Advies route door Duitsland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo

Over een week ga ik vanuit Zuid Limburg met de auto naar Tsjechië.
Nu ben ik op de routeplanners aan het kijken, en zie ik best verschillende info.

Als ik in Duitsland via Dresden rijd zegt de ANWB routeplanner dat ik daar 8:22 uur over doe. Mijn Kaarten app op de telefoon zegt dat ik over deze Noordelijke route 9:33 u doe. Ruim een uur meer.

Als ik iets Zuidelijker rij, ga ik via Nurnberg. Dan zegt de ANWB dat ik daar 8:42 u (dus langer) over doe en de Kaarten app 9:04 u (dus korter).

Ik neig(de) naar de Zuidelijke route.... maar als de 8:22 u van de ANWB klopt, dan zou dat de voorkeur hebben.

Hebben jullie een advies / tips of ik beter Noordelijk (via Dresden) of Zuidelijk (via Nurnberg) kan rijden ?

grt Roel
 
Wij wonen in Noord Limburg hebben een vakantiehuis in Blankartice, in de buurt van Decin.
Een uurtje rijden naar Dresden, een uurtje naar Praag.
Wij rijden via Dortmund richting Kassel, Leipzig, Chemnitz, Dresden en dan richting Praag.
Als het verkeer meezit rijden we in zeven en een half uur van thuis naar Blankartice. Is voor ons wel bekende weg en we rijden om beurten, twee korte stops. Fijne vakantie in Tsjechie.
 
Het moment waarop je op de ANWB routeplanner kijkt maakt ongetwijfeld veel uit.
Als ik nu kijk is de noordelijke route naar Daňkovice weer net iets langer dan de zuidelijke.
Als ik vanuit Sittard kijk is de zuidelijke nu 8 uur 54 min, terwijl de zuidelijke 8 uur 40 min is.
Beiden met ongeveer 20 minuten vertraging.
Afgelopen drie jaar hebben we (ook vanuit Zuid-Limburg vertrekkend) telkens voor de route Köln, Frankfurt, Nürnberg, Rozvadov, Praag gekozen bij een vertrektijdstip rond 7 of 8 uur 's ochtends. Nooit ergens lang vast gestaan. En Baustellen heb je in Duitsland de hele zomer door, ongeacht welke route je kiest.
Dit jaar zullen we het niet anders doen.
En ook wij vertrekken volgende week :wow:.
Fijne vakantie alvast!
 

kuurgast

Donateur
Köln > Frankfurt > Nürnberg > Rozvadov > Praag > Daňkovice. zie routeplanner op mapy.cz.
Vignet bij grens Rozvadov wel in de tankstation kopen. Niet bij de kiosk bij die afrit naar pomp want daar betaal je meer.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren richting Beroun (vlak voor Praag) vertrokken.
Planning was om via Köln de A3 naar Frankfurt te nemen maar helaas bleek op de zuidring rond Köln om 7.30 toen we vertrokken al een fikse file van 10km met meer dan een half uur vertraging te staan. Daarom bij Frechen de afslag A61 richting Koblenz genomen met het idee na Koblenz weer op de A3 aan de andere kant van de Rijn verder te gaan. Helaas bleek ter hoogte van Bonn op de A61 het ene na het andere ongeluk te gebeuren (laagstaande zon?) en hebben we de snelweg verlaten om via een veerpont de Rijn over te steken om aan de andere kant alsnog via de A3 filevrij verder te kunnen.
Onderweg verder geen echte files gehad, maar wel last van ontzettend veel personenauto's die overal links menen te moeten rijden. Gevolg was dat op het stuk Frankfurt-Nürnberg bij de tweebaansdelen de linkerbaan soms niet harder dan 80 per uur kon rijden terwijl er op de rechterbaan zeeën van ruimte was.
Na Nürnberg was zoals gewoonlijk de drukte over waardoor we weer wat van de verloren tijd goed hebben gemaakt.
 
Bovenaan