Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Skoda bouwt 15 miljoenste auto

8 maart 2021 | Skoda heeft een bijzondere mijlpaal gevierd in zijn geboorteplaats: in de hoofdfabriek van het merk in het Tsjechische Mladá Boleslav is deze maand de 15 miljoenste auto sinds 1905 van de band gerold. Het jubileummodel is een elektrische Skoda ENYAQ iV in Arctic Silver Metallic. De pioniers Václav Laurin en Václav Klement reden in 1905 hun eerste auto, de Voiturette A, op deze locatie de fabriekshal uit.

De autoproductie in Mladá Boleslav dateert van het bedrijf Laurin & Klement, het latere Skoda AUTO. De oprichters besloten in 1905 te stoppen met het bouwen van fietsen en zich volledig te storten op de productie van motorfietsen en auto's. De historische fabriekshallen van waaruit de eerste auto van het bedrijf, de Voiturette Type A, rolde, bestaan nog steeds. Sinds enkele jaren is het Skoda-museum er gehuisvest.



Aan de andere kant van de straat bevindt zich de moderne autofabriek waar momenteel ruim 29.000 werknemers zes verschillende Skoda-modellen produceren: de FABIA, SCALA en OCTAVIA, de SUV's KAMIQ en KAROQ en sinds eind vorige jaar de volledig elektrische ENYAQ iV. Om dat laatste model te vervaardigen, heeft het bedrijf een bestaande productielijn omgebouwd en aangepast voor MEB-voertuigen. Dit betekent dat dit de enige productielijn binnen de Volkswagen Groep is die het mogelijk maakt om gelijktijdig modellen te produceren op basis van zowel de Modular Electrification Toolkit (MEB) als de Modular Transversal Toolkit (MQB).

De opkomst van de hoofdfabriek van Skoda en de mijlpaal van 15 miljoen voertuigen zijn nauw verbonden aan de toetreding van het merk tot de Volkswagen Groep in 1991. Sindsdien zijn er alleen al in Mladá Boleslav meer dan 10,7 miljoen auto's gebouwd. Dankzij de samenwerking met deze wereldspeler groeide Skoda uit van een regionale marktleider tot een internationaal succesvol volumemerk. Tegenwoordig speelt de fabriek in Mladá Boleslav een centrale rol bij de implementatie van de e-mobilitystrategie van de fabrikant. De ENYAQ iV is het enige op MEB gebaseerde voertuig van de Volkswagen Group in Europa dat buiten Duitsland wordt geproduceerd.

Naast de hoofdfabriek heeft Skoda AUTO ook eigen productiefaciliteiten in Kvasiny en Vrchlabí. In Kvasiny bouwt de fabrikant de Skoda SUPERB en SUPERB iV met plug-in hybrideaandrijving, naast de SUV-modellen KODIAQ en KAROQ. De componentenfabriek in Vrchlabí produceert de automatische DQ200-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Vorig jaar rolden er op de Tsjechische locaties meer dan 750.000 auto's van de productielijnen, ondanks de tijdelijke sluiting vanwege de coronasituatie. Skoda produceert ook auto's in Slowakije, Oekraïne, China, India en Rusland. In totaal heeft het merk sinds 1905 wereldwijd meer dan 24,8 miljoen auto's gefabriceerd.

Bron: autozine.nl
 

Skoda Kodiaq facelift

Vijf jaar na zijn onthulling ondergaat de Skoda Kodiaq de klassieke midlifefacelift. Bij die gelegenheid krijgt de Tsjechische SUV nieuwe koplampen en een verticaler radiatorrooster, naast hertekende bumpers en een verhoogde motorkap. De lijst van beschikbare uitrusting wordt uitgebreid met matrix-ledkoplampen en voortaan zijn lichtmetalen velgen tot 20 duim verkrijgbaar. Om zijn stroomlijn te verbeteren kan de Kodiaq rekenen op speciale Aero-wielen, een nieuwe achterspoiler en deflectoren opzij van de achterruit.

Ergonomische stoelen

Het interieur ondergaat de gebruikelijke retouches, met nieuwe sierstrips en stiknaden. Verder werden de mogelijkheden voor de sfeerverlichting uitgebreid. Als optie introduceert Skoda ergonomische voorstoelen bekleed met geperforeerd leder en voorzien van een ventilatie- en een massagefunctie. Als optie kan een Virtual Cockpit met scherm van 10,25 duim besteld worden. Wat de rijhulpsystemen betreft, maakt de Crew Protect Assistg gebruik van extra radarsensoren achteraan om te reageren bij forse remmanoeuvres of in files, om het risico op kop-staartaanrijdingen te voorkomen.

