Ad Verschoor
Donateur
Aero Vodochody test kwaliteiten L-39NG straaljager
ODOLENA VODA – Bij de Tsjechische vliegtuigbouwer Aero Vodochody is met het eerste prototype de L-39NG straaltrainer tijdens een testvlucht een snelheid opgetekend van 509.4 KTAS (943.4 km/h) op FL380 (11.580 m).
De test (waarbij niet met tiptanks werd gevlogen) was onderdeel van het openen van de volledige flight envelope waarbij MSN 7001 onder alle denkbare omstandigheden zal worden bestuurd en getest. Ook zal het brandstofverbruik worden gemonitord.
In een eerder stadium werden al 192 raketten afgevuurd (144 tijdens vluchten en 48 op de grond) om de effecten daarvan op het airframe en de aerodynamische eigenschappen vast te stellen.
Aangepast
De L-39NG is afgeleid van de L-39 Albatros (meer dan 3.000 gebouwd), maar heeft nu onder meer een nieuwe romp en een 16,87 kN sterke Williams International FJ44-4M FADEC turbofan. Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775 km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van 1.400 nm (2.590 km) en een structurele belastinglimiet van +8/-4g. De fabrikant spreekt over een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23 m/sec).
MSN004
Het eerste ‘pre-series’ toestel vloog op 19 december 2019 voor het eerst. Dat toestel (MSN 7004) werd gedurende deze 32 minuten durende vlucht vergezeld door het eerste prototype (MSN001) en een technology demonstrator (aircraft 2626) waarmee de fabrikant nieuwe technologieën uitprobeert. Gemikt wordt op certificatie in het derde kwartaal van 2020 waarbij naast MSN001 en MSN004 ook twee prototypes statisch getest worden.
MSN 7001 voltooide op 22 december 2018 een eerste 26 minuten durende vlucht. Daarbij werd een vlieghoogte opgetekend van 5.000 ft (1.542 m). Het toestel werd op 12 oktober 2018 voor het eerst naar buiten gerold. Sindsdien wordt het onder meer ook ingezet voor het testen van wapensystemen en trillingtests.
Orders
Aero Vodochody wist tijdens de Farnborough International Air Show 2018 tientallen potentiële orders op te strijken voor dit toestel. Zo tekende RSW uit Amerika in principe voor twaalf nieuwe L-39Ng's en zes tot L-39CW/NG op te waarderen vliegtuigen. Ook het Portugese Aero Skytech (onderdeel van leasemaatschappij HiFly) tekende voor tien nieuwe L-39NG's en nam gelijktijdig opties op nog eens zes.
Beide bedrijven zetten vliegtuigen in om militaire gevechtsvliegers in respectievelijk Amerika en Europa te trainen. Met het oog daarop moeten de L-39's voldoen aan de European Military Airworthiness Requirements (EMARs) met het oog op onder meer de vereiste NATO interoperabiliteit.
In 2019 verkocht de Tsjechische vliegtuigbouwer tevens vier te bewapenen L-39NG's aan Senegal.
L-159
Israel Aerospace Industries en Aero Vodochody Aerospace grepen de Farnborough International Airshow ook aan om de eenmotorige L-159 als F/A-259 Striker te promoten.
De L-159 zal onder meer worden uitgerust met een multi-mode IAI ( Elta) radar en desgewenst met IAIs Real Time Tactical Data Link. Het Honeywell F124 aangedreven toestel kan een breed assortiment wapensystemen inzetten die aansluiten bij de NAVO standaard, waaronder air-to-air en air-to-ground raketten of laser geleide bommen. In tweepersoons uitvoering kan de L-159 ingezet worden voor Advanced en Operational/Lead-In Fighter Training.
Bron: pilootenvliegtuig.nl
ODOLENA VODA – Bij de Tsjechische vliegtuigbouwer Aero Vodochody is met het eerste prototype de L-39NG straaltrainer tijdens een testvlucht een snelheid opgetekend van 509.4 KTAS (943.4 km/h) op FL380 (11.580 m).
De test (waarbij niet met tiptanks werd gevlogen) was onderdeel van het openen van de volledige flight envelope waarbij MSN 7001 onder alle denkbare omstandigheden zal worden bestuurd en getest. Ook zal het brandstofverbruik worden gemonitord.
In een eerder stadium werden al 192 raketten afgevuurd (144 tijdens vluchten en 48 op de grond) om de effecten daarvan op het airframe en de aerodynamische eigenschappen vast te stellen.
Aangepast
De L-39NG is afgeleid van de L-39 Albatros (meer dan 3.000 gebouwd), maar heeft nu onder meer een nieuwe romp en een 16,87 kN sterke Williams International FJ44-4M FADEC turbofan. Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775 km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van 1.400 nm (2.590 km) en een structurele belastinglimiet van +8/-4g. De fabrikant spreekt over een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23 m/sec).
MSN004
Het eerste ‘pre-series’ toestel vloog op 19 december 2019 voor het eerst. Dat toestel (MSN 7004) werd gedurende deze 32 minuten durende vlucht vergezeld door het eerste prototype (MSN001) en een technology demonstrator (aircraft 2626) waarmee de fabrikant nieuwe technologieën uitprobeert. Gemikt wordt op certificatie in het derde kwartaal van 2020 waarbij naast MSN001 en MSN004 ook twee prototypes statisch getest worden.
MSN 7001 voltooide op 22 december 2018 een eerste 26 minuten durende vlucht. Daarbij werd een vlieghoogte opgetekend van 5.000 ft (1.542 m). Het toestel werd op 12 oktober 2018 voor het eerst naar buiten gerold. Sindsdien wordt het onder meer ook ingezet voor het testen van wapensystemen en trillingtests.
Orders
Aero Vodochody wist tijdens de Farnborough International Air Show 2018 tientallen potentiële orders op te strijken voor dit toestel. Zo tekende RSW uit Amerika in principe voor twaalf nieuwe L-39Ng's en zes tot L-39CW/NG op te waarderen vliegtuigen. Ook het Portugese Aero Skytech (onderdeel van leasemaatschappij HiFly) tekende voor tien nieuwe L-39NG's en nam gelijktijdig opties op nog eens zes.
Beide bedrijven zetten vliegtuigen in om militaire gevechtsvliegers in respectievelijk Amerika en Europa te trainen. Met het oog daarop moeten de L-39's voldoen aan de European Military Airworthiness Requirements (EMARs) met het oog op onder meer de vereiste NATO interoperabiliteit.
In 2019 verkocht de Tsjechische vliegtuigbouwer tevens vier te bewapenen L-39NG's aan Senegal.
L-159
Israel Aerospace Industries en Aero Vodochody Aerospace grepen de Farnborough International Airshow ook aan om de eenmotorige L-159 als F/A-259 Striker te promoten.
De L-159 zal onder meer worden uitgerust met een multi-mode IAI ( Elta) radar en desgewenst met IAIs Real Time Tactical Data Link. Het Honeywell F124 aangedreven toestel kan een breed assortiment wapensystemen inzetten die aansluiten bij de NAVO standaard, waaronder air-to-air en air-to-ground raketten of laser geleide bommen. In tweepersoons uitvoering kan de L-159 ingezet worden voor Advanced en Operational/Lead-In Fighter Training.
Bron: pilootenvliegtuig.nl