Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Elektrische Skoda Citigo duikt op
xdwyxpubfa7j_800.jpg

l8oy6rcbk31e_800.jpg


Terwijl Skoda’s pr-molen rondom de onthulling van de vernieuwde Superb volop draait, duikt op social media beeld op van ander groot Tsjechisch nieuws.
Het Twitter-account ‘Skoda News’ deelt namelijk foto’s van de nieuwe Skoda Citigo. Opvallend daarbij is dat de compacte Skoda voor de eerste keer met een geheel elektrische aandrijflijn op de markt verschijnt. Op de foto’s is te zien hoe de kleine EV heet: Citigo IV. Op uiterlijk gebied houdt Skoda vast aan het oude concept. We vinden veranderingen aan de achterkant op de achterklep, waar het Skoda-logo plaatsmaakt voor een uitgeschreven typeaanduiding. De achterlichten lijken ook in een donkere tint te worden uitgevoerd.

Aan de voorkant wordt de grille in de lakkleur meegespoten. Op de foto’s lijkt het alsof de grille wordt dichtgemaakt met een glazen afdekstuk. Verder wordt de onderbumper iets aangepast en heeft Skoda aan de koplampen gewerkt. Het grootste nieuws vinden we echter onderhuids, maar daarover heeft Skoda nog geen officiële cijfers gedeeld. De officiële onthulling verwachten we later dit jaar. Naast de vernieuwde Superb (die ook als plug-in verschijnt) komt Skoda dit jaar ook met een geheel nieuwe Octavia.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda’s studenten onthullen Mountiaq
jfayv22bckkl_800.jpg


Voor de zesde keer op rij mocht een groep studenten bij Skoda aan de slag met een nieuwe concept-car. Na acht maanden ploegen is het moment daar: de Mountiaq is klaar!
Vijfendertig studenten van de Skoda School in de thuisstad van het merk, het Tsjechische Mladá Boleslav, gingen aan de slag met een Skoda Kodiaq om er vervolgens een pick-up van te maken. De auto werd hernoemd als Skoda Mountiaq. Wat naast het opvallende ontwerp natuurlijk gelijk opvalt, is de ‘Sunset Orange’-lakkleur. Om het pick-up-idee wat te versterken, monteerden de studenten een bullbar op de neus, lichtbalk op het dak en andere lichteffecten in de bumper. De laadbak werd met traanplaat afgewerkt. In de bodem maakten de studenten verschillende opbergvakken. In de neus van de bijna 5,0 meter lange Mountiaq is een 2.0 TSI benzinemotor met 190 pk gelepeld. Rond de bescheiden 17-inch wielen is terreinrubber gemonteerd.

Het project werd in oktober vorig jaar gestart. Na een tekenproces van drie maanden, is de productie afgelopen januari begonnen. In totaal zitten er 2.000 manuren in de auto. De Mountiaq is het zesde studiemodel dat door Skoda-studenten is gemaakt. In 2014 waren studenten van Skoda's vakopleiding verantwoordelijk voor de Citijet, een tot cabriolet omgetoverde Citigo. Het jaar erop tekende het studententeam voor de Funstar, een opengesneden Fabia die nog het meest deed denken aan een reïncarnatie van de Felicia Fun. In 2016 was deze bijzondere Atero het eindresultaat en een jaar daarna maakten we kennis met de Skoda Element. Vorig jaar stond de Sunroq in de schijnwerpers.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Geen naadloze overgang van Skoda’s benzine-Citigo naar elektrische Citigo-e iV

De omschakeling van het aanbieden van een Citigo met een verbrandingsmotor naar louter een volledig elektrische aangedreven variant zorgt er voor dat Skoda in de tweede helft van dit jaar zonder zijn stadsauto zit. De productie van de benzineversie stopt al in juli, maar de levering van de elektrische Citigo-e iV start pas begin volgend jaar.

AACF1ek.img

Skoda heeft niet als enige het probleem. Ook zustermerk Seat heeft een groot gat tussen het productie-einde van de Mii met verbrandingsmotor en de introductie van de Mii Electric. Niet verwonderlijk, de twee rollen uit dezelfde fabrikant.

