Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vorige week heb ik de Skoda museum en fabriek rondleiding gedaan. Het was werkelijk fantastisch. Zeker in de (erg rustige) zomermaanden geniet je een VIP-behandeling: we hadden met z'n tweeën één gids, een uiterst vriendelijke en goed geïnformeerde dame die ons 3 uur lang heeft begeleid.
Hoogtepunt is de rondleiding in de fabriek. We moesten met onze eigen auto plus gids het fabrieksterrein oprijden, werden eerst naar de motoren + versnellingsbakfabriek geloodsd. Je loopt met haar gewoon dwars door de fabriek heen, wel volgens haar route, maar gewoon tussen het echte werk door. Informatieborden voor werknemers, met daarop de resultaten, plannen etcetera kun je gewoon bekijken. Grote delen van het assemblageproces hebben we gezien. Vervolgens weer met onze auto naar de eindmontage van de Fabia. Weer gewoon over de werkvloer - ditmaal wel wat meer uitkijken, want de Fabia's komen links, rechts en van boven op je af, alles wel veilig met 'spoorwegovergangen' en zo. Je ziet hoe de kale carrosserie wordt voorzien van het interieur; het 'huwelijk' van carrosserie en onderstel incl. motor hebben we helaas niet gezien. Hier veel handwerk overigens; is in CR nog goedkoper dan robots (die hebben ze natuurlijk wel bij het in elkaar lassen van de carrosserie).
Ook bij het museum hadden we de rondleiding; voor mij waren zowat alle vooroorlogse Skoda's een aangename verrassing. Dat alles in een luxueuse ambiance, en voor inderdaad 40 kc; als je 't in 't engels wilt, is het kc 100 meer. Staat in geen verhouding tot de kosten die Skoda voor je maakt; het is duidelijk een (zeer goede) PR en relatie-actie van ze. Je wordt compleet over het merk geïnformeerd; m'n zwager is al jaren skoda rijder en was zeer onder de indruk.

Reserveren is simpel; wij hoefden maar enige dagen van te voren te bellen en konden nog kiezen voor de ochtend en de middag. Onbegrijpelijk dat 't niet mudvol zit met lange wachtlijsten. Waarschijnlijk omdat ze er geen reclame voor maken. Je kan deze actie ook combineren met het ophalen van je eigen nieuwe Skoda; ook als je die in NL hebt besteld. Krijg je 'm vers uit de fabriek.

Na afloop ook nog met de nieuwe Octavia gereden (dat was wel een uitzondering dat dat zo maar even kon; normaliter op afspraak). Reed goed, natuurlijk.

Let wel op: tijdens de zomervakantie van 3 weken ligt de boel stil en is 't dus niet leuk om te gaan kijken. Nu begonnen ze weer op 11 augustus.

De route staat niet echt duidelijk aangegeven. Neem de afslag 'Mlada Boleslav - Prumyslna Zona', rijd dan richting centrum (in een blok om het industriegebied heen; tweekeer links dus), rijd door tot je aan je linkerhand het museum ziet (gevestigd in de oudste fabriekshal aan de rand van het hele complex).

Details voor reserveren op: http://www.kudyznudy.cz/Aktivity-a-akce/Aktivity/Skoda-Auto-Muzeum.aspx?lang=en-GB
 
Gezien dit verhaal vind ik het jammer dat wij hier geen tijd voor hebben genomen (we zaten vlak in de buurt en zijn meerdere malen in Mlada Boleslav geweest).
Met ons gezin hebben we het nog wel over een bezoek gehad, maar de dames hadden hier niet zo'n zin in en alleen wilden we ook niet gaan (je bent tenslotte met z'n allen op vakantie).
Bij een volgende gelegenheid zal ik dit echter wel in gedachten houden en de fabriek toch eens een bezoekje brengen.
 
Deze rondleiding - en inderdaad ook het museum zelf - is erg de moeite waard, zoals uit bovenstaand enthousiast verhaal al blijkt. Ik kan het dan ook zeker aanraden, Jaap, als jullie weer eens in de buurt zijn! En wat de dames betreft, het museum heeft een gezellige bar, waar het goed wachten is terwijl de heren de auto's bekijken.
wink.gif

Het Tsjechisch Verkeersbureau heeft trouwens een speciale (Duits/Engelstalige) folder over auto- en verkeersmusea. Weinigen kennen bijv. het Praga-museum (inderdaad, in Praag - maar Praga is een automerk!) wat toch echt ook de moeite waard is..... niet dat iemand zich in Praag ooit verveelt, maar je weet maar nooit. Hmm, ik begin wat off-topic te raken, dus ik hou maar gauw op!
 
Wij hebben vorige week ook de "Skoda-tour" gedaan en zijn ook zeer enthousiast. Voor onze zoon, een grote auto-freak en aankomend student autotechniek, was dit het hoogtepunt van de vakantie. De verwachting was dat we in een groep werden rondgeleid maar we kregen een privé-rondleiding. De gids sprak goed Engels en legde alles zeer goed uit.
Ook het museum (zonder rondleiding door de fabriek) is de moeite waard.
 