Kodiaq RS
Voor spektakel moet je bij de Kodiaq RS zijn. De sportieve variant ruilt zijn TDI-dieselmotor van 239 pk in voor een 245 pk sterke tweeliter op benzine, die naast 6 pk krachtiger ook 60 kilo lichter is. De 2.0 TSI is gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (DSG). De Skoda Kodiaq RS krijgt ook een specifieke voorbumper. De andere beschikbare motoren zijn:
  • de 1.5 TSI van 110 kW (150 pk)
  • de 2.0 TSI van 140 kW (190 pk)
  • de 2.0 TDI van 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk).
De gefacelifte Skoda Kodiaq, die nog altijd verkrijgbaar is met zeven zitplaatsen, arriveert in juli in de showrooms.

Foto's
autogids.be

Bron: autogids.be
 

Ad Verschoor

Donateur

Automerk Skoda bouwt 100.000 auto’s minder vanwege chiptekort


Het Tsjechische automerk Skoda, dochterbedrijf van Volkswagen, kan dit jaar 100.000 auto’s minder bouwen vanwege de wereldwijde tekorten aan computerchips in de auto-industrie. Dat zei Skoda-topman Thomas Schäfer tegen de krant Augsburger Allgemeine.

„Het chiptekort doet enorm veel pijn, want de vraag naar onze auto’s is juist heel hoog”, aldus Schäfer. Vorig jaar bouwde Skoda ongeveer 940.000 auto’s. Schäfer denkt dat de situatie rond het chiptekort de komende weken iets zal ontspannen, nu de productie in Maleisië weer toeneemt. Dat land is een belangrijke toeleverancier van chips aan de auto-industrie. Hij hoopt dat volgend jaar verdere verbetering zal optreden.
Moederconcern Volkswagen heeft al geregeld de productie bij fabrieken moeten onderbreken vanwege de chiptekorten. Ook andere autobouwers als Toyota, General Motors (GM), Daimler en Jaguar Land Rover hebben productie moeten stilleggen.

Bron: rd.nl

 

kuurgast

Donateur
Škoda moet productieprogramma aanzienlijk verminderen

Vanaf maandag 18 oktober zal autofabrikant Škoda Auto de productie in alle drie de Tsjechische fabrieken tot het einde van het jaar aanzienlijk verminderen of stopzetten. De reden is de ontbrekende chips die worden gebruikt in de elektronica aan boord. Ze gaan ervan uit dat de productie van halfgeleiders in de tweede helft van 2022 geleidelijk weer op gang komt.

Škoda is lang niet de enige die zonder chips komt te zitten. Ook andere autofabrikanten zitten in de problemen. De auto-industrie over de hele wereld wordt momenteel acuut geplaagd door een tekort aan siliciummicrochips, plastic korrels en andere componenten, waardoor vrijwel alle autofabrikanten hun productie hebben verminderd. De componentencrisis, die niet eenvoudig of snel kan worden opgelost, kan deels tot 2022 of 2023 duren.

Bron seznam.cz.
 

In 2030 zal minstens de helft van de modellen van Škoda elektrische auto's zijn​


Tegen 2030 zal minstens de helft van het modelportfolio van Škoda Auto uit elektrische auto's bestaan. Tegelijkertijd zal Škoda in dezelfde periode nog minstens drie volledig elektrische auto's introduceren, zegt Christian Schrader, hoofd bedrijfsstrategie en innovatiebeheer. Škoda biedt nu één puur elektrische auto aan, de Enyaq iV SUV.

Škoda Auto wil dat de uitstoot van zijn auto's in 2030 meer dan 50 procent lager is dan in 2020. Volgens bestuurslid Michael Oeljeklaus wil Škoda ook de milieuvriendelijkheid van de productie verhogen tot ongeveer 52 procent in 2025. Nu de milieuvriendelijkheid van de productie is ongeveer 47 procent.

Škoda Auto heeft een adviescomité voor duurzame ontwikkeling opgericht. Het is een onafhankelijk team van experts met internationale ervaring. "Ik ben verheugd dat Škoda Auto een van de eerste bedrijven in Tsjechië was die een Raadgevend Comité voor Duurzame Ontwikkeling heeft ingesteld. Ik kijk er erg naar uit om samen te werken met deze eersteklas raad van bestuur, ook over controversiële onderwerpen", aldus voorzitter van de Raad van Bestuur Thomas Schäfer.