Stoppen
Skoda en Seat stoppen met de productie van respectievelijk de Citigo en Mii met verbrandingsmotor. De twee Volkswagen-merken zetten vol in op de elektro-variant, die onlangs is voorgesteld. Het concern wil met de elektrische Citigo en Mii de markt van de betaalbare elektro-auto’s open breken.
AACF1eI.img


265 kilometer
Van het duo werd de Citigo-e iV onlangs aangekondigd. Seat volgde eerder deze week met zijn Mii Electric. De vijfdeurs hatchbacks beschikken over een elektromotor met een vermogen van 61 kW en een maximum koppel van 210 Nm. De energie zit opgeslagen in een batterij met een capaciteit van 36,8 kWh. Met een vol accupakket moet de stadsrakker in staat zijn om een afstand van 265 kilometer af te leggen. De topsnelheid van het model is beperkt tot 130 km/h.

Reserveren
Hoewel de productie nog moet opstarten, is de elektrische Skoda reeds te reserveren. Geïnteresseerden kunnen zich online opgegeven. Een prijs van de auto is echter nog niet bekend. Over de beschikbaarheid van de Seat laat de importeur nog niets los.

In de Citigo levert Skoda momenteel alleen een 1.0-driecilinder met 60 en 75 pk, alsmede een 1.0 CNG met 68 pk. De productie van het huidige gamma loopt volgende maand ten einde.

Bron: Autovisie.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
'Tsjechische rechtbank wijst sjoemeldiesel schadeclaim toe'

De rechtbank van Praag heeft bezitters van Volkswagens en Skoda's in het gelijk gesteld in een zaak die ze hadden aangespannen tegen de fabrikant. In totaal moet de fabrikant de bezitters van auto's die zijn uitgerust met sjoemelsoftware voor ruim 23 miljoen euro compenseren. Dat meldt Automotive News Europe.

De klacht was namens 2.345 mensen ingediend door claimorganisatie Safe Diesel. Die melden op hun eigen site dat ze verheugd zijn met de uitspraak. "Dit is een doorbraak", zegt Frantisek Honsa van Safe Diesel. "Dit is voor het eerst dat in Europa een claim is toegewezen." Volgens hem is de weg vrij voor dezelfde mate van compensatie als die Amerikaanse bezitters van een auto met sjoemeldiesel gekregen hebben. In de VS zijn tientallen miljarden aan boetes betaald. Volgens de organisatie rijden er in Tsjechië 165 duizend sjoemeldiesels rond.

Tegen de uitspraak kan alleen beroep worden ingesteld tegen eventuele procedurele fouten, stelt ANE. Volkswagen gaat in beroep.

Bron: automotive-online.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda ziet wereldwijde verkoop inzakken

Fabrikant na fabrikant komt met halfjaarlijkse verkoopcijfers. Vanuit Tsjechië krijgen we nu de cijfers van Skoda voor ogen. Die zijn minder positief dan bij andere merken.

Skoda schuift de daling vooral af op de Chinese markt, waar het merk rake klappen krijgt. De levering van 125.900 auto’s is goed voor een daling van 23,9 procent. Alle andere markten bij elkaar zijn goed voor een lichte groei van 1,6 procent. Een uitschieter is Rusland (+9,6 procent) met 39.800 nieuw verkochte auto’s.

De Skoda Octavia voert de wereldwijde verkoop ruimschoots aan met 185.700 (-11,9 procent) exemplaren. De Fabia (97.400; -7,5%) en Rapid (77.700; -23,4%) volgen. De Karoq scoort goed: 73.700 exemplaren is goed voor een groei van 47,2 procent. Van de kakelverse Scala zijn al 7.400 exemplaren verkocht. Het succesnummer, de Octavia, wordt later dit jaar vervangen door een geheel nieuwe generatie.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda-Kodiaq-RS-by-ABT-Sportsline05-970x350.jpg


ABT maakt Skoda Kodiaq RS wel heel erg lekker

ABT Sportsline waagt zich normaal gesproken vooral aan Audi of Volkswagen, maar nu hebben ze hun magie uitgestrooid over de Skoda Kodiaq RS. Dik hoor!

De Tsjechische autofabrikant behoort al sinds jaar en dag tot het meubilair van de Volkswagen Group, dus zo gek is deze samenwerking niet. Wel staan we even te kijken van hoe dik de Kodiaq RS in deze verschijning is.

