Škoda

Topic in 'Vervoer' gestart door Bartiku, 14-08-2004.

  1. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Skoda stevent af op nieuw verkooprecord
    [​IMG]
    [​IMG]

    Skoda’s verkopen gaan dit jaar voor de wind. Het verkooprecord dat de Tsjechen vorig jaar vestigden, lijkt dit jaar dan ook verbroken te worden. De teller staat na elf maanden op 1.148.600 stuks.

    Met die ruim 1,14 miljoen afgeleverde auto’s loopt Skoda 5,1 procent voor op vorig jaar. Toen stond de teller op wereldwijd 1.093.000 afgeleverde auto’s. In november verkocht het merk echter wel iets minder auto’s dan in dezelfde maand een jaar eerder. Met 110.100 stuks viel dat aantal 3,9 procent lager uit dan vorig jaar november. Skoda wijdt dit aan een teruglopende groei in China. In Rusland zijn de kaarten echter anders geschud: in november noteerde Skoda een plus van 42,9 procent in vergelijking met een jaar eerder. Sinds januari staat de teller daar op een stijging van 30,2 procent. In Europa verkocht Skoda in de eerste elf maanden van dit jaar 691.800 auto’s, een stijging van 5,3 procent. De grootste groei in Europa beleefde het merk in Oost-Europa met 42.400 auto’s tegen 37.500 auto’s vorig jaar.

    Na Europa blijft China de grootste speler. Dit jaar gingen daar 304.300 Skoda’s over de toonbank, wat goed is voor een groei van 7,7 procent. De Octavia is ondanks zijn leeftijd veruit het best verkochte model met 357.500 geleverde exemplaren. De Fabia en - opmerkelijk - de Rapid volgen met 178.700 en 177.000 stuks. Tussen de Kodiaq (134.300) en Karoq (104.500) staat de Superb met 126.600 wereldwijd verkochte exemplaren. In ons land zijn de Octavia en Fabia het populairst met respectievelijk 6.382 en 3.206 verkochte exemplaren. Opmerkelijk is de Citigo die tot nu toe de derde plaats bekleedt, want op de wereldwijde ranglijst bungelt die onderaan (36.300 stuks) met de Chinese Kamiq in zijn kielzog (20.600 stuks).

    In 2017 zette Skoda een verkooprecord van 1,2 miljoen auto’s neer. Als de verkoop in december zo doorzet, neemt 2018 het stokje over.

    Bron: Autoweek.nl
     
  2. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Gefacelifte Skoda Superb duikt op
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er komen drukke tijden aan voor Skoda met een rits aan nieuwe auto's. Eén van de primeurs duikt vroegtijdig via een Tsjechische website op, want daar verscheen een ongecamoufleerde gefacelifte Superb voor de camera.
    Voor Skoda belooft 2019 een druk jaar te worden. Naast de marktintroductie van de pas onthulde Scala staan elektrificatie, een nieuwe Octavia en de komst van de compacte ‘Kosmiq’ op de agenda. Ook kleiner nieuws staat op de planning in Mlada Boleslav, want de Superb krijgt na zo’n vier jaar een facelift. Al eerder werd een mild gecamoufleerde hatchback gesnapt, nu een 'naakte' stationwagon op de openbare weg. Het Tsjechische auto.cz kreeg van een lezer foto’s opgestuurd van de gefacelifte gigant. Daaruit blijkt dat we, zoals wel vaker bij een facelift, geen wereldschokkende veranderingen hoeven te verwachten.

    Aan de voorkant valt een Scala-achtige grille op met een dikkere verchroomde rand. Ook lijkt de neus wat ronder naar beneden af te lopen vanaf de motorkap. De koplampen krijgen een uitgebreider ledpakket. Aan de achterkant waren de ontwerpers drukker bezig, want de achterlichten werden rigoureuzer aangepakt. Een nieuwe streep tussen beide units zou op een chromen strip kunnen wijzen. Ook is de indeling van de lampen zelf heringericht. Skoda heeft dus voor een voorzichtige vernieuwing gekozen. Groter nieuws bevindt zich onder de motorkap. De Superb gaat bij Skoda de boeken in als eerste plug-in hybride. We moeten tot na de jaarwisseling geduld hebben voordat Skoda zelf met het 'grote' nieuwe komt.

