100-jarige bieroorlog

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Anheuser-Busch en zijn Tsjechische concurrent Budvar bereiden zich voor op de volgende ronde in de oorlog om merknaam Budweiser.
Beide bedrijven claimen de merknaam op. Amerikanen hebben naar eigen zeggen al sinds 1876 een handelsmerk op de naam, 19 jaar voor de oprichting van Budvar.

Tsjechische Budvar heeft deze week elf keer hoger beroep ingesteld bij het Hof van eerste Aanleg tegen uitspraken van het Europese agentschap voor merkenrecht. Het agentschap bepaalde in december dat de Amerikaanse brouwerij Anheuser-Busch recht had op de naam Budweiser voor zijn Europese merchandisingactiviteiten.

Tsjechische Budvar en Anheuser-Busch voeren in vijftig landen een juridische strijd over het recht op de merknaam. Budweiser.

Het is een strijd tussen een muis en een olifant: de Anheuser-Busch had in 2003 aan 14 mrd euro omzet, terwijl Budvar niet meer dan 80 mln euro.
 

Bijlagen

  • 13219-Budvar.jpg
    13219-Budvar.jpg
    18,5 KB · Bekeken: 75
Re: 100 - jarige bieroorlog

Zou het erg leuk vinden als de muis zou winnen! Budovice...Budvar....lijkt me duidelijk! Hup Budvar!!!
yeah.gif
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Hopelijk gaat het Tsjechisch merk het winnen. Ik hoop maar dat Pilsner Urquell z'n goedkopere versie van P.U. genaamd Primus niet gaat uitvoeren naar België. De Belgische naamgenoot bestaat er al wat jaren...
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Tieske heeft helemaal gelijk, ik sluit me dan ook meteen aan bij zijn mening.....Budvar is toch het lekkerste!!!
Krijg er spontaan dorst van........LOL
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Budvar s pivem Czechvar dobyva vysostne uzemi sveho konkurenta

Ma nova znacka vubec sanci prorazit v Americe? Budvar dokazal, ze ano. Pokud je atraktivni a pro spotrebitele jasne citelna.

Zkusenosti


Budvar s pivem Czechvar dobyva vysostne uzemi sveho konkurenta


Po necelych ctyrech letech, kdy ceske pivo Czechvar vstoupilo na uzemi USA, jej lze koupit v jedenadvaceti statech. Takovy je po predchozi sedesatidvoulete odmlce vysledek kroku do neznama, ktery ucinil pivovar Budejovicky Budvar na zaoceansky trh. A poptavka po nove znacce? Je slibna.
S prodejem se zacinalo na vychodnim pobrezi, tedy v oblasti, kde je nejvyssi spotreba importovaneho piva. Sice se vedelo, ze se zde proda nejvic dovezeneho piva na svete a ze spotreba ma trvale rostouci tendenci, ale jen tezko slo odhadnout, jak zakaznika oslovi zcela nova znacka.
Na ni cesky pivovar musel vsadit kvuli historicke smlouve s americkou spolecnosti Anheuser-Busch (AB) z roku 1939, ktera mu zakazuje pouzivat tradicni ochrannou znamku Budweiser na severoamerickem uzemi od Panamy na sever. Zde na ni ma vysadni pravo prave Anheuser-Busch. Proto i nova exportni ochranna znacka pro Spojene staty musela byt kvuli znamkopravnim sporum nekonfliktni, ale atraktivni a pro spotrebitele na prvni pohled citelna.
"Zajem Americanu o originalni lezak z Ceskych Budejovic nas ale prijemne prekvapil. Ukazalo se, ze na trhu preplnenem masovou produkci mistnich mamutich pivovaru ma Czechvar, jako tradicni cesky lezak, velkou sanci uspet. A to nejen u krajanu, ale i mistnich konzumentu, hledajicich kvalitni a tradicni vyrobek se silnou individualitou a prokazatelnym puvodem," rika reditel Budvaru Jiri Bocek.