Meer vermogen, ofcourse
Naast de nodige aanpassingen aan het uiterlijk, is ook onderhuids het een en ander aangepast. Standaard levert de de viercilinder diesel met twee turbochargers al 240 pk en 500 Nm aan koppel, maar deze heeft een kleine upgrade gekregen naar 270 pk en 540 Newtonmeter aan koppel. Mocht je een Kodiaq bezitten of erover na te denken om een exemplaar aan te schaffen, dan zouden wij 'm even langs Duitsland sturen. Is toch wat meer binnen bereik dan de Lambo Urus van ABT.

Bron: fhm.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
e0e153127c3c78f538d333df13983a80.jpg

Skoda Auto neemt nieuwe lakkerij in Tsjechië in gebruik

Skoda Auto heeft in zijn fabriek in het Tsjechische Mladá Boleslav een nieuwe lakkerij in gebruik genomen. Jaarlijks zullen er tot 168.000 autokoetswerken kunnen worden gelakt. De totale lakcapaciteit van de fabriek zwelt op jaarbasis zodoende aan tot 812.00 voertuigen.

Skoda Auto investeerde 214,5 miljoen euro in de nieuwe lakkerij, die als één van de meest geavanceerde en milieuvriendelijke binnen Europa geldt. Maar liefst 66 robots worden voor diverse fasen in de productie ingezet. Bij de inrichting van de werkposten voor de werknemers, ging de aandacht voornamelijk uit naar een ergonomisch ontwerp.

Bron: dvo.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe Skoda Octavia RS duikt op

Zojuist heeft Skoda een eerste brok informatie vrijgegeven van de nieuwe, vierde generatie Ocatvia. Helaas voor de Tsjechen is er in die nieuwsstroom iets naar buiten gesijpeld dat nog even onder de pet had moeten blijven. Dít lijkt namelijk de eerste afbeelding van de nieuwe Octavia RS te zijn.

erxynijbb0lv_800.jpg

uigy94dbqo4u_800.jpg


Eerder deze maand doken op een Tsjechisch Skoda-forum de eerste digitale platen op van de nieuwe Octavia. De afbeeldingen, afkomstig uit een online configurator, lieten een liftback zien die volgens bekende receptuur is getekend. Vooral ingetogen dus. Nu is het wederom een online configuratietool waarin Octavia-nieuws opduikt. Dít blauwe Tsjech op deze afbeelding lijkt namelijk de nieuwe Octavia RS te zijn!

Jawel, ook de vierde generatie Octavia krijgt weer een RS-variant. We zien een Skoda die in de RS-kenmerkende kleur Race Blue is gespoten. De sportieve Octavia-telg staat op lichtmetaal dat uit de bekende vijf 'eilandjes' is opgebouwd en de koets is afgewerkt met veel mat zwarte accenten die het chroomwerk van de milder ingestelde versies vervangt.

Onder de kap komt waarschijnlijk weer een 2,0-liter TSI te liggen, een blok dat mogelijk 250 tot 260 pk afgeeft. De in Nederland niet meer leverbare laatste Octavia RS (foto 2 en 3) schopte het in zijn krachtigste vorm tot 230 pk. Of de nieuwe Octavia RS ondersteuning krijgt van een elektromotor, valt niet met zekerheid te zeggen. Het is niet ondenkbaar dat er ook weer een RS met een 2.0 TDI onder de kap verschijnt. In zijn laatste vorm was die diesel-RS 184 pk sterk.

Bron: Autoweek.nl
 
Weinig kans dat de RS-versie op de Nederlandse markt komt, want deze zal hier vrijwel onbetaalbaar worden.
Mochten ze hem toch gaan verkopen, dan graag zonder die walgelijke Halfords-velgen voor aso-petjesdragers. Die doen echt pijn aan m'n ogen! :sterretjes:
 

Ad Verschoor

Donateur


‘Slaap-pakket’ in nieuwe Skoda Octavia

Skoda heeft in Praag de vierde generatie van de Octavia onthuld. De auto, die de afgelopen jaren in Nederland favoriet was bij leaserijders en particulieren, is 2,2 centimeter langer geworden. Hij biedt nu nog meer ruimte voor inzittenden en bagage.


