Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Productierecord voor Škoda-fabrieken

Škoda produceerde in 2019 voor het eerst meer dan 900.000 auto's in haar Tsjechische fabrieken in Mladá Boleslav en Kvasiny. Met 910.000 nieuwe Škoda's realiseerde de Tsjechische autofabrikant een productiestijging van 2,25 procent ten opzichte van 2018. De Octavia, Škoda's bestseller, was in zijn eentje goed voor 260.000 auto's.



In 2020 luidt Škoda, net op tijd voor zijn 125-jarig bestaan, een nieuw tijdperk in. Dit jaar start namelijk de serieproductie van de eerste Škoda op het modulaire MEB-platform voor elektrische auto's in de fabriek in Mladá Boleslav. In 2025 zal Škoda in totaal twee miljard euro hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling van alternatieve aandrijftechnologieën en nieuwe mobiliteitsdiensten.

In 2019 produceerde Škoda in zijn belangrijkste fabriek in Mladá Boleslav in totaal ongeveer 590.000 auto's. Alleen al van de Octavia rolden maar liefst 260.000 exemplaren van de band, waarbij de productie van de vierde generatie van de bestseller eind oktober is gestart. Daarnaast bouwde Škoda in de hoofdvestiging de Fabia, Scala, Kamiq en Karoq, plus nog eens 570.000 motoren en 570.000 versnellingsbakken.

Er kunnen jaarlijks maximaal 168.000 carrosserieën worden gespoten in de nieuwe lakstraat, die in augustus 2019 werd geopend. Daarmee komt de totale spuitcapaciteit in de hoofdvestiging van het merk op 812.000 exemplaren per jaar uit. Škoda investeerde 219,6 miljoen euro in de nieuwe lakstraat en creëerde met de realisatie ervan meer dan 650 nieuwe banen. Het gebouw is één van de meest geavanceerde en milieuvriendelijke in zijn soort in Europa.

De productiefaciliteit van Škoda in Kvasiny heeft de meest omvangrijke modernisering en uitbreiding in zijn 85-jarige geschiedenis ondergaan. Momenteel produceert Škoda in deze fabriek de grote Kodiaq, de compacte Karoq en het vlaggenschip - de Superb - inclusief de Superb iV-uitvoering met plug-in hybride aandrijflijn.

Vrchlabí is de derde productielocatie van Škoda in Tsjechië. De fabriek werd in 1864 geopend en vierde vorig jaar zijn 155e verjaardag; de productielocatie maakt sinds 1946 deel uit van Škoda Auto. Aanvankelijk produceerde de fabrikant auto's op de locatie, maar in 2012 werd Vrchlabí - als onderdeel van een ingrijpende transformatie - omgebouwd van een autofabriek naar een ultramoderne onderdelenfabriek. De circa 1.000 medewerkers bouwden in 2019 in totaal ongeveer 556.000 automatische versnellingsbakken die zowel in Škoda-modellen als in auto's van andere merken van de Volkswagen Groep worden gebruikt.

Bron: autoplus.nu
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda’s nieuwe EV heet Enyaq

8zwy5a9b2ddi_800.jpg


Skoda komt binnenkort met haar eerste volledig als EV ontwikkelde auto voor de iV-familie. In aanloop naar de onthulling laat het Tsjechische merk weten hoe die elektrische SUV gaat heten.

Op de achterklep van Skoda’s nieuwe elektrische auto prijkt de naam ‘Enyaq’. Achter deze naam zit volgens het merk een hele filosofie. Zo verwijst de beginletter naar de elektrische aandrijflijn en staat de Q voor de carrosserievorm. Alle namen van de Skoda's SUV’s eindigen namelijk ook op een Q, zoals de Kodiaq, Kamiq en Karoq. Die namen komen uit Noord-Canada en Groenland van de Inuit, maar de nieuwe elektrische SUV ontleent zijn naam uit Ierland. In het Iers staat ‘enya’ namelijk voor ‘bron van leven’. Skoda laat weten dat alle elektrische modellen een Ierse verwijzing in de naam krijgen.

De Enyaq is Skoda’s eerste auto dat op het nieuwe MEB-platform van de Volkswagen Groep komt te staan. Andere auto’s, zoals de Volkswagen ID.3 en komende Seat elBorn, maken al gebruik van dit platform. Die Volkswagen en Seat lijken verder ook sterk op elkaar. Met de Vision iV, de voorbode van deze Enyaq, laat Skoda zien het heel anders aan te pakken met de koets. Dit wordt meer een SUV met een sportief getekende daklijn. Waarschijnlijk zal de auto vooral overeenkomsten vertonen met de aankomende SUV uit Volkswagen's ID-familie, die waarschijnlijk ID.4 zal heten. Eind vorig jaar blikten wij al vooruit op het productiemodel van de Vision iV, die beelden zijn hier te vinden.