    Bron: Autoweek.nl
     
  3. Je moet een echte kenner zijn om de verschillen te zien, maar goed...
    Ben de Superb overigens wel steeds mooier gaan vinden, zag pas een ouwe knar in een zwarte rijden en toen dacht ik, "Geef maar hier, ruilen voor m'n Altootje, dat past beter bij jou." :stout:
     
    A.Smit vindt dit leuk.
  4. Mijn vrouw heeft een zwarte 2018 Superb, 2.0 TD, 4x4, station, erg fijne auto om mee te rijden. Ze heeft een Scout voor 4 maanden gehad, ook fijn, maar de Superb is echt meer een limousine.
     
  5. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Skoda brengt compacte SUV naar Genève

    Skoda belooft groot nieuws voor de aanstaande Autosalon van Genève: een compacte SUV. Het Tsjechische merk komt uiteraard meteen met een teaser van zijn Arona-alternatief.

    [​IMG]

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Skoda zegt zelf nog niet dat het om een zogenaamde B-segment-SUV gaat, maar alles wijst wel in die richting. De auto zou ‘de voordelen van een SUV combineren met de wendbaarheid van een compacte auto’, en dat zegt eigenlijk al genoeg. Bovendien is de compacte hoogpotige de grote ontbrekende in het Skoda-gamma, waarin we al wel de middelgrote Karoq en de grote Kodiaq kennen.

    De auto die op de donkere teaserplaat te zien is, vertoont bijzonder veel overeenkomsten met de Vision X-concept-car. Die auto werd een jaar geleden gepresenteerd en oogt om eerlijk te zijn verre van futuristisch. Hoogstwaarschijnlijk is de productieversie aan de buitenkant dan ook nagenoeg identiek aan de gifgroene voorbode. Het opvallendste kenmerk aan de voorzijde is dat de verlichting in twee lagen is onderverdeeld. Ook de Vision X had zo'n front, dat we elders aantreffen bij Hyundai en Citroën.

    [​IMG]

    Deze 'render' verscheen eerder in 'Blik to the Future'.

    De Volkswagen Groep loopt niet bepaald voorop als het gaat om compacte SUV’s. Terwijl de Nissan Juke en Renault Captur al lang en breed aan vervanging toe zijn en nagenoeg iedere andere speler ook een klein SUV-tje in z’n gamma heeft, komt de Duitse gigant pas net op gang. Seat beet het spits af met de Arona, Volkswagen heeft net zijn T-Cross gelanceerd en in maart is het dan de beurt aan Skoda.

    Bron: Autoweek.nl
     
  6. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Nieuwe SUV van Skoda heet KAMIQ

    24 januari 2019 | De nieuwe SUV van Skoda heet KAMIQ. De cross-over is de derde SUV van Skoda voor de Europese markt en vormt de volgende stap in het SUV-offensief van de Tsjechische autofabrikant.

    Het woord KAMIQ komt uit de taal van de Inuit, de naam waarmee de Eskimo's van Groenland en Canada zichzelf aanduiden. Het woord is min of meer te vertalen als 'tweede huid', die perfect past in elke situatie. De nieuwe cross-over deelt zijn naam met de KAMIQ die nu al in China leverbaar is, maar wijkt verder op alle fronten af als compleet nieuw model.

    De naam KAMIQ maakt deel uit van een cross-model naamgeving voor het SUV-modellengamma. Alle namen van de huidige Skoda SUV-modellen beginnen met een K en eindigen met een Q: KODIAQ en KAROQ.

    [​IMG]

    Met de nieuwe Skoda KAMIQ zet de Tsjechische autofabrikant de volgende stap in zijn SUV-offensief en breidt het merk zijn aanbod uit met een compact en op levensstijl gericht instapmodel voor de Europese markt. De Skoda KAMIQ combineert de wendbaarheid en rijeigenschappen van een compacte auto met de klassieke voordelen van een SUV: een hogere zitpositie, beter zicht, gemakkelijker in- en uitstappen en meer bodemvrijheid. Op basis van het modulaire MQB-platform biedt het Skoda-model nieuwe assistentiesystemen alsmede talloze Simply Clever-functies die net zo typerend zijn voor het merk als de beschikbare ruimte.