Begin dit jaar begon Škoda Auto met de bouw en exploitatie van een van de grootste fotovoltaïsche energiecentrales in Tsjechië in de hoofdfabriek in Mladá Boleslav. Vanaf 1 oktober test het bedrijf twee elektrische trekkers voor eigen transport. Škoda heeft een miljoen bomen geplant in de buurt van zijn planten.

Vorig jaar leverde Škoda Auto wereldwijd meer dan een miljoen auto's. Het exploiteert drie productievestigingen in Tsjechië. Gedurende dit jaar moest het de productie meerdere keren aanzienlijk verminderen of stopzetten vanwege een gebrek aan chips. Het bedrijf verwacht tegen het einde van dit jaar zo'n 250.000 auto's minder te produceren door gebrek aan onderdelen. In de periode van januari tot september verdubbelde autofabrikant Škoda Auto zijn bedrijfsresultaat bijna van 469 miljoen euro een jaar geleden tot 900 miljoen euro (ongeveer 23 miljard CZK).

Naast de Tsjechische Republiek produceert Škoda Auto in China, Rusland, Slowakije en India, meestal via groepspartnerships, evenals in Oekraïne en Kazachstan in samenwerking met lokale partners. Het is actief in meer dan honderd markten.

bron: ekolist.cz
 
Skoda Enyaq zet Nederland op de kaart in Tsjechië

Met een autootje of 20.000 op een totaalafzet van 878.200 stuks wereldwijd, maakt de Nederlandse markt niet het verschil in de jaarresultaten van Skoda. Toch zette Nederland zich bij de Tsjechische autobouwer op de kaart afgelopen jaar. Met dank aan de Skoda Enyaq.


Met een verkoopvolume van precies 20.215 stuks over heel 2021 wist de Nederlandse dealerorganisatie meer auto’s te verkopen dan in 2020. De importeur boekte een groei van liefst 19 procent in een dalende markt, die zich de slechtste sinds de jaren 60 mag noemen. Skoda zelf zag zijn afzet wereldwijd sterk dalen en wel met bijna 13 procent tot 878.200 stuks. Dat Nederland er positief uitsprong is natuurlijk op de burelen van de fabrikant bekend. Dat het verschil zo’n 4000 auto’s is, is voor de fabriek peanuts. Dat bouwt Skoda bij wijze van spreken door de productielijn een paar uurtjes langer te laten draaien.

Skoda Enyaq
Maar waar de Nederlandse markt vorig jaar wel het verschil voor Skoda maakte, was met de verkoop van de elektrische Enyaq. In Nederland leverde Skoda 6621 exemplaren. Niet alleen was de Enyaq daarmee het best verkochte model van Skoda, de elektro-SUV voerde tevens de overall-ranglijst van de elektro-auto’s aan. Op wereldschaal was de afzet in Nederland ook uitzonderlijk, want Skoda wist op al zijn markten afgerond 45.000 stuks weg te zetten. De Nederlandse markt leverde daar dus wél een belangrijke bijdrage aan. Van alle Enyaq’s kreeg 15 procent een eigenaar in Nederland.

Gniffelend
Het is een resultaat waar op het hoofdkantoor in Tsjechië ongetwijfeld naar tevredenheid naar wordt gekeken, terwijl de directie gniffelend naar de afzet van de ID.3 en ID.4 kijken. De twee elektro-auto’s van zustermerk Volkswagen wisten zelfs niet tezamen het resultaat van de Skoda Enyaq te overtreffen. Volkswagen registreerde 6408 stuks van de ID.3 en ID.4, waarbij het gros door het grootste model werd gerealiseerd.

Skoda breidt dit jaar het modellengamma uit met de Enyaq Coupé. Deze elektro-SUV met schuin aflopende achterzijde komt er ook als vierwielaangedreven RS-uitvoering. Het sportieve label debuteert tevens op de bestaande carrosserievariant.

bron: autovisie.nl
 
Škoda start vanaf de tweede week van februari met de productie van de elektrische coupé Enyaq

Praag - De productie van de nieuwe elektrische auto Enyaq Coupé zal in de tweede week van februari beginnen in de belangrijkste Škoda Auto-fabriek in Mladá Boleslav. Voor de eerste helft van het jaar zal het bedrijf alleen de sportievere versie van de RS verkopen, die tot nu toe ook het krachtigste model in deze lijn van het merk is. Dat verklaarde Martin Jahn, lid van de raad van bestuur van Škoda, tijdens de presentatie van de auto.


"Volgens onze schattingen zou de coupéversie ongeveer 30 procent van de omzet van Enyaqu moeten uitmaken. Het aandeel van de RS-versie zal dan tussen de tien en 20 procent liggen", aldus Jahn.

