30 april: Heksenverbranding (Pálení čarodějnic)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De eerste keer dat ik rond die datum door tsjechie reed, dachten we ze zijn hier laat met de paasvuren.
Later toen we heksen zagen, dacht ik nou halloween is vroeg hier.
Nu ik het weet vind ik het een leuke gedachten, want van heksen hou ik niet dus verbranden die handel.
 
We hebben contact personen in cz gemaild ivm heksen verbranding.nu gaan we dus donderdag avond weg en kunnen dus vrijdag naar het feest. lijkt ons echt leuk om zo iets mee temaken, mede om dat het bij het land hoort,de gebruiken van dit and vinden we heel "interesseant". Het evenement is ook bij ons in dorp aan wezig dus toppie!! Gaan we meemaken
 
Het lijkt erop dat er nu ook in Dolni Lanov een heksenverbranding komt. Ze zijn al een paar dagen tegenover ons bezig met afvalhout. Of het een officiële heksenverbranding wordt of meer een soort vreugdevuur voor de jeugd kan ik zo nog niet bekijken. We zien het zaterdag wel.
 
Heksen verbranden.

De nacht van 30.4 tot 1.5.
is een nacht van de magie en toverijen.
Het gaat over een oud volks gebruik.
Het is een eigenaardig nationaal volksfeest.
Deze nacht komen de mensen bijeen en vieren ze bij grote vuur de komst van het voorjaar.
In sommigen dorpen bouwen ze een''meika''.(een lange paal,die ze in de grond slaan en er boven op een versierde spar met linten)
Voor de bescherming tegen de boze geesten
branden ze op de heuvels vuur en branden ze er in oude bezems,die ze omhoog gooijen.
De as die daar van over blijft,is dan magies en zorgt voor een goede oogst.
Jonge mensen springen over het vuur om jong te blijven en vruchtbaar te zijn.
Volks gebruiken en de tradities van de tsjechies dorpen komen rechtstreeks van het heidendom.
30.4. - 1.5. Paleni Carodejnic..jpg

Skocis..JPG
 
en die maika moeten ze overnacht bewaken want het andere dorp wil hem stellen(waarom weet ik niet) dus de hele nacht blijven ze wakker of feesten en zuipen ze de hele nacht door de buren van het andere dorp brengt ook wel alkohol oom de meut tot slapen te brengen en dan de boom te stelen!
 
Ik hoop wel dat je bedoelt dat zij in de brand gaat anders moet je haar nog vangen. :lmfao:
Wij gaan of naar Hostinne of Rudnik.
Dolni Kalna heeft wel een heksenverbranding maar geen spelltjes voor de kids. Ons Romano wil wel erg graag als tovernaar wat leuke dingen doen. Hij was dit jaar weer ineens in de prijzen gevallen als mooiste tovenaar-heks. Op school kreeg hij de 2de prijs!
Wij gaan morgen feestvieren hoor!! :heks:
 
IMAG0062.jpg


De brandstapel in Stárkov van afgelopen 30 april. Tweede keer dat ik daar was, leuke locatie op een heuvel achter het plaatselijke kerkhof, voor nog een extra "griezelig" effect
 
Wij hebben het heksenfeest dit jaar in Hostinne gevierd. Vanaf het plein ging de lampionnenoptocht onder begeleiding van een doedelzakspeler naar het oude zwembad terrein. Hier waren wat kleine spelletjes voor de kinderen en later ging ook de heks op de brandstapel in vlammen op.

Het spektakel was zelfs in hostinne op de televisie op het infokanaal.
kijk zelf:

hieronder mijn tovenaar die dag (Harry potter) want een heks:heks: was voor meisjes :lmfao:

vuur de brandstapel.JPG
 

kuurgast

Donateur
30 April geen k(r)oninginnedag in Tsjechië maar de heksen worden weer verbrand.
Veel forumleden reizen komende dagen af naar Tsjechië en weten meestal wel waar ze moeten zijn voor de Pálení čarodějnic. Kom berichten tegen van een lantaarn-parade met de harmonie in Zelezný Brod ,in Jicin een heel spektakel en bij de gehandicapten van Nová Paka.
Er staan diverse andere plaatsen op jedtesdetmi.cz en kudyznudy.cz.
 
Bovenaan