Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Wereldpremière ŠKODA ENYAQ iV op 1 september in Praag



Met de elektrische ENYAQ iV zet ŠKODA een grote stap voorwaarts in de realisatie van de elektromobiliteitsstrategie van het merk. De volledig elektrische SUV is het eerste productiemodel van ŠKODA dat is gebaseerd op de modulaire elektrificatie-toolkit (MEB) van de Volkswagen Groep.

De Tsjechische autofabrikant heeft nu een foto van het silhouet van het model vrijgegeven en biedt daarmee een voorproefje van het belangrijkste nieuwe model dat het merk dit jaar op de markt brengt. De ŠKODA ENYAQ iV combineert de voor het merk bekende eigenschappen - zoals een royale hoeveelheid ruimte, een aantrekkelijk design en uitgebalanceerde proporties - met een duurzame, plezierige rijervaring.

Het silhouet van de ŠKODA ENYAQ iV geeft een indicatie van de proporties die het nieuwe vlaggenschip van het merk gaat krijgen. Een korte voorzijde en een langgerekte daklijn zorgen voor een dynamisch exterieurdesign en garanderen tegelijkertijd een royale hoeveelheid interieurruimte, een kenmerkende eigenschap van ŠKODA. De nieuwe SUV heeft een interieur dat even ruim is als dat van de ŠKODA KODIAQ, hoewel hij qua formaat korter is dan een ŠKODA OCTAVIA.

Tot 500 kilometer bereik
De ENYAQ iV is verkrijgbaar met een keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving, drie verschillende accupakketten en vijf vermogensniveaus. Hij is geschikt voor snelladen met een maximaal vermogen van 125 kW. De actieradius bedraagt maximaal 500 kilometer* volgens de WLTP-cyclus, waardoor deze praktische, volledig op elektriciteit rijdende SUV perfect geschikt is voor dagelijks gebruik.

De presentatie van het nieuwe topmodel van ŠKODA is een hoogtepunt in de viering van het 125-jarig bestaan van het bedrijf. De wereldpremière van deze mijlpaal in de historie van ŠKODA wordt op 1 september 2020 live uitgezonden vanuit de Tsjechische hoofdstad Praag. De introductie kan worden bekeken op het ŠKODA Storyboard en via verschillende andere social media-kanalen.

Bron: autoplus.nu
 

kuurgast

Donateur
Vakbond Škoda: onduidelijk waarheen nieuwe baas het bedrijf zal leiden

In de laatste editie van hun weekblad "Škodovácký odborář" behandelen vakbondsleden van Škoda Auto open vragen over de toekomstige richting van hun bedrijf. In augustus wordt bijvoorbeeld een nieuwe CEO gekozen voor Bernhard Maier, die zijn functie neerlegde. De vakbondsbijdrage speculeert onder meer of de nieuwe baas het bedrijf zal blijven ontwikkelen.

Er wordt ook geschreven dat de geschillen over de productielocaties van de respectieve modellen voortduren. In dit verband verwijten vakbondsleden de Tsjechische regering dat ze niet geïnteresseerd is in de huidige situatie van de autofabrikant.

Het is triest wat er bij Škoda gebeurt, maar er wordt gezegd dat de regering helemaal niet geïnteresseerd is. 'Ze richt zich alleen op koolzaad, worstjes, kip en jongleren met pannenkoeken. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat de Tsjechische economie echt verslechtert, wat een sieraad is voor deze republiek en voor vele generaties ”, schrijft de krant, verwijzend naar de situatie bij Škoda en de economische oriëntatie van de Agrofert Group, die volgens een recent mediabericht nog steeds door premier Andrej Babiš wordt gecontroleerd.

Onlangs kondigde Škoda Auto het einde van Maier als CEO aan. Zoals het Duitse "Handelsblatt" schrijft, speelt de machtsstrijd binnen de Volkswagengroep op de achtergrond. Het is al eerder geschreven dat de successen van Škoda VW een doorn in het oog is omdat, anders dan verwacht, de modellen van de Tsjechische fabrikant concurreren met de andere voertuigen in de groep. Media meldden dat Škoda succesvol is en ook Audi heeft ingehaald, wat niet goed is voor de groep.

Volgens de vakbondsleider van Škoda, Jaroslav Povšík, is VW herhaaldelijk tegen de overdracht van de nieuwste technologieën aan de autofabrikant van Mladá Boleslav. Deze technologieën lopen vaak vertraging op of worden helemaal niet ontvangen, zegt Povšík. Ze wachten nu op de beslissing van de nieuwe CEO over de toekomst van de individuele Škoda-modellen. “We zullen zien hoe moedig het managementteam van Škoda zal vechten voor de Superb, waarvan de productie, samen met die van de Karoq, zal worden uitbesteed aan Bratislava. We zullen ook zien hoe de strijd wordt uitgevochten voor de Kodiaq, die naar Duitsland gaat, of voor de lange Fabia, die erg populair is bij klanten”, schreef de vakbondskrant in haar editie.