Americanum nevadi ani vyssi cena. Svetly lezak Czechvar patri do kategorie importovanych superpremiovych piv. Tomu odpovida i jeho vyssi cena. Prodava se zejmena na off-tradu ve specialnich tzv. "Liquor stores" - obchodech s alkoholem. K dostani je v sestilahvovem multipacku v pro Evropana netradicnim objemu lahve 12 fl. oz. (tekutych unci).
To odpovida 355 mililitrum, misto 330 mililitrum, beznym v Evrope. Budvar, ktery cast Czechvaru prodava i v pullitrovych lahvich, nyni pripravuje take prodej tretinek ve dvanactilahvovem multipacku, ktery je pro importovane znacky na americkem trhu typicky.
Trh je zde vubec dost specificky a mistni legislativa predstavuje samostatnou, dost slozitou, kapitolu. "Je tu prostredi se silnymi administrativnimi regulacnimi prvky," upozornuje na mozna uskali obchodni manazer Robert Chrt.
Krome federalni legislativy je potreba vyhovet jeste legislative jednotlivych statu. Pozustatky z dob prohibice se pritom projevuji i v zakonech o obchodu s alkoholem. Treba pri distribuci musi byt importovany alkoholicky napoj striktne oddelen od dalsiho zbozi. Ve dvaatriceti statech, tedy na vetsine uzemi, se pivo dal distribuuje prostrednictvim licencovanych velko- a maloobchodniku. Ve zbyvajicich osmnacti pak ma monopol na nakup a prodej stat.
K tomu je potreba pridat i ruznorodou danovou politiku, restrikce v reklame, spotrebitelskych soutezich ci povinne znaceni vyrobku. To vse pak ma primy dopad na marketinkovou strategii. "Kdyz uz se ale vsim prokousete, mate prostor ukazat, co ve vas je. S odstupem doby rikame - stoji to za to. Kdyz se prekazky zdolaji, konzument pivo dokaze ocenit. Proste si na nem pochutna," potvrzuje Chrt. Ten Spojene staty poklada za jeden z nejperspektivnejsich exportnich trhu.

Trh v USA pivu preje. Doklada to fakt, ze se za rok vypije zhruba 240 milionu hektolitru piva. To se deli do deseti kategorii Popular, Premium, Superpremium, Light, Ice, Dry, Malt liquer, Ale, nealkoholicka a importovana. Nejzadanejsi jsou lehka a premiova piva. Podil importovanych znacek, coz jsou temer vyhradne lezaky, predstavuje pres deset procent rocni spotreby.
Treba v roce 2001 se zde prodalo 25,5 milionu hektolitru zahranicniho piva. Nejvice z Mexika pres 10,3 milionu hl., Nizozemska pres 6,3 milionu hl., Kanady 4,4 a Nemecka 1,4 milionu hektolitru. V tomto roce Cesku patrilo osme misto se 145 tisici prodanymi hektolitry.
Nejsilnejsi importni znackou byla Corona Extra (7,2 milionu hl.), Heineken (vice nez 5 milionu hl.), Labatt s Blue (1,3 milionu hl.) ci Beck. Budejovicky Budvar v lonskem roce prodal 7700 a predloni 9000 hektolitru Czechvaru. Letos, po zmene distributora - nyni je to coloradska spolecnost Distinguished Brands International, ceka opet navrat nejmene na predlonska cisla.
[*]

