Kindertehuizen en andere zorginstellingen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Verschrikkelijk ik geloofde ze, zegt een vrouw die nepweesjes wilde helpen.

De situatie van de drie jongens die bij een auto-ongeluk beide ouders zouden verliezen, veroorzaakte een golf van solidariteit. Mensen stuurden meer dan 300.000 kronen naar de donorrekening. Het verhaal bleek echter fictief te zijn.

In het weekend brachten verschillende Tsjechische media het trieste verhaal van verweesde broers. Er werd gezegd dat drie minderjarige jongens een kwart jaar geleden beide ouders verloren bij een tragisch auto-ongeluk, waarna de oudste van hen voor hun jongere broers en zussen begon te zorgen zonder dat de autoriteiten te weten kwamen over de situatie van de kinderen.

Ook de pleegmoeder en de uitbater van de pleeggezinwinkel hoorden het verhaal in deze bewoording. Ze nam contact op met de maatschappelijk werker en zette een donoraccount op, waarnaar mensen op één dag 300 duizend kronen stuurden. Maandag bleek echter dat alles anders was.

De oudste jongen heeft alles verzonnen, de ouders van de kinderen leven nog. De politie onderzoekt het incident als een misdrijf.

De Praagse politie merkte het op dat moment, toen een ontroerend verhaal werd gepubliceerd door verschillende Tsjechische dagbladen. De politie leek geen zorgen te hebben gemaakt over wat er met de weeskinderen zou gebeuren na het auto-ongeluk.

"Tijdens het onderzoek naar de omstandigheden van het vermeende ongeval werd dat duidelijk dat de gepubliceerde gebeurtenis niet heeft plaatsgevonden en dat sommige acteurs waarschijnlijk het slachtoffer zijn geworden van een misdrijf, ”vertelde politiewoordvoerster Hedvika Kropáčková aan Seznam Zprávy.

"We zijn in contact gekomen met de organisatie die de inzameling heeft aangekondigd, en uit de communicatie met hen is gebleken dat ze hoogstwaarschijnlijk het slachtoffer waren van fraude", aldus de politiewoordvoerster.

Een bijna perfect spel voor weeskinderen
De verpleegster en oprichtster van de collectie, Eva Ptáčková, met wie Seznam Zprávy maandag sprak, hoorde over het verhaal van haar zoon, die met de oudste van de jongens in een fastfoodrestaurant werkte. Toen zijn zeventienjarige collega werd betrapt op het stelen van voedsel, verzon hij een verhaal over het voeden van zijn jongere broers, zegt Ptáčková vandaag. De tienjarige en zevenjarige jongere broers bleven het weesspel spelen met hun oudere broer.

De uitbater van de kinderwinkel voor pleegouders in Praag 11 heeft besloten voor de jongens te zorgen. Ze geloofde in de redenering van de oudste jongen om niets te melden uit angst om naar het weeshuis te gaan. Ze nam contact op met de Child and Legal Protection of Children (OSPOD) en bezocht de jongen zelf, en haar dochter kwam ook om schoon te maken en te wassen, beschreef Deník N of Echo24. De drie jongens speelden het spel van weeskinderen, zelfs toen er een maatschappelijk werker bij hen thuis kwam.

"Mijn fout was dat ik het niet meer heb bekeken", zei Ptáčková tegen de nieuwslijst. Eventueel voor de jongens ingezameld geld wordt uiteraard geretourneerd. Gelukkig is er nog niets van dat account vrijgegeven, alleen ik heb toegang tot het account. De politie zal een uittreksel van hem hebben.'

Waar zijn de ouders?
Volgens haar zijn de jongens echt zeventien, tien en zeven. Maar met hun ouders gaat het prima, er is geen auto-ongeluk gebeurd.

'Ik probeer nog steeds te geloven dat de jongen één ding heeft verzonnen als een ontsnapping om niet betrapt te worden op stelen, en toen stopte hij er maar één op hem. Ik weet echt niet of de ouders op vakantie zijn of ergens anders ', beschreef de organisator van de openbare collecte.
Bron oa seznamzpravy.cz.

Ook ik ben er in getrapt.... :bloos2: ....bovenstaande berichten mogen in een ver archief geplaatst worden.
 

kuurgast

Donateur
Sklad dětských věcí pro pěstouny = Magazijn met kinderartikelen, dit is bedoeld voor kinderen die opgroeien in pleeggezinnen.

Om pleegouders te helpen zijn er inzamelpunten waar ze van alles kunnen halen voor pleegkinderen.
Ongeveer 1% van de kinderen in Tsjechië heeft geen mogelijkheid om in een veilig eigen gezin op te groeien.
Wil je pleegouders spullen geven voor de kinderen die ze opvangen?
Heb je bv lego, kleurboeken, skeelers of goede baby spullen, zie dan de links op rpp.cz/inpage/sklady-veci-pro-pestouny.
In de meeste plaatsen gebeurd het via facebook waar ook specifieke zaken gevraagd worden voor grote of kleine kinderen.

Meer info over pěstounske rodiny = pleeggezinnen op pestvys.cz/english.
 
Bovenaan