Na de Citigo iV is deze Enyaq de tweede elektrische Skoda. Tegen volgend jaar heeft het merk twee miljard euro geïnvesteerd in de iV-lijn. Rond 2025 is het aandeel van geëlektrificeerde auto’s goed voor een kwart van Skoda’s verkoop.

Bron: Autoweek.nl
 
Skoda Octavia zeven miljoen keer geproduceerd

MITCHEL VAN ESSEN
AUTONIEUWS - 20 februari 2020


Skoda heeft met de Octavia een nieuwe productiemijlpaal bereikt. In Mladá Boleslav werd de zeven miljoenste Octavia geproduceerd in 61 jaar tijd. Skoda begon zijn Octavia-geschiedenis in 1959. Van die eerste generatie werden tot 1971 in totaal 365.400 exemplaren gebouwd. Tot 1996 bleef het vervolgens stil rondom de Octavia, tot Skoda de auto nieuw leven inblies.
7ixybn3b7jnv_800.jpg

osry2sobj6aw_800.jpg

sl7y9jybieft_800.jpg


Van de eerste moderne Octavia bouwde Skoda tot uiteindelijk 2010 zo’n 1.442.000 stuks. Voor Europa zag in 2004 de tweede moderne generatie het levenslicht. In totaal kochten ruim 2,5 miljoen Skoda-klanten deze auto. Voor de uitlopende Octavia die sinds 2012 werd verkocht, wist Skoda dik 2,8 miljoen klanten te vinden. Afgelopen november trok Skoda het doek van de nieuwste generatie van zijn populairste model. Tijdens de productie van de eerste modellen uit die reeks behaalde Skoda dus nu een nieuwe productiemijlpaal.

In Nederland kochten sinds 1997 in totaal 102.602 mensen een nieuwe Octavia. Het is daarmee ook in ons land de populairste Skoda.
 

Ad Verschoor

Donateur
RS als plug-in!
Officieel: Skoda Octavia RS iV

De Skoda Octavia is aan een nieuwe generatie geholpen, een auto die natuurlijk niet ontkomt aan aan RS-behandeling. Voor het eerst in de geschiedenis van de Tsjech is de Octavia RS een plug-in hybride!

5i8yjm8ba1ty_800.jpg


De Skoda Octavia RS is een auto die je traditioneel moet zien als de Golf GTI, maar dan afkomstig uit Tsjechië. Dat geldt ook weer voor de RS-versie van de hagelnieuwe vierde generatie Octavia. De sportiefste uitvoering van Skoda's Octavia krijgt namelijk de toevoeging 'iV' achter zijn naam, en dat kan maar een ding betekenen...

Inderdaad, net als de nieuwe Golf GTI en de plug-in hybride smaken van de Cupra Leon en Formentor krijgt de Octavia RS iV een 1,4-liter grote TSI onder de kap, een benzinemotor die samenwerkt met een 115 pk sterke elektromotor. Samen met de TSI zorgt dat voor een systeemvermogen van 245 pk en 400 Nm. Het 13 kWh grote accupakket dat Skoda de Octavia RS iV meegeeft, is goed voor een volledig elektrisch bereik van zo'n 60 kilometer. De transmissie is een DSG met zes versnellingen. Een sprint vanuit stilstand nar een snelheid van 100 km/h is in 7,3 tellen achter de rug. De topsnelheid ligt op 225 km/h. Zowel de Combi als de hatchback liggen 1,5 centimeter dichter tegen het asfalt dan de reguliere versies en zijn uiteraard straffer geveerd. Skoda geeft z'n sportieve versies onder meer een aangepast uitlaatsysteem, krachtigere remmerij en een directere stuurinrichting.

Vanbuiten is de Octavia RS, die ook als Combi beschikbaar komt, te herkennen aan de opvallende 'telefoonschijf'-wielen die Skoda ook onder de vorige generatie Octavia RS monteerde, al is er ook een andere set lichtmetalen wielen verkrijgbaar. Het lichtmetaal is standaard 18-inch groot, al staan 19-inch grote exemplaren op de optielijst. De Tsjechen kleden de sportiefste Octavia vanbinnen onder meer aan met sportstoelen, een driespaaks stuurwiel en opvallende stiksels. De Octavia's RS'en worden vanbuiten onder meer voorzien van sportiever ogend bumperwerk met zwarte accenten. Zwarte afwerking komen we verder tegen op de spiegelkappen, rond de raamstijlen en ook de spoiler bovenaan de achterklep van de hatchback is in deze donkere 'kleur' uitgevoerd. Het exemplaar bovenaan de kont van de Combi is in carrosseriekleur gespoten.

