Wasserettes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben hier 1,5 jaar geleden een aantal weken zonder water gezeten omdat de studna het begaf.
Heel erg uitgebreid gezocht naar een wasserette en niet eentje kunnen vinden. De dichtstbijzijnde was toen in Dresden.
 
Dit onderwerp is gestart naar aanleiding van een opmerking bij de problemen met het corona-virus. Aanbevolen wordt nu niet gebruik te maken van een wasserette, maar buiten Praha heb ik niets kunnen vinden. Dresden is voor mij veel te ver. Tot nu toe nooit in de omgeving een wasserette kunnen vinden. Stomerijen zijn er wel, maar daar spreek ik niet over. Logisch zou zijn dat er in Mlada Boleslav bijvoorbeeld een zou zijn omdat daar veel buitenlanders bij Skoda werken. Ook daar niets gevonden.
 
Mijn informatie was gebaseerd op gegevens van lang geleden. Wat Mlada Boleslav betreft geeft streetview een situatie waarbij de locatie te koop staat. Blijkbaar geopend sinds 2018. Ook die in Liberec is onlangs pas geopend. Nu met het corona-virus gesloten. Met dank!
 
Jaren terug vond ik geen wasserette en nadat mijn machine kapot was gegaan besloot ik in Nederland geen nieuwe te kopen. Wasserettes daar eerst dichtbij, maar na een faillissement te ver weg. Ik kon iemand tegen een vergoeding mijn was laten doen. Nu mijn huis in Nederland is verkocht zat ik weer met een probleem. Dankzij de positieve reacties zal dat binnen afzienbare tijd zijn opgelost.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik meen toch te herinneren dat (echt jaren geleden) "de was laten doen" al eens voorbij is gekomen op dit forum. Anders zou ik niet weten dat er in Vrchlabi een adresje is waar een dame voor je wast en desgewenst strijkt. In mijn Nederlandse woonplaats is ook een dame die dat doet. Ik zag toevallig haar auto met opschrijft. Nu deed laatst een vriendin een oproep of iemand een wassalon in onze plaats kende. Dus zo bekend is het in NL ook niet. In Utrecht Overvecht zag ik enkele jaren geleden een ouderwetse wasserette met veel machines om zelf de was te doen. Verder zie ik ze nooit.

Voor Tsjechië heb ik even gezocht op Marketplace van FB met de term prádelna en Samoobslužná prádelna.
Dan kom je in ieder geval een adres tegen met foto's van een zelfservice wasserette in Ostrava. Dat is te ver voor Stadla maar wie weet helpt mijn verhaal de zoektocht. U wordt uitgenodigd om gezellig te komen wassen = PŘIJĎTE SI K NÁM VYPRAT.

wassalon.jpg
 
Ervaringen met de wasserette in Liberec (vyper.cz).
Waarom je zo'n wasserette in het centrum van de stad opricht is me een raadsel. Voor de deur is wel een bewaakt parkeerterrein. Ooit maakte ik gebruik van zo'n mogelijkheid. De prijzen waren niet aangeduid. Aan de bewaker moet je vooraf betalen. Deze liet doorschemeren dat ze 24 uur per dag bewaakten zodat ik voor een groot aantal uren zou kunnen betalen. Ik vertrouwde de zaak niet en betaalde maar voor 2 uur. Ik kende de stad niet. Binnen die tijd de auto opgehaald en de auto wat verderop geparkeerd (had de plek intussen gevonden). Toen ik in de avond weer langsreed, was het parkeerterrein leeg en de bewaking verdwenen. Sindsdien parkeer ik nooit meer waar je aan iemand moet betalen.
Dicht bij de wasserette is het winkelcentrum Forum. Daar heb je een grote goed toegankelijke parkeergarage bij waar je 90 minuten gratis kunt parkeren en daarna voor weinig geld kunt blijven staan (betalen eventueel bij een automaat). De loopafstand is gering. Aan te bevelen dus.
De wasserette werkt volautomatisch. Dat betekent dat er geen personeel aanwezig is. Behalve je was dien je munten om te betalen, wasmiddel in vloeibare vorm en wasverzachter, idem, mee te nemen. De meeste instructies zijn ook in het Engels gegeven en op internet kun je een video bekijken. Je kunt biljetten van 100 Czk omwisselen in munten ter waarde van 20 Czk. Na ongeveer 40 minuten is de was gedaan en kun je gebruik maken van een droogtrommel. De wachttijd kun je met lezen of wifi doorbrengen. Eventueel ga je intussen andere zaken regelen. De trommel is tijdens het wassen niet te openen. Natuurlijk wordt de zaak wel op afstand in de gaten gehouden. Mede omdat de wasserette nog maar kort bestaat is de hygiëne prima in orde. Ga er vaker gebruik van maken.
 
Dit vind ik nu eens echt waardevolle info!!
2 jaar geleden ging onze pomp kapot en hebben we een aantal weken zonder water gezeten. Alles konden we oplossen behalve het wassen.
Deze onthoud ik voor als er nog eens nodig is (naar ik hoop nooit ;)).
 
Een nadeel van deze wasserette merk ik enkele dagen later op. Voor het eerst in mijn leven stink ik naar rook. Die is blijkbaar zo hardnekkig dat die de geur van een wasverzachter overtreft. Mijn hele leven heb ik niet gerookt en ik kom maar zelden in een rokerige omgeving.
 
Dat is wel vaker een probleem hier in Tsjechië, we hadden in het dorp een rokende burgemeester, een dame op leeftijd, afgemagerd en diepe groeven in het gezicht, niemand heeft haar ooit gezien zonder sigaret, ze is al weer enkele jaren weg uit het dorp, maar het gemeentehuis stinkt nog steeds naar rook, afbreken is waarschijnlijk de enige oplossing
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankzij het feit dat de gevangenis waarin ik zat (grens van een okres) geopend is kon ik weer eens naar de wasserette. Nu positiever berichten: de was ruikt fris en is goed schoon. Ook kastdroog. Men heeft de prijs van de wasdroger verhoogd, maar dan komt de was ook droog uit de trommel. Was me dus het geld wel waard.
 
Bovenaan