AD: Zuid Bohemen onder de loep

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag heeft het AD in de bijlage: "Reiswereld" 4 pagina's geschreven over Zuid Bohemen. Leuk om te lezen.:lezen: Natuurlijk moet je niet op elke slak zout leggen, want wat op- en aanmerkingen zijn er altijd wel te maken. Maar met deze positieve aandacht ben ik blij!
Zelf hebben we vorig jaar met een artikel in dezelfde krant gestaan: mooi om te zien wat dit allemaal teweeg heeft gebracht!
 
PRACHATICE - Rijke steden met onuitspreekbare namen, uitgestrooid over diepgroene, glooiende landschappen. Dat is het zuiden van Tsjechië. En je lacht er om de prijzen.
Gierend van de pret lezen ze hardop de prijzen voor​

media_l_137686.jpg

media_l_137698.jpg

Prachatice


Als je de namen uitspreekt van de steden die je passeert, krijg je spontaan een hoestbui. Ook bij veel informatieborden onderweg kom je niet veel verder dan het uitspugen van heel veel medeklinkers achter elkaar. Hluboka, Hrdejovice, Plzen. Wat een taal! En dan plof je uiteindelijk neer op een van de terrassen op het gigantische plein in Ceské Budejovice en dan staat daar op de menukaart: Eidammer kaas en Florel zonder beilagen.

Ondanks de fouten voel je je meteen welkom in de grootste stad van Zuid-Tsjechië . Eens vragen waarom Nederlands een van de acht talen op de kaart is. De serveerster, die haar vak met liefde en toewijding uitoefent, antwoordt in het Engels. ,,Sinds er een Nederlands bungalowpark aan het Lipnomeer is gebouwd, bezoeken steeds meer van uw landgenoten onze stad. Wij begrijpen dat onze taal moeilijk is voor jullie, daarom helpen we een beetje."

Gierend van de pret
Verderop zitten twee heren in te korte beige broek waaruit bleke, tanige benen steken die eindigen in de ijzersterke combinatie sokken/sandalen. Gierend van de pret lezen ze hardop de prijzen voor (,,Schnitzel met champignons, 5 euro! Bier, 90 cent! '').

Nederlanders, je komt ze overal tegen. Dus ook in Ceské Budejovice, de stad waar in 1832 de eerste paardentram van het Europese vasteland reed en waar sinds 1847 de beroemde Koh-i-Noor-potloden worden gemaakt met grafiet uit de nabijgelegen mijnen. De terrassen staan half verscholen onder de arcaden die voor de gotische, renaissancistische en barokke huizen zijn gebouwd. Huizen in de kleuren van de ijsjes die hier in ferme porties worden opgediend: roze, geel, pistache en crème.

Achter de historische gevels zitten winkels, cafés en restaurants. Ook vroeger waren de arcaden, waar je altijd droog en in de schaduw kunt wandelen, dé ontmoetingsplek van de stad. Alleen had toen elke groep zijn eigen kant; de intellectuelen, de arbeiders en de vele Duitsers die hier tot de Tweede Wereldoorlog woonden. Nu mag iedereen het vierkante plein rondlopen.

Glaasje drinken
Dat lukt geen mens in één keer, want de nieuwsgierigheid wint het aan de lopende band. Bij gebrek aan schreeuwerige gevelreclames, moet je steeds goed in de kleine etalages kijken wat er te koop is. Dat sierlijke wit porseleinen servies met blauw uienmotief bijvoorbeeld. De mensen die de winkels wél kennen, zien bijna op elk terras wel iemand waar ze even een glaasje mee moeten drinken. Reuze gezellig allemaal, vooral als je aan zo'n tafel wordt uitgenodigd. ,,Hoe zeggen jullie proost?''

In 1265 werd Ceské Budejovice gebouwd op de plek waar de rivieren de Vltava (Moldau) en de Malse elkaar ontmoeten. Het symbool van de stad is de Samsonfontein midden op het plein. Naast de fontein ligt nog - in het veel - jongere plaveisel - een ronde steen uit de 15de eeuw. Wie hier 's avonds na 9 uur staat, is de weg kwijt. Wie er overdag staat, komt een keer terug. Zeggen ze.