Prijzen en een Nederlandse introductiedatum zijn vooralsnog niet bekend.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda Academy werkt aan een Scala Spider

Ook Tsjechië is in de greep van het coronavirus, maar de leerlingen van de Skoda Academy gaan door. Hun werkstuk? Een Spider-conceptcar op basis van de Scala.


skoda-student-concept-car-1.jpg


Ze moeten van thuis uit werken en bijzondere voorzorgen in acht nemen, maar de leerlingen van de Skoda Academy in Tsjechië blijven gewoon doorwerken aan hun conceptcar. Het wordt een Spider, op basis van de Scala. Onthulling? Begin juni 2020, als het een beetje meezit.

De 20 leerlingen van de Skoda Academy werken voor hun ontwerp samen met de ingenieurs en échte designers uit Mlada Boleslav, met name voor alles wat met stroomlijn te maken heeft. Op basis van tips van Oliver Stefani, hoofd Design bij Skoda, hebben ze hun eerste schetsen van enkele maanden geleden intussen bijgeschaafd. De Scala Spider wordt de zevende Skoda Student Car van de Academy.

Bron: autogids.be
 

kuurgast

Donateur
Voorlopig zijn de Škoda Autofabrieken gesloten en gaan ze andere dingen maken.

Škoda Auto zet zich volledig in om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.

Škoda Auto gebruikt zijn 3D-printers om ademhalingstoestellen voor medisch personeel te maken in plaats van prototype-onderdelen.
Het idee om 3D-printers te gebruiken om onderdelen voor ademhalingstoestellen te maken, kwam van de wetenschappers en technici van het bedrijf. Aan de frontlinie van de coronaviruscrisis is er een ernstig tekort aan hoogwaardige beademingsapparatuur voor medisch en noodpersoneel.

De herbruikbare maskers, voornamelijk bedoeld voor artsen, kunnen worden gemaakt met specifieke soorten 3D-printers en voldoen aan de hoogste beschermingsnormen. Ze zijn ontwikkeld door het Tsjechische Instituut voor Informatica, Robotica en Cybernetica (CIIRC) van de Tsjechische Technische Universiteit (ČTUV).

Het hele proces, van ontwikkeling en certificering tot en met het draaien van de productie, duurde een week. Aangezien Škoda een van de weinige 3D-printers in Tsjechië bezit die in staat zijn om de ademhalingsmaskeronderdelen te maken.

Škoda wijst erop dat elk bedrijf met een van de drie typen Multi Jet Fusion 3D-printers ook CIIRC RP95-3D-ademhalingstoestellen kan produceren. Ze hoeven alleen maar contact op te nemen met de specialisten van ČTUV.

“De Tsjechische Technische Universiteit koos voor Multi Jet Fusion met het polyamide PA-12. Deze afdrukmethode zorgt ervoor dat u een homogeen materiaal krijgt dat geen afzonderlijke lagen heeft en niet poreus is. Dat is de sleutel, want het betekent dat er geen sporen van het virus in achterblijven en dat het gemakkelijk te desinfecteren is, 'zei David Vaněk, hoofd van de afdeling prototype- en modelbouw bij Škoda, op de website van het bedrijf.

Vaněk en zijn team begonnen met het maken van vijf testprototypes. Nadat het proces geleidelijk was geoptimaliseerd, kan de Škoda 3D-printer nu 60 eenheden in één batch printen. Het gebruik van professionele kwaliteit 3D-printers is belangrijk voor certificering.

"Alles was zo afgesteld dat de ademhalingstoestellen in een printbatch zo dicht mogelijk bij elkaar stonden zonder elkaar te beïnvloeden, zodat het printproces zo efficiënt mogelijk was", zei Martin Sova, coördinator van de kunststofproductie en het 3D-printen competentiecentrum in de prototype bouwafdeling.

Het afdrukken van één batch duurt 16 uur, gevolgd door een afkoelfase die ongeveer even lang duurt.

