TransferWise / Revolut

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vrienden,

ik moet regelmatig geld overschrijven tussen mijn geboorteland en Tsjechie.
Van bank naar bank is dat geen probleem. Enkel de wisselkoersen zitten mij soms dwars.
Wellicht een enorme bron van inkomsten voor de overheid. Waarom zouden ze bijgevolg overgaan naar de euro.

Heeft er iemand van jullie ervaringen met TransferWise ?
Ik gebruik uitzonderlijk nog wel eens Western Union, maar die zijn erg duur.
Is TransferWise een beter alternatief voor WU?

Groeten,

Erik
 
Vroeger bracht ik altijd contant geld naar mijn bank in Tsjechië waarmee ik mijn Tsjechische rekeningen mee betaal. Dat was goedkoper dan geld overmaken vanaf mijn NL bankrekening. Maar tegenwoordig doe ik het via transferwise. Bevalt prima en goede transactie en wisselkoers. En via de app op mijn telefoon gaat het heel gemakkelijk. Bij hogere bedragen weet ik het niet. Dan zijn er volgens mij beperkingen om witwassen en dubieuze geldtransacties te voorkomen.

Ooit 1 keer via WU geld verstuurd naar Tsjechië. Maar dit is inderdaad erg duur. Dat geldt niet voor alle landen want ik gebruik WU nog steeds naar Brazilië. Maar naar Tsjechië is het duur via WU.
 
Hallo Erik,
Ik gebruik het al jaren en wil nooit meer anders.
De kosten die de banken rekenen zijn best wel hoog. Zij rekenen de midkoers en de kosten zijn erg laag.
Het werkt snel en betrouwbaar. De eerste keer moest ik een ID uploaden omdat ze wilden weten wie ik was.
Daarnaast een account (gratis) aanmaken natuurlijk.
Nu betaal ik via Ideal met mijn eigen bank in NL en schrijft transferwise het over naar mijn bank in Tsjechië in Kronen.
De bank in Tsjechië (CSOB) rekent daar zelf niets meer voor.
Bij hogere bedragen weet ik het niet. Dan zijn er volgens mij beperkingen om witwassen en dubieuze geldtransacties te voorkomen.
Geen beperkingen ervaren tot 8000 euro bij transferwise.
Bedragen van een ton of meer daar heb ik geen ervaringen mee ;)
 
Beste Dennis,

aangezien u al een oordeel geveld hebt, lijkt het mij tijdverlies hier verder op in te gaan.

Groeten,

Erik
 

dennuzzz

Donateur
Beste erik,

Misschien kunt u uw wijsheid delen zodat ik nog wat kan leren en mijn wijsheid kan vergroten.

Jammer dat u zelf vaak de nodige informatie vraagt en als iemand wat aan u vraagt, u meteen de handdoek in de ring gooit.
 
Beste Dennis,

het zal wel aan mij liggen, maar als u mijn mening als onzin bestempelt, heb ik geen zin meer om daarop in te gaan.
Het zal u dan als aandachtige lezer wellicht ook niet ontgaan zijn dat ik zelden om advies vraag.
Ik heb echt geen zin om met u in discussie te gaan.

groeten,

Erik
 
Jammer dit, heren, en toch ook nergens voor nodig om gelijk zo aangebrand te reageren? :confused: De vraag van dennuzzz is tenslotte zo gek nog niet, ook al kwam het "onzin"-stukje misschien wat rottig over. Ik ben ook best nieuwsgierig hoe de overheid voordeel zou kunnen hebben bij de pittige wisselkoersen die sommige banken hanteren.
 
Ik geloof dat het topic hier meer gaat over de wisselkoersen. Op het moment, en let wel, ik ben nog vrij nieuw met het overzetten van geld van euro naar czk, gebruik ik met tevredenheid de app revolut. Het geeft een actuele wisselkoers per seconde zonder en bijkomende kosten kan je tot 6000 euro per maand verwerken (conversie en versturen valt daaronder). Dit kan met een maandelijks abonnement verhoogd worden. Revolut heeft een banklicentie en een fysieke debitcard is ook mogelijk.

een mooie functie is automatisch omzetten van geld bij een bepaalde wisselkoers.

wellicht dat dit een waardig alternatief kan zijn?
www.revolut.com
 
Omdat ik eigenlijk de app niet wil downloaden, maar wel nieuwsgierig ben of het goedkoop is, heb ik de vraag wat ik gestort zou krijgen als ik voor €1000,00 kronen wil hebben.
 
