Škoda

Topic in 'Vervoer' gestart door Bartiku, 14-08-2004.

  1. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    CEO Skoda stapt op

    Skoda laat weten dat Bernhard Maier op 31 juli zijn functie als CEO van het merk zal neerleggen. Opvallend genoeg deelt het Tsjechische merk niet wie hem zal vervangen. Ook wordt niet bekendgemaakt welke volgende functie Bernhard Maier zal gaan vervullen.

    [​IMG]
    Na vijf jaar verlaat Bernhard Maier het Tsjechische schip.

    Na een ICT-baan trad Maier in 1988 in dienst bij Porsche, waar hij tot november 2015 verschillende managersfuncties vervulde. Zo was Maier van 2001 tot 2010 Chariman of the Board of Management (COB), waarna hij zich tot eind 2015 bezighield met Porsches marketing en verkoop. Onder zijn leiding lanceerde Skoda verschillende modellen, zoals de Kodiaq, Karoq en Kamiq, maar hij gaf ook het startschot voor de Scala en komende Enyaq.

    Maiers vertrek komt niet geheel uit de lucht vallen. Begin vorige maand doken de eerste geruchten op dat er een wisseling van de wacht zou gaan plaatsvinden bij de topfuncties binnen de Volkswagen Group. De 60-jarige Maier werd getipt als nieuwe CEO van Porsche. Porsches huidige CEO, Oliver Blume, zou de nieuwe bestuursvoorzitter van Volkswagen worden. Herbert Diess bekleedt die functie nu. Over een opvolger van Skoda’s CEO was toen ook nog niets bekend.

    Bron: Autoweek.nl
     
  2. kuurgast

    kuurgast Donateur

    De zevende studentenwagen heet Škoda Slavia.
    De studenten konden pas na 1 juni met het definitieve werk beginnen.
    Het unieke model, dat door de cursisten zelf is ontwikkeld en geproduceerd, wordt binnen drie weken aan het publiek gepresenteerd.
    Bron skoda-storyboard.com. foto's op novinky.cz.
     
  3. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Wereldpremière ŠKODA ENYAQ iV op 1 september in Praag

    [​IMG]

    Met de elektrische ENYAQ iV zet ŠKODA een grote stap voorwaarts in de realisatie van de elektromobiliteitsstrategie van het merk. De volledig elektrische SUV is het eerste productiemodel van ŠKODA dat is gebaseerd op de modulaire elektrificatie-toolkit (MEB) van de Volkswagen Groep.

    De Tsjechische autofabrikant heeft nu een foto van het silhouet van het model vrijgegeven en biedt daarmee een voorproefje van het belangrijkste nieuwe model dat het merk dit jaar op de markt brengt. De ŠKODA ENYAQ iV combineert de voor het merk bekende eigenschappen - zoals een royale hoeveelheid ruimte, een aantrekkelijk design en uitgebalanceerde proporties - met een duurzame, plezierige rijervaring.

    Het silhouet van de ŠKODA ENYAQ iV geeft een indicatie van de proporties die het nieuwe vlaggenschip van het merk gaat krijgen. Een korte voorzijde en een langgerekte daklijn zorgen voor een dynamisch exterieurdesign en garanderen tegelijkertijd een royale hoeveelheid interieurruimte, een kenmerkende eigenschap van ŠKODA. De nieuwe SUV heeft een interieur dat even ruim is als dat van de ŠKODA KODIAQ, hoewel hij qua formaat korter is dan een ŠKODA OCTAVIA.

    Tot 500 kilometer bereik
    De ENYAQ iV is verkrijgbaar met een keuze uit achterwiel- of vierwielaandrijving, drie verschillende accupakketten en vijf vermogensniveaus. Hij is geschikt voor snelladen met een maximaal vermogen van 125 kW. De actieradius bedraagt maximaal 500 kilometer* volgens de WLTP-cyclus, waardoor deze praktische, volledig op elektriciteit rijdende SUV perfect geschikt is voor dagelijks gebruik.

    De presentatie van het nieuwe topmodel van ŠKODA is een hoogtepunt in de viering van het 125-jarig bestaan van het bedrijf. De wereldpremière van deze mijlpaal in de historie van ŠKODA wordt op 1 september 2020 live uitgezonden vanuit de Tsjechische hoofdstad Praag. De introductie kan worden bekeken op het ŠKODA Storyboard en via verschillende andere social media-kanalen.

    Bron: autoplus.nu
     
    kuurgast vindt dit leuk/interessant.
  4. kuurgast

    kuurgast Donateur

    Vakbond Škoda: onduidelijk waarheen nieuwe baas het bedrijf zal leiden

    In de laatste editie van hun weekblad "Škodovácký odborář" behandelen vakbondsleden van Škoda Auto open vragen over de toekomstige richting van hun bedrijf. In augustus wordt bijvoorbeeld een nieuwe CEO gekozen voor Bernhard Maier, die zijn functie neerlegde. De vakbondsbijdrage speculeert onder meer of de nieuwe baas het bedrijf zal blijven ontwikkelen.

    Er wordt ook geschreven dat de geschillen over de productielocaties van de respectieve modellen voortduren. In dit verband verwijten vakbondsleden de Tsjechische regering dat ze niet geïnteresseerd is in de huidige situatie van de autofabrikant.

    Het is triest wat er bij Škoda gebeurt, maar er wordt gezegd dat de regering helemaal niet geïnteresseerd is. 'Ze richt zich alleen op koolzaad, worstjes, kip en jongleren met pannenkoeken. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat de Tsjechische economie echt verslechtert, wat een sieraad is voor deze republiek en voor vele generaties ”, schrijft de krant, verwijzend naar de situatie bij Škoda en de economische oriëntatie van de Agrofert Group, die volgens een recent mediabericht nog steeds door premier Andrej Babiš wordt gecontroleerd.