De maskers zijn in lagen gedrukt, omdat het polyamidepoeder wordt versmolten door infrarood licht. In de eerste stap wordt een laag poeder over het werkbed verdeeld. “Vervolgens veegt de printkop over de laag en zendt twee stoffen uit die in feite de volgende laag van het voltooide onderdeel tekenen. Dan veegt er een infraroodstraler overheen. Het poeder reageert met de stoffen om een vast materiaal te creëren, 'zei Sova. In de volgende stap beweegt het werkbed in de printbox met een dikte van één laag naar beneden, en dit wordt keer op keer herhaald.

Na voltooiing worden de afgedrukte onderdelen afgekoeld, omdat de temperatuur van de infraroodlichtfusie 180 graden Celsius kan bereiken.

De maskers bestaan uit vier delen: de hoofdmaskers, afsluitdoppen, de adapter voor de filterpatroonbevestiging en uitademhoezen. De firma 3Dees haalt de componenten op bij alle leveranciers en maakt de eindmontage. De filters blijven tot een week functioneel.

De afgewerkte ademhalingstoestellen, die kunnen worden gedesinfecteerd en hergebruikt, worden vervolgens naar het ministerie van Volksgezondheid gestuurd, dat de distributie beheert.

Het volgende doel is om te beginnen met het massaal produceren van ademhalingsapparatuur. Hiervoor zijn plastic spuitgietmatrijzen nodig, die enkele weken in beslag nemen. Daarom is 3D-printen momenteel de beste optie om snel adembescherming te leveren.

"We blijven onze 60 beademingssets per dag leveren zolang ze nodig zijn," zei Vaněk. Alleen als de situatie het toelaat, keert de 3D-printer terug naar zijn gebruikelijke taak om onderdelen voor Škoda te produceren.

Škoda is de grootste particuliere werkgever in Tsjechië, goed voor ongeveer 5% van het nationale BBP. De autofabrikant werd in 1895 opgericht als Laurin & Klement. Het hoofdkantoor is gevestigd in Mladá Boleslav, in Midden-Bohemen. In 1925 werd Laurin & Klement overgenomen door Škoda Works, dat in 1948 in handen kwam van de staat en werd geprivatiseerd na de Fluwelen Revolutie. Het is nu een dochteronderneming van de Duitse autofabrikant Volkswagen.
Bron news.expats.cz.
------------------------------------------------------------
Škoda biedt financiële steun tijdens corona-pandemie.

Voor mensen en sociale diensten in de regio's van zijn Tsjechische vestigingen heeft Škoda ook directe financiële steun beschikbaar gesteld - tot op heden 10 miljoen Tsjechische koruna's. Naast Mnichovo Hradiště profiteren ook Bakov nad Jizerou, Bělá pod Bezdězem, Benátky nad Jizerou en Vrchlabí, Rychnov nad Kněžnou en Mladá Boleslav hiervan. Al deze maatregelen helpen de verantwoordelijke mensen en de gemeenten om ouderen te voorzien van voedsel en andere alledaagse producten, of om dringend noodzakelijke medische hulp te bieden.
Bron automotiveworld.com.
 

kuurgast

Donateur
Škoda verlengt productiestop tot eind april

Škoda zet de productiestop in zijn drie Tsjechische fabrieken voort tot tenminste 27 april. Oorspronkelijk zou de stop op 6 april eindigen, later werd dit verlengd tot half april. De productie in de Škoda fabrieken werd op 18 maart onderbroken vanwege het coronavirus.

Bron radio.cz/de
 

kuurgast

Donateur
Škoda doneert 100 Octavia's voor de strijd tegen het coronavirus

Škoda breidt haar ondersteunende maatregelen ter bestrijding van het coronavirus uit en schenkt 100 Octavia's - ter waarde van ongeveer 85 miljoen CZK - aan sociale en medische hulpinstanties in Tsjechië.

Organisaties die bijzonder kwetsbare of risicovolle mensen helpen, zoals ziekenhuizen, sociale diensten, verpleeghuizen en ngo's, komen in aanmerking om een van de voertuigen aan te vragen.

De schenking van auto's aan gekozen organisaties vindt plaats vanaf half mei. Aanvragen zijn geopend van 17 t/m 30 april 2020: organisaties kunnen documenten indienen via de website van Stichting NROS.

Škoda CEO, Bernhard Maier, legt uit: „Tijdens de corona-pandemie richt Škoda zich op het verstrekken van snelle, eenvoudige en effectieve hulp. Daarom steunen we al diegenen die nu bijzonder afhankelijk zijn van mobiliteit en gaan we 100 Octavia's doneren aan organisaties in de sociale of gezondheidssector. Onze verantwoordelijkheid als bedrijf reikt tot ver buiten de fabriekspoorten. In de huidige crisis geldt dit meer dan ooit.”

