Aanvraag permanente verblijfsvergunning

Topic in 'Wonen & Werken' gestart door Stadla, 05-02-2020.

1. Daar ik mijn huis in Nederland heb verkocht en geen adres meer heb, is het tijd geworden mij definitief in Tsjechië te vestigen. Ik heb al vele jaren daar onroerend goed zodat ik voldoe aan de gestelde eisen.
    Heb een formulier gedownload en ga daarmee plus twee pasfoto's en de nodige documenten die ik vermoedelijk nodig zal hebben, naar het kantoor Liberec van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Trek een nummertje en moet ruim 2 uur wachten tot ik aan de beurt ben. Ik spreek geen woord Tsjechisch en maak in het Engels mijn excuses daarvoor. Pak mijn meegebrachte spullen uit en wacht op wat komen gaat. De juffrouw achter het loket spreekt een zin in het Tsjechisch uit die ze vele malen herhaalt. Ik zoek een pen om die zin fonetisch op te schrijven in de hoop dat ik daar wat verder mee kom. Ik laat me natuurlijk niet wegsturen. Heb veel documenten bij me en heb ruim 2 uur moeten wachten. Uiteindelijk haalt ze een collega er bij die wat Engels spreekt. Ik moet wat zaken op het aanvraagformulier veranderen. Wat ik daarbij in het Tsjechisch noteer is me onduidelijk. Ik zou opnieuw moeten komen, maar nu met een tolk. Duid aan dat ik dat zeker niet zal doen, want om 4 uur een tolk te moeten betalen is me echt te veel. De spanning wordt wat gebroken wanneer ik een woord gebruik dat in het Tsjechisch vrijwel gelijk is in het Engels of Nederlands.
    Men kan mij een berichtje sturen wanneer de aanvraag is afgewikkeld als ik mijn mobiele telefoonnummer geef. Omdat ik een vast Tsjechisch telefoonnummer heb en een Nederlands mobiel nummer kunnen ze geen bericht sturen. Ik krijg een papiertje mee dat in mijn verblijfsvergunning voor langere tijd past. Daarop staat een site met een code, verbonden aan mijn aanvraag. Na twee maanden kan ik proberen of de aanvraag is verwerkt. Schiet dus lekker op! Na een minuut of 20 kan ik vertrekken.
    Na twee maanden de site benaderd. De hele maand en de eerste week daarna geen uitslag. Dan komt er een aangetekende brief, natuurlijk in het Tsjechisch, voor aanvullende stukken die ik binnen 10 dagen moet sturen. Anders moet je de procedure opnieuw starten. Ik heb over twee dagen een reis voorbereid naar Nederland en daarvoor de nodige afspraken gemaakt. Paniek dus.
    Heel anders dan in Nederland bestaan er in Tsjechië veel kleine gemeenten met een burgemeester en een secretaresse. De burgemeester van het dorp waar ik woon, spreekt goed Engels. Gelijk met de brief naar hem toe. Hij belooft er aan te werken en ik moet de volgende dag weer komen. Hij heeft twee keer het Ministerie moeten bellen om te weten te komen wat hij zou moeten voorbereiden. Het komt er op neer dat ik als bewindvoerder van de BV (s.r.o.) die met mijn geld het onroerend goed heeft gekocht, mijzelf toestemming moet geven om in het huis te wonen. Ook maakt de burgemeester een nieuw uittreksel van de gegevens van het kadaster. Omdat ik de brief moet versturen en men je handtekening niet gelooft, moet ik bij de secretaresse van de burgemeester mijn handtekening zetten. Zij noteert de gegevens in een boek, zet de nodige stempels op mijn brief en na het plaatsen van haar handtekening moet ik 30 kronen betalen.
    Ik probeer het Ministerie nog te bellen omdat ik daar de volgende dag dichtbij zal zijn. Krijg alleen een reactie in het Tsjechisch. Dan de stukken maar op de post gedaan.
    Net voordat ik na opnieuw 2 maanden wachten de burgemeester zou willen inschakelen, is er op genoemde site aangegeven dat er positief op mijn aanvraag is gereageerd.
    Nu moet ik opnieuw naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ik weet dat ik nu een afspraak zou kunnen maken om niet op iedereen te hoeven wachten. Ik neem aan dat mijn bezoek alleen het overhandigen van mijn verblijfsvergunning zal betekenen. Die afspraak moet je maken via de computer. Het wordt mij echter niet duidelijk hoe dit moet. Wil daar ook geen hulp voor inschakelen. Ga dan maar weer gewoon wachten. Er zijn nu 40 wachtenden voor mij en ik ben er eind van de ochtend. Neem dus aan dat de dames die achter de loketten zitten ook wel eens moeten gaan eten. Er worden ongeveer 10 mensen tussendoor geholpen.
    Ik zie een jongen voor me gaan zitten terwijl die heel druk in de weer is met zijn mobiel. Dan loopt hij naar de automaat waar je een nummertje moet trekken. Hij heeft blijkbaar wél gevonden hoe je een afspraak moet maken en is inderdaad vrij snel aan de beurt.
    Wanneer ik na ruim 3 uur wachten (er zijn 7 loketten in Liberec) aan de beurt ben, blijkt er nog weinig te zijn voorbereid. De juffrouw komt met een flinke stapel papieren die betrekking hebben op mijn aanvraag en moet de nodige tijd met de computer aan de gang. Op een gegeven moment moet ik twee keer een zin in het Tsjechisch, waarvan de tekst op een papiertje staat, noteren. In totaal 4 keer de handtekening zetten. Uiteindelijk krijg ik een keurig document mee en moet ik elke keer wanneer ik een nieuw Nederlands paspoort krijg weer langs komen om het nummer ervan in mijn groene document te noteren. Was toch wel weer ongeveer 15 minuten bezig.
    Na precies 5 maanden is de procedure afgesloten en kan ik me enthousiast in het gemeentehuis hier melden.

