Outdoor Laser Lake

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Eindhovenaar uit Ik Vertrek: ‘We doen er alles aan om te kunnen blijven’

Merlijn van Dijk 01-01-20, Bron: ED

NOVA OLESNA/EINDHOVEN - ‘Dan bouwen we toch gewoon een lasergamebaan?’, dachten Marjon Carlier en Vincent Schuurman uit Eindhoven, nadat plannen voor een camping, chalets en een bed and breakfast in Tsjechië (tijdelijk) sneuvelden. Alles om in Nová Olešná te blijven.

Vincent Schuurman had geen zin in uitbundige emoties. ‘Gewoon houdoe en bedankt, deur uit en doei’, zei hij bij zijn afscheid van Eindhoven ruim twee jaar geleden. Samen met zijn vriendin Marjon Carlier (35) vertrok Schuurman naar Tsjechië. Schuurman kijkt niet al te graag achterom.

Schuurman (40) is er een van het type onverbeterlijke optimist. En dat is ook hard nodig, bleek tijdens een uitzending van het AVROTROS-programma Ik vertrek. 1,3 miljoen mensen zagen zaterdag de plannen van Schuurman en zijn vriendin herhaaldelijk in duigen vallen.

Ondoordacht en opportunistisch
De twee geboren Eindhovenaren wilden een camping met een paar chalets neerpoten naast hun boerderij in het Tsjechische dorp Nová Olešná. Dat was buiten de snelweg gerekend die pal naast de vervallen woonst gepland stond, en nog steeds staat. Met die snelweg in het vooruitzicht, krijgen Schuurman en zijn vriendin voorlopig geen vergunning.

Een ondoordachte en opportunistische actie, reageerden veel mensen. Naïviteit van de bovenste plank. Hoezo wisten ze dat niet? ,,We hadden een tussenpersoon ingeschakeld. Zij hielp met de aankoop van het huis”, legt Schuurman vanuit Tsjechië uit. ,,Tegen haar was gezegd dat er geen plannen waren voor de omgeving. Zij is voorgelogen.”

Aan het begin van hun reis lijkt er ook nog geen vuiltje aan de lucht. Vergunningen? Nergens voor nodig, aldus de - regelmatig gulzig bierdrinkende - burgemeester van het kleine dorpje. Als vervolgens die snelweg uit de hoge hoed komt, is Schuurman ‘heel even echt heel zuur en boos’. Maar al snel gaat zijn blik richting de toekomst.

Geen onverdeeld succes
Hij wil niet weg uit Nová Olešná. Schuurman en Carlier voelden zich er al snel thuis. Schuurman: ,,We hebben super veel hulp gehad. Vrienden uit het dorp namen zelfs een week vrij om te helpen voor de opening van de laserbaan.”


Vincent Schuurman Tsjechië © Vincent Schuurman

Het Eindhovense stel besloot tot de aanleg van die lasergamebaan toen het verbouwingsbudget van 50.000 euro op was. Het nieuwe plan voor een bed and breakfast ging in de ijskast, naast de camping. De laserbaan was het nieuwe doel. En die ligt er natuurlijk niet alleen voor de 125 bewoners van Nová Olešná. Twee steden liggen dichtbij.

Toch bleek ook de laserbaan tot dusver geen onverdeeld succes. ,,We gingen pas aan het eind van de zomer open”, verklaart Schuurman. Om toch voldoende inkomen te hebben, werkte Carlier op een plaatselijke boerderij. Dat bleek te zwaar. Ondertussen werkt ze bij een werving- en selectiebureau in Helmond. Ze weet nog niet hoe lang ze in Nederland blijft.

Schuurman bleef alleen achter. Carlier kwam langs met kerst, maar nieuwjaar vierde hij alleen. Stap voor stap bouwt hij verder aan de boerderij en bed and breakfast. Hij hoopt ooit toch nog een camping te openen. En ook voor de laserbaan broedt hij op een uitbreiding. Optimistisch als altijd, niet te veel achterom kijkend. Schuurman: ,,Ik voel me hier helemaal thuis. We doen er alles aan om te kunnen blijven.”