Daarnaast produceert de afdeling Technische Ontwikkeling van de autofabrikant 3D-geprinte onderdelen voor gecertificeerde FFP3-ademhalingstoestellen en produceren tal van afdelingen beschermende vizieren. Sinds de ontwikkeling van het prototype zijn er meer dan 750 maskers gemaakt.

Bovendien ondersteunt Škoda Logistics het bedrijf Prusa Research bij het distribueren van beschermende vizieren, die ook 3D-geprint zijn, naar dokterspraktijken en ziekenhuizen. Tegen Pasen had deze samenwerking al geleid tot de distributie van 14.600 stuks.

Bron praguemorning.cz.
 

kuurgast

Donateur
Škoda: herstart van de productie met veel desinfectiemaatregelen

Personenautofabrikant Škoda Auto is op weg naar de hernieuwde start van zijn activiteiten in zijn Tsjechische fabrieken. De productielijnen zijn gepland om maandag om 6.00 uur opnieuw op te starten. Het bedrijf bereidt tientallen hygiënemaatregelen voor, waaraan werknemers zich moeten houden. Elke medewerker krijgt een gezichtsmasker of een ademhalingstoestel, vertelde Škoda-woordvoerster Kamila Biddle dinsdag aan persbureau ČTK.

Vanwege de coronavirus pandemie sloot Škoda op 18 maart haar productiehallen in Mlada Boleslav, Kvasiny en Vrchlabí. De werknemers ontvingen van 18 tot 29 maart 70 procent van hun loon, waarna het percentage werd verhoogd tot 75 procent. De Škoda Group is het grootste bedrijf in Tsjechië met een sleutelfunctie voor vele industrieën. Verschillende leveranciers uit het hele land zijn afhankelijk van de productie van de Škoda-fabrieken. Volgens informatie van de Association of the Automotive Industry produceren de leveranciers 20 tot 30 procent van hun producten alleen voor Škoda.

Alle drie de grote autofabrikanten hadden de productie tijdelijk stopgezet vanwege de pandemie. De Hyundai-fabriek in Nošovice in Noord-Moravië hervatte de activiteiten op 14 april en TPCA is van plan op 4 mei te herstarten.

Bron radio.cz/de
 
In de nieuwe Autoweek van 22 april 2020 staat een leuk artikel dat heet: Met de Skoda Scala naar Tsjechië.

De auto wordt getest in een rit naar Mlada Boleslav via Plzen. Het is erg leuk geschreven. Heel herkenbaar over de snelheden van de Tsjechen en uiteraard het tolvignet. Minstens 5 pagina’s met leuke foto's. Een aanrader om even te lezen. Ik moet het nog een keer lezen want het eindresultaat van de Scala is me ontschoten.

Helaas geen link of verslag op de website.
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda hervat productie vanaf 27 april

Skoda gaat de productie in haar Tsjechische fabrieken vanaf 27 april weer opstarten. In lijn met dat besluit heeft het bedrijf een uitgebreid pakket aan voorzorgsmaatregelen getroffen om de gezondheid van haar medewerkers niet in gevaar te brengen.

nieuws_25431_30784_item_original-800x366.jpg


“De productie in onze drie Tsjechische fabrieken heeft sinds 18 maart stilgelegen,” aldus Bernhard Maier, CEO van Skoda. “Het was het juiste besluit om te nemen met het oog op de veiligheid van onze mensen. Maar nu is de tijd daar voor een hernieuwd optimistische blik. Met het geleidelijk hervatten van de productie zetten we de volgende belangrijke stap om onze internationale leveringen weer op gang te brengen. Het Skoda-team staat te trappelen om weer aan het werk te gaan.”

Uitgebreid pakket aan voorzorgsmaatregelen
In nauwe samenwerking met sociale partner KOVO heeft Skoda de afgelopen weken een ‘Safe Production’ en ‘Safe Office’ plan uitgewerkt. Dat concept voorziet in meer dan 80 concrete voorzorgsmaatregelen voor het complete fabrieks- en kantorencomplex, om het personeel zo goed mogelijk te beschermen bij het opstarten van de productiewerkzaamheden. Voorbeelden zijn het verplicht dragen van mondkapjes en het inbouwen van tijd gedurende de productieshifts voor het regelmatig desinfecteren van gereedschappen, telefoons, toetsenborden, oppervlakken, materialen en ruimtes. Ook werken de medewerkers in vaste, kleinere teams om de kans op verspreiding van het virus te beperken.