    De wereldpremière van de nieuwe Skoda KAMIQ vindt plaats op de autosalon van Genève, (7 tot en met 17 maart 2019).

    Bron: autozine.nl
     
  7. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Skoda toont schets Kamiq

    30 januari 2019

    Skoda geeft twee designschetsen van de nieuwe, compacte cross-over KAMIQ prijs. De stads-SUV van het Tsjechische merk oogt krachtig en stoer, met aan de voorkant gescheiden koplampen en dagrijverlichting. Over iets meer dan een maand wordt de Skoda KAMIQ voorgesteld op de autoshow van Genève (7 - 17 maart 2019).

    De KAMIQ oogt sterk en zelfverzekerd. Zijn voorzijde wordt gedomineerd door een brede, rechtopstaande grille met dubbele spijlen, die kenmerkend is voor de SUV's van Skoda. Van de zijkant bezien lijkt de compacte KAMIQ langer dan hij in werkelijkheid is. Dat komt vooral door de in het oog springende 'tornadolijn' over de flanken, die perfect bij de sportieve daklijn van de auto past. Een zilverkleurige frontspoiler draagt bij aan de stoere offroadlooks van de KAMIQ.

    [​IMG]

    Opvallend is het nieuwe ontwerp van de LED-koplampen. Die zijn in tweeën gedeeld, met de strip van de dagrijverlichting boven de koplampunits. Daarbij is de KAMIQ het eerste model van Skoda met dynamische richtingaanwijzers voor en achter. Het kristaldesign van de koplamplenzen draagt bij aan de uitstraling van de auto.

    De hoge, gespierde motorkap is een belangrijk onderdeel van het ontwerp van de KAMIQ. Samen met de flinke grondspeling, grote wielen en stoere diffuser geeft die de Skoda KAMIQ een eigen uitstraling. Het algehele design van de auto is modern en wordt gekenmerkt door sportieve proporties en strakke, ononderbroken oppervlakken. Aan de achterzijde zijn de typische C-vormige Skoda-lichten subtiel anders vormgegeven. Net als recent de SCALA krijgt ook de KAMIQ de letters Skoda op de achterklep in plaats van het bekende logo.

    [​IMG]

    De Skoda KAMIQ beleeft zijn werelddebuut op de autoshow van Genève, die van 7 tot en met 17 maart 2019 wordt gehouden.

    Bron: autozine.nl
     
  8. Nu nog een pick-up. Een no-nonsens Amarok, zonder tierlantijntjes en dus een betere prijs :beleefd:
     
  9. Ad Verschoor

    Ad Verschoor Donateur

    Elektrisch bakbeest
    Skoda neemt Vision iV mee naar Genève
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hoewel wij eerder verwachtten dat de nieuwe Kamiq Skoda’s grootste nieuws op de beursvloer in Genève zou zijn, teasen de Tsjechen nu nog een heel ander model.
    Het merk spreekt op social media over de Skoda Vision iV; “een volgende stap in de elektrische toekomst.” Hoewel het overduidelijk om een schets gaat, herkennen we veel van de Vision E Concept die we vorig jaar zagen. Het belooft wederom een SUV te worden waarbij de daklijn als een coupé afloopt. Een doorgetrokken ledstreep siert de neus van de elektrische concept-car. Opmerkelijk is het Skoda-logo op de motorkap, dat ook lijkt op te lichten. Of dit de productieversie ook gaat halen, is natuurlijk nog maar de vraag. Buitenspiegels worden ingeruild voor camera's. Skoda meldt dat het de eerste auto is die op basis van de Modular Electric Drive Kit (MEB) wordt gebouwd.

    De autosalon van Genève belooft een belangrijke beurs voor Skoda te worden, want naast deze Vision IV beleeft ook de Kamiq zijn debuut. Een belangrijke auto, want daarmee betreedt Skoda eindelijk het segment van de compacte cross-over. Verder staan er nog een elektrische Citigo, gefacelifte Superb en een splinternieuwe Octavia op de jaarplanning. Tegen het einde van 2022 moeten meer dan tien geëlektrificeerde Skoda-modellen aan het publiek zijn gepresenteerd.