Bron deutsch.radio.cz

-----------------------------------------------------

Veranderingen in Škoda-top gaan door

Het is niet de enige belangrijke personeelswisseling bij Škoda Auto. Het lid van de raad van bestuur Dieter Seemann, die verantwoordelijk was voor de aankoop, is al vervangen door Karsten Schnake.
Per 1 september stopt het hoofd van de Tsjechische vertegenwoordiging van Škoda Auto, Luboš Vlček, die verantwoordelijk is voor alle verkoop-, marketing- en after-salesactiviteiten van het merk op de binnenlandse markt. Hij zal worden vervangen door Jiří Maláček, het huidige hoofd verkoop op de Tsjechische markt.

Bron idnes.cz

-----------------------------------------------------

Škoda: eenderde minder verkopen in het eerste halfjaar

Bij Škoda Auto daalde de omzet in de eerste helft van dit jaar iets minder dan eenderde (31,3 procent). De totale verkoop van de Tsjechische autofabrikant in deze periode bedroeg 426.700 auto's. Dat maakte de Volkswagengroep vorige week bekend.

Volgens de gegevens zijn de verkoopresultaten van Škoda onlangs verbeterd. In juni lag de omzet slechts 16 procent onder dezelfde maand van het voorgaande jaar. In mei was de inzinking als gevolg van de corona-crisis 45 procent.

Bron deutsch.radio.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda maakt winst ondanks stevig teruggelopen verkopen
updy1lhb8zms_800.jpg


Ook Skoda heeft in het eerste halfjaar van 2020 een stevige klap gekregen. Het merk zag zijn verkopen de afgelopen zes maanden behoorlijk afnemen, maar toch heeft de Tsjechische fabrikant een positief bedrijfsresultaat behaald.

Het coronavirus gooide ook bij Skoda een volle hand roet in het eten. Het merk zag zijn verkopen in het eerste halfjaar van 2020 dalen tot 436.700 auto's, maar liefst 31,3 procent minder dan de 620.900 exemplaren die het merk in de eerste zes maanden van 2019 wist te slijten. De omzet liep terug naar €7,55 miljard, het bedrijfsresultaat dook met €288 miljoen toch niet in de rode cijfers.

In West-Europa liepen de verkopen de afgelopen zes maanden ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019 met 23,1 procent terug tot 181.700 auto's. Rake klappen voor het merk, maar in China heeft Skoda het nog zwaarder te verduren gehad. De verkopen namen daar met bijna 39 procent af tot 77.400. Ook in Nederland zijn de verkopen van Skoda afgenomen. Er werden zo'n 20 procent minder Skoda's verkocht dan in het eerste halfjaar van 2019. Het marktaandeel nam gelijktijdig echter toe van 4,3 naar 5,2 procent. Volgens Skoda heeft het daar vooral de Kodiaq voor te danken.

Bron: autoweek.nl
 

dennuzzz

Donateur
@ kuurtje.... door jouw bericht (dat ik heb doorgestuurd naar mensen die in de zorg werken in Moravië) kan ik melden dat zij vandaag een Skoda hebben gekregen! Ze kenden de actie overigens niet, totdat ze de link kregen... Dit wilde ik je niet onthouden. Namens de diakonie Valasske Mezirici bedankt!
En de auto is zojuist opgehaald...

received_620451981936892.jpeg
 

Ad Verschoor

Donateur
Thomas Schäfer nieuwe directievoorzitter Skoda

Thomas Thomas Schäfer is de nieuwe directievoorzitter van Skoda Auto. Hij volgt Benard Maier op, die het bedrijf in de afgelopen vijf jaar heeft geleid en begin juli afscheid nam als voorzitter van de Raad van Bestuur van de autofabrikant. Dat maakt Skoda bekend in een persbericht.

thomas_sch%C3%A4fer_directievoorzitterskoda_bijgesneden_bron_skoda.jpg


Schäfer is afkomstig van Volkswagen, waar hij de afgelopen vijf jaar voorzitter en algemeen directeur van Volkswagen Groep Zuid-Afrika was. Hier was hij verantwoordelijk voor de uitbreiding van het verkoopnetwerk. Voor hij in 2012 in dienst trad bij Volkswagen, was Schäfer werkzaam voor Daimler.

