2x betalen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik was onlangs in Tsjechie en ik heb een paar keer een kasteel bezocht.

Dat blijft een leuke bezigheid.

De schilderijen houdt ik ondertussen voor gezien, evenals de wapens en meubelen.

Te veel gezien denk ik.

Ik bezoek kastelen om naar de bouwstijl te kijken, hoe het is gemaakt.

Ik let op de oude sloten, de gehengen, de ornamenten, kapspanten en ga zo maar door.

Maar wat flikken die Tsjechen nu?

Terwijl het leven ook nog eens duurder wordt en cultuur eigenlijk goedkoop zou moeten zijn moet je 2x betalen voor een kasteel.

Je kan dan kiezen voor bijvoorbeeld het romaanse gedeelte dan betaal je voor dat deel. In het zelfde kasteel de rainecance (hoe schrijf je dat?) bezoeken, nog een keer betalen.

Of je kan de kelders bezoeken: betalen. In hetzelfde kasteel het interieur bekijken: weer betalen.

Ik denk dat het voor een Tsjech minder leuk wordt, voor buitenlanders een gekke gewaarwording.

Ik vind het wel slim bedacht maar toch ook volstrekt onzinnig.

Een toerist vindt dit niet leuk en kijkt verbijsterd naar de borden: 2x betalen? aan m'n hoela.
 
De meeste kastelen/burchten bieden verschillende tours, en voor elke tour betaal je apart. Zo'n tour duurt meestal zo'n 1 / 1,5 uur en dan zie je dus 1 bepaalde gedeelte van een kasteel. Voor de meeste toeristen is dat meer dan genoeg, er zijn niet zoveel mensen die dan nog eens 1,5 uur door het kasteel willen slenteren. Als je meer wilt zien, ga je een andere tour volgen en het lijkt mij niet meer dan logisch dat je daar dan ook opnieuw voor betaald.

Ze zouden (zoals jij wil Kukel) natuurlijk ook een tour kunnen maken door het hele kasteel, met als gevolg dat die dik 5 uur duurt en de prijs zo'n 600,- Kc zal zijn. Dat lijkt mij juist compleet onzinnig en ik denk dat hier heel weinig toeristen gebruik van zullen maken. :fool:
 
Ik vind het bij grotere kastelen ook een goed systeem - wie wil, kan eventueel meerdere keren komen om alles te zien. Het komt eigenlijk alleen bij de zeer uitgestrekte monumenten voor, bijv. in Jindřichův Hradec of Duchcov of Karlštejn, geloof ik.
En de gidsen vinden het ongetwijfeld prettig als er slechts mensen mee gaan die in de rondleiding geïnteresseerd zijn en weten dat ze in staat zijn gedurende de van tevoren bekende tijd stil zijn, niet bellen/gebeld worden ezv.
 
Bovenaan