De Enyaq Coupé wordt samen met de Enyaq iV geproduceerd in Mladá Boleslav. Dit zijn de enige modellen in Europa die zijn gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische voertuigen (MEB) van de Volkswagen Groep, die niet in Duitsland worden vervaardigd. Dankzij zijn constructie en grote wielbasis biedt het MEB-platform nieuwe proporties en opties voor koetswerkdesign.

De plaatsing van een hoogspanningsaccu in de vloer tussen de voor- en achteras en het ontbreken van een centrale tunnel maken dan ruimte voor alle passagiers. Het volume van de bagageruimte is 570 liter, dat is slechts 15 liter minder dan de standaard Enyaqu.

De nieuwe elektrische coupé met een lengte van 4,65 meter heeft drie vermogensniveaus van 150 kW tot 220 kW in de topsportvariant RS. Hij biedt achterwielaandrijving of vierwielaandrijving, een actieradius tot 545 kilometer in WLTP-modus (methode voor het meten van emissies en autoverbruik) en korte oplaadtijden. Het duurt 29 minuten om de batterij snel op te laden van tien naar 80 procent capaciteit. Opladen via de zogenaamde wallbox of conventionele laadstations duurt zes tot acht uur.

"De nieuwe topversie is ook Škoda's eerste puur elektrische RS-auto. De Enyaq Coupé, met zijn zeer gestroomlijnde koetswerk, combineert een emotionele look en hoge efficiëntie perfect, en biedt de royale ruimte die typerend is voor de auto's van het merk", aldus voorzitter Thomas Schäfer. De Enyaq Copé RS accelereert in 6,5 seconden van nul naar 100 km/u. De maximumsnelheid bereikt 180 km/u en is daarmee 20 km/u hoger dan in andere vermogensuitvoeringen.

Schäfer voegde eraan toe dat Škoda van plan is om in 2030 50 tot 70 procent van de elektrische auto's in Europa te verkopen. Momenteel werkt hij aan de ontwikkeling van nog drie elektrische auto's. Tegelijkertijd verklaarde hij dat er nog geen beslissing was genomen over zijn opvolger aan het roer van Škoda na zijn aangekondigde vertrek naar Volkswagen.

bron: ceskenoviny.cz
 

kuurgast

Donateur
De zevende studentenwagen heet Škoda Slavia.
Inmiddels is de achtste studentenwagen gereed:

Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad.

Skoda heeft een wel heel heftige Kamiq gepresenteerd. We maken kennis met de Skoda Afriq, een grondig verbouwde Kamiq die oogt alsof hij zich tijdens de Dakar-rally prima op zijn gemak zou voelen.

Jaarlijks geeft Skoda een groep studenten van de Skoda Vocational School in thuisbasis Mladá Boleslav de bijzondere opdracht om zelf een auto te maken. Vandaag maken we in de vorm van de Skoda Afriq kennis met de achtste 'studentauto' die volgens deze weg tot stand is gekomen.

De Afriq is op het eerste gezicht minder 'maf' dan de zeven eerdere door Skoda's studenten ontwikkelde auto's. Zo is het bijvoorbeeld geen nieuwe carrosserievariant zoals nagenoeg al zijn voorgangers dat wel waren. Wél is de Afriq een grondig vertimmerde Kamiq, Skoda's kleinste cross-over. Samen met Skoda Motorsport hebben 25 studenten de Kamiq namelijk omgetoverd tot een waar rallykanon.

De reguliere Kamiq is niet met vierwielaandrijving verkrijgbaar en dus is het vierwielaandrijvingssysteem van de Octavia onder de Afriq geschroefd. Hij krijgt daarnaast een sterk verstevigd onderstel en de achterportieren zijn aan de carrosserie gelast en de wielkasten zijn vergroot om plaats te maken voor offroadrubber. De Afriq heeft een koelopening boven de voorruit, een intense bak verlichting op zijn snuit en een fikse achterspoiler boven aan de achterzijde. Die taartschep is niet het enige visuele vermaak dat we achterop zien. Zo zit er centraal in de achterbumper namelijk een uitlaatpijp! Diverse onderdelen, waaronder de achterspoiler, zijn afkomstig van de Skoda Fabia Rally 2 evo. Ook in het grondig verbouwde interieur zijn onderdelen uit die rallyauto te vinden, waaronder het stuurwiel, het dashboard, de racestoelen met zespuntsstoelen, diverse camera's en microfoontjes. Vanzelfsprekend kan een rolkooi in een rallymonster niet ontbreken. De 1.350 kilo wegende Afriq heeft een 190 pk sterke 2.0 TSI die geknoopt is aan een zeventraps DSG.

skoda.PNG

Lekker drinken
Niets zo vervelend als zonder drinkwater zitten in de woestijn en dus is de Afriq uitgerust met een interessant systeem van het Israëlische bedrijf Watergen. Dat heeft een machine ontwikkeld die vocht onttrekt uit de lucht en er vervolgens schoon én gekoeld drinkwater van maakt. Met een druk op de knop kun je vanachter het stuur een fris watertje aangereikt krijgen. In totaal zit er voor 2.000 uur werk in de Afriq, aldus Skoda.

