Wie kent deze klederdracht?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wikipedia: Nemanice (Duits: Wassersuppen) is een Tsjechische gemeente in de regio Pilsen, en maakt deel uit van het district Domažlice. Nemanice telt 312 inwoners (2006).

oude kaart

Op de website van Šechtl & Voseček kan je misschien nog meer foto's vinden.
Zij hebben héél veel oude foto's gedigitaliseerd.
(ik zit momenteel in het buitenland en heb een hele slechte internetverbinding, dus zoeken gaat voor mij momenteel niet zo eenvoudig op hun website)
dankjewel!
 

kuurgast

Donateur
Nu is het duidelijk........Nemanice nummer 89 is een kroeg etc. Dan heeft de amateur toneelclub daar een foto voor de deur gemaakt. Kijk maar eens op googel straat view naar indeling voorgevel van Nemanice 89.
Ken je het boekje al over Wassersuppen zie hier. En dan de dames van de spiegelfabriek.
Het was een Sudetendorp die na de oorlog verdreven zijn ,van zo'n 2000 inwoners toen naar ongeveer 200 nu. Op internet is sprake van familie Koch verhuisd naar Schönsee. En nog wat info hier.
 
huub, de klederdracht is "chodský" en rondom domazlice heet de streek "chodsko", bekend om de speciale in eigen stijl, schildertechniek en vormgeving (zoals in nederland bijvoorbeeld beschilderingen in de "staphorster-stijl)!

het woord "divadelnický spolek" betekent inderdaad theater/toneel gezelschap.

tip van mijn partner, als je met foto naar het "uřad" (gemeente/dorps huis) in nemanice gaat kunnen ze dáár waarschijnlijk iets méér vertellen!

nog iets over klederdrachtstijlen van de dames, aan de klederdracht die gedragen wordt kan men onderscheiden, wie gehuwd-, ongehuwd-, verloofd of "vrij" is
 
Dankjewel. Vooral dat laatste is erg interessant.

Ik heb onlangs een historicus ontmoet die een boek over de regio heeft geschreven in het Duits.

Wassersuppen, Mauthaus, Haselbach (Nemanice, Mýtnice, Lísková). Aus der Geschichte der Orte im Böhmerwald und dem Leben der Menschen vom 16. Jahrhundert bis heute. Waldmünchen und Regensburg 2012 (112 S.).

Dat krijg ik volgende week toegestuurd. Als ik dat gelezen heb weet ik welke vragen ik nog heb openstaan.

Nu is het duidelijk........Nemanice nummer 89 is een kroeg etc. Dan heeft de amateur toneelclub daar een foto voor de deur gemaakt. Kijk maar eens op googel straat view naar indeling voorgevel van Nemanice 89.
Ken je het boekje al over Wassersuppen zie hier. En dan de dames van de spiegelfabriek.
Het was een Sudetendorp die na de oorlog verdreven zijn ,van zo'n 2000 inwoners toen naar ongeveer 200 nu. Op internet is sprake van familie Koch verhuisd naar Schönsee. En nog wat info hier.

De kroeg die je noemt klopt helaas niet. Of je moet een andere foto bedoelen dan je link. Mijn foto is meer dan honderd jaar geleden genomen en die huizen bestaan niet meer. In de tijd dat Wassersuppen Sperrgebied was zijn hele dorpen met de grond gelijk gemaakt.

Voor de rest weet ik het niet, een ander deel van de familie komt uit Neuern, (Nýrsko) vlakbij Nemanice.
 

kuurgast

Donateur
Je zal het ter plaatse moeten navragen want nu blijft het gokken.
Zou me niets verbazen dat het gebouw vol gepleisterd na is nieuwe ramen etc of herbouw op zelfde plek ivm horeca vergunning.
De weg ligt ook hoger door de asfaltlagen.
 
Bovenaan