De Zwarte Toren vlakbij het plein is uit de 16de en 17de eeuw en is 72 meter hoog. Na het beklimmen van de 225 treden word je beloond met een geweldig uitzicht. Eeuwenlang, tot 1950, woonde hier de torenwachter die de stad in de gaten hield. Brand, storm, vijanden? Dan luidde hij de bel. De laatste torenwachter kon in 1 minuut en 17 seconden naar boven rennen, in 47 seconden was hij beneden.

Halve liters
De potloden van Koh-i-Noor zijn nog steeds te koop in het centrum, maar het eigen bier (Budweiser Budvar) is dé specialiteit. Een prachtige locatie voor het heffen van halve liters - de meest getapte maat - is Masné Krámy, de vroegere vleeshal in een 16de-eeuws pand aan de Krajinská ul.

Een nog mooiere stad is Ceský Krumlov, waarvan de complete gedeelten Latrán en Staré Mesto (oude stad) sinds 1992 op de Werelderfgoedlijst staan. Het is een wonderlijke stad waarvan je eerst de plattegrond moet bestuderen voor je snapt hoe hij in elkaar zit. Doordat de rivier Vltava in een dubbele S-bocht door de stad loopt, bestaat Ceský Krumlov uit drie schiereilanden die om en om liggen.

Over rommelige keien - asfalt is in de hele stad verwijderd omdat regenwater niet snel genoeg weg kon en dat was slecht voor de vele monumenten - hobbel je van de ene naar de andere verrassing. Musea, galeries, gekke winkeltjes, pleintjes, terrassen en steeds weer die rivier. Heb je net een brug gehad, ligt de volgende alweer om de hoek. Aan de overkant staat een Amerikaanse op haar man te wachten die midden op de brug met open mond om zich heen kijkt. Dan zegt ze tegen ieder die het horen wil: ,,Mijn man stopt hier om de paar meter. Het is net of ik mijn hond uitlaat."

Baroktheater
Het is ook niet niks wat de man bewondert; boven op de berg staat het op een na grootste slotcomplex van Tsjechië. Het geheel bestaat uit drie pleinen waaraan bijna veertig, vaak met fresco's en graffito versierde gebouwen staan, waaronder een middeleeuwse burcht, een moderner slot met rijk ingerichte kamers en zalen, het best bewaarde baroktheater van de wereld met een houten theatermechanisme, het oude zoutmagazijn, een berenkuil (mét bewoners) een rococokapel, koetshuizen plus de 11 hectare grote tuin met terrassen, fonteinen, het zomerverblijf Bellaria, een muziekpaviljoen en tamelijk nieuw openluchttheater met draaibaar toneel.

Met één rondleiding ben je er dus niet. Daarom zijn er vijf. Opvallend is de 900 meter lange corridor boven de stad, een uniek systeem van overdekte bruggen en gangen, waardoor de adel naar het slotcomplex kon wandelen zonder zich tussen het gewone volk in de stad te hoeven begeven. De aanleiding voor de bouw was het uitbreken van de zwarte pest in 1598.

De adellijke families die het eeuwenlang voor het zeggen hebben gehad in de 700 jaar oude stad, zijn de Krumlovs, de Rozmberks, de Eggenbergen en de Schwarzenbergen. Ook heeft 'gekke Julius', de uit Duitsland verbannen Julius van Habsburg, van 1605 tot 1608 nog op het slot gewoond. En gevangen gezeten. Want hij gooide niet alleen zijn vrouw - de 16-jarige dochter van de plaatselijke barbier - uit het raam en hakte haar alsnog in stukken toen ze de val overleefde, hij vermoordde daarna ook nog een bediende. In het centrum van Ceský Krumlov is nu een restaurant naar Julius vernoemd. Zouden de mensen die er een karpergerecht bestellen, het verhaal kennen?

Dat het slot tijdens de Tweede Wereldoorlog niet is leeggeroofd (alleen al de Gouden Koets in de Eggenbergzaal, de schilderijen van Vlaamse, Nederlandse en Italiaanse meesters én de in Holland geknoopte wandtapijten uit het begin van de 17de eeuw zijn een vermogen waard) komt volgens gids Eva doordat de Duitsers het slot als iets eigens beschouwden. Vanwege de banden met de vroegere sloteigenaren.

