Verblijfsvergunning

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Sinds gisteren heb ik mijn permanente verblijfsvergunning hier in Tsjechië.
Omdat ik mijn tijdelijke verblijfsvergunning al had, was het voor deze vergunning niet zoveel werk.
Ik kon deze al na 2 jaar aanvragen omdat ik getrouwd ben met een Tsjechische.

Ik had van te voren nog wel een mail gestuurd naar het Tsjechische ministerie om zeker te weten wat ik nodig had.
Neem wel altijd de originele documenten mee, ze worden bij aanