Twee huiseigenaren, hypotheek op één naam

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wellicht is er onder de lezers iemand die zowel voldoende juridische kennis heeft als ervaring met of verstand van hypotheken in Tsjechië. Zo, een hele mond vol.
Ik kan als volgt de situatie schetsen:
Mijn vrouw heeft samen met haar broer het ouderlijke huis van moeder in Kolin overgenomen, dus staat op 2 namen, ieder 50%. Ondertussen zijn wij allen het huis aan het moderniseren en moeder blijft in haar eigen kamer en keuken wonen tot haar dood, onaangeroerd, zoals is afgesproken. Zo zijn er nu 3 kamers vernieuwd in vloer, wanden en plafond, een nieuw toilet en grote moderne badkamer en hal aangelegd, hele huis voorzien van een gas-CV en riool aangesloten op gemeentenet.
Deze vernieuwde vleugel hebben wij in gebruik als vakantiewoning. Nu wil de broer zijn dochter de niet gebruikte bovenverdieping laten verbouwen en daar laten wonen door een hypotheek te nemen. Hij zou dan zijn deel aan haar overdragen.
Mijn vraag is nu:
1. kan er een hypotheek worden genomen in CZ om de verbouwing te financieren op naam van 1 eigenaar, terwijl de andere eigenaar buiten schot blijft?
2. Wordt de eigendomsdeel verhouding veranderd door investering via hypotheek of moet dit via notaris worden vast gesteld?
3. Blijven wij buiten schot als dochter de financiële lasten niet meer kan dragen en er betalingsmoeilijkheden dreigen met de bank? Hoe is dit recht in CZ geregeld?

Heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie?

Paul
 
Mede-eigendom van Tsjechisch onroerend goed betekent dat iedere persoon mede-eigenaar van het geheel is. Juridisch gezien gaat het niet om concrete ruimtelijke afbakening van het eigendomsaandeel van de afzonderlijke eigenaren in het gebouw en het perceel, ook al gebeurt het in de praktijk wel.

Daarom zou de bank de hypotheek op het gehele pand moeten vestigen, dus niet op een helft of kwart.

En daarom zouden alle mede-eigenaren de akte inzake vestiging van het recht van hypotheek moeten ondertekenen en bij de lening betrokken worden. Dat het geld van de hypotheek wordt gebruikt voor de verbouwing van enkel een bepaald deel van de woning dat uitsluitend door de dochter wordt gebruikt, zal de bank niet deren.
De bank zou overigens ook de echtgenoten (willen) betrekken, omdat aangenomen wordt dat de afbetaling van de hypothecaire lening door gezamenlijke middelen geschiedt en omdat banken in het algemeen zoveel mogelijk zekerheid zoeken.

Er zal geen sprake zijn van een verandering van eigendomsaandeel bij het vestigen van een hypotheekrecht. (Er vindt geen overdracht van eigendom plaats, er wordt slechts een beperkt recht gevestigd.)

Overdracht van (een deel van) onroerende goederen gaat in Tsjechie via het kadaster; deze instantie heeft daarvoor een juridische afdeling. Een notaris is hier niet bij betrokken.
 
Dank je Radka, dit is eigenlijk wat ik verwachtte, maar mijn Tsjechische familie is soms op sommige onderdelen nogal simpel en denkt daar dus anders over, nu kan ik dat laten zien. Nogmaals dank voor je reactie. Paul
 
Bovenaan