Jak se vyvijel spor o Budvar
Prvni znamkopravni dohoda mezi budejovickym pivovarem a spolecnosti Anheuser-Busch o ochrannou znamku Budweiser, ktera mela narovnat vzajemne rozpory, je stara 93 let. Prvni smlouva, ktera mela urovnat rozpory mezi kopii a originalem, byla totiz podepsana uz v roce 1911. V ni predchudce Budejovickeho Budvaru Cesky akciovy pivovar uznal opravnenost pouzivat ochrannou znamku Budweiser spolecnosti Anheuser-Busch, s vyjimkou spojeni se slovem Original, aby zakaznici nebyli uvedeni v omyl, ze pivni vyrobky spolecnosti Anheuser-Busch pochazeji z Budejovic v Cechach.
V teto smlouve si predchudce Budvaru vyslovne ponechal pravo k uzivani oznaceni svych vyrobku slovem Budweiser na celem svete. K eskalaci sporu doslo az pote, co si Cesky akciovy pivovar, v souladu se smlouvou z roku 1911, zaregistroval 10. srpna 1937 v USA ochrannou znamku Imported Original Bohemian Budweiser Beer from Budweis City.
Ochrannou znamku uzival na etiketach od roku 1934 a do USA s ni prisel proto, ze obsahovala zemepisne oznaceni puvodu. To mu umoznovalo do USA sve pivo vyvazet a tehdejsi export byl velmi uspesny. V roce 1938 prisel pivovar Anheuser-Busch s prvnimi pozadavky, "podle kterych se Budejovicky pivovar mel vzdat pro cely svet mimo Evropu prava k oznaceni sveho vyrobku vsemi slozeninami a odvozeninami od slova Bud, Budweiser a Budweis."
Tehdy oznacili zastupci budejovickeho pivovaru navrhy za primo urazlive a zasadne o nich odmitli jednat. V roce 1939, tesne pred okupaci Ceskoslovenska, byla uzavrena dalsi dohoda. Pro budejovicky pivovar nevyhodna. Jeho zastupci ji tehdy podepsali pod silnym tlakem, kdy jim hrozily nakladne soudni spory na uzemi USA.
Touto smlouvou Budejovicky Budvar prisel o moznost pouzivat oznaceni Bud, Budweis a Budweiser na uzemi cele Severni Ameriky od Panamy na sever. To ho, jak se dnes ukazuje, dostalo do nepriznive pozice. Na obalech ci etiketach piva Czechvar tak nesmi byt uvedeno jmeno vyrobce - narodniho podniku Budejovicky Budvar. Misto neho je zde jen zaregistrovane exportni jmeno spolecnosti B.B.N.P. To predstavuje prvni pismena nazvu podniku. Dokonce i jmeno mista puvodu piva Ceske Budejovice muze byt na etiketach lahvi a kartonu vyvedeno jen v "nenapadne" podobe. Do USA se tak pivo oznacene jako Budejovicky Budvar muze dostat jen na zvlastni uzemi, tzv. exteritoria, jako jsou velvyslanectvi nebo organy OSN.
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Budějovický Budvar heeft weer een rechtszaak gewonnen. Dit keer in Zuid Korea. Het hoogste gerechtshof besliste in het voordeel van de Tsjechische brouwerij.
Recentelijk zijn nog rechtszaken gewonnen in Japan, Zweden, Denemarken, Groot-Brittannië en Australië.

Budějovický Budvar heeft op dit moment nog altijd 40 rechtszaken lopen tegen de Amerikaanse reus.
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Tsjechische muis tart Anheuser Busch

EU steunt authentiek Budweiser tegen gebruik merknaam vanuit VS

CESKÉ BUDEJOVICE, 27 JULI.

Nu Tsjechië lid is van de EU staat `Budweiser' onder Europese bescherming. Al ruim een eeuw woedt een strijd tussen Amerikanen en Tsjechen om het gebruik van de populaire biernaam.

Ales Dvorák is een tikje teut, om elf uur 's ochtends. De brouwmeester is net in het proeflokaal geweest om de kwaliteit van het bier te testen. Op zijn opmerking ,,het is een smerig klusje, maar iemand moet het doen'' volgt een glimlach van oor tot oor.

Dvorák is tweede brouwmeester van Budweiser Budvar, brouwer van Budweiser bier. Niet het Amerikaanse Budweiser, maar het Tsjechische, uit het stadje Ceské Budejovice, in Duitstalige kringen bekend als Budweis. Om die naam - Budweiser - wordt al ruim een eeuw gevochten. Het Amerikaanse bierconcern Anheuser Busch claimt het alleenrecht op de naam. De Tsjechen verzetten zich.

