Film Václav Marhoul - The Painted Bird (Nabarvené ptáče)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Venetië verrast met schitterende verfilming van The Painted Bird

Zaterdag worden de prijzen uitgereikt. Nu al is duidelijk dat Venetië nieuw bloed mist. Maar er waren geweldige films. De grootste verrassing, en controversieel, is The Painted Bird, naar het beroemde oorlogsboek van Jerzy Kosinski.

Geverfde vogel -The Painted Bird; het bijna drie uur durende meesterwerk van de Tsjechische regisseur Václav Marhoul, naar de bekende roman van Jerzy Kosinski. De film gaat over de lotgevallen van een jongetje dat tijdens de Tweede Wereldoorlog op de vlucht is op het platteland van een niet precies aangeduid Centraal-Europees land. Hij zou joods kunnen zijn, maar ook een Roma. De jongen wordt getroffen door alle mogelijke plagen en gruwelijkheden, in Marhouls diepe bespiegeling over goed en kwaad en de menselijke natuur. De regisseur heeft de vaak bizarre, imposante beelden uit de roman van Kosinski voortreffelijk weten te vangen in zijn epische zwart-witfilm.

Scenario, acteerwerk, cameravoering, montage – The Painted Bird is op alle niveaus een klasse apart. Maar de film is ook zeer controversieel op het Lido. Tientallen bezoekers verlieten bij de perspremière de zaal vanwege het grove geweld in sommige scènes, door Marhoul overigens niet grof in beeld gebracht. Daarom is het goed mogelijk dat The Painted Bird ook de jury, onder leiding van de Argentijnse regisseur Lucrecia Martel, verdeelt. Dan zou een compromisfilm zaterdagavond wel eens met de Gouden Leeuw naar huis kunnen gaan. Maar dat zou eeuwig zonde zijn.

The Painted Bird is de derde speelfilm van de Tsjechische filmmaker en oud-acteur Václav Marhoul, die buiten zijn land niet heel bekend is. Tegen een journalist in Venetië, die zijn voornaam verkeerd uitspreekt: ‘Mijn naam zeg je als dat liedje van Tina Turner, What’s love got to do with it. Václav – what’s love.’

The Painted Bird is aangekocht door een Nederlandse filmdistributeur. Wanneer het drama in de bioscoop verschijnt, is nog niet bekend.
Bronnen volkskrant.nl + nrc.nl.
 

kuurgast

Donateur
Tsjechen sturen Nabarvené ptáče/The Painted Bird naar de Oscar-strijd

De Tsjechische film- en televisie-academie (ČFTA) zendt voor de Oscar-nominatie 2020 voor beste buitenlandse film, Nabarvené ptáče/The Painted Bird in van regisseur en producent Václav Marhoul.
Academici kozen uit tien Tsjechische speelfilms en documentaires die waren ingezonden.

Bron novinky.cz
 

Ad Verschoor

Donateur
The Painted Bird (Nabarvené Ptáče) krijgt als eerste 18+ keuring

De bekroonde Tsjechische oorlogsfilm The Painted Bird (Nabarvené Ptáče) van regisseur Václav Marhoul wordt de eerste film in de Nederlandse bioscopen die de nieuwe 18+-classificatie van de Kijkwijzer krijgt. De film is vanaf 15 oktober in de filmtheaters te zien.

De Kijkwijzer introduceerde begin dit jaar twee nieuwe classificaties: 14 en 18 jaar. Programma’s of films die nu geschikt worden bevonden vanaf 14 jaar zijn te heftig voor 12-jarigen, maar ook weer niet zodanig dat het pas geschikt is vanaf 16 jaar. Beelden met extreem geweld en harde porno worden nu geclassificeerd vanaf 18 jaar. Eerder was dat 16.


Bron: shownieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Slieker, Leeuwarden vertoont premièrefilm The painted bird

The painted bird, een film in de categorie drama, geregisseerd door Václav Marhoul (Tsjechië, 2020), is binnenkort te zien bij Slieker.

Monumentaal en choquerend oorlogsdrama over een jongen die na de dood van zijn pleegmoeder moederziel alleen door Oost-Europa trekt. Geteisterd door honger en kou trekt het kind, mishandeld en weggejaagd door de primitieve bevolking, van dorp tot dorp. Ondertussen is hij getuige van het angstaanjagende geweld van de brute Russische en Duitse soldaten. Tegen het einde van de oorlog hebben de zware jaren hun sporen op de jongen nagelaten en is hij voorgoed veranderd.