Bron: automobielmanagement.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Elektrische Skoda Enyaq in vijf vermogensvarianten

Skoda zet in op keuze met zijn nieuwe Enyaq. De elektrische cross-over van het Tsjechische merk komt begin 2021 op de markt en is er dan in drie accuversies en vijf vermogensvarianten. Hoezo keuzestress?

skodaenyaqcovereddrive17-2-1cbdad.jpg


De Skoda Enyaq is - hoe kan het ook anders? - een broertje van de Volkswagen ID.3. Hij staat op hetzelfde MEB-platform en deelt veel zijn onderhuidse techniek. Al moeten we eigenlijk niet het woord broertje gebruiken, maar broer. Want met een lengte van 4,64 meter is de Enyaq een stuk langer dan de ID.3, die tot 4,26 komt. Qua grootte is de Skoda dan ook veel beter te vergelijken met de aankomende Volkswagen ID.4. De Enyaq heeft een relatief lange wielbasis (2,76 meter), want voor een ruim interieur moet zorgen. In de kofferbak kan 585 liter aan bagage worden meegenomen.

skodaenyaqcovereddrive31-ec9793.jpg


Achterwielaandrijving
Dan de keuzemogelijkheden op het gebied van aandrijving. De basisversies van de Enyaq krijgen achterwielaandrijving; bij de sterkere varianten worden alle vier wielen aangedreven. Aan de onderkant van het leveringsprogramma staat de Enyaq met 148 pk, een 55-kWh batterij en een bereik van 340 kilometer. Daarboven staat een 180 pk-versie met een 62-kWh batterij en een actieradius van maximaal 390 kilometer. De 204 pk sterke Enyaq met 82-kWh batterij komt zo'n 500 kilometer ver. Daarboven staan twee vierwielaangedreven varianten, beide met de 82-kWh accu. Ze leveren 265 of 306 pk en hebben beide een range van 460 kilometer.

Binnen 40 minuten
Skoda schrijft dat de Enyaq op drie manieren kan worden opgeladen. Dat kan thuis, met een 230-volt aansluiting of 11-kW wallbox, en duurt dan tussen de 6 en 8 uur. Hang je de Enyaq aan een 125-kW DC-snellader, dan is de batterij in 40 minuten van 10 procent laadniveau naar 80 procent op te laden.

skodaenyaqcovereddrive38-d9ac06.jpg


Founder's Edition
Eind 2022 wil Skoda meer dan tien (deels) elektrische modellen in zijn leveringsprogramma hebben. Momenteel zijn dat er twee: de volledig elektrische Citigo-e iV en de plug-in hybride Superb iV. De eerste 1895 Enyaqs zullen worden geleverd als Founder's Edition. Het productieaantal is zo gekozen om de oprichting van Skoda in 1895 te vieren.

Ierse naam Enya
Even over de naam Enyaq nog ... Daar zit een heel (gekunsteld) verhaal achter. De ‘e’ in Enyaq verwijst naar elektrische mobiliteit en de ‘q’ identificeert de auto als suv (net als bij de Kamiq, Karoq en Kodiaq). Bovendien is Enyaq afgeleid van de Ierse naam Enya, die ‘bron van leven’ betekent. Enya komt van het Gaelic-woord Eithne, wat staat voor ‘essentie’, ‘levenskracht’ of ‘principe’. Wat dat met een elektrische suv te maken heeft? Wel nu, volgens Skoda symboliseert de ‘bron van leven’ een nieuw begin in het tijdperk van elektromobiliteit.

Bron: autowereld.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Een Skoda voor in het terrein

Drie jaar lang hield het Tsjechoslowaakse leger de bulten en kuilen verslindende ‘Agromobil’ van Škoda geheim. Toen schitterde hij in een anti-oorlogsfilm en wist iedereen van zijn bestaan af. Dit is de fascinerende geschiedenis van een vergeten Škoda die een winnaar was in het terrein.

De hoekige terreinwagen die je op de foto ziet hotseknotsen is de Škoda Type 998, beter bekend als de ‘Agromobil’. Hij werd in 1962 gepresenteerd als handig voertuig voor boeren, boswachters en het leger. Hoewel de Agromobil goed presteerde in offroad-tests, is hij nooit in serieproductie genomen. Dit is het verhaal van de dertien testexemplaren die ooit gebouwd zijn en waarvan er één in het Škoda Museum staat.