Saman vindt dit leuk.
  2. Ppppfffff wat een verhaal. Gelukkig ging het bij mij een stuk sneller. Ik ben twee keer bij de gemeente in Pardubice geweest met de benodigde papieren en binnen 14 dagen was alles geregeld inclusief bsn en het omzetten van mijn rijbewijs. Maar ik moet wel toegeven dat ik een Tsjechische vriendin mee heb genomen, anders was ik er nooit uitgekomen, denk ik. Natuurlijk ook gelijk een ziektekostenverzekering geregeld en een Tsjechische auto op naam gezet. Inmiddels woon ik alweer drie jaar met veel plezier in Tsjechie. gr René

Saman vindt dit leuk.
  3. Mijn tijdelijke verblijfsvergunning kostte veel tijd, geduld en geld.
    Mijn permanente verblijfsvergunning kon ik aanvragen na 2 jaar getrouwd te zijn geweest met een Tsjechische. Dit ging erg snel, afspraak gemaakt, na 10 minuten wachten geholpen. 2 weken later de papieren (lijkt op een paspoort) opgehaald (weer met afspraak en zonder te hoeven wachten).

Saman vindt dit leuk.
  4. En je vraagt je niet af of het niet handig geweest was om in de jaren de taal te leren?

Spookie21, Saman en curious vinden dit leuk.
  5. woon hier nu 15 jr, heb ongelooflijk veel mensen zien komen voor een verblijfsvergunning.
    kostte mij misschien 30 minuten, vreemdelingenpolitie in jindrichuv hradec (permanente verblijfsvergunning)
    en hij sprak een beetje engels/duits.
    in brno, waar het elke dag overvol is (vreemdelingenpolitie), wachttijd lang, maar de afhandeling misschien 10-20 minuten.
    voor een Europeaan...

kobus en A.Smit vinden dit leuk.
  6. Nee, zal echt geen invloed hebben gehad. Zie ook mijn verhaaltjes over de Nederlandse vrouw die heeft getracht Tsjechisch te leren. Zich wel verstaanbaar kon maken maar niets kon volgen van wat er werd gezegd als toelichting op een concert. Met een minimale kennis van het Tsjechisch kom je echt niet verder!

Saman vindt dit leuk.
  7. Wanneer je hoort dat er 45000 Engelsen in Nederland wonen kun je je voorstellen dat de immigratiedienst in veel landen het druk hebben. Blijkbaar is de organisatie in Liberec toch anders dan elders. Eerder moest ik mijn tijdelijke verblijfsvergunning in Semily halen. Dat kostte toen inderdaad niet zo veel tijd.
    curious was net iets sneller dan ik met een reactie. Mijn vorige slaat op een reactie van kobus.

Saman vindt dit leuk.
  8. In de jaren is "mijn" vreemdelingenpolitie 5x verhuisd. En het is er niet beter op geworden. Door het centraal samenvoegen lopen de wachttijden alleen maar op.

Saman vindt dit leuk.
  9. Wat een mooi verhaal waarbij volgens mij vooral de wachttijden en Tsjechische taal onduidelijkheden vervelend zijn.
    Volgens mij kan een deel ook sneller gaan als het eea. meer gedigitaliseerd wordt (niet verplicht voor de mensen zonder computer).

Gefeliciteerd met de verblijfsvergunning trouwens :)

Saman vindt dit leuk.
  10. Het is wel opvallend dat ze uitgerekend bij de Vreemdelingenpolitie geen woord over de grens spreken (of willen).

Kukle en dennuzzz vinden dit leuk.
  11. Dat lijkt bewust beleid, Kobus. Je moet het migranten niet te makkelijk maken, he?? :denk:

Edit: overigens vind ik zelf dat er een apart loket voor EU-onderdanen zou moeten zijn! Het is namelijk vrijwel overbodig dat wij een "vergunning" zouden moeten aanvragen, aangezien we op grond van het gelijkheidsbeginsel tussen alle EU-onderdanen niet gediscrimineerd zouden mogen worden.