Revolut is zoiets als transferwise en er zijn er nog wel meer.
Deze site geeft nu (zaterdag 10.45 uur) als koers 26,63 aan.
Als je bij transferwise (revolut ken ik ook, maar heeft niet mijn voorkeur) op dit moment 1000 Euro overmaakt, dan is het rekensommetje als volgt:
€ 1000 kosten € 4,92 wisselen € 995,08 koers 26.6665 je krijgt bijgeschreven 26535,30 kronen.
Je betaalt met je NL bankrekening met iDeal en het staat meestal binnen 24-48 uur op mijn rekening afhankelijk van hoe snel de ING mijn iDeal verwerkt.
Ik zit bij de CSOB en die rekent zelf geen kosten (waarom zouden ze ook).

Aanvulling:
In het weekend is de koers gefixeerd. De site geeft aan dat deze koers nu nog 87 uur gegarandeerd is.
Door de week is dat altijd 48 uur (soms 72 uur) ook al fluctueert de koers dan soms per minuut, want ze gaan mee met de koers van de beurs.
Als je op het moment dat je met iDeal moet gaan betalen de transactie afbreekt, dan blijft hij dus nog wel 48 uur gegarandeerd.
Als je niks te doen hebt, kan je doe koers bijhouden en als hij dan binnen die 48 uur nog een stuk(je) gunstiger wordt, dan cancel je de oude transactie en zet je een nieuwe op.
In de week van 16 - 23 maart schommelde de koers best wel erg (Corona??) en heb ik er die week bovenop gezeten.
Uiteindelijk toen alle kronen die ik de komende paar jaar nodig heb, kunnen wisselen tegen een koers van 27,8520.
 
Sorry voor de verlate reactie aangaande Revolut maar we hadden een lang weekend buiten de deur zonder telefoon. Gewoon genieten van de natuur! Dus hierbij, hetzij wat later, in ieder geval wat inzicht met wat screenshots. (en voor Jan, de afbeeldingen zijn vandaag dus je kan de tijd zien en de exchange rate van dat moment)

Revolut is een Bank die gratis conversies (tot 6000 euro per maand) van valuta aanbied. Je kan je account opwaarderen via verschillende manieren.
20200709_173338000_iOS.png
20200709_180730000_iOS.jpg

tegen een tarief die per seconde bijgewerkt wordt bijgewerkt wordt (interbank rate).
De overzichten van de dag/week/maand/kwartaal etc kan je in de app terugkijken. Vandaag was de hoogste rate 26.7078 en de laagste 26,5996.
20200709_173208000_iOS.png
20200709_173224000_iOS.png


Op het moment dat je een conversie doet naar een nieuwe valuta wordt er een nieuwe rekening geopend binnen je account voor je gewisselde valuta waardoor je altijd een overzicht hebt van je vermogen.
20200709_173645000_iOS.png


En zoals gezegd wordt bij het omzetten van valuta de actuele interbank rate gebruikt die je hieronder in het midden ziet er per seconde bijgewerkt wordt.(beide screenshots genomen vandaag met een iets andere tijd. Zie ook dat de exchange rate anders is door het constant bijwerken)
20200709_180349000_iOS.png
20200709_173832000_iOS.png


Korte scherm opname van hoe het eruit ziet:
https://onedrive.live.com/embed?cid=20F515AC21A24659&resid=20F515AC21A24659!128759&authkey=ACYWFglZlXTVypg

Een leuke extra functionaliteit is automatisch wisselen bij een bepaald bedrag. Je kan via de knop "auto" rechts boven in de afbeelding een rate zetten en valuta wat gewisseld moet worden. Wordt deze rate bereikt wisselt de app automatisch voor je de valuta.