Al in 1912 werden de viercilindermotoren van Laurin & Klement gebruikt om het zware werk op te knappen. Ze dreven bijvoorbeeld grote gemotoriseerde ploegmachines aan. Het leger gebruikte een compacte versie van zo’n machine als tractor en graafmachine. Het moederbedrijf van Škoda waarmee Laurin & Klement in 1925 zouden gaan samenwerken, bouwde ook al tractoren en andere landbouwmachines met de gevleugelde pijl erop.



Aan het eind van de jaren vijftig had Škoda tientallen jaren ervaring opgedaan met het bouwen van commerciële voertuigen met terreinkwaliteiten. In wat toen Tsjechoslowakije was, was een grote vraag naar compacte, wendbare en lichte terreinvoertuigen. Zodoende kwam het Ministerie van Landbouw met het verzoek een model te ontwikkelen dat voldeed aan de wensen van de land- en bosbouw en dat ook gebruikt kon worden in de dagbouw. En het moest geschikt zijn voor het leger. Dat werd tijdens de Koude Oorlog van bijna elk nieuw voertuig gevraagd.

Škoda begon in januari 1961 met de ontwikkeling van de Type 998 Agromobil. Daarvoor werkte de autofabrikant samen met een bedrijf dat pistolen, fietsen en motoren van het merk ČZ maakte. Bij dat bedrijf zou de nieuwe terreinwagen geproduceerd worden, want Škoda zat al aan zijn maximale productiecapaciteit. Toch werden de drie prototypen van de Agromobil gebouwd in Mladá Boleslav, met veel van Škoda’s reguliere auto-onderdelen.

De ontwerpfilosofie achter de Agromobil was ‘vorm volgt functie’. Het compacte voertuig was 3,47 meter lang en 1,70 meter breed. Het kreeg een laadbak met een dekzeil dat ook de tweepersoons cabine bedekte. De vloer van de bijna twee meter diepe laadbak bevond zich slechts 70 centimeter boven de grond. Dat maakte het gemakkelijk om de enorme laadruimte van 3.900 liter te vullen. Daar kunnen de zelfs de moderne Škoda SUPERB COMBI (1.950 liter) en Škoda KODIAQ (2.065 liter) nog wat van leren. Er bestond ook de mogelijkheid om achterin twee banken voor in totaal acht passagiers te plaatsen. Samen met een bestuurder en een bijrijder in de cabine, vervoerde de Type 998 dus tien personen.

Een van de bijzondere kenmerken van de Agromobil was de neerklapbare voorruit. Hierdoor ‘kromp’ de terreinwagen in hoogte van 1,94 naar 1,41 meter. Dat was ideaal voor ritten door het bos en bij vervoer per vliegtuig. Zijn uitstekende offroad-eigenschappen waren te danken aan de korte wielbasis van slechts 1,90 meter en de korte overhangen voor en achter. Dit leverde bijna identieke op- en afloophoeken van bijna 45 graden op. Een royale bodemvrijheid van 230 tot 290 millimeter (beladen respectievelijk leeg) droeg ook bij aan zijn terreincapaciteiten.

De Agromobil werd aangedreven door een 45 pk sterke viercilindermotor. Het blok van 1.221 cc kwam uit de Škoda 1202, de populaire stationwagen die van 1961 tot 1973 werd gebouwd. De motor lag achter de vooras, tussen de beide voorstoelen. Een versnellingsbak met vier versnellingen bracht het vermogen over op de achterwielen (met sperdifferentieel) en – indien nodig – ook op de voorwielen. Er waren twee rijprogramma’s: een voor op de openbare weg en een voor in het terrein. Het leeggewicht van 936 kilogram leunde voor 46 procent op de achteras. Bij volle belasting kon de Type 998 tot 1.736 kilogram wegen, dan werd 56 procent van het totale gewicht verdeeld over de achterwielen.

Van de drie prototypen die in Mladá Boleslav waren gebouwd, gingen er twee naar de geplande fabriek van ČZ. De derde Agromobil bleef bij Škoda en werd daar zeer streng getest. In slechts 79 dagen legde het voertuig een verbluffende afstand van 29.953 kilometer af. Zijn topsnelheid werd geklokt op 89 km/h, meer dan genoeg voor in het terrein.

