Anheuser-Busch en zijn Tsjechische concurrent Budvar bereiden zich voor op de volgende ronde in de oorlog om merknaam Budweiser.
Beide bedrijven claimen de merknaam op. Amerikanen hebben naar eigen zeggen al sinds 1876 een handelsmerk op de naam, 19 jaar voor de oprichting van Budvar.
Tsjechische Budvar heeft deze week elf keer hoger beroep ingesteld bij het Hof van eerste Aanleg tegen uitspraken van het Europese agentschap voor merkenrecht. Het agentschap bepaalde in december dat de Amerikaanse brouwerij Anheuser-Busch recht had op de naam Budweiser voor zijn Europese merchandisingactiviteiten.
Tsjechische Budvar en Anheuser-Busch voeren in vijftig landen een juridische strijd over het recht op de merknaam. Budweiser.
Het is een strijd tussen een muis en een olifant: de Anheuser-Busch had in 2003 aan 14 mrd euro omzet, terwijl Budvar niet meer dan 80 mln euro.
Beide bedrijven claimen de merknaam op. Amerikanen hebben naar eigen zeggen al sinds 1876 een handelsmerk op de naam, 19 jaar voor de oprichting van Budvar.
Tsjechische Budvar heeft deze week elf keer hoger beroep ingesteld bij het Hof van eerste Aanleg tegen uitspraken van het Europese agentschap voor merkenrecht. Het agentschap bepaalde in december dat de Amerikaanse brouwerij Anheuser-Busch recht had op de naam Budweiser voor zijn Europese merchandisingactiviteiten.
Tsjechische Budvar en Anheuser-Busch voeren in vijftig landen een juridische strijd over het recht op de merknaam. Budweiser.
Het is een strijd tussen een muis en een olifant: de Anheuser-Busch had in 2003 aan 14 mrd euro omzet, terwijl Budvar niet meer dan 80 mln euro.