Aanvraag permanente verblijfsvergunning

Topic in 'Wonen & Werken' gestart door Stadla, 05-02-2020.

1. dus als ik naar swahilistan reis niets van ze begrijp ,maar een kaartje koop voor hun opera ,integreer ik in hun cultuur.....

smileyfromcz, kuurgast en kobus vinden dit leuk.
  2. Waarom wil iemand integreeren?Dat brengt niets!Blijv jezelfs.

3. Cultuur betekenis & definitie
    Cultuur
    of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort. Cultuur omvat de gewoonten en gebruiken waarover een volk in het land zelf beschikt of die een volk meeneemt uit het land van herkomst.

smileyfromcz en kuurgast vinden dit leuk.
  4. Dit hier gaat toch over Aanvraag permanente verblijfsvergunning en daarvoor gaat men naar de vreemdelingenpolitie en niet naar een concert.

kobus en A.Smit vinden dit leuk.
  5. En dan denk ik..... moet ik nu nog reageren of zal ik het maar laten bij de perfecte reactie van Marwa.....

kobus en A.Smit vinden dit leuk.
  6. We zijn wel op een heel laag peil aangekomen! Ik dacht dat we elkaar via dit forum helpen met goede informatie.

7. wij als hier permanent verblijvende Nederlanders, zijn hier te gast(arbeider).
    derhalve zou het fijn zijn voor de Tsjechen om de taal te leren, te integreren en bovenal de problemen/redenen om nl te verlaten, in nl te laten.
    en dat is de beste informatie die er is....
    soms zijn mensen even de weg kwijt en belanden in Tsjechië, maar het gras is altijd groener bij de buurman...

PuNkEnStEiN en kobus vinden dit leuk.
  8. Ik ben het tot op zekere hoogte met je eens, Stadla. Hulp is altijd een belangrijk plus geweest van dit forum.
    Maar goede hulp mag toch (of moet soms zelfs) gepaard gaan met een kritische blik? Ik denk dat de mensen het niet zo kwaad menen, maar getypte tekst kan nou eenmaal soms wat harder overkomen dan een echt gesprek... ;)

9. Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een gastarbeider en iemand die zijn eigen geld meeneemt (bijvoorbeeld een gepensioneerde). Daar wordt in Nederland ook anders tegenaan gekeken. Maar wil je ook echt willen aarden in een ander land, dan is het natuurlijk wel beter om de taal in elk geval toch een heel klein beetje te kunnen spreken. Leer 100 zelfstandige naamwoorden en je bent al een hele "boven jan". Voor iemand die een 2e huis bezit in Tsjechië ligt het ook weer anders, want die neemt eigen geld mee en die besteedt dat daar. Hij "bezet" ook niet echt meteen een woning voor een andere inwoner in Tsjechië, want op het platteland staan er toch genoeg te verpauperen. Sterker nog, hij draagt er zelfs vaak aan bij dat het platteland niet helemaal ontvolkt wordt of enkel nog maar wordt bewoond door hoogbejaarden. Maar dan moet je er wel regelmatig zijn denk ik, want anders staat zo'n huis altijd leeg. En de meesten van ons doen dat natuurlijk helaas niet.

Laatst bewerkt: 19-02-2020
  10. Het is helemaal wat je zelf wil. Er zijn genoeg expats die de taal niet spreken en jaren ergens werken. En dat je geld meeneemt is geen reden om de taal niet te leren. En ook mensen in de omgeving maken veel verschil. Leef je in een nederlandse "enclave" of ergens alleen in een dorpje.
    De taal leren maakt het verschil tussen in de winkel aanwijzen wat je wilt en gewoon vragen ernaar als je het niet ziet. Je hand opsteken naar je buurman of even een praatje. Betrokken zijn in het dorpsleven of de "buitenstaander" zijn.
    En in een dorp kan dat een groot verschil maken. Maar er wonen ook mensen midden in het niets van Alaska, en die zijn gelukkig zonder mensen om zich heen.

Je moet gewoon doen wat je gelukkig maakt, en als de taal leren daar niet bij hoort, moet je dat gewoon laten. En dat je je dan bij een "Urad" niet verstaanbaar en begrijpbaar kan maken moet je dan maar in koop nemen.

Laatst bewerkt: 19-02-2020
    A.Smit vindt dit leuk.
  11. bepaalde delen van cz worden bijv gedomineerd door russen, brengen een boel eigen geld mee.
    maar als tsjech zie je dit toch anders en krijg je een raar negatief gevoel van binnen.
    het is hier geen ontwikkelingsland, het enige wat ze enorm afremt is dat ze nagenoeg geen Engels kunnen...... voor de rest zijn ze identiek aan Nederlanders.
    iemand die in mijn buurt alles opkoopt en de taal niet spreekt of dit doet als investering (lipno), zodat de lokale mensen geen huis meer kunnen betalen... word je ook niet vrolijk van.
    er is geen verschil of je geld meeneemt of niet, integreren is een must.