Tot slot kan je een apple pay of google wallet creditcard aanmaken om digitaal te kunnen betalen of een daadwerkelijke fysieke kaart bestellen voor 5 euro. Wat ik hier nog even moet uitzoeken is hoe dit precies afgeschreven wordt. De fysieke kaart heb ik vandaag ontvangen maar ik ben pas over 3 weken weer in tsjechie dus ik zal de post updaten wanneer ik exact weet hoe het werkt. Mijn aanname is dat het in tsjechie gebruik maakt van de CZK die ik omgezet heb via mijn account en niet de euro's tegen de actuele wisselkoers gaat omzetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zei eerder ook al dat ik revolut ken en dat die zeker niet mijn voorkeur heeft.
Bij transferwise stal je geen geld op hun "bank" maar wissel je gewoon van jouw bank in Nederland naar jouw bank in Tsjechië met transferwise als intermediair.
Ik werk er al 3,5 jaar mee , zeker al 15 keer gewisseld en het loopt zonder problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lijkt me wel een erg groot risico , om je geld daar te stallen
https://www.reviews.io/company-reviews/store/revolut
Een grotere set aan reviews vind je hier: https://nl.trustpilot.com/review/www.revolut.com
Waarbij inderdaad ook een deel slecht is.

Mijn eigen ervaringen met Revolut zijn tot nu toe erg goed. Vorig jaar ben ik hiermee begonnen omdat ik eerst naar China ging en daarna nog naar Tsjechië.
Ik heb een Revolut account met alleen een euro rekening aangemaakt en een fysieke VISA kaart besteld (was toen nog gratis). Toen heb ik geld op de Revolut rekening gezet. Dit kan op meerdere manieren, maar heb dit een aantal keer gedaan via de creditcard die ik heb van de Rabobank.
De fysieke kaart heb ik gebruikt in China en Tsjechië, zowel voor het pinnen van geld als voor het pinnen bij een winkel of restaurant. Overal waar ik kon pinnen werkte dit ook zonder problemen. Steeds wordt de actuele koers gebruikt en je hebt geen kosten, dat zijn ook de redenen waarom ik voor Revolut heb gekozen. Je hebt alleen kosten als je over bepaalde limieten gaat.
Later heb ik nog een Maestro pas aangevraagd, die zou eigenlijk geld kosten maar het is nooit afgeschreven...

Ik denk dat je Revolut een beetje moet zien als Paypal, maar dan goedkoper bij vreemde valuta's en mogelijkheden tot fysieke kaart(en). Zelf zou ik dan ook niet ál mijn geld daar stallen, maar alleen het geld wat ik nodig zou hebben in het buitenland.

In dit topic heb ik hier ook over geschreven:
Tip: voordelig pinnen in Tsjechië
 
Het is inderdaad ook niet mijn primaire bank. Daarvoor gebruik ik nog steeds de ING en ook daar wordt mijn salaris gestort. Maandelijks schrijf ik naar Revolut het bedrag over voor de vaste lasten en wat extras, welke ik naar CZK wissel. De Vaste lasten gaan de naar de gedeelde Sparda rekening en het extra's gaat er soms heen maar betaal ik ook regelmatig via Revolut (screenshots zijn mijn actuele valuta op de rekening).

Reviews.io lijkt een website waar mensen alleen klagen met maar 2 goede reviews en de rest allemaal heel negatief. Trustpilot geeft al een 4,5 uit 5 sterren wat een veel positiever beeld geeft en ook de apple store en play store hebben over het algemeen goede reviews.

https://apps.apple.com/us/app/revolut/id932493382
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.revolut.revolut&hl=en_US

Het is wat mij betreft een prima platform voor maandelijks wisselen(niet iedereen kan 2 jaar aan kosten voor Tsjechië in 1x wisselen tenslotte ;)) en daarbij kleine kosten van deze rekening betalen zoals avondje pub of dagje uit.

In ieder geval kunnen we blij zijn dat er meerdere keuzes zijn en voor ieder iets wils!
 
Mij bevalt Revolut ook goed. Ik denk dat het verschil met Transferwise er met name in zit dat je bij Revolut een pas kan gebruiken. Zelfs meerdere. M'n vriendin heeft er ook een van mijn rekenig. En dat de App handig is: Je kan betalingsverzoeken zenden naar vrienden ("Tikkies"), rekening splitten, integreren in Google Pay, etc.

En dus heb je geen andere bank meer nodig. Ik gebruik 'm nu ook als primaire rekening. Je bankrekening is in de UK. Ik heb trouwens we een vraag gekregen (via de App) om bewijs van inkomen door te sturen. Maar vrienden van mij hebben dat nog niet gehad. Ik denk dat het komt omdat ik een keer 10.000 euro heb overgemaakt. Dat zal wel onder witwascontrole vallen denk ik. Wel goed.

Maar inderdaad. Je geld "staat" bij een bank in de UK. Maar ach... daar staat wel meer geld... ;)
 
Bovenaan