EDIT: Tekst van artikel toegevoegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Verschoor

Donateur
Vincent en Marjon terug vanwege corona

Als gevolg van de coronacrisis is Vincent Schuurman weer terug op zijn oude vertrouwde honk, de Forensisch Psychiatrische Afdeling (FPA) van Reinier van Arkel. Een paar jaar geleden maakte hij samen met zijn vriendin Marjon hun droom waar. Ze kochten een oude boerderij in Tsjechië en startten hun bedrijf. Ze deden mee aan het programma ‘Ik Vertrek’ en het zag er veelbelovend uit. Maar toen kwam de coronacrisis.



Je bent weer terug in Nederland bij Reinier van Arkel. Hoe komt dat zo?
“Door de coronacrisis ging de wereld in een lockdown. Ik was op dat moment in Tsjechië en Marjon in Nederland. In Tsjechië was de eerste lockdown erg streng. Ik kon niet naar Nederland terugkeren en Marjon kon niet naar mij komen.” Inkomsten vielen weg en toen duidelijk werd dat de bank geen hypotheek wilde verstrekken, nam Vincent een drastisch besluit. Hij pakte de boedel in, sloot de deur van de boerderij en ging terug naar Nederland. Naar de liefde, naar Marjon, en naar zijn oude werkgever, Reinier van Arkel.

Hoe is het je gelukt om terug te reizen naar Nederland?
“Vanuit Tsjechië heb ik met Miranda van den Braak gebeld met de vraag of ik weer kon komen werken. Miranda is van het flexbureau van Reinier van Arkel en zij bood me direct een flexcontract aan. Met werk als reden om te mogen reizen, kon ik terug naar Nederland komen.”

Hoe is het om op flexbasis te werken?
“Flexen is heel fijn. Je kunt je eigen rooster bepalen. Met behulp van de app van het flexbureau kon ik inschrijven op diensten die ik wilde werken. En je leert de organisatie kennen. Ik werkte op locaties van Reinier van Arkel, waar ik voorheen nog nooit van had gehoord. Al snel bleek dat er veel diensten openstonden op de FPA en merkte ik dat ik toch liever op mijn eigen vaste plek werk.”

Waarom werk je graag op de Forensisch Psychiatrische Afdeling?
“Mijn doel in mijn werk is het om cliënten verandering voor de toekomst mee te geven. De eerste les voor onze cliënten is inzien dat je hier iets kan leren voor de toekomst. Als dat inzicht er is, kunnen we aan de slag. Het is gevarieerd werk, dat niet snel verveelt. Elk individu is hier uniek. Het grootste stigma waar we mee te maken hebben is de angst van mensen voor onze cliënten. Ik nodig iedereen met deze angst uit om een dagje of een week bij ons mee te draaien en het zelf te ervaren. Onze cliënten hebben in het verleden een criminele misstap gedaan. Thuis zitten ze in een crimineel milieu. Door justitie worden ze uit deze situatie gehaald. Cliënten verblijven bij ons in een woongroep en krijgen de kans om hun toekomst een andere richting te geven.”

Welke verandering geef jij jezelf voor de toekomst mee?
“Gescheiden van Marjon zijn, vond ik erg moeilijk. Het fijnste is dat we nu weer samen zijn. De liefde gaat boven mijn droom om in het buitenland te werken en wonen. We hebben onze droom niet opgegeven. We werken en sparen hard om onze droom in Tsjechië waar te maken. Ook Marjon is weer terug bij haar oude werkgever en heeft zelfs promotie gemaakt.”

Waar ben je trots op?
“Voor het waarmaken van onze droom. Natuurlijk kenden wij ook de angst om alles achter te laten, maar we hadden ook vertrouwen in onszelf en elkaar.”