    Onlangs kondigde Škoda Auto het einde van Maier als CEO aan. Zoals het Duitse "Handelsblatt" schrijft, speelt de machtsstrijd binnen de Volkswagengroep op de achtergrond. Het is al eerder geschreven dat de successen van Škoda VW een doorn in het oog is omdat, anders dan verwacht, de modellen van de Tsjechische fabrikant concurreren met de andere voertuigen in de groep. Media meldden dat Škoda succesvol is en ook Audi heeft ingehaald, wat niet goed is voor de groep.

    Volgens de vakbondsleider van Škoda, Jaroslav Povšík, is VW herhaaldelijk tegen de overdracht van de nieuwste technologieën aan de autofabrikant van Mladá Boleslav. Deze technologieën lopen vaak vertraging op of worden helemaal niet ontvangen, zegt Povšík. Ze wachten nu op de beslissing van de nieuwe CEO over de toekomst van de individuele Škoda-modellen. “We zullen zien hoe moedig het managementteam van Škoda zal vechten voor de Superb, waarvan de productie, samen met die van de Karoq, zal worden uitbesteed aan Bratislava. We zullen ook zien hoe de strijd wordt uitgevochten voor de Kodiaq, die naar Duitsland gaat, of voor de lange Fabia, die erg populair is bij klanten”, schreef de vakbondskrant in haar editie.

    Bron deutsch.radio.cz

    -----------------------------------------------------

    Veranderingen in Škoda-top gaan door

    Het is niet de enige belangrijke personeelswisseling bij Škoda Auto. Het lid van de raad van bestuur Dieter Seemann, die verantwoordelijk was voor de aankoop, is al vervangen door Karsten Schnake.
    Per 1 september stopt het hoofd van de Tsjechische vertegenwoordiging van Škoda Auto, Luboš Vlček, die verantwoordelijk is voor alle verkoop-, marketing- en after-salesactiviteiten van het merk op de binnenlandse markt. Hij zal worden vervangen door Jiří Maláček, het huidige hoofd verkoop op de Tsjechische markt.

    Bron idnes.cz

    -----------------------------------------------------

    Škoda: eenderde minder verkopen in het eerste halfjaar

    Bij Škoda Auto daalde de omzet in de eerste helft van dit jaar iets minder dan eenderde (31,3 procent). De totale verkoop van de Tsjechische autofabrikant in deze periode bedroeg 426.700 auto's. Dat maakte de Volkswagengroep vorige week bekend.

    Volgens de gegevens zijn de verkoopresultaten van Škoda onlangs verbeterd. In juni lag de omzet slechts 16 procent onder dezelfde maand van het voorgaande jaar. In mei was de inzinking als gevolg van de corona-crisis 45 procent.

    Bron deutsch.radio.cz
     
  5. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Skoda maakt winst ondanks stevig teruggelopen verkopen
    [​IMG]

    Ook Skoda heeft in het eerste halfjaar van 2020 een stevige klap gekregen. Het merk zag zijn verkopen de afgelopen zes maanden behoorlijk afnemen, maar toch heeft de Tsjechische fabrikant een positief bedrijfsresultaat behaald.

    Het coronavirus gooide ook bij Skoda een volle hand roet in het eten. Het merk zag zijn verkopen in het eerste halfjaar van 2020 dalen tot 436.700 auto's, maar liefst 31,3 procent minder dan de 620.900 exemplaren die het merk in de eerste zes maanden van 2019 wist te slijten. De omzet liep terug naar €7,55 miljard, het bedrijfsresultaat dook met €288 miljoen toch niet in de rode cijfers.

    In West-Europa liepen de verkopen de afgelopen zes maanden ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019 met 23,1 procent terug tot 181.700 auto's. Rake klappen voor het merk, maar in China heeft Skoda het nog zwaarder te verduren gehad. De verkopen namen daar met bijna 39 procent af tot 77.400. Ook in Nederland zijn de verkopen van Skoda afgenomen. Er werden zo'n 20 procent minder Skoda's verkocht dan in het eerste halfjaar van 2019. Het marktaandeel nam gelijktijdig echter toe van 4,3 naar 5,2 procent. Volgens Skoda heeft het daar vooral de Kodiaq voor te danken.

    Bron: autoweek.nl
     
  6. dennuzzz

    dennuzzz Donateur

    En de auto is zojuist opgehaald...

    received_620451981936892.jpeg
     
    Franky, kuurgast, Ad Verschoor en 1 andere persoon vinden dit leuk/interessant.
  7. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Thomas Schäfer nieuwe directievoorzitter Skoda

    Thomas Thomas Schäfer is de nieuwe directievoorzitter van Skoda Auto. Hij volgt Benard Maier op, die het bedrijf in de afgelopen vijf jaar heeft geleid en begin juli afscheid nam als voorzitter van de Raad van Bestuur van de autofabrikant. Dat maakt Skoda bekend in een persbericht.

    [​IMG]

    Schäfer is afkomstig van Volkswagen, waar hij de afgelopen vijf jaar voorzitter en algemeen directeur van Volkswagen Groep Zuid-Afrika was. Hier was hij verantwoordelijk voor de uitbreiding van het verkoopnetwerk. Voor hij in 2012 in dienst trad bij Volkswagen, was Schäfer werkzaam voor Daimler.

    Bron: automotive-online.nl
     

Deel deze pagina