Nog eens tien exemplaren van de Type 998 Agromobil waren nodig voor een intensieve offroad-proef bij een militair testcentrum. Het centrum beoordeelde de terreinkwaliteiten van de Agromobil als ‘goed’. De Škoda scoorde zelfs beter dan de Russische GAZ-69 – het standaardvoertuig van de legers in het Warschaupact. Er zijn twee redenen waarom de Type 998 toch nooit in serieproductie ging: de centraal geleide economie besloot anders en het Tsjechoslowaakse leger had weinig invloed.

Al die tijd wist het grote publiek niet van het bestaan van de Agromobil af. Daar kwam op 29 januari 1965 verandering in. Een anti-oorlogsfilm ging in première en daarin jaagde een militair commando met twee Agromobils op een pacifistische deserteur. De hoofdrolspeler van de film werd een paar jaar later regisseur en won in 1968 zelfs de Oscar voor de beste film in een vreemde taal. Een van de drie oorspronkelijke prototypen maakt nu deel uit van de collectie van het Škoda Museum in Mladá Boleslav.

Bron: bestelauto.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
'We nemen dezelfde maatregelen als Volkswagen'
Ook tijdelijke afleverstop Skoda Octavia

Skoda stopt tijdelijk met het bij klanten afleveren van de nieuwe Octavia. De nieuwe Tsjech heeft te kampen met hetzelfde softwareprobleem als de nieuwe Volkswagen Golf. Volkswagen besloot eind vorige week tijdelijk te stoppen met het leveren van de nieuwe Golf.

In de software van de Online Connectivity Unit (OCU) zou een fout zitten. Deze OCU-regeleenheid moet er onder meer voor zorgen dat er automatisch naar hulpdiensten wordt gebeld als er een ongeval plaatsvindt. Dit systeem zou in sommige auto's niet juist functioneren.

Skoda heeft tegen het Duitse Automobilwoche verklaard dat ook de Octavia last heeft van deze softwarematige perikelen. Een zegsman van Skoda heeft tegen het Duitse medium gezegd dat Skoda dezelfde maatregelen treft als Volkswagen met de Golf heeft gedaan.

Dat betekent dat ook Skoda momenteel de uitrol van de Octavia in ieder geval tijdelijk heeft gestaakt. Volgens dezelfde Duitse publicatie controleren Audi en Seat momenteel of de nieuwe A3 Sportback en Leon ook te kampen hebben met het softwareprobleem. De Golf, Octavia, Leon en A3 Sportback delen hun technische MQB-basis met elkaar en dus is het niet verrassend dat deze complete reeks modellen met hetzelfde euvel te maken heeft.

Bron: Autoweek.nl
 

dennuzzz

Donateur
Škoda doneert 100 Octavia's voor de strijd tegen het coronavirus
@ kuurtje.... door jouw bericht (dat ik heb doorgestuurd naar mensen die in de zorg werken in Moravië) kan ik melden dat zij vandaag een Skoda hebben gekregen! Ze kenden de actie overigens niet, totdat ze de link kregen... Dit wilde ik je niet onthouden. Namens de diakonie Valasske Mezirici bedankt!
 

Ad Verschoor

Donateur
CEO Skoda stapt op

Skoda laat weten dat Bernhard Maier op 31 juli zijn functie als CEO van het merk zal neerleggen. Opvallend genoeg deelt het Tsjechische merk niet wie hem zal vervangen. Ook wordt niet bekendgemaakt welke volgende functie Bernhard Maier zal gaan vervullen.

51qyzo2b702x_800.jpg

Na vijf jaar verlaat Bernhard Maier het Tsjechische schip.

Na een ICT-baan trad Maier in 1988 in dienst bij Porsche, waar hij tot november 2015 verschillende managersfuncties vervulde. Zo was Maier van 2001 tot 2010 Chariman of the Board of Management (COB), waarna hij zich tot eind 2015 bezighield met Porsches marketing en verkoop. Onder zijn leiding lanceerde Skoda verschillende modellen, zoals de Kodiaq, Karoq en Kamiq, maar hij gaf ook het startschot voor de Scala en komende Enyaq.

Maiers vertrek komt niet geheel uit de lucht vallen. Begin vorige maand doken de eerste geruchten op dat er een wisseling van de wacht zou gaan plaatsvinden bij de topfuncties binnen de Volkswagen Group. De 60-jarige Maier werd getipt als nieuwe CEO van Porsche. Porsches huidige CEO, Oliver Blume, zou de nieuwe bestuursvoorzitter van Volkswagen worden. Herbert Diess bekleedt die functie nu. Over een opvolger van Skoda’s CEO was toen ook nog niets bekend.

Bron: Autoweek.nl
 
Bovenaan