12. Een paar aanvullingen.

Het is in Nederland onmogelijk dat een meisje (vrouw) ergens op een kantoor gaat werken zonder een behoorlijke kennis van de Engelse taal. Natuurlijk spreken oudere dames Russisch, maar de jeugd zou nu toch wel Engels moeten kunnen beheersen.

Tijdens het werk dat de lokettiste deed kon ik niet in de papieren kijken, maar zag natuurlijk wel het een en ander. Zo kon ik zien dat mijn aanvraag op minstens 10 bureaus in een stapel heeft gelegen.

13. Zijn in Usti geweest voor onze permanente verblijfsvergunning in 2018. Het gebouw daar heeft 2 afdelingen. Eentje voor EU mensen en eentje voor NIET-EU mensen (veelal Aziaten).
    In het gebouw voor EU mensen sprak men geen woord over de grens. Dat verbaast me wel moet ik zeggen.
    Overigens stonden we ook binnen 30 minuten weer buiten. Hadden het goed voorbereid.
    Daarna de site in de gaten houden wanneer de zaak geregeld is en toen weer naar Usti.
    Dit keer kostte het 20 minuten.

14. Jullie vallen onder Ustecky kraj feertje22?

15. Ja zei ik ook Usti ;)

A.Smit vindt dit leuk.
  16. Weet je wat mij opvalt?
    In Nederland heeft iedereen het er hoog mee op dat buitenlanders eerst maar eens moeten inburgeren, de taal moet leren en de cultuur moet snappen voordat ze een woonvergunning ofwel verblijfsvergunning krijgen. Moet je dit verhaal eens lezen.

Hr Stadla (neem zomaar aan dat het een Hr is en geen Mvr...) komt hier wonen.... hoera.... hang de vlag uit. Verstaat blijkbaar geen woord van de taal, kent niets van de cultuur en wil een verblijfsvergunning zelfs zonder te weten hoe of dat heet in het Tsjechisch.
    Kom nou toch, je maakt een aantal fouten in mijn optiek. Taal, dat had ik al gezegd, is belangrijk. De Tsjechen hebben geen vreemde taal geleerd, dat weet iedereen. En verder kan je hier verwachten dat je een paar keer weggestuurd wordt, dat hoort bij de cultuur, eerder geholpen worden als je kennissen hebt ook.
    Dus Hr Stadla, volgens mij heeft u de verblijfsvergunning nu, maar heeft u hem in mijn ogen niet verdient. Eerst maar is inburgeren !!

Spookie21, kuurgast, Marwa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Zie mijn verhalen elders.

Kijk maar eens naar het programma Maestro en luister maar eens hoe buitenlanders de Nederlandse taal spreken!

18. Je moet jezelf nooit spiegelen aan een slecht voorbeeld. ;)

Josef en Plank vinden dit leuk.
  19. De oudere Tsjechen hebben russisch gehad als tweede taal en nu leren ze ook Engels op de scholen. Er zijn in Karlovy Vary ook zat die Duits spreken. Neemt niet weg dat wij gast zijn in dit land en hoe lastig het ook is, het is aan ons om de taal te leren.

Voor een permanent verblijfsvergunning moet je hier vijf jaar wonen en ingeschreven staan. Tot die tijd kun je een tijdelijke aanvragen en het kost geen klauwen vol met geld. Het heeft mij 28 euro gekost. Je moet ook niet bij de vreemdelingenpolitie zijn, maar bij binnenlandse zaken en daar vraag je netjes welke afdeling je moet hebben voor de aanvraag van de pas.
    Vreemdelingenpolitie is voor mensen die uit een land komen dat geen verdrag heeft met Tsjechie!!

De arrogantie om te gaan klagen, terwijl je zelf niet de moeite neemt om je daadwerkelijk eerst in dingen te verdiepen, is voor mij echt een brug te ver! Je bent in een ander land en ja, het is even wennen dat dingen anders gaan en soms ook frustrerend, maar je kiest er voor om hier te wonen. Dus pas je aan! En wat mij vreemd voorkomt, is dat je hier al zolang komt, maar blijkbaar niemand hebt die hier vandaan kom en met je mee kan gaan naar de instanties?!
    Ik kende geen mens in Tsjechie, maar ik heb gezorgd dat ik in de omgeving waar ik wilde wonen een persoon heb gevonden die engels spreekt en mij hielp met alle dingen die ik nodig had in Tsjechie, vóór ik er ging wonen.

Blaas wat minder hoog van de toren en vraag bijvoorbeeld hier op het forum of op fb of er iemand is die jouw kan (wil) helpen in je omgeving daar en doe jezelf een plezier en leer de taal!

succes met alles.

Baron_Prášil, smileyfromcz en curious vinden dit leuk.
  20. Vind ik ook spookje21. Gewoon de moeite nemen om iets uitgezocht te krijgen en als het dan echt niet lukt, vragen. Niet andersom.

antonin vindt dit leuk.

Deel deze pagina