Nick

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Ik ben Nick Jansen. Ik woon en werk in Nijmegen. Momenteel heb ik geen connectie met Tsjechië, het land spreekt mij vooral aan vanwege de natuur. Ik hoop op deze manier een locatie te vinden waar ik samen met een maatje een weekje kan verblijven. We denken er aan om een mountainbike mee te nemen en we willen heel graag met de metaaldetector gaan zoeken. Kan iemand ons op weg helpen?

Alvast heel erg bedankt
 
zelf ken ik een paar mensen die zoeken met een metaal detector.
maar er zijn nogal wat regels.
er liggen hier nog enorm veel oude munitie geweren etc, vind je iets gevaarlijks moet je het afzetten met lint en de autoriteiten waarschuwen.
hele oude geweren etc zijn vrij om te hebben , maar mee naar nl vast niet.
alhoewel ze zijn zo verroest dat je hoogstens mee kan zwaaien :)
ook moet je officieel toestemming hebben op het land waar je wil zoeken , al vraagt niemand dat, helaas in kleine dorpen iedereen kent iedereen........
ik dacht er ook aan maar dat graven he ..... en zoveel goud ligt hier ook niet.
verder vragen laat maar weten
 

kuurgast

Donateur
Ik weet niet wanneer je naar Tsjechië wil gaan, want voorlopig is het code oranje en moeten Nederlanders bij terugkeer 10 dagen in quarantaine.
Zie nederlandwereldwijd.nl/landen/tsjechie/reizen/reisadvies.

In Tsjechië mag archeologisch onderzoek alleen worden uitgevoerd door het Archeologisch Instituut van de ASCR of door geautoriseerde organisaties. Iedereen die een archeologische vondst doet, moet dit eerst melden bij het Archeologisch Instituut of het dichtstbijzijnde museum. De vondst en de omgeving moeten intact en ongewijzigd worden gelaten tot de komst van een expert.
Bron cs.wikipedia.org/wiki/Detektor_kovů.

Het gebruik van een metaaldetector is geen strafbaar feit, maar gericht zoeken naar archeologische voorwerpen wel. Tegelijkertijd worden volgens schattingen in Tsjechië door zeker 30.000 mensen detectors gebruikt. Ze zoeken en balanceren op de rand van de wet.
Volgens Miroslav Novák, hoofd van de archeologische afdeling van het Hradec Králové Museum, worden jaarlijks ongeveer vijfhonderd items van de detectoren ontvangen in de collecties van deze instelling, maar duizenden verdwijnen. Ze willen nu gaan samenwerken met de schatzoekers door trainingen te geven.
Bron novinky.cz.

In tegenstelling tot andere landen is het gebruik van detectoren in Tsjechië niet fundamenteel beperkt, u kunt vrijwel overal zoeken. Je kunt echter niet overal graven en gevonden voorwerpen meenemen. Hiervoor gelden uiteraard al een aantal wettelijke beperkingen. Dus als je het geluk van een amateurarcheoloog of schatzoeker gaat beproeven, is het de moeite waard om eerst alle beschikbare informatie te achterhalen. Je kan er veel over vinden, bijvoorbeeld op Facebook, waar ervaren zoekers bijdragen.

Detektory kovů LovecPokladu.cz op Facebook.
Metal detecting in Czech Republic.
Czech metal detector.

Als je een "schat" vindt, heb je recht op 10% van de waarde. Maar bij gebruik van een detector krijg je niets, want dat wordt gezien als archeologisch onderzoek. Dergelijke activiteiten mogen alleen worden uitgevoerd door bevoegde personen.
 
Alvast bedankt voor de info zo ver, ik heb vanochtend gekeken en het was alleen in en om Praag code oranje. Nu zie ik inderdaad het hele land oranje.

Wat betreft de regelgeving etc. op dit gebied, pas ik mij aan aan diegene die ons toestemming verleent om op zijn land te zoeken. Ik hoop iemand via dit forum te vinden met wat hectares grond, of wellicht een kennis daarvan met een stuk grond. Dan regel ik wel een kratje bier of iets anders als dank voor de toestemming.
 
Bovenaan