12. Er wordt anders in Frymburk weer aardig nieuw gebouwd hoor...

13. Niet iedereen verlaat Nederland omdat ze daar problemen zien/ervaren. Wij zijn om de meest pragmatische reden hier beland. We woonden in een rijtjeshuis met een tuintje van 5 bij 10 meter en wilden dolgraag in een vrijstaand huis met een flinke lap grond eromheen gaan wonen.
    In Nederland totaal onbereikbaar voor ons. Hier kon dat wel, mits je met pensioen gaat in 2018 en je huis in Nederland verkoopt. Of je gaat met pensioen in 2023 en dan kan je ook je huis in Nederland nog wel aanhouden.
    Vanaf september 2018 wonen we permanent in Tsjechië.
    Dat groen boekje ( met daaraan gekoppeld ook je fiscaal nummer ) heeft wel al heel veel dingen een heel stuk makkelijker gemaakt voor ons. Alleen al daarvoor kan ik dan iedereen aanraden mits je de mogelijkheid hebt.

A.Smit vindt dit leuk.
  14. Is dat groene boekje niet je tijdelijke verblijfsvergunning? Ik had dezelfde toen ik hier ging wonen en werken, na 2 jaar kon ik mijn permaenente verblijfsvergunning krijgen, dat is een rood boekje wat op een paspoort lijkt, daar staat ook mijn huidige adres, ned. paspoortnummer in.
    Bijgevoegd de betreffende boekjes voor EU personen.

Bijgevoegde bestanden:

15. Dat rode is een "oude" . de nieuwe zijn groen.

A.Smit vindt dit leuk.
  16. Opent dat groene boekje zoveel deuren dan?

17. Niet zozeer dat groene boekje maar wel het Rodni Cislo (sofienummer)

Op de eerste foto van A. Smit het onderste papiertje. Dat nummer staat ook op het bovenste papiertje ( tijdelijke verblijfsvergunning)
    In het permanente verbl. vergunning ( dat boekje) staat het ook en dan heb je die papierenvan de 1e foto niet meer nodig

A.Smit vindt dit leuk.
  18. Duidelijk.

19. Lang geleden had ik een rood boekje. Bij een politiecontrole in Nederland schrok de beambte want hij dacht dat ik twee paspoorten had. Wanneer je een nieuw paspoort hebt gekregen moet je weer met dat rode boekje naar het Ministerie. Bedoeling is het nummer van je paspoort daarin op te nemen. Daar werd het vervangen door een velletje papier (tijdelijke verblijfsvergunning). Ook bij een nieuw paspoort krijg je weer zo'n papiertje. Past gelukkig wel in je paspoort. Nu bij een permanente verblijfsvergunning is het weer een document dat op een paspoort lijkt, maar groen is.

20. Op een moment dat velen een geranium gaan zoeken ben ik begonnen een mogelijkheid te vinden een pension te starten. Zonder inkomen en met wat vermogen kon ik dat in Nederland vergeten. Je denkt dan aan Frankrijk, Polen of Tsjechië. Het is Tsjechië geworden. Eerst gezocht naar een plek om nieuwbouw te plegen. Dat niet gevonden, maar wel een grote vervallen boerderij in het Boheems Paradijs. Voor mij een ideale ligging: erg vrij tussen een klein dorp en een daarbij behorend gehucht. Wel aan een doorgaande weg. Nadat de boer was overleden die hier had gewerkt hebben de kinderen het grootste deel van het land verpacht en de boerderij met er omheen liggend land verkocht. Jarenlang heeft het leeg gestaan. De vorige eigenaar dacht hier een fijn woonhuis te maken. Kort voor een winter liet hij nieuwe ramen plaatsen. Die zijn vastgeschroefd, maar nog niet afgewerkt, en in de winter door onverlaten verwijderd en meegenomen. De vriendin die hij toen had wilde niet zo afgelegen wonen. Dat was het moment om het geheel aan mij te verkopen. De naaste buren wonen op een kilometer afstand.
    In de oorlog kwamen de mensen uit het dorp hier water uit de bron halen. Er leefden ook partizanen in. Doordat het gebouw groot is en afgelegen staat werd het gebruikt door mensen die hier niets te maken hadden. Op een muur was een grote grafitti aangebracht als protest tegen atoomplannen. In een schuur troffen we een flink aantal naalden aan bedoeld voor het spuiten van drugs. Helaas was het niet meer mogelijk hier seksuele handelingen te verrichten.
    We hebben de bebouwing volkomen veranderd. Aan de buitenkant is het alleen maar beter geworden. Vermoedelijk in 1938 heeft men ter huisvesting van het personeel een verdieping op het gebouw aangebracht en de entree 'gemoderniseerd'. We hebben zoveel mogelijk de oude vorm hersteld. Oude gebogen plafonds hersteld en van stucwerk ontdaan. Waar zandsteen was gebruikt in de gevels dit zoveel mogelijk weer zichtbaar gemaakt. De vorm van de gebouwen is weer als vanouds. De indeling binnen is compleet gewijzigd. Een muur met een dikte van 60 cm is tot een dikte van 20 cm aangepast. Waar geen deur was is een opening gemaakt en waar een oude doorgang was deze dichtgemetseld. Vloeren gemaakt en plafonds hersteld. Veel geld overgebracht van Nederland naar Tsjechië. Het zal duidelijk zijn dat de gemeente zeer positief staat tegenover wat hier is gerealiseerd.

Deel deze pagina