Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Skoda bouwt 15 miljoenste auto

8 maart 2021 | Skoda heeft een bijzondere mijlpaal gevierd in zijn geboorteplaats: in de hoofdfabriek van het merk in het Tsjechische Mladá Boleslav is deze maand de 15 miljoenste auto sinds 1905 van de band gerold. Het jubileummodel is een elektrische Skoda ENYAQ iV in Arctic Silver Metallic. De pioniers Václav Laurin en Václav Klement reden in 1905 hun eerste auto, de Voiturette A, op deze locatie de fabriekshal uit.

De autoproductie in Mladá Boleslav dateert van het bedrijf Laurin & Klement, het latere Skoda AUTO. De oprichters besloten in 1905 te stoppen met het bouwen van fietsen en zich volledig te storten op de productie van motorfietsen en auto's. De historische fabriekshallen van waaruit de eerste auto van het bedrijf, de Voiturette Type A, rolde, bestaan nog steeds. Sinds enkele jaren is het Skoda-museum er gehuisvest.



Aan de andere kant van de straat bevindt zich de moderne autofabriek waar momenteel ruim 29.000 werknemers zes verschillende Skoda-modellen produceren: de FABIA, SCALA en OCTAVIA, de SUV's KAMIQ en KAROQ en sinds eind vorige jaar de volledig elektrische ENYAQ iV. Om dat laatste model te vervaardigen, heeft het bedrijf een bestaande productielijn omgebouwd en aangepast voor MEB-voertuigen. Dit betekent dat dit de enige productielijn binnen de Volkswagen Groep is die het mogelijk maakt om gelijktijdig modellen te produceren op basis van zowel de Modular Electrification Toolkit (MEB) als de Modular Transversal Toolkit (MQB).

De opkomst van de hoofdfabriek van Skoda en de mijlpaal van 15 miljoen voertuigen zijn nauw verbonden aan de toetreding van het merk tot de Volkswagen Groep in 1991. Sindsdien zijn er alleen al in Mladá Boleslav meer dan 10,7 miljoen auto's gebouwd. Dankzij de samenwerking met deze wereldspeler groeide Skoda uit van een regionale marktleider tot een internationaal succesvol volumemerk. Tegenwoordig speelt de fabriek in Mladá Boleslav een centrale rol bij de implementatie van de e-mobilitystrategie van de fabrikant. De ENYAQ iV is het enige op MEB gebaseerde voertuig van de Volkswagen Group in Europa dat buiten Duitsland wordt geproduceerd.

Naast de hoofdfabriek heeft Skoda AUTO ook eigen productiefaciliteiten in Kvasiny en Vrchlabí. In Kvasiny bouwt de fabrikant de Skoda SUPERB en SUPERB iV met plug-in hybrideaandrijving, naast de SUV-modellen KODIAQ en KAROQ. De componentenfabriek in Vrchlabí produceert de automatische DQ200-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Vorig jaar rolden er op de Tsjechische locaties meer dan 750.000 auto's van de productielijnen, ondanks de tijdelijke sluiting vanwege de coronasituatie. Skoda produceert ook auto's in Slowakije, Oekraïne, China, India en Rusland. In totaal heeft het merk sinds 1905 wereldwijd meer dan 24,8 miljoen auto's gefabriceerd.

Bron: autozine.nl
 

Skoda Kodiaq facelift

Vijf jaar na zijn onthulling ondergaat de Skoda Kodiaq de klassieke midlifefacelift. Bij die gelegenheid krijgt de Tsjechische SUV nieuwe koplampen en een verticaler radiatorrooster, naast hertekende bumpers en een verhoogde motorkap. De lijst van beschikbare uitrusting wordt uitgebreid met matrix-ledkoplampen en voortaan zijn lichtmetalen velgen tot 20 duim verkrijgbaar. Om zijn stroomlijn te verbeteren kan de Kodiaq rekenen op speciale Aero-wielen, een nieuwe achterspoiler en deflectoren opzij van de achterruit.

Ergonomische stoelen

Het interieur ondergaat de gebruikelijke retouches, met nieuwe sierstrips en stiknaden. Verder werden de mogelijkheden voor de sfeerverlichting uitgebreid. Als optie introduceert Skoda ergonomische voorstoelen bekleed met geperforeerd leder en voorzien van een ventilatie- en een massagefunctie. Als optie kan een Virtual Cockpit met scherm van 10,25 duim besteld worden. Wat de rijhulpsystemen betreft, maakt de Crew Protect Assistg gebruik van extra radarsensoren achteraan om te reageren bij forse remmanoeuvres of in files, om het risico op kop-staartaanrijdingen te voorkomen.

Kodiaq RS
Voor spektakel moet je bij de Kodiaq RS zijn. De sportieve variant ruilt zijn TDI-dieselmotor van 239 pk in voor een 245 pk sterke tweeliter op benzine, die naast 6 pk krachtiger ook 60 kilo lichter is. De 2.0 TSI is gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (DSG). De Skoda Kodiaq RS krijgt ook een specifieke voorbumper. De andere beschikbare motoren zijn:
  • de 1.5 TSI van 110 kW (150 pk)
  • de 2.0 TSI van 140 kW (190 pk)
  • de 2.0 TDI van 110 kW (150 pk) en 147 kW (200 pk).
De gefacelifte Skoda Kodiaq, die nog altijd verkrijgbaar is met zeven zitplaatsen, arriveert in juli in de showrooms.

Foto's
autogids.be

Bron: autogids.be
 

Ad Verschoor

Donateur

Automerk Skoda bouwt 100.000 auto’s minder vanwege chiptekort


Het Tsjechische automerk Skoda, dochterbedrijf van Volkswagen, kan dit jaar 100.000 auto’s minder bouwen vanwege de wereldwijde tekorten aan computerchips in de auto-industrie. Dat zei Skoda-topman Thomas Schäfer tegen de krant Augsburger Allgemeine.

„Het chiptekort doet enorm veel pijn, want de vraag naar onze auto’s is juist heel hoog”, aldus Schäfer. Vorig jaar bouwde Skoda ongeveer 940.000 auto’s. Schäfer denkt dat de situatie rond het chiptekort de komende weken iets zal ontspannen, nu de productie in Maleisië weer toeneemt. Dat land is een belangrijke toeleverancier van chips aan de auto-industrie. Hij hoopt dat volgend jaar verdere verbetering zal optreden.
Moederconcern Volkswagen heeft al geregeld de productie bij fabrieken moeten onderbreken vanwege de chiptekorten. Ook andere autobouwers als Toyota, General Motors (GM), Daimler en Jaguar Land Rover hebben productie moeten stilleggen.

Bron: rd.nl

 

kuurgast

Donateur
Škoda moet productieprogramma aanzienlijk verminderen

Vanaf maandag 18 oktober zal autofabrikant Škoda Auto de productie in alle drie de Tsjechische fabrieken tot het einde van het jaar aanzienlijk verminderen of stopzetten. De reden is de ontbrekende chips die worden gebruikt in de elektronica aan boord. Ze gaan ervan uit dat de productie van halfgeleiders in de tweede helft van 2022 geleidelijk weer op gang komt.

Škoda is lang niet de enige die zonder chips komt te zitten. Ook andere autofabrikanten zitten in de problemen. De auto-industrie over de hele wereld wordt momenteel acuut geplaagd door een tekort aan siliciummicrochips, plastic korrels en andere componenten, waardoor vrijwel alle autofabrikanten hun productie hebben verminderd. De componentencrisis, die niet eenvoudig of snel kan worden opgelost, kan deels tot 2022 of 2023 duren.

Bron seznam.cz.
 
Bovenaan