Als ik hem vraag wat het leukste is wat hij heeft meegemaakt, zegt hij lachend: “Nou heel wat! Alle leuke reacties van mensen, het respect van mensen voor de stap die we maakten, maar ook zeker dat we met open armen in Tsjechië zijn ontvangen. We hebben er vrienden gemaakt en voelen ons echt rijk met de mensen om ons heen. Het is een prachtig land, de natuur en de architectuur en met een klein budget kun je er prima vakantie vieren. We werken nu hard om onze droom in Tsjechië waar te maken en we zijn een crowdfundingsactie gestart.

Voor meer informatie over camping Nova Olesna, zie de facebookpagina: https://www.facebook.com/campingnovaolesna

Bron: novo3.nl
 
Hier een wat uitgebreider artikel over ons in het Eindhovens Dagblad!

https://www.ed.nl/eindhoven/eindhov...-n-prachtplek-dat-wil-ik-niet-kwijt~ad8a30a9/

Eindhovens stel uit Ik Vertrek (tijdelijk) terug maar strijdbaar: ‘Het is daar zo’n prachtplek, dat wil ik niet kwijt’

EINDHOVEN - Een camping. Of nee, toch een Bed and Breakfast. Wacht, het geld is op. Doe maar een lasergamebaan dan. Vincent Schuurman en Marjon Carlier uit Eindhoven vertrokken drie jaar geleden naar Tsjechië en zagen plan na plan in duigen vallen. Nu zijn ze terug. Maar hun droom hebben ze niet opgegeven.

Merlijn van Dijk 09-01-21, 20:00 Laatste update: 08:46 Bron: ED

Tegenslag na tegenslag na tegenslag. Schuurman en Carlier hebben nog nauwelijks kunnen genieten van hun stekje in Tsjechië. Maar ze moeten en zullen slagen in het kleine dorp Nová Olešná. Ook al waaien regelmatig de pannen van hun oude boerderij.
,,Dat dak is zo oud, er zitten scheuren in”, zegt Schuurman. ,,Had ik een keer een kamer gestuukt, bleek de muur helemaal nat de volgende ochtend door een gat in het dak.” Dat kapotte dak is lang niet het enige onheil dat over het stel werd uitgestort.


Vincent Schuurman en Marjon Carlier verbouwen een boerderij in Tsjechië. © Vincent Schuurman

Plan één was een camping
Een jaar geleden zagen kijkers van het programma Ik Vertrek hoe Schuurman (41) en Carlier (36) in 2018 vertrokken naar Tsjechië. Daar hadden ze een oude boerderij gekocht met twee hectare grond erbij. Het plan was er een camping te beginnen.

Een plan dat vrij vlot in het water viel: er stond een snelweg gepland naast hun terrein. Schuurman en Carlier kregen geen vergunning. ,,Later bleek ook dat een deel van onze grond een uiterwaard is voor het meer naast ons land”, zegt Schuurman. Overtollig water moet incidenteel over het land kunnen stromen. ,,We mogen daar never nooit iets op bouwen. Dat was nooit benoemd bij de verkoop.”

Gingen de twee bij de pakken neerzitten? Nee, natuurlijk niet. Ze besloten hun boerderij te verbouwen tot bed and breakfast. Er is plek voor meerdere appartementen. Alleen is zo’n plan natuurlijk veel duurder dan een camping. Het geld raakte vlug op.

Toen kwam corona
Een lasergamebaan moest voor de nodige inkomsten zorgen. Alleen toen die klaar was, liep de zomer al op zijn eind. Bezoekers bleven weg. Carlier vertrok naar Nederland om voor extra inkomsten te zorgen. Schuurman bleef klussen.

Vorig voorjaar waren de vooruitzichten volgens Schuurman best goed: ,,We zouden eindelijk gaan knallen met die lasergame.” Meerdere campings uit de regio wilden wekelijks met groepen langskomen. Lokale bedrijven wilden al schietend aan teambuilding doen. ,,Toen kwam corona. Boem”, zegt Carlier. ,,Hij mocht tijdelijk het land niet meer uit en ik mocht er niet meer in.”