Bron: automotive-online.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
SOFTWARE-UPDATE TIJDROVEND PROCES: WERKDRUK STIJGT
‘SKODA-MEDEWERKERS ACHTEN OCTAVIA NIET PRODUCTIERIJP’


2020 staat bij de Volkswagen Groep in het teken van - naast corona - softwareproblemen. Na de veelbesproken ID.3 moesten onder meer ook de nieuwe middenklassers als de Golf en Octavia eraan geloven. Volgens Tsjechische media zijn de medewerkers van Skoda kritisch: “De Octavia was niet voldoende voorbereid op serieproductie.”

dohyrrvbjqq7_800.jpg


Volgens een Skoda-vakbondsman zijn de medewerkers zenuwachtig en boos. Dat laten ze in een brief weten, aldus het Tsjechische weekblad Škodovácký Odborář. Volgens de medewerkers is het herstellen van de softwareproblemen in de nieuwste generatie Octavia een gigantische, tijdrovende klus waardoor het hele proces flinke vertraging oploopt en de werkdruk toeneemt. Bij voorgaande auto’s zou een software-update nog geen vijf minuten in beslag nemen, maar nu kost het per auto 30 minuten voordat het euvel verholpen is.

“We zijn dit nog nooit tegengekomen”, zei de Skoda-vakbondsman. “De productiegereedheid van de auto is in een zeer betreurenswaardige staat”. Volgens de medewerkers houden de problemen voorlopig nog niet op, want ook de komende Enyaq iV zou volgens hen met diverse softwareproblemen kampen. “De productie moet gemiddeld drie uur per auto worden stilgelegd om de problemen te verhelpen”, aldus de Tsjechen.

De nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon, Audi A3 en Skoda Octavia maken een flinke sprong vooruit op technische vlak, maar juist die nieuwe snufjes doet ze in het begin van hun levenscyclus de das om. Halverwege mei staakte Skoda de levering van de Octavia door problemen met het eCall-assistentiesysteem. In juni werd de levering weer hervat. In augustus volgde een terugroepactie voor alle al geleverde Octavia’s die tussen 21 november 2019 en 11 mei 2020 geproduceerd waren.

Zowel de Nederlandse als de Tsjechische woordvoering van Skoda wilde niet op het artikel uit het weekblad reageren.

Bron: autoweek.nl
 

kuurgast

Donateur
Škoda Enyaq eerste e-auto van de VW-groep; verkoopprijs bekend

De nieuwe, volledig elektrische Škoda Enyaq kost in zijn basisconfiguratie ongeveer een miljoen en 60.000 kronen (40.500 euro). Geïnteresseerden in Tsjechië kunnen deze vanaf aanstaande donderdag bestellen. De elektrische SUV met een actieradius tot 510 kilometer zal voor het einde van het jaar in productie gaan in de hoofdfabriek van Škoda in Mladá Boleslav. Dat maakte het bedrijf Škoda Auto dinsdag bekend in een persbericht nadat de eerste foto's van de nieuwe auto waren gepubliceerd.

Vorig jaar werd 32 miljoen euro geïnvesteerd in de aanpassing van de productielijnen voor het nieuwe Škoda-model. De Enyag is de eerste productieauto van Škoda op basis van een modulair platform voor elektrische voertuigen (MEB) in de Volkswagen-groep. Tegelijkertijd is het de enige bedrijfswagen die op dit platform in Europa wordt geproduceerd met uitzondering van Duitsland.

Bron deutsch.radio.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda krijgt grotere productiecapaciteit

Skoda krijgt een grotere productiecapaciteit toegewezen binnen de Volkswagengroep. Het merk verplaatst de productie van de Superb naar Slowakije.

BB1aZmnt.img


Momenteel produceert Skoda de Kodiaq, Karoq en Superb in de fabriek in het Tsjechische Kvasiny. De productie van de volgende generatie van de Superb zal vanaf 2023 verhuizen naar Bratislava, waar de Slowaakse fabriek van Volkswagen staat. In die fabriek worden nu de Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii geproduceerd, alsmede de Volkswagen Touareg, Audi Q7 en de carrosserie van de Porsche Cayenne. Met de uitfasering van de kleine drieling komt er ruimte vrij in de fabriek, waardoor Skoda er de Superb kan gaan produceren. Dat betekent dat er in de fabriek in Kvasiny meer ruimte vrij komt voor additionele productie van de Kodiaq en Karoq, beide behoorlijk populaire modellen van het merk.

