Bier & Wijn 19 bieren bevatten te veel resten bestrijdingsmiddel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

19 bieren bevatten te veel resten bestrijdingsmiddel

In bier zit in veel gevallen het bestrijdingsmiddel glyfosaat. Een nieuw onderzoek laat zien dat 19 van 31 geteste bieren een percentage bestrijdingsmiddel bevatten dat boven de 0,5 microgram per liter ligt.

Bron: Ad.nl - Ellen den Hollander 29-11-18

Het onderzoek is uitgevoerd door laboratorium Eurofins in opdracht van AHealthyLife. De initiatiefnemer is Juglen Zwaan. De bieren met de meeste glyfosaat (het bekendste merk is Roundup) zijn Budweiser budvar, Swinckels, Bavaria, Schultenbräu en Warsteiner. Ook in Heineken, Oettinger, Bavaria alcoholvrij en Heineken alcoholvrij zit het middel. Boeren gebruiken het onkruidbestrijdingsmiddel bij het verbouwen van de tarwe.

De branchevereniging Nederlandse Brouwers stelt dat de resultaten van het onderzoek van AHealthyLife.nl in lijn zijn met het onderzoek dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit eerder deed. De conclusie van die metingen: het gehalte van glyfosaat in bieren op de Nederlandse markt lag ver onder het maximum ligt dat op basis van het gerstgehalte toelaatbaar is. Er zijn geen gezondheidsrisico’s vanwege glyfosaat in bier, zo meldt de NVWA desgevraagd.

De reden voor de warenautoriteit om uit te zoeken hoe het zat met het middel in bier was een soortgelijk onderzoek dat in Duitsland in 2016 werd uitgevoerd. Dit liet zien dat in alle geteste bieren glyfosaat zat, maar in lage gehalten.

Bij brouwerij Swinckels gaan niet meteen de alarmbellen af. Het klopt dat het middel in bier terecht kan komen, maar het gehalte ligt ver onder de wettelijk toegestane hoeveelheid, zegt Reinier Rombouts. ,,Om daar last van te hebben, zou je 4.000 liter bier op een dag moeten drinken. En als je dat zou doen, krijg je andere problemen.’’

Rombouts wil de kwestie niet bagatelliseren. ,,Maar het lijkt erop dat dit dezelfde conclusie is die de NVWA twee jaar geleden trok.’’ Het is niet leuk dat deze uitkomst uit de bus komt. ,,Voedselveiligheid is superbelangrijk en daar controleren we ook elke dag op. Wat ons betreft zou het middel afgeschaft mogen worden, maar wij hebben niet alles in de hand.’’

Glyfosaat staat al jaren ter discussie. Het middel zou kankerverwekkend zijn. Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek bestempelt het middel als 'waarschijnlijk kankerverwekkend'. Wetenschappers zijn het niet met elkaar eens welke gevolgen het middel heeft op de gezondheid van mensen en dieren.

De maker van Roundup, het Amerikaanse Monsanto, werd in 2017 ontmaskerd toen bij een rechtszaak bleek dat het bedrijf optrad als ghostwriter van onderzoek dat de nadelige werking van glyfosaat moest afzwakken.
 
Jij vindt het niet te zuipen, kobus; da's iets heel anders dan dat het daadwerkelijk niet te zuipen is. Ik mag er graag de nodige (en onnodige) halve liters van zuipen en dat vind ik geen straf... :)

:deuk::deuk: Zo! Da's er in! :deuk::deuk: (denk ik dan achteraf)
 
..... het gehalte ligt ver onder de wettelijk toegestane hoeveelheid, zegt Reinier Rombouts. ,,Om daar last van te hebben, zou je 4.000 liter bier op een dag moeten drinken. En als je dat zou doen, krijg je andere problemen.’’
Ik voelde mij toch geroepen dit eens uit te proberen. De logistiek om de benodigde hoeveelheid in huis te krijgen was een hele klus, maar Eus doet altijd de boodschappen en zij had e.e.a. binnen een week voor elkaar. De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ze telkens vier boodschappentassen tegelijk meenam en dat de supermarkt op loopafstand ligt. Ik hield thuis de administratie bij totdat er exact 4000 liter in de gang stond.

Tja, en toen kwam het dus op mij aan. Een ruimzittende, comfortabele wedstrijdbroek met elastiek aan, een eettafel vol halveliterglazen en slobberen maar! Eus kreeg een lamme pols van het inschenken en ik een volle blaas van het opdrinken. Daar liep ik tegen het eerste probleem aan: de gang stond vol met bier en de deur van het toilet is - u raadt het al - in de gang. Er restte mij niets anders dan het balkon te gebruiken. Vervelend voor de benedenburen, maar wij wonen op 8-hoog en zo werd de hinder toch enigszins eerlijk verdeeld. En zoals de spreekwoorden zeggen: 'Nood breekt wet', 'Gedeelde smart is halve smart' en 'Waar geplast, daar overlast'.

Wordt (ooit) vervolgd.
 
In het Paasweekend hadden wij in de dorpskroeg een feestavond. Muziek, eten, veel drank (lees: bier en schnaps) en gezelligheid. Na iedere dans wordt je geacht de dame waar je mee danst, niet noodzakelijk je eigen vrouw, een borrel aan te bieden en als je veel danst, dan... Afijn, jullie snappen het.
Aan het eind van de avond (feitelijk 2 uur in de nacht) wilde ik afrekenen (het bekende bonnetje met streepjes). Een wit Svijany bonnetje doet dan dienst als strippenkaart. Bij mijn vrouw en mij toch aardig wat streepjes, maar we stonden nog overeind zeg maar. Na 6 of 7 halve liters en wat schnaps gaat bij mij het licht wel uit.
Naast mij stond onze buurman, een getrainde drinker, en hij moest voor zichzelf 22 bier afrekenen. 22 halve liters, derhalve 11 litere zuivere Svijany. En wat schnaps. En hij stond aardig rechtop moet ik zeggen. Volgende keer geven we hem een blauw bonnetje en krassen wat wit weg, dat is makkelijker.

Dus Punk, succes. Goed voor je nieren!
 
Bovenaan