Budvar is een muis vergeleken met Anheuser Busch. De Amerikanen produceerden vorig jaar 129 miljoen hectoliter bier, Budvar brouwde daar nog geen honderdste van: 1,17 miljoen hectoliter. Het Amerikaanse Budweiser is het meest verkochte bier ter wereld. Maar de muis heeft sinds kort een belangrijke bondgenoot: de Europese Unie.

Sinds de toetreding van Tsjechië, op 1 mei, staat de naam Budejovicke pivo, ofwel Budweiser bier, onder Europese bescherming. Niet als merknaam, maar als geografische aanduiding voor een product, zoals Champagne en Bordeaux. Vooral het grondwater van Ceské Budejovice zou het bier zijn specifieke regionale karakter geven. ,,Deze status zou ons moeten helpen'', zegt woordvoerster Denisa Mylbachrová. Budvar exporteert al naar de meeste EU-landen en dwong afgelopen jaar via de rechter toegang af tot de Britse, Japanse en Zuid-Koreaanse markt. De Finse markt ligt binnen handbereik. Zo'n honderd zaken lopen nog.

Brouwmeester Dvorák staat voor een negentiende-eeuws decor. In een grote hal staan reuzachtige, ouderwetse koperen ketels, waar water, mout (geprepareerd graan) en hop (voor bitterheid en aroma) worden gekookt tot een papje dat later met gist bier zal worden. De ketels zijn van binnen van modern staal, maar om historische en sentimentele redenen is de buitenkant intact gelaten. ,,We verdedigen niet alleen het recht op een naam'', zegt Dvorák. ,,We verdedigen een hele traditie van bierbrouwen.''

Het bedrijf zoals het er nu uitziet is eigenlijk pas laat ontstaan, na de oorlog. Tot dan toe konden in Budejovice en omstreken meerdere brouwerijen worden gevonden, die door de communisten werden genationaliseerd en in één bedrijf werden samengeperst. De ruggengraat van dat bedrijf werd gevormd door de in 1895 opgerichte Tsjechische Aandeelhoudersbrouwerij, die in 1967 werd omgedoopt tot Budweiser Budvar.

Bud, caron;ejovice was in de negentiende eeuw onderdeel van het Oostenrijks-Hongaarse rijk. Een rijke Duitse minderheid domineerde het stadsleven en de brouwerijen. Het oudste document waar over Budweiser bier wordt gerept stamt uit 1802. Toen de Tsjechen hun eigen brouwerij oprichtten, schreef de Budweiser Zeitung dat Duitse burgers daar geen bier van zullen drinken ,,omdat ze hun magen niet van streek willen maken''. Duitsland is tegenwoordig Budvars belangrijkste exportmarkt, gevolgd door Groot-Brittannië, Slowakije, Oostenrijk en sinds kort ook Rusland. Naar de VS wordt geëxporteerd onder de naam Czechvar.

Terug naar de negentiende eeuw. In de VS hunkerden Duitse migranten naar het bier van hun heimat. Bij verschillende brouwerijen verschenen imitaties van het bier. Eén brouwerij, Anheuser Busch, liet `Budweiser' al in 1878 als merknaam registreren en sleepte zijn Amerikaanse collega-brouwers - met succes - voor de rechter. Een aanvaring met Europa kon niet uitblijven.

Aanvankelijk zat Anheuser Busch in de verdediging. Het erkende dat het zich had laten inspireren door de Boheemse brouwers en ging in 1911 akkoord met een verbod op het gebruik van de naam Budweiser in Europa. Maar als gevolg van twee Wereldoorlogen en een Koude Oorlog raakten de rollen omgekeerd. ,,We mochten onder het communisme niet naar elk land exporteren'', zegt woordvoerster Mylbachrová. ,,Als je een patent voor langere tijd niet gebruikt mogen anderen ermee aan de slag.''

Onder het communisme werd in 1967 wel begonnen met de modernisering van de brouwerij. In vijftien jaar tijd moest de capaciteit worden vergroot van 300.000 naar 830.000 hectoliter. In 1989, toen het communisme viel, was de doelstelling nog niet gehaald. Sindsdien is het management vervangen en is er 70 miljoen euro gestoken in moderne brouwtechnologieën. Budvar heeft in Tsjechië zo'n 8 procent marktaandeel, maakt jaarlijks zo'n 10 à 15 miljoen euro winst en is dit jaar uitgeroepen tot het beste bier van het land.