Ook zal het van oudsher Tsjechische merk er nog 'een ander model' gaan bouwen. Welk model dat precies is, houdt Skoda nog even onder de pet. Mogelijk gaat het om de volgende Fabia, die dan in Mladá Boleslav ruimte maakt voor de Enyaq. Dankzij de hogere productiecapaciteit zegt Skoda de levertijden te kunnen terugdringen. Het merk geeft verder aan dat het de volgende generatie van de Kodiaq in Tsjechië blijft produceren. Hoewel de productie van de volgende generatie Superb naar Slowakije verhuist, blijft de ontwikkeling hiervan wel gewoon in Tsjechië. Naast de toegewezen extra productiecapaciteit krijgt Skoda ook meer verantwoordelijkheid binnen de Volkswagen Group. Het merk was al verantwoordelijk voor de Indiase markt, maar krijgt nu ook de Russische en Noord-Afrikaanse groeimarkten erbij in het takenpakket.

Bron: msn.com
 

kuurgast

Donateur
Chef Schäfer: Škoda moet terug naar goedkope modellen

De autofabrikant Škoda Auto moet in elke autoklasse weer een goedkoop model op de markt brengen. Dat betekent echter niet dat Škoda de tweede Dacia in Europa wordt, ”zei de nieuwe CEO van het bedrijf, Thomas Schäfer, in een interview dat maandag werd gepubliceerd.

De voertuigen die betaalbaar zijn voor normale consumenten, zullen in de eerste plaats de basisuitrusting van een model zijn. Dit omvat bijvoorbeeld de ontwikkeling en productie van een nieuwe Škoda Fabia-stationwagen, die uiterlijk in 2023 op de markt moet komen. In de hele Volkswagen-groep, waartoe Škoda behoort, is er volgens VW-topman Herbert Diess momenteel geen merk dat zou kunnen concurreren met de goedkopere modellen van de Koreaanse of Franse fabrikanten. Schäfer is het daarmee eens.

Bron deutsch.radio.cz.
 
Klopt helemaal. Zoals ik een tijdje geleden schreef, op het salon in Brussel stond een Kodiaq van dik 59.000 euro... Voor wie zich niet met de Antwerpse cocaïnehandel bezig houdt, is dat bijzonder veel geld...

Hopelijk maken ze niet dezelfde fout als na WOII, namelijk besparen op kwaliteit. Ze moeten gewoon degelijke auto's maken, zonder al te veel fancy opties. De troef moet prijs/kwaliteit blijven.
 
In Autoworld in brussel loopt er momenteel een tentoonstelling over de geschiedenis van Skoda. Verschillende modellen uit het museum van Mlada Boleslav zijn er te bezichtigen. Gezien een uitstapje naar Tsjechië er vermoedelijk niet snel in zit...
Alle info: https://www.autoworld.be/expos-nl-107-in-the-spotlight--skoda-125-years

Aan de overkant van het plein kan je het Koninklijk Legermuseum bezoeken om de dag te vervolledigen...
 

Ad Verschoor

Donateur
Elektrische Skoda Enyaq IV verschijnt ook in coupévorm

De vreemde obsessie van autofabrikanten met coupé-suv's houdt niet op nu we overgaan op elektrische aandrijving. Van de recent geïntroduceerde Skoda Enyaq iV - zeg maar, de Volkswagen ID.4 uit Tsjechië - komt bijvoorbeeld ook een coupéversie, zoals je op deze spionagefoto's kunt zien.

skoda-enyak-coupe-003-be4ec6.jpg


We hebben de Skoda Enyaq iV Coupé al eerder gezien, en niet op spyshots. In maart 2019 - toen de autoshow van Genève nog gewoon gehouden kon worden - onthulde Skoda de Vision iV; een studiemodel dat nu eigenlijk in afgeleukte vorm op de markt komt als coupévariant van de Skoda Enyaq iV.

Het is niet een model dat voor Skoda alleen wordt ontwikkeld, overigens. Van de Volkswagen ID.4 komt ook een versie met aflopende daklijn: de ID.4 X. En op de spionagefoto's kun je duidelijk zien hoezeer het dak van deze Skoda Enyaq iV afloopt. We zijn benieuwd naar de hoofdruimte op de tweede zitrij.

skoda-enyak-coupe-010-57bfef.jpg


Net als de Volkswagen ID.4 is de Skoda Enyaq iV met verschillende accupakketten te koop. Er zijn er voorlopig twee: de 60 (58 kWh) en de 80 (77 kWh). Met die eerste komt je maximaal 390 kilometer ver. De tweede houdt het uit tot 510 kilometer. Het vermogen van de aandrijflijn verschilt ook tussen de twee: de 60 heeft 180 pk beschikbaar, de 80 komt op 204 pk uit.

Bron: autoworld.com
 
Ritje door Praag naar aanleiding van 125 jaar Skoda!