Eerdere creaties van de hand van studenten van de Skoda Academy waren de Citijet, de Funstar, de Atero, de Element, de Sunroq, de Mountiaq en de Slavia. Die Slavia was een soort speedster op basis van de Scala. Inmiddels voert Skoda de naam Slavia officieel voor een compacte sedan die het voor de Indiase markt heeft ontwikkeld.
Bron autoweek.nl met extra links.
Zie ook skoda-storyboard.com/en.
 

Pelhřimov

Donateur

ŠKODA-fabrieken openen deuren weer voor publiek​

- Bezoekers zijn na twee jaar pandemie weer welkom in Tsjechische productielocaties van ŠKODA
- Fabrieksbezoeken met gids: ideaal voor gezinnen met kinderen boven de tien jaar, online te boeken via website ŠKODA Museum


1656593621889.png

Na een sluiting van bijna twee jaar, als gevolg van de coronapandemie, heeft ŠKODA de deuren van zijn Tsjechische fabrieken weer geopend voor het publiek. Fabrieksbezoeken langs specifieke onderdelen van het productieproces plus de uiteindelijke assemblage zijn bij uitstek geschikt voor groepen scholieren en gezinnen met kinderen vanaf tien jaar. De fabrieksbezoeken zijn beschikbaar in uiteenlopende talen, waaronder Tsjechisch, Engels, Duits én Nederlands.

“We zijn blij dat we onze fabrieksbezoeken na meer dan twee jaar eindelijk weer kunnen aanbieden,” aldus Andrea Frydlová, hoofd van het ŠKODA Museum. “Een bezoek is zeker de moeite waard, want onze fabrieken zijn in die periode erg veranderd. In Mladá Boleslav bijvoorbeeld zijn we sindsdien gestart met de productie van de volledig elektrische ENYAQ iV-familie en de MEB-batterijsystemen, terwijl we in Kvasiny door zijn gegaan met het verder moderniseren van de productiefaciliteiten. Ondertussen werd de fabriek in Vrchlabí eind 2020 de eerste CO2-neutrale productielocatie van ŠKODA AUTO.”

De enige vereiste voor een rondleiding door de fabriek in Mladá Boleslav is het kopen van een kaartje bij het ŠKODA Museum.
De toegangsprijs voor een fabrieksbezoek is 180 CZK (ca. € 7,30); een toer in andere talen kost CZK 260 (ca. € 10,50).
Fabrieksbezoeken in Kvasiny en Vrchlabí zijn gratis.
De rondleidingen, die ongeveer twee uur duren, worden vaak begeleid door oud-medewerkers van ŠKODA.

1656593674864.png

De rondleidingen zijn bedoeld voor liefhebbers van technologie, maar ook voor schoolklassen en gezinnen met kinderen van tien jaar en ouder. De ENYAQ iV-familie, de eerste volledig elektrische productiemodellen van ŠKODA op het MEB-platform van de Volkswagen Groep, rollen nu van dezelfde productielijn in Mladá Boleslav als ŠKODA’s met een verbrandingsmotor. Bovendien is daar recent de productie van batterijsystemen voor MEB-modellen van verschillende merken van de Volkswagen Groep gestart. Daarmee is Mladá Boleslav de enige locatie in Europa buiten Duitsland waar deze batterijsystemen worden vervaardigd.

Om een rondleiding door de fabriek van Mladá Boleslav te maken, zijn stevige schoenen zonder hoge hakken een pré, evenals een eigen auto met een vrije stoel voor de gids.
Het ŠKODA Museum kan op afspraak desgewenst een minibus voor groepen van maximaal zeven personen reserveren.
Voor elk van de drie productielocaties kunnen op deze website vooraf rondleidingen worden geboekt.

1656593851714.png
bron: nieuwsbrief Škoda
 
Laatst bewerkt:
Voordien kon men bij de Skoda Fabia de achterzetels helemaal vlak leggen.
Dat was voor mij zeer handig wanneer ik iets moest verplaatsen.
Bij de nieuwe modellen kan men de achterzetels nog enkel naar voren plooien... Jammer !
 
Bovenaan