Als ik het zo hoor moet ik die tour ook maar eens doen, heb alleen het museum gezien. En voor de dames, tegenover het museum zit een eetcafeetje, waar je heel lekker kan eten. Drie weken terug werd er net een hele bus Jappen uitgeladen voor het museum, wel leuk dat er toeristen zijn in zo'n stad als Boleslav. Er reden trouwens opvallend veel Nederlanders rond, heb toch 6 auto's gezien. Wat doen die daar???
smile.gif

Ik kom er regelmatig, m'n vriendin woont er 15 minuten vandaan.

Erik
 
Er reden trouwens opvallend veel Nederlanders rond, heb toch 6 auto's gezien. Wat doen die daar???
Ik kom er regelmatig, m'n vriendin woont er 15 minuten vandaan.
Die zullen daar ook een vriendin hebben. Of dacht je dat je de enige Nederlander was met een Tsjechisch vriendinnetje?
monkey.gif


Sorry, kon het niet laten
grin.gif


Ik ben ook een keer in een Škodafabriek geweest. Het beeld van die donkerblauwe glimmende Škoda die met een lift naar beneden kwam vergeet ik nooit meer. Jammer, dat ik er niet mocht filmen.

Onze gidsen waren twee hostesses in nette pakjes. De medewerkers zelf mochten geen rondleiding geven.
 
Ik heb liever een opice dan dat ik er 1 ben.
tongue.gif
Ik bedoelde meer de gezinnen die op vakantie zijn, wat hebben die in zo'n stad te zoeken?
Maar ik ben niet de enige? Nou ja, dan ben ik in ieder geval de gelukkigste.
laugh.gif

Erik
 
wat hebben die in zo´n stad te zoeken?
Misschien willen ze na een paar bezoeken aan Praag ook een keer iets anders zien. De Škodafabriek bijvoorbeeld.

Ik kom ook weleens op plekken in CZ waar ik geen Nederlanders zou verwacht en toch komen ze daar, helaas. Die Nederlanders zijn op doorreis, zitten op een camping, hebben een bedrijf, wonen daar...

En misschien waren het gewoon in Nederland wonende Tsjechen.
smile.gif
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Bartiku

Ook wij hebben een privé rondleiding van een halve dag gehad. Heel leuk en interessant.
Waarschijnlijk hebben we toen ook onze eigen nieuwe Škoda Octavia voorbij zien komen in de fabriek, want het was in de week dat onze auto geproduceerd werd.
We konden hem helaas niet gelijk meenemen, of wat extra's regelen zonder dat de leasemaatschappij ervan af wist (grapje).

In Kosmonosy, een paar kilometer van de fabriek en het museum af, ligt de Škoda camping, waar we zeker nog eens naar toe gaan als we in de buurt zijn.

groetjes

Jeanne
 
Hoi Jeanne,

Wat ze me vertelden, is dat je het zo kan regelen dat je je auto afgeleverd kan krijgen na de rondleiding. Met een (nederlandse) leaseauto is dat natuurlijk een wat ingewikkelder verhaal, zal wel niet kunnen, maar ja.
Heeft die Skoda camping nog wat speciale dingen; mag je er alleen als Skoda rijder (of werknemer) heen?
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Bartiku,

Het is een gewone camping.
Hij wordt beheerd door Marianna Brunclíková, en is eigendom van de Skoda autoklub uit Mlada Boleslav. Vandaar de naam Skoda-camping.
Kosmonosy is, denk ik, een wijk en ligt ten noordwesten van de snelweg E65 in Mlada Boleslav.
Het had toentertijd redelijke sanitaire voorzieningen.
Beneden aan de berg staan de meeste mensen en is het erg druk, maar wij stonden helemaal bovenaan, want daar konden de caravans moeilijker komen. Lekker rustig, in de schaduw van een boom. Er is ook een restaurant bij.
Volgens mij lag er tegenover de camping ook nog een zwembad, maar dat weet ik niet zeker meer, want daar zijn we niet in geweest.
En elk jaar krijgen we nog een kerstkaart van de campingbeheerders.

Ik ben er in 2001 voor het laatst geweest, dus ik weet niet of onderstaande gegevens nog kloppen.
Maar waarschijnlijk gaan we er dit jaar weer kamperen.

Het adres is:
Autocamping Kosmonosy
Marianna Brunclíková
U Stadionu 815
293 01 Mlada Boleslav
tel 00420 - (0)326 - 724134*
(*maar op een andere folders staat tel nr 242 02 en 248 98 dus ik weet niet welke er kloppen)
e-mail: brunclik.camp@volny.cz

Jeanne
 
Škoda autofabriek heeft de prijs bekendgemaakt van de nieuwe Škoda Roomster. Prijzen zullen liggen ergens tussen 11.000 en 14.000 euro en tussen 333.000 en 425.000 kronen.

Introductie en meteen start van de verkoop op autosalon van Geneve 2006.

39816-Skoda_Roomster.jpg
 

Leen

† In Memoriam
Re: Škoda Roomster MPV

Vasek,

Zeg, wat is dit voor een speelgoedauto?
Die wielrenner die vol verbazing door het raam staat te kijken past er nooit in.
smile.gif


Maar zonder gekheid. Mooie lijnen in deze auto. Ziet er erg stoer uit.

Leen
 
Bovenaan