Vincent Schuurman en Marjon Carlier verbouwen een boerderij in Tsjechië. © Vincent Schuurman

Crowdfunding
Later die zomer meldde de bank geen extra hypotheek te verschaffen om het dak te vertimmeren. Schuurman keerde terug naar Nederland om hier geld te verdienen.

Schuurman en Carlier zitten dan wel in Nederland, maar hun Tsjechische droom is nog springlevend. Eerst moet dat dak gemaakt. ,,Daarvoor hebben we een crowdfunding opgezet”, zegt Schuurman. Ze hopen tenminste een fors deel van de benodigde 45.000 euro op te halen.

De twee hebben ondertussen meer dan anderhalve ton gespendeerd aan hun droom. Is het niet tijd voor nieuwe plannen? ‘Nee’, klinkt het resoluut. ,,Het is daar zo’n prachtplek. Dat wil ik niet kwijt”, zegt Carlier. ,,Het is er mooi en rustig. Vooral rustig. Daar ben ik echt in mijn element.”


Vincent Schuurman en Marjon Carlier verbouwen een boerderij in Tsjechië. © Vincent Schuurman

Hier de link naar de doneeractie voor een nieuw dak!

https://www.doneeractie.nl/help-ons-dak-waait-van-onze-woonboerderij/-48623?fbclid=IwAR3LvDO1ooKo5Ax00XPCXX7jhkyWtoCbSAec15jJbQcD7wv7OM_SZx3MivY
 
Ene kant mooi om te zien ,Andere kant als ondernemer krijg ik buikpijn met zo een business plan.
Wens ze veel succes.
Ook net even de foto bekeken ,spanten zijn goed, lijkt me meer een kwestie van regelmatig de pannen vervangen die wegwaaien.
Vroegen een boerderij in groningen gehad , zelfde met de wind.
Persoonlijk lijkt me het zinloos en geld weggooien.
Beter andere prioriteiten.......
En met een bus bouwschuim zet je ze ook goed vast ,als het steeds dezelfde plek is.
 
Hoi Curious,

De dakconstructie is redelijk, al moet er op veel plekken veel gebeuren. Een van de vorige eigenaren heeft een dragende constructie balk doorgezaagd, wat nu bij elkaar wordt gehouden door kettingen. Het dak is licht aan het verzakken daardoor.

Je hebt een punt over het vervangen van dakpannen als je alles als schuur gaat behouden. Dit is echter niet het geval. We willen namelijk verder en er komen appartementen in de schuur. Dak moet dus goed zijn, geïsoleerd en veilig. Dit omdat er slaapkamers/badkamers gaan komen.

Wat ik altijd geleerd heb is dat je dan met een dak moet beginnen om daaronder droog te kunnen werken.

Bedankt voor uw reactie en als u verder tips heeft dan hoor ik die graag om een mooi en goed dak te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Vincent
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Bedankt voor de tip.
Dat was onze eerste duurste les in CZ toen we 3 jaar geleden in CZ kwamen wonen!

We zijn reeds bezig met de vergunningen, we hebben een goede projectant die ook voor de gemeente werkt. Dus die kent de regels goed en kan het soms ook wat sneller regelen dan anders. Het heeft wel even geduurd voordat we iemand gevonden hebben die zijn werk goed doet en te vertrouwen is.

Maar eerst het dak, dan binnen weer verder!
Is natuurlijk wel een meerjarenplan zo hahahah
 
Als je in deze schuur appartementen wil gaan bouwen ,Doe het niet.
Gooi tegen de vlakte .begin met een goed fundament ,riolering energie etc.
dan iedere keer als je een beetje geld hebt ,bestel je een pallet heluz/Porotherm blokken.
Dat kun je gewoon zelf ,en tegenwoordig zelfs met bouwschuim.
Geloof me woningen in een oude schuur wordt een enorme teleurstelling op de lange duur.
Ik bouw hier genoeg en kocht zelfs daarvoor de graafmachines, buldozer etc.
Veel geleerd ,vooral wat nu nooit meer te doen.
En vergis je niet in de nieuwe bouwnormen.
Voor het dakreparatie geld ,heb je alle materialen nieuw.
 
Bovenaan