Maak een virtueel ritje in een vintage Škoda. Ga met ons terug in de tijd en zet je achter het stuur van een L&K ŠKODA 110. Er wacht je een fijne rit rond het historische Praag, waar je vele interessante weetjes zult vernemen, niet alleen over de auto waarmee je rijdt.

 
Laatst bewerkt:
Mogelijke rempedaalproblemen: Škoda roept 14.000 voertuigen terug

Autofabrikant Škoda roept 14.000 automatische voertuigen uit 2020 terug. Dit zijn de Kodiaq en Karoq SUV's. Een probleem met de rempedalen is verantwoordelijk voor de terugroepactie, een rempedaalplaat kan loskomen.

In totaal betreft het 14.000 autobezitters, waarvan 1.700 in Tsjechië. Tot op heden is er geen schade bekend.

bron: deutsch.radio.cz
 
Net buiten Praag wordt een nieuw Škoda-museum gebouwd met een aantal unieke items

In de voormalige industriële hal in Čerčany bij Praag wordt een wereld-uniek museum opgericht voor alle fans van snelle fietsen. Het wordt gebouwd door twee autoliefhebbers en oude vrienden. Ze willen volgend voorjaar openen.

Het aanstaande World of Skoda Museum is van plan bezoekers de grootste uitgebreide privécollectie van Skoda-sportauto's ter wereld te bieden. Er zullen ook unieke prototype-auto's, overheidsspecials en utiliteitsversies van Škoda-auto's te zien zijn. Het moet ook een tentoonstelling bevatten die gewijd is aan de geschiedenis van verkeersborden in Tsjecho-Slowakije of een oud klaslokaal van een rijschool met complete simulatorapparatuur en veel historische hulpmiddelen.

svet-skodovek-4-800x450.jpg


Achter het museum zijn twee autoliefhebbers en oude vrienden Tomáš en Pavel, die sinds de vroege puberteit tot de Škoda zijn aangetrokken.

"Eerst hebben we samen unieke Škoda race-, prototype- en bedrijfsvoertuigen doorzocht en gerenoveerd. In het begin van ons streven was het nog niet in de mode om Skoda te verzamelen, dus onze collectie groeide snel. We hebben veel auto's van schroot gered of ze uit hun racecarrière gekocht. We hebben ze geleidelijk hier en in heel Europa opgespoord en een verzameling van ongeveer honderd unieke auto's gecreëerd die nergens anders te zien zijn, zelfs niet in Mladá Boleslav '', zegt Tomáš Hervert, een van de oprichters van het Svět Škoda Museum.

svet-skodovek-3-800x450.jpg

svet-skdoovek-5-800x450.jpg

Foto's: De wereld van Skoda

Een complex met een rijke historie
De zoektocht naar Škoda-auto's werd gevolgd door vele jaren zoeken naar een geschikte plek om dit Tsjechische juweeltje tentoon te stellen. Het gebied dat beantwoordt aan de behoeften voor de exploitatie van het museum werd pas in 2019 gevonden in Čerčany bij Praag.

"Het wordt sinds het begin in 1945 in verband gebracht met autorijden. Zelfs na de revolutie in 1989 was het de productielocatie van Jawa. Vóór Jawa maakte het deel uit van het nationale bedrijf Autobrzdy Jablonec en zelfs daarvoor was het het nationale bedrijf PAL. En dit brengt ons bij de eerste en meest interessante eigenaar, namelijk het bedrijf J. Kraucher et al. Mede-eigenaar Jindřich Kraucher was een van de eerste autocoureurs uit de Eerste Republiek en een zeer bekwame ontwerper ”, aldus Tomáš Hervert.

svet-skodovek-2-800x450.jpg


De opening staat gepland voor het voorjaar. Het aangekochte complex vereiste een dure verbouwing. De grootste investering was een volledig nieuw dak, dat oorspronkelijk niet in het project was gepland.

"Dankzij deze ongeplande aanpassing is het opgestelde budget fundamenteel overschat en hebben we nog veel dingen te doen, zoals vloeren, airconditioning, beveiliging, tentoonstellingsapparatuur, omheiningen en nog veel meer", legt Tomáš Hervert uit.

Ontbrekende fondsen worden nu gezocht door museumeigenaren via een crowdfunding-campagne op het HitHit-portaal. Voor hun geld bieden ze donateurs kaartjes voor het museum, maar ook een privétour, een cursus sportrijden of bijvoorbeeld deelname aan de grote opening, die dit voorjaar gepland staat.


bron: prazskyden.cz
foto's: De wereld van Skoda
 
Bovenaan