Buitenlandse kopers azen op het bedrijf. De Tsjechische staat, die dit jaar afstevent op een begrotingstekort van 3 miljard euro, zou al eens 400 miljoen euro zijn geboden voor Budvar. Anheuser Busch probeerde het in 1990 te kopen, maar Praag hield de boot af.

Dvorák wil dat Budvar aan niemand wordt verkocht. Als private onderneming is Budvar vogelvrij, zegt hij. ,,Anheuser Busch zal er uiteindelijk de hand op weten te leggen en dan is het afgelopen. Het wil alleen de merknaam, niet het bier.'' De Tsjechische Budweiser is volgens 's werelds grootste bierexpert, de Brit Michael Jackson, ,,een van de waarlijk grote bieren''.

In 2001 haalde Praag Budvar van de lijst af van Tsjechische bedrijven die voor privatisering in aanmerking komen, wegens de vele rechtszaken rondom het bedrijf en wegens het nationale belang dat met Budvar gemoeid is. De Tsjechen zijn met 160 liter per jaar per inwoner de grootste bierdrinkers ter wereld. Budvar is hun laatste grote, zelfstandige biermerk. Andere merken als Pilsner Urquell en Staropramen zijn in buitenlandse handen gekomen. En volgens menige Tsjech zijn ze aangepast aan de wensen van de doorsneeconsument: méér zoet, minder bitter. Budvar moet daarom Budvar blijven.

Bron: NRC Handelsblad
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Het gaat maar door...


ECJ refers 'Budweiser' dispute back to Finnish courts


The European Union's highest court this week returned questions about whether the name "Budweiser" could be used by two competing brewers back to Finland's national court.

The state-owned Czech brewery Budejovicky Budvar and the U.S. brewer Anheuser-Busch have been fighting over the rights to the "Budweiser" name for some 100 years, generally on a country-by-country basis. The European Court of Justice said that if Budvar were using Budweiser as a trade mark or badge of origin, Anheuser could claim the full protection of European law. But the EU court said if it was used as a "trade or company name," Finnish courts needed to decide what protection Anheuser could claim.

Radio Praque 18-11-2004
 

Bijlagen

  • 34049-budvar.jpg
    34049-budvar.jpg
    34,1 KB · Bekeken: 12
Re: 100 - jarige bieroorlog

Budějovický Budvar heeft weer een rechtszaak gewonnen tegen de Amerikaanse Anheuser-Busch.

Rechtbank in Brussel heeft vandaag beslist in het voordeel van de Tsjechische brouwer, dat wil zeggen dat in Benelux de Budějovický Budvar de enige echte is.

Bron: novinky
 

Bijlagen

  • 41107-07orjcx-topsirka.jpg
    41107-07orjcx-topsirka.jpg
    22,9 KB · Bekeken: 40

Macek

Geroyeerd Lid
Re: 100 - jarige bieroorlog

Ook de Pivonist heeft reeds de loopgraven verlaten en is tot de aanval overgegaan. Amerikanen denken dat alles voor geld te koop is, maar niet ons bier, ze zuipen die namaakbocht maar zelf op. De pivonist boycot vanaf nu alle Amerikaanse produkten!!!
 
Re: 100 - jarige bieroorlog

Budějovický Budvar heeft weer een rechtszaak gewonnen tegen de Amerikaanse Anheuser-Busch.

Het Europees Gerechtshof in Straatsburg heeft vandaag de eis van Amerikaanse Anheuser-Busch om in Portugal de Budweiser te mogen voeren afgewezen.

Met andere woorden, ook in Portugal is Budějovický Budvar de enige echte.
 

Bijlagen

  • 68845-Budvar2.jpg
    68845-Budvar2.jpg
    29 KB · Bekeken: 2
Bovenaan