27 januari - online concert Spaanse synagoge Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Holocaustherdenking met online concert in Spaanse synagoge Praag

Op 27 januari is het de 76e verjaardag van de bevrijding van Auschwitz; sinds 2005 is dit een internationale herdenkingsdag. Dit jaar zullen de herdenkingsevenementen in Tsjechië virtueel zijn vanwege de Corona-beperkingen.

De dag herdenkt de genocide die resulteerde in de dood van 6 miljoen Joden en 11 miljoen anderen door het nazi-regime en zijn collaborateurs tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het belangrijkste evenement in Praag is een online concert van de Spaanse synagoge. Het Joods Museum in Praag en de Joodse Gemeenschap van Praag zullen om 18.00 uur een galaconcert uitzenden vanuit de onlangs gerenoveerde Spaanse synagoge. Een link naar de show komt op de Facebook-pagina's van het Joods Museum in Praag en de Joodse Gemeenschap in Praag.

Werken van Hans Krása, Josef Mysliveček en Maurice Ravel worden uitgevoerd door het Doležal Quartet. Het concert omvat een korte virtuele tour door de Spaanse synagoge en de nieuwe tentoonstelling.

Er worden die dag ook twee andere evenementen georganiseerd. Om 10.00 uur zendt nieuwszender ČT24 een herdenkingsbijeenkomst uit in de Tsjechische senaat met toespraken van Tsjechische politici, leden van de joodse gemeenschap, waaronder Holocaustoverlevende Michaela Vidláková, en de voorzitter van het Comité voor het herstel van de Roma-holocaust, Čeněk Růžička.

De toespraken, in het Tsjechisch, worden begeleid door een concert met composities van Gideon Klein, uitgevoerd door David Dorůžka, Robert Fischmann en Martin Novák. Klein, een in Moravië geboren joodse componist, stierf in 1945 in het mijnwerkkamp Fürstengrube, zo'n 30 kilometer van Auschwitz.

Een Tsjechisch-Israëlische online meeting wordt in het Engels gehouden en om 16.00 uur uitgezonden op de Facebook-pagina van het Tsjechische Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bron expats.cz.
 
In principe ga ik naar elk concert dat in de synagoge van Turnov wordt gegeven. Door de corona gaat dat nu niet en was ik blij met bovenstaande tip. Ik schrok wel even van de verwijzing naar Facebook, want daar doe ik niets mee. Gelukkig werd ik gelijk doorverwezen naar Youtube en kon het concert prima volgen. Natuurlijk eerst weer het nodige gesprokene, maar dat was in het Engels ondertiteld. Ik neem aan dat het concert langer op Youtube blijft staan. De link zal dan zijn:


Het is natuurlijk wel muziek voor fijnproevers, maar heel goed om aan te horen!
In de synagoge staat een orgel. Zeker sinds de Kristalnacht zijn er maar heel weinig orgels in synagogen te vinden. Jaren terug is er een uitzending aan gewijd.
 
Bovenaan