Naar de gelijknamige roman van Jerzy Kosiński.

De film duurt 169 minuten en is te bekijken op de volgende tijdstippen:
vrijdag 16 oktober om 20.45 uur
zaterdag 17 oktober om 15.20 en 20.45 uur
zondag 18 oktober om 15.15 uur
maandag 19 oktober om 20.00 uur
dinsdag 20 oktober om 14.30 uur
woensdag 21 oktober om 20.00 uur

Slieker film
Wilhelminaplein 92
8911 BS Leeuwarden

Kijk voor meer informatie op de website: www.sliekerfilm.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Beeldschoon, dodelijk landschap

Gawie Keyser

De horror die een joods jongetje van zes op het Oost-Europese platteland meemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog klinkt, hoe vreselijk ook, naar iets wat we vaker hebben gezien in cinema. Toch voelt het kijken naar The Painted Bird van de Tsjechische regisseur Václav Marhoul, bijna drie uur lang, als een afdaling in de hel: moord, marteling, verkrachting, en dit alles in zwart-wit zonder muziek. Hoe het dan kan dat dit alles prachtig is om naar te kijken, is een mysterie.


Petr Kotlár als Joska in The Painted Bird © September Film

Iets heeft het te maken met dat kristalheldere zwart-witbeeld in het cinemascopeformaat, met de belichting die scherpe contrasten creëert, met de compositie, het plaatsen van mensen en objecten op zo’n wijze dat balans ontstaat terwijl wat in het beeldkader plaatsvindt juist ontregelt en je uiteindelijk happend naar adem achterlaat. Deze film dwingt de kijker schoonheid te vinden in de verschrikking van menselijke verdorvenheid – een gek makende ervaring.

Dit is geen WOII-film zoals Son of Saul (2015) van László Nemes, over de holocaust, of een verhaal dat doet denken aan De welwillenden (2006), waarin auteur Jonathan Littell de kille machinaties van georganiseerde massamoord in detail beschrijft. The Painted Bird, gebaseerd op Jerzy Kosinski’s roman uit 1965, reikt naar het mythische, zeker aan het begin van het verhaal als het joch zijn ouders kwijtraakt en de dorpsbewoners denken dat hij door de duivel bezeten is. Een oude vrouw, zelf een heks, verklaart hem na een lichamelijk onderzoek tot ‘vampier’ en koopt hem. Dan trekt de vrouw met hem van dorpje naar dorpje, waar de inwoners allemaal monstrueus zijn (wreed, oud, lelijk, ziek). Om een uitbraak van een besmettelijke ziekte te stoppen, gaat de vrouw toveren – door de jongen tot aan zijn nek in de grond te begraven. Zwarte raven komen om hem het vlees van zijn kaalgeschoren hoofd te scheuren.

De jongen overleeft; hij ontsnapt, en vervolgt zijn helletocht door dat beeldschone, dodelijke landschap. De oorlog komt steeds dichterbij. Telkens vindt hij een ‘veilig’ heenkomen, bijvoorbeeld bij een priester, gespeeld door de Amerikaanse acteur Harvey Keitel, die hem onderbrengt bij ene Garbos (Julian Sands), een pedofiel. Het is onthutsend om deze bekende acteurs de niet te identificeren Slavische taal (het Interslavisch?) te horen spreken. Ik kan ook melden dat de beruchte Duitse acteur Udo Kier een rol heeft: fabuleus. Kier acteert alsof hij werkelijk gestoord is (wat denk ik ook zo is). Een man die Kier ervan verdenkt met zijn vrouw naar bed te willen, ranselt hij af, en met een eetlepel rukt hij vervolgens diens ogen uit zijn hoofd (vrees niet, ik verklap niets, dit is maar een klein voorbeeld van de grote horror in The Painted Bird).

Juist de afwezigheid van muziek en kleur, twee elementen die in de normale cinema meewerken om betekenis en gevoel te creëren, bepaalt hier wat we zien. Het landschap is leeg, we horen alleen de natuur. Misschien is dat precies wat we niet willen: horen en zien hoe we dieren zijn, veroordeeld tot het oerinstinct van doden en overleven op het moment dat het dunne laagje beschaving verdwijnt.

Vanaf 15 oktober in de bioscoop en online via Picl, picl.nl


Bron: groene.nl
 
Bovenaan