Čajík

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Er staan weer een paar potjes huisgemaakte Čajík op de plank, gemaakt door een Tsjechische vriendin van verschillende vruchten. Ik maak er, zoals de naam al zegt en de meesten doen, thee van, dus gewoon opgieten met heet water. Als ik het goed begrepen heb maakt men het ook aan met koud water? en kunnen we er nog meer mee?, alleen ik begreep niet wat. Wie gebruikt Čajík en heeft tips?
 
Lina,

Wij gebruiken het ook en opgieten met heet water is natuurlijk een optie. Je krijgt wel zoete thee met vruchten (deze even pletten als het gekookte water een beetje ingetrokken is) maar daar moet je echt van houden. Wij gieten er ook bronwater met bubbeltjes op, dan heb je een lekker fris, koud drankje.
 

kuurgast

Donateur
images


Lina je bedoeld dit soort vruchten voor thee in glazen potten.
Ze worden in het kuuroord ook verkocht in hele kleine potjes met een glas kokend water. Vond het zelf erg zoet maar anderen vonden het lekker ,het ziet er leuk uit met die vruchten.
(Gebruiksaanwijzing 2-3 theelepels per glas.)
 
Lina je bedoeld dit soort vruchten voor thee in glazen potten.
Ze worden in het kuuroord ook verkocht in hele kleine potjes met een glas kokend water. Vond het zelf erg zoet maar anderen vonden het lekker ,het ziet er leuk uit met die vruchten.
(Gebruiksaanwijzing 2-3 theelepels per glas.)
met een scheut alcohol moet het te drinken zijn..:stout:
pes, in het bovenstaande recept van "kuur", staat dat er 200 ml rum in KÁN!
 
Bedankt voor jullie antwoorden. :) Misschien is er een andere naam voor deze speciale thee Camyl?
Heb er ook nog nooit van gehoord! raar eigenlijk komen we al zolang in Tsjechie.
Ik heb het hier nog niet gezien maar moet erbij zeggen, ik ben geen theedrinker. Je kunt het ook in de winkel (in Tsjechië dus) kopen.
pes, in het bovenstaande recept van "kuur", staat dat er 200 ml rum in KÁN!
Aha, nu is het vast voor een groter publiek nog aantrekkelijker. :stout:
 
Misschien is er een andere naam voor deze speciale thee Camyl?

voorzover ik het heb kunnen achterhalen, NEEN! bestaat er een ander woord voor Jantje?

Růžena zegt, als ik een klein kind vraag : "Chečes čajík?! (ze zegt het tegen mij óók weleens! (nee, niet verder denken!!;)
 
:D Jantje grapjas.
Als ik in de winkel slechts naar čajík zou vragen dan komen ze zeker weten aan met een pakje gedroogde thee. Ik dacht dat je met een hele mooie Tsjechische vertaling zou komen, zoiets in de trend van "verse huisgemaakte vruchten thee" ;) :D
 
eetlepels zwarte thee

4 lžíce medu
4 eetlepels honing

2 lžíce zázvorového sirupu
2 eetlepels gembersiroop

350 ml jamajského rumu
350 ml Jamaicaanse rum

2 lžíce cukru
2 eetlepels suiker

2 karamboly
2 carambola

Černý čaj zalijeme vodou necháme přibližně 3 minuty táhnout.

Zwarte thee, giet water, ongeveer 3 minuten om het te laten slepen.
Přecedíme,

Stam,
pridáme med, sirup a rum.

Voeg honing, stroop en rum.
Prohřejeme.

Warmte door.
Okraj skleniček potřeme citronem

De rand van de glazen, wrijf citroen
a obalime v cukru.

en jas in de suiker.
Do sklenek nalijeme punč.

Giet het mengsel in glazen punch.
Zdobime plátky

Garneer met plakjes
karamboly.

carambola.
 
Dat is pakweg 359 dagen. :D
Bedankt voor het recept, misschien is er iemand die het zelf wil maken. :ja:
voorzover ik het heb kunnen achterhalen, NEEN! bestaat er een ander woord voor Jantje?
Dus thee is thee of bier is bier, :stout: :D ik geloof dat mijn ega het hier niet mee eens is.
Vraag blijft, hoe heet deze thee als ik het in de winkel zou willen kopen of iemand het in een restaurant zou willen bestellen?
Als ik het letterlijk zou vertalen wordt het wel heel lang: domácí čerstvě ovocné čaje, maar ik ga het eens opzoeken in de winkel, zal vast wel iets op het etiketje staan. :D

*edit: precies Pes :D*
 
inderdaad, thee is thee en bier is bier! het hangt van de keuze van de drinker af, wat vindt ie het beste smaken, de één zweert bij Amstel, een ander bij Heineken, weer een ander bij Brand Bier en ik b.v. bij Grolsch! en zo zou ik de hele pagina kunnen vullen! hetzelfde geldt voor thee, koffie etc. ook zijn er die zweren bij "spruitjes", terwijl een ander het niet door de keel kan krijgen.

als je iets in die richting zoekt, kom je uit bij "Vánocní Punc", of gewoon "Punch" of "Bowl" of "Sangria", of zoals ze in Denemarken zeggen "Frötkö trink!"
 
Caj

Ik heb thuis de nodige potjes staan en zal - als ik thuis ben - even voor je kijken wat er op de potjes staat, Lina. Trouwens over een paar dagen ook in Nederland te kopen, in onze shop.
 
Bovenaan