Gouden Pad
Aan de voet van de berg Libín ligt Prachatice, eind 13de, begin 14de eeuw een marktnederzetting van de belangrijke handelsweg Het Gouden Pad en rijk geworden door de rechten die werden geheven op de import en de verkoop van Beiers zout. Dat Gouden Pad heeft een wegwijzer op het grote plein - mét fontein - in het centrum: Moscow 2469 km, Passau 90 km.

Een gedeelte van de oude stadsmuren staat nog fier overeind en ook een van de middeleeuwse poorten is bewaard gebleven. Aan dat plein, Velké námestí, staan imposante gotische en renaissancistische huizen zoals het Huis van de Eggenbergs (die familie had meerdere bezittingen in de Bohemen), het Huis van de Habsburgers (zij ook) en een voormalig woonhuis van de in 1369 geboren Jan Hus, onder meer uitvinder van de bijzondere tekens in het Tsjechische alfabet. In het centrum zit ook een kantmuseum, een stadsmuseum en een marionetten- en kermismuseum. En ook hier weer de kleine, donkere winkeltjes met van alles en nog wat. Van kruidenierswaren en serviesgoed tot kleding van minstens drie mode-seizoenen geleden. Plus kunstbloemen en nep-Crocs van 3 euro.

Van achter de balie schiet, als een duveltje uit een doosje, een kleine, donkere mevrouw of meneer omhoog om de waren aan te prijzen. Het zijn Vietnamezen. Ze werkten in de communistische tijd in de fabrieken van Tsjecho-Slowakije en zijn na de Fluwelen Revolutie in 1989, toen Tsjechië zich losmaakte van het communisme, blijven hangen. En ze komen uit het voormalige Oost-Duitsland, waar ze na de val van de Muur geen werk meer hadden.

Longen van Europa
Even verder naar het zuiden, tegen de grenzen van Duitsland en Oostenrijk, liggen de 'longen van Europa': Sumava, het Boheemse Woud, een van de best bewaarde natuurgebieden van Europa. Het is niet alleen een Nationaal Park, maar ook een 'biosferisch Unesco-reservaat'. Dat wil niet zeggen dat hier alleen biologen rondstruinen, ook eenvoudige natuurliefhebbers genieten van het wonderschone gebied vol bossen, veengebieden, berg- en gletsjermeren en bronnen. Hier ontspringt de Vltava. Ergens.

De gids van het bezoekerscentrum van Sumava vertelt dat de bron te ver lopen is, maar dat er ook niet heel veel aan te zien is. ,,Het water borrelt uit de grond omhoog en vormt een stroompje. Zo gaat het gewoon verder tot het een rivier is geworden."

Voor de Fluwelen Revolutie was een groot deel van Sumava streng bewaakt grensgebied. Hoe dat er toen - met heel veel prikkeldraad en waarschuwingsborden - uitzag, is te zien op de zevende verdieping van een uitzichttoren. Kun je ook even op adem komen, want om het platform te bereiken, moeten 227 traptreden worden genomen. Zou het voor ouderen niet aardig zijn hier een lift aan te brengen? Gids Petr moet hartelijk lachen. ,,Als je in staat bent tot dit punt te lopen, kun je die paar trappen ook wel aan. Er gaat wel een bus vanuit ons bezoekerscentrum om ouderen naar bijzondere plekken te brengen, maar niet naar deze toren."

Kanalenstelsel
In Sumava is ook nog industrieel erfgoed aanwezig, het Scharzenbergischer Schwemmkanal. Een vernuftig kanalenstelsel waarin vroeger boomstammen werden vervoerd. 'Kanaal' is wel een groot woord voor een geul waarin slechts één of twee boomstammen naast elkaar kunnen 'zwemmen'.

Meer lichaamsbeweging kan worden verkregen op het grootste stuwmeer van het land, het bijna 5000 hectare grote Lipnomeer. Een gigantisch water, omgeven door stranden en jachthavens. Er wordt volop op gezeild, gesurft, geroeid en gewaterfietst. Het is er stil; motorboten zijn verboden.