    Bron: Autoweek.nl
     
  10. Dat SUV gedoe is een ramp wanneer de wereld op weg wil naar een duurzame manier van leven.
    Een SUV bestaat voornamelijk uit een grote ruimte voor de motor, grote wielen, grote wielkasten, en in verhouding weinig binnenruimte, sommige modellen hebben een rechtop staande voorruit die doet denken aan een Poolse tractor uit de jaren 50, vervolgens wil dan de de bezitter [ vaak een oudere heer met een buik. of een onzekere vrouw die hoog wil zitten ] met met 160 km per uur over de snelweg denderen, daarvoor moet er een motor ingebouwd worden van minstens 200 pk.
    Het is alsof iedereen met een olifant naar het werk wil gaan, en dat terwijl Jezus het 2000 jaar geleden het goede voorbeeld heeft gegeven , met een ezel kan men zich ook prima verplaatsen.
    De parkeerschades nemen steeds meer toe, omdat auto's steeds groter worden en ruimte is er toch al niet niet in de stad, er zijn nu voorstellen om parkeerplaatsen te verbreden voor dit soort auto's, prima idee, maar dan dubbel laten betalen, zoals met dikke mensen in een vliegtuig.
    Dit domme auto ontwerp nu uitrusten met een E motor, laat zien , dat bij ontwerpafdelingen mensen werken die in het verleden leven, en iets ontwerpen wat niet bij elkaar past, in feite is het een herhalen van geschiedenis, de eerste auto's waren paardenkoetsen zonder paard maar met een motor.
    Een E auto moet licht van gewicht zijn, weinig lucht weerstand, en met een niet te grote batterij uit de voeten kunnen, smalle wielen, en een levensduur hebben van minstens 40 jaar, zolang kan de motor ook meegaan, komt er op neer dat je in de toekomst maar één keer in je leven een auto koopt .
     
  11. Ik heb geen suv maar het geschetste verhaal van mijn voorganger vind ik lichtelijk overdreven. Volgens mij worden deze eigenaren al zwaar gepakt via een bpm en btw op hen voertuig via de accijns op de brandstof en op de wegenbelasting. ;) overigens zie ik hier alleen jongelui in een suv....
     
  12. Overdreven? hoe wil het wegverkeer voldoen aan de afspraken die in Parijs gemaakt zijn over het reduceren van de uitstoot als deze trend zich doorzet.
    Het verbruik van een Golf uit de tachtiger jaren is lager dan een Golf bouwjaar 2016, zo is gebleken uit realistische test op de straat, dit komt door hoger gewicht en hoger motor vermogen.
    Met E-auto's gaat het dezelfde kant op, het idee dat je met een SUV van 2 ton bij min 15 graden, zonder voorverwarmen in de garage, hier in de bergen, onbezorgd van een wintersportvakantie kunt genieten is een fabel, een groot deel van de stroom is nodig voor opwarmen van de accu en de auto, het is de vraag of een E-auto wel geschikt is voor bewoners van streken met koude winters.
    De auto industrie komt nog steeds weg met liegen over verbruik en uitstoot, door lobbyen bij regeringen en in Brussel, hoe ver dat gaat vertelde een afgevaardigde van het Europese parlement, voor stemmingen worden lijsten uitgedeeld waarop de kruisjes al zijn ingevuld, zodat de leden niet per ongeluk tegen de zin van de auto industrie stemmen.
    Hier in Tsjechië hebben we geen BPM en geen wegenbelasting voor privé auto's ,en het komt mij voor, dat de Tsjechen het verleden van Skoda's met vier keer gelagerde krukassen van zich af willen schudden , het zei hun gegund, alleen zorg voor natuur en klimaat moet niet vergeten worden, wat ik er van zie is dat "groen denken en doen " bij de grote massa maar matig ontwikkeld is, en van de huidige regering hoef je helemaal niets te verwachten.
     

Deel deze pagina