In de zomer van 2020 komt de nieuwe Octavia naar Nederland. Uiteraard kon Skoda het niet laten om weer enkele slimmigheden in te bouwen. Opmerkelijk is het zogenoemde slaap-pakket dat bestaat uit extra comfortabele hoofdsteunen op de achterbank en zachte dekentjes. De in het voorportier geïntegreerde parapluhouder, een klassieker, is gebleven. Maar hij biedt nu ook ruimte voor een borstel. Ook handig is de nieuwe, automatisch oprollende afdekhoes van de Combi.

Optioneel zijn led-koplampen met Matrix-technologie: slimme computertechniek die bij groot licht verblinding van andere weggebruikers voorkomt. De koplampen ‘begroeten’ de eigenaar ook als hij of zij komt aanlopen. Ook nieuw zijn dynamische richtingaanwijzers, die bewegen om de rijrichting beter te benadrukken.

Veel binnenruimte
Ruimte is altijd al een sterk punt geweest van de Octavia, maar de nieuwe generatie belooft nog meer knieruimte voor de achterpassagiers en de toch al grote bagageruimte is verder gegroeid naar 640 liter voor de stationwagon (Octavia Combi) en 600 liter voor de hatchback. De Skoda is voor het eerst leverbaar met ergonomische stoelen die kunnen verwarmen, ventileren én masseren.

De vernieuwde klimaatregeling is voor drie zones apart in te stellen. Op het nieuwe, multifunctionele stuur kunnen veertien verschillende functies worden bediend via druk- en scrollknoppen. Het ontwerp van het dashboard is geïnspireerd op de vormgeving van de nieuwe grille en bevat een vrijstaand, centraal beeldscherm. De digitalisering is zichtbaar in het nieuwe head-updisplay en twee 10 inch-beeldschermen.

Het vernieuwde infotainment biedt de mogelijkheid om Apple Carplay voortaan draadloos te gebruiken. Bovendien is de auto leverbaar met maximaal 5 USB-C-poorten en een 230V-aansluiting.

Nieuwe automaat
De Octavia kan als eerste Skoda worden geleverd met een nieuwe DSG-automaat met shift-by-wire-technologie. De schakelpook is niet langer mechanisch gekoppeld aan de transmissie, maar elektronisch. De traditionele keuzehendel van deze transmissie heeft daarom plaatsgemaakt voor een compacte schakelmodule op de middenconsole.

Er zijn ook nieuwe rijhulpen. Collision Avoidance Assist kan met stuuringrepen een botsing voorkomen. Exit Warning waarschuwt voor naderend verkeer wanneer de bestuurder de deur wil openen om uit te stappen. Hands-on-Detect houdt nauwkeurig in de gaten of de bestuurder de handen op het stuur houdt en Emergency Assist kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen wanneer de bestuurder daartoe zelf niet meer in staat is.

Bij de krachtbronnen is er ook nieuws. Naast de bekende benzinemotoren zijn er aardgasversies (CNG), maar ook plug-inhybrides én mild-hybrides. De plug-inhybride koppelt een 1.4 TSI benzinemotor aan elektrische aandrijving en komt in twee vermogensvarianten: 150 kW/204 pk of 180 kW/245 pk. Beide worden geleverd met een 6-traps DSG-automaat.

Er komen twee mild-hybrids: de 81 kW/110 pk sterke 1.0 TSI en de 115 kW/150 pk sterke 1.5 TSI met 7-traps DSG. Beide zijn gekoppeld aan een 48 volt mild-hybrid systeem dat energie recupereert tijdens het afremmen op de motor en vervolgens de 48-V lithium-ion-batterij voedt met de vrijgekomen energie. Met die elektrische energie kan de Skoda onder bepaalde omstandigheden ‘zeilen’ met de motor uit: voor een nog lager brandstofverbruik, of juist extra accelereren. De 140 kW/190 pk sterke 2.0 TSI wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving en 7-traps DSG-automaat. De CNG-versie, die op aardgas rijdt, heeft een 96 kW/130 pk sterke 1.5 TSI-motor. In deze auto zijn een kleine benzinetank en drie CNG-tanks ingebouwd.









