een geschikte plek om onze toekomst uit te bouwen.

De bedoeling is dat wij ons huis verkopen in België (reeds in gang gezet) en dan ten laatste juni volgend jaar een huis huren in Tsjechië voor een periode van minstens 1 jaar.

Tijdens dat jaar zullen wij ons voltijds richten op onze kinderen en het vinden van een geschikte woning om aan te kopen. Of inzien dat wij een verkeerde keuze hebben gemaakt en met de staart tussen de benen terug naar België te keren.

We hebben voldoende reserve om die periode financieel te overbruggen. Toch zou ik een (deeltijdse) job nemen onder andere om de taal wat vlotter onder de knie te krijgen.
Ons duolingo account hebben wij van onder het stof gehaald om de cursus die we ooit in 2019 waren gestart nu verder te zetten. Vrouw en ik hebben elk individueel al 30 dagen aan een stuk geoefend. We kunnen al vlot vertellen dat we op zoek zijn naar grote varkens en koeien. Of dat we graag kaas en vlees eten.

Ik heb nog een hoop vragen rondspoken in mijn hoofd, maar zal dat nog even achterwege laten. Bij het nalezen van dit forum is mij duidelijk geworden hoe sommigen van jullie (terecht mijn inziens) nogal moe zijn van 'hit&run' vragenstellers om er daarna nooit meer iets van te horen. Dat wil ik jullie besparen.

...
 

Ad Verschoor

Donateur
We zoeken al jaren naar een geschikte plek om onze toekomst uit te bouwen.
Om een klein beetje mee te kunnen denken is het van belang om te weten wat je uiteindelijk doel is dat je wilt bereiken. Weet je bijvoorbeeld al in welk gebied je jullie toekomst wilt opbouwen ? Wat voor (tijdelijk) werk zoek je ? Zo zijn er meer vragen te bedenken.
 
Wij hebben op dit moment het idee om ons in de Karlovarsky of Plzensky regio te vestigen bij een aankoop. Op 1 dag rijden van onze familie die we achterlaten in België. Maar we staan open voor andere locaties. Voor de huurperiode maakt de locatie niet zoveel uit en zouden we ook wat dichter bij een grootstad durven wonen, vooral om alle diensten wat dichterbij te hebben.

Ik heb alvast contact opgenomen met de mensen van "Move to Prague" om eens te horen of zij ook buiten Praag kunnen helpen om vlot en correct een huurwoning te vinden. Zij helpen ook bij het nalezen van oa het huurcontract en bij het papierwerk van het "registration certificate" en verkrijgen van de rodné císlo, openen van een bankrekening, aanvragen nutsvoorziening/internet... Ik zal bij elke stap ook de website van Hartmanova nalezen.

En eens het zover is om te kopen hebben wij reeds het boek 'Wonen en kopen in Tsjechië' in de kast liggen. We wensen op termijn een stuk land aan te kopen van minstens 4000m2 en op kleine schaal dieren te houden. Ik denk dan aan kippen en geiten. We willen niet meteen alles zelf voorzien, maar willen vooral meer controle over wat we consumeren.

Het eerste jaar zou ik vooral willen inzetten op integratie. De taal leren en zoveel mogelijk banden leggen met locale mensen en diensten. Qua werk dacht ik in de eerste periode dus aan iets in de horeca of retail om interactie op te zoeken met klanten zodat ik verplicht veel moet communiceren.

In mijn vrije tijd ben ik sportschutter en ben ik erg gefascineerd door bitcoin. In Praag wordt jaarlijks de grootste bijeenkomst van Europa gehouden over bitcoin en er zijn reeds heel wat substantiële bijdragen geleverd vanuit Tsjechië op dat gebied.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tim,

Ik las je eerste post hier vandaag pas voor het eerst en zie dat er eigenlijk geen echte reacties op geweest zijn. Jammer.
Zou kunnen komen omdat je de titel in het Tsjechisch hebt gezet en dan slaan mensen (althans ik) dat meestal over.
Misschien een tip:
Dit is de marktplaats van Tsjechië en hier vind je echt vanalles en dus ook woningen.
Rond kijken kan altijd natuurlijk.|
Verder zou ik ook eens kijken hier in de rubriek wonen en werken. Je vindt een schat aan informatie daar.

Wat de taal betreft: Je had het over duo lingo. Die gebruikt mijn vrouw nu al zowat 1000 dagen, echt iedere ochtend vast een uur.
Dan blijkt dat voor ons westerlingen die taal wel erg moeilijk is. Jij bent een stuk jonger en dat zal vast wel schelen denk ik 😉
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Alles is welkom.

Met de taal heb ik nog veel werk, maar het bevalt me beter dan ik dacht. Ik heb ondertussen een streak van 150 dagen op duolingo en heb wat niveau's valsgespeeld en dat was een goede zet. Ik kan nu zinnen als "Proc je tady vsechno tak slané?" onthouden voor op restaurant :stout:

Ik heb onlangs mijn wekelijkse 1op1 lessen moeten staken na 5 sessies omdat het planmatig moeilijk werd. Mijn vrouw is vandaag uitgerekend te bevallen en we zitten met een kleuter van 2.

Goed van je vrouw dat ze volhardt.

Tvoje manzelka a já se ucíme cesky, ale máme pred sebou mnoho práce.
> uit mn hoofd dus excuseer mijn fouten
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan