Afwijkende GPS-coördinaten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Afgelopen zomer kwam ik in een toeristenboekje en op mapy.cz de volgende coördinaten tegen waar ik niets mee kon Loc: 50°8'42.776"N, 13°46'26.888"E
Heb geprobeerd om via de nuvi en de gps 62 de coördinaten op verschillende manieren in te brengen, maar daar kwam nooit het goede punt uit. Erg jammer, want ik had veel plaatjes met coördinaten van mapy mee en ook in de folder stonden dezelfde coördinaten, maar helaas geen adressen. Dus hoe krijg ik ze zo dat ze in de Garmin's passen?
Meestal werk ik met N 52° 56.126 E 004° 44.712 coördinaat.
Alvast bedankt, petra
 

Pelhřimov

Donateur
Hoe worden coördinaten van plaatsen meestal weergegeven? (Wij hebben geen navigatiesysteem, dus ik ben helemaal niet bekend met coördinaten.)

In Wikipedia zie ik bijv bij Dordrecht deze coördinaten staan: 51° 48' NB, 4° 40' OL
En in het bericht van Petra staat deze locatie: N 52° 56.126 E 004° 44.712
 
ik geloof niet dat ik eruit kom
als ik het noord coordinaat van jan en lies invoer krijg ik dus niet al die andere.
daarbij komt ook dat ik niet zie waar ik 50°8'42.776"N, 13°46'26.888"E moet neer zetten. waar valt deze onder? en ja via internet moet het kunnen als je het snapt :stout: maar dat heb ik onderweg niet.

bij garmin worden ze eigenlijk altijd neergezet als N 52° 56.126 E 004° 44.712 (dat is ergens in nl, die ander is in tsjechie) in mijn gps apparaten kun je een coordinaat invoeren en dan aangeven dat het bv a is en b moet worden maar ook dat lukte ons dus niet in de vakantie.
 
Is het niet gewoon zo dat je deze coördinaten:

50°8'42.776"N, 13°46'26.888"E

invult op je Garmin als:

N 50.08.042 E 13.46.026

Ik heb ook een Garmin en het is mij elke keer gelukt om mapy.cz coördinaten in de Garmin te zetten... Maar moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik het zonder erover na te denken doe. Dus nu ik erover moet nadenken, weet ik het niet zeker meer.

Maar volgens mij is het eerste getal, de graden, gewoon in te geven.
Dan de minuten in 2 posities, omdat minuten van 00 to 59 lopen
en dan de secondes die hmmm ook van 00 tot 59 lopen.. en toch geef je op de garmin hier 3 posities op. Dus de 42.776" (is 42.776 seconde) geef ik dan als 042 in.
De .776 seconde is zo'n kleine afwijking dat je dan met die coördinaten echt wel in de buurt bent van waar je wilt zijn.

Groetjes,
 

Vodnik

† In Memoriam
..... in een toeristen boekje en op mapy.cz kwam ik de volgende coordinaten tegen waar ik dus niets mee kon Loc: 50°8'42.776"N, 13°46'26.888"E
.....
meestal werk ik met N 52° 56.126 E 004° 44.712 coordinaat.
De coordinaten die je probeert in te voeren zijn gesteld in graden/minuten/seconden met 3 cijfers achter de komma.

De coordinaten die je gewend bent in te geven zijn in graden/minuten met drie cijfers achter de komma (géén seconden dus!).

Je zal dus om moeten rekenen en dat is niet zo moeilijk als je je realiseert dat één graad uit 60 minuten bestaat en elke minuut uit 60 seconden.

Er worden overigens heel veel coordinaten opgegeven in uitsluitend graden met vele cijfers achter de komma (behalve in de scheepvaart, daar is het nog graden/minuten/seconden).

Kijk eens in de instellingen van je navigator, vaak kan je de type invoer aanpassen (en bij enkele merken zoals Navigon gaat aanpassing automatisch).
 
ik kan het volgende invoeren
hddd mm ss's hier staat hij eigenlijk meestal op
hddd mm mmm
hddd ddddd
en dan nog heel veel soorten grit
Ik begrijp het al een beetje maar zie echt niet welke ik dan moet nemen, heb op vakantie alle drie geprobeerd maar kwam er dus niet uit.
 
ik kan het volgende invoeren
hddd mm ss's hier staat hij eigenlijk meestal op

ddd = degrees = graden
mm = minutes = minuten
ss = seconds = seconden

Precies zoals ik in het voorgaande zei en semabyte ook herhaalde.

> hddd mm mmm

ddd = graden
mm mmm = minuten,tienden van minuten

dus 11 123 is 11 minuten en 123 duizendste van een minuut
0,123 van een minuut = 7,38 seconden

dus als ddd mm mmm is 50 11 123 is dat in ddd mm sss 50 11 7.380
waarbij je de .380 gewoon kan weglaten.


> hddd ddddd

De laatste d's zijn dan weer de ,dddd graden

Als ddd ddddd is 34 35986 is 34 graden en 0,35986 graden
0.35986 graden is gelijk aan 21,5916 minuten (x60 om van graden naar minuten te gaan)
0.5916 minuten is gelijk aan 35,496 seconden (x60 om van minuten naar seconden te gaan)

dat is in ddd mm mmm 34 21 5916
en in ddd mm ss 34 21 35.496
waarbij je de .496 weer weg kan laten.

Gr,
 
ik zie inderdaad door de bomen het bos nu even niet. ik weet het, het ligt aan mij, maar ja zo is het nu eenmaal.
welke schrijfwijze heb ik nu nodig om te komen waar ik wil zijn, nl op 50°8'42.776"N, 13°46'26.888"E?
als ik nl het laatste weghaal, kom ik heel anders uit in google dan in mapy.cz.
 
Google maps geeft juiste plaats, Mapy CZ gebruikt voor de seconden 2 ipv 4 plaatsen achter de komma! en is daardoor niet correct.
Let wel op dat je de lengte en breedte nooit verwisselt.
Zelezniční Muzeum Českých Drah‎
Železniční Muzeum Lužná u Rakovníka‎, dit was de plaats volgens Google Maps
 
Petra,

Die coordinaten die je opgeeft, komen toch van Mapy.cz. Tenminste dat zei je in je eerste bericht.
Je gaat mij toch niet vertellen dat je coordinaten uit mapy.cz haalt en daarna weer invoert in mapy.cz en dan totaal ergens anders uitkomt.
Je wilde ze toch invoeren op je nuvi?

N 52° 56.126 E 004° 44.712 = hdd mm mmm notatie.

50°8'42.776"N, 13°46'26.888"E = hdd mm ss sss notatie

Zo duidelijker dan? :-)

Gr,
 
nee natuurlijk haal ik de coördinaten niet van mapy om ze daar weer in terug te voeren.
ik had via de foto's in mapy een aantal coördinaten mee om die dus in de nuvi in te voeren. dat lukte dus niet. dus bij thuiskomst een mapy coördinaat gepakt en die in google ingevoerd en toen kwam ik dus heel ergens anders uit. vandaar dus.
maar nu ik weet welke code ik in moet voeren moet het de volgende ronde (helaas pas in februari) wel goed komen.
bedankt voor alle uitleg die dingen blijven moeilijk eigenlijk moet iedereen met een en het zelfde systeem werken, dat is veel makkelijker maar ja zo werkt het helaas niet.
 
Hoi,

In principe is het gewoon hetzelfde systeem.
Als ik je 1,50 euro geef of ik geef je 1 euro en 50 eurocent , blijft dat hetzelfde.
Als EURO afgekort wordt door E dan is 1,50 in de notatie E EE
De EE is dan de waarde achter de komma van E
Een tiende of een honderste E dus.
Als je nu euro afkort als E en de eurocent als C
dan kan je dus ook 1,50 noteren als E CC
Waarbij CC een honderste van een E is.
Alleen nu moet je met graden , minuten en seconde rekenen.
1 graad is 60 minuten
1 minuut is 60 seconden
1 graad is 60x60 seconden = 3600 seconden
Je kan het dus gewoon omrekenen , in welke notatie het ook staat.
Net zoals je dat met euro's kan, kan je dat ook met graden minuten en seconde.

Suc6 volgende jaar in februari.
 

char

† In Memoriam
Ik begrijp jullie problemen wel! Maar ik vind het wel een beetje zonde dat het "Avontuur" van het reizen op deze manier verdwijnt!

Ik zal een paar voorbeelden geven...
Wij wilden naar Pozor Pes en zijn vrouw, in Martinkovice. We hadden alleen geen adres... Dus wat doe je dan? Je stapt uit de auto en vraagt aan de eerst voorbijkomende Tsjech: Wij zoeken een Nederlandse man en zijn vrouw, en ze wonen in de grootste bouwval van het dorp!!

Binnen 3 minuten, na enige uitleg, stonden wij bij ze op de stoep! :lmfao:

Volgende voorbeeld:
U wilt eens een keertje, heel graag, bij mij op visite komen in Cervena Hora (ik kan het mij niet voorstellen, maar toch...). U heeft mijn adres niet! Gewoon even vragen naar het huis met de twee glasbakken voor de deur.

Onzin allemaal natuurlijk, maar ik ben een dikke 10 jaar geleden wel zo slim geweest om precies het goede huis te kopen in dat dorp!

Tik maar in: Cervena Hora en ga maar rijden... Als U "bestemming bereikt" hoort, staat U 3 meter bij mijn voordeur vandaan. Ons huis staat nl. precies in het midden van het dorp!:lmfao:

Dus hieraan valt ook weinig "Avontuur" te beleven!

Char.
 
Bovenaan