Skoda Octavia plug-in hybride © Skoda

Bron: ad.nl
 
Klopt!

Wij bakken ook al jaren in Bio frituur-olie.
Maar geen Vega. Die ontploffen.

De kat krabt ook al weer de krullen van de trap.

Daarnaast heeft een echte schoenmaker bijna geen inkomsten meer door goedkope import van wegwerpschoenen uit Azië.
De prijs van bloemkool blijft gelukkig gelijk.

Bierborstel is ook een begrip en de molen van Horazdovice, ziet er echt mooi uit,

Dit zou toch niet in het Item Skoda moeten staan! Toch?
Al hoewel: Skoda,...............
Dikke pech!
 
In dit Skoda topic zie ik weinig innovatie, creatieve gedachten, of moet ik een opbergplaats voor een borstel, rekenen tot een briljante inval bij een Skoda ontwerper?
In plaats daar van saaie meldingen uit hoogglans blaadjes met één richting, groter, sneller, meer pk's .
Zoals; Skoda Octavia R S 230 PK , Skoda Kodiaq R S , viercilinder diesel met twee turbo's, upgrade van 240 naar 270 pk, toont aan in welke gedachten wereld men leeft op de ontwerp afdelingen bij Skoda.
In plaats daarvan zou men bij Skoda in deemoed eerst 165 000 eigenaren van bedrog diesels hun schade moeten vergoeden.
In reacties zie ik ook weinig gedachten over hoe dit soort ontwerpen nog passen in de tijd van vandaag en morgen, integendeel, de meeste commentaren bestaan uit bewieroken van de heilige koe.
In het verleden had ik enige ervaringen met Skoda, soms leuk, andere slecht, tot de laatste reken ik het volgende verhaal.

Om het grondstuk op onze naam te kunnen zetten moesten we naar een notaris in Klatovy omdat we een S.R.O. hadden destijds, onze advocaat uit Susice zou meegaan, met mijn vrouw en een Tsjech die zou tekenen voor de S.R.O.
De advocaat had een nog nieuwe Octavia, op de heenweg naar Klatovy hield hij zich nog in, op de terugweg gingen alle remmingen los.
Inhalen buitenom in onoverzichtelijke bochten, geen probleem, wat achter een heuvel is? gas geven, met gierende banden door dorpjes, alles schijnbaar normaal.
Onze Tsjechische man zat voorin, ik rechtsachter, maar de snelheidsmeter kon ik niet zien, mijn vrouw zat achter hem, en vertelde later dat hij met 120 km/h door dorpen reed, en 160 km/h op buitenwegen.
Terug in Susice stapte de advocaat lachend uit de auto, kennelijk trots op zichzelf, wij drieën hadden een andere mening, die man is volkomen gek.
De wegen in Tsjechië zijn ongeschikt voor dit soort snelheden, ook nu nog , overal staan de kruisen, de grafdeco als herinnering aan dit soort overmoed.
 
Op het autosalon in Brussel ben ik gaan kijken naar een Kodiaq. Het tentoongestelde model, een Kodiaq Scout met natuurlijk heel wat opties, stond te pronken voor de luttele prijs van +59.000 euro... :sterretjes:

Voor dat bedrag staat er ook een full option Mercedes GLC op de oprit. Heb mij een Kodiaq laten samen stellen: 2.0 diesel, 4x4, niet teveel poespas opties en die klokte af op 45.000 euro...

Ik weet niet of dit aan mij ligt, maar dat zijn toch eerder bedragen die richting prestigemerken gaan? Ik heb mij ook een Navara, een Hilux en een L200 laten samen stellen. Telkens met meer opties dan de Kodiaq (omdat je bij zo'n auto's nu eenmaal niet om een camera, hardtop, sperdiff enz kan). Zonder onderhandelen over kortingen kon ik die voor +/- 40.000 euro krijgen. Mits wat onderhandelen krijg ik die dus voor zo'n 10.000 euro minder dan de Kodiaq.

Ik hoop dat ze bij Skoda en bij uitbreiding de hele D'ieteren groep goed weten waar ze mee bezig zijn, want ik ga ervan uit dat ik niet de enige ben die bij het rondkijken even een rekensommetje maak.
 
Bovenaan