Aanrader: per boot naar de Praagse dierentuin

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tip: per boot naar de Praagse dierentuin

Even over de dierentuin in Praag... Maar weinig mensen weten dat er een ontzettend leuke, andere manier is om erheen te gaan: namelijk per boot over de Moldau!

720x350-cruises-to-the-zoo.jpg


De boot vaart in 75 minuten van vlakbij metrostation Karlovo Namesti (zie bijgaande plattegrond) via het centrum (onder een aantal bruggen door, ook de Karelsbrug, en via twee sluizen) naar de dierentuin. Het is dus eigenlijk een rondvaart en openbaar vervoer tegelijk.
Er is ook een bar aan boord waar alle noodzakelijke - en zeer betaalbare - medicijnen aanwezig zijn om een eventueel opkomende zeeziekte te bedwingen.

kaart.jpg
Rode pijlen = metrostation Karlovo Namesti (lijn B)(twee uitgangen)
Groene pijl = tramhalte
Gele pijl = vertrekpunt van de boot


Dit is de website van de bootmaatschappij.

Een enkele reis kost 190 kronen (nog geen 7 euro) en geloof me: je kijkt je ogen uit! Kaartjes koop je bij het kantoortje bij de aanlegsteiger. Op de terugweg van de dierentuin betaal je bij het aan boord gaan.

Ziehier de vaarroute (stippellijn):

route2.jpg

De dierentuin is niet alleen erg groot en mooi, maar ook relatief goedkoop.

Entreeprijzen:
Volwassenen: 200 kronen (ong. 7,50 euro)
Kinderen: 150 kronen (5,50 euro)
Twee volwassenen met twee kinderen: 600 kronen (22 euro)
Hond: 100 kronen (3,65 euro).
De consumpties zijn heel redelijk geprijsd.

Voor meer info, zie de website van de ZOO.

Aan de kade van het vertrekpunt ligt restaurant Vltava, Rasinovo Nabrezi 1. Een houten gebouwtje, zeer gezellig ingericht, met uitzicht over de Moldau. Je kan er prima eten en drinken voor zeer schappelijke prijzen. Wij hebben er met z'n vieren, na een heerlijk dagje dierentuin, uitgebreid gegeten en waren inclusief vele halve liters pivo, vino, voda en Káva Irská toe, 1089 kronen (toen 35 Euro) kwijt.

11.jpg kaartje.jpg

Dit bericht van Marcel geeft nog wat interessante achtergrondinformatie over dit restaurant.

Echt een aanrader, zowel dierentuin, boottocht als restaurant. Moet je een keertje doen, je zal er zeker geen spijt van hebben... Veel plezier alvast!
:)

Tarieven boot en dierentuin bijgewerkt op 10 april 2016.
 
Wij zijn gisteren in de zoo van Praag geweest: MOOI!!!!!
Om alles te zien waren wij bijna 5 uur aan de wandel. Maar zeer de moeite waard. Normaal verveel ik mij (alles al een keer gezien), maar deze keer verre van dat. Terug met de boot die stipt om 17.00 uur vertrekt. Ook een belevenis! Dus kom of ga je naar Praag... De Zoo raad ik een ieder zeker aan. Reis vooral met het openbaar vervoer. Wij doen de afgelopen dagen niet anders, want het is super georganiseerd, snel en goedkoop!
 
Op woensdag 31 juli is het zover; dan nemen we de boot weer naar de dierentuin!
Voor wie in Praag is en naar de dierentuin wil, kan ik deze trip niet genoeg aanraden, het is echt de moeite waard! Je ziet de stad op een verrassend andere manier.

Nee, ik heb (helaas?) geen aandelen... ;)
 

Vodnik

† In Memoriam
in praag-troja zijn diverse campings, vandaar loop je naar de zoo.

Campings in de stad, op een (schier)eiland tegenover vysehrad, maar raad ik niet aan. De campings in Troja zijn beter (en vooral rustiger)

Er zijn vele boottochten mogelijk, de leukste zijn in de avond als de stad verlicht is (minstens 6 verschillende reders zijn actief)
 
dit lijkt ons erg leuk maar is er een camping in de buurt van dat metro station?
Welk metrostation bedoel je, Petra? :lezen:

Campings in de stad, op een (schier)eiland tegenover vysehrad, maar raad ik niet aan.
Je bedoelt de campings op Císařská Louka, neem ik aan. Waarom zou je die niet aanraden? Toegegeven, www.caravancamping.cz is geen superdeluxe camping, maar de locatie maakt veel, zo niet alles goed. Er is een bescheiden campingwinkeltje met terras, je kunt er voor zeer schappelijke prijzen kamers huren en in de zomermaanden is het restaurantje een regelrechte aanrader. Het eten/drinken is goed en voor dat geld heb je op geen enkele camping in Praag een mooier uitzicht op de Moldau. Als je er niet tegen kan dat je moet douchen in gemeenschappelijke ruimtes (dames en heren wèl gescheiden), dan heb je pech.
Ik kom er al jaren en ook in augustus ben ik weer een paar dagen van de partij! :D

Maar we dwalen nu wel een beetje af van het onderwerp... :fluit:
 
Hi hi he jammer gescheiden douchen moest vroeger ook al bij korfbal :yess:maar bedoelde dus het metro station van boven in het artikel Karlovo Namesti. wij rijden met een camper dus echt luxe hoeft het niet. Dit spreekt ons aan door die boottocht over de Moldau en daarna bezoek aan de dierentuin. Maar als jullie andere ideeen hebben die zijn welkom hoor wij zijn nergens aan gebonden en wij hebben nog even voor geniet tijd.
 
Als ik dit zo lees lijkt het mij ook geweldig om te doen. Maar weet iemand of de boot (en met name de legplank) een beetje rolstoelvriendelijk is? De tijden dat je Jelle eventjes kon optillen :sterretjes: liggen al weer wat jaartjes achter ons namelijk
 
Nee, erg rolstoelvriendelijk is het helaas niet, vooral het toilet is een vrijwel onneembare barriere; je moet een bijzonder steil en smal trappetje op en af. Bij het aan en van boord gaan is het personeel vriendelijk en behulpzaam genoeg, maar het zal allemaal moeizaam gaan, ben ik bang... :(
 
Nee, erg rolstoelvriendelijk is het helaas niet, vooral het toilet is een vrijwel onneembare barriere; je moet een bijzonder steil en smal trappetje op en af. Bij het aan en van boord gaan is het personeel vriendelijk en behulpzaam genoeg, maar het zal allemaal moeizaam gaan, ben ik bang... :(
Er vaart inmiddels een andere boot, de Odra, waar het toilet zich op hetzelfde dek bevindt waar je ook de boot opkomt. De rolstoelvriendelijkheid is dus inmiddels aanzienlijk verbeterd.
*EDIT* Zie nu dat de boot dezelfde is als voorheen, maar helemaal opgeknapt.
 
Bovenaan