Bij Lipno nad Vitavou, een nieuw dorp aan de oostpunt van het meer, leven toeristen zich uit op het droge. In het klimpark, het bikepark, de speeltuin en op de sportvelden. In het bescheiden skigebied is de sneeuw verdwenen, maar de metalen rodelbaan is het hele jaar open. Twee heren in korte broeken proberen in een sleetje te stappen. De bijbehorende dames liggen in een deuk. Die beleven genoeg lol aan alleen al het kijken naar het gedoe. Zelf sleeën hoeven ze niet meer. (XANDRA VAN BAARLE)


UIT & THUIS

De reis
De afstand Utrecht - Ceský Krumlov is zo'n 940 kilometer. Met een goede kaart, routebeschrijving of navigatiesysteem is zelf rijden in Tsjechië geen probleem. De wegen zijn goed. Vooral op tweebaanswegen (ook vol bochten en zonder middenstreep) geven de Tsjechen graag gas. Laat je niet opjagen, want de politie ligt vaak in zijweggetjes op de loer. En: altijd rijden met dimlicht en niet één glas alcohol drinken. www.czechtourism.com

AD Reiswereld ging met het vliegtuig naar Praag en huurde een auto via www.sunnycars.nl.

Het verblijf
Ook de betere hotels in de genoemde steden zijn niet ingericht zoals wij dat gewend zijn. Een beetje vergane glorie, belegen meubilair en bedden met heel dunne matrassen. Alles is wel heel schoon. Vooral bij hotels in het centrum van Ceský Krumlov is het gedoe om de auto te parkeren, behalve als je in 5-sterrenhotel Ruze zit, een prachtig verbouwd, 16de-eeuws klooster. www.hotelruze.cz Voorbeelden van andere hotels: Bohemia in Ceské Budejovice (www.bohemiacb.cz), Arcadie Hotel in Ceský Krumlov (www.hotel arcadie.cz) en Hotel Koruna in Prachatice (www.pthotel.cz). Kijk voor meer hotels op: www.jiznicechy.cz.

Wie liever vanuit één adres de regio wil ontdekken, kan prima terecht bij Landal Marina Lipno (moderne inrichting, echte matrassen, Nederlandse tv-zenders en Nederlands sprekende medewerkers). www.landal.cz

Prijzen
Forel, karper en goulash staan bijna overal op de kaart. Hoofdgerechten kosten tussen de €5 en €10. Een fles wijn kost ook zoiets. Een halve liter (tap-) bier is er rond €1. Voordelig zijn ook cosmetica, porselein, glaswerk, sportartikelen en sterke drank.

Op en rond het water
Vissen op forel en karper is heel populair. Visvergunningen zijn te koop bij het Official Tourist Information Centre in de steden. Hier is ook informatie over paardrijden, fietsroutes, kanovaren en rafting op de Vltava. Kijk voor meer op:
www.ckrumlov.cz/info, www.c-budejovice.cz, www.prachatice.cz.

Het bezoekerscentrum van Sumava (het Boheemse Woud) staat in Kasperské hory. www.npsumava.cz Het informatiecentrum van het Lipnomeer staat in Lipno nad Vltavou. www.lipnoservis.cz


10/05/10 17u00

AD.nl
 
Wat een uitgebreid artikel zeg! Alles wat omschreven wordt is heel herkenbaar, zeker omdat het 'onze regio' is. Alle benoemde plaatsen hebben Jeroen en ik al zovaak bezocht. Leuk om te lezen hoe een 'niet-tsjechie-kenner' er tegenaan kijkt. Voor ons is alles inmiddels zo gewoon dat het je haast niet meer opvalt dat sommige dingen zo anders zijn dan we in Nederland gewend zijn.

Bedankt voor het plaatsen! Ik was gisteren al op zoek geweest, maar kon het artikel niet vinden op de site van het AD.
 

kuurgast

Donateur
media_xl_137677.jpg


Aad je was me net voor want ik vond deze link vanavond pas.

Xandra van Baarle heeft een mooi uitgebreid verslag geschreven over de Zuid-bohemen.:top:
Ze is meer dan 25 jaar journalist en weet in een artikel veel informatie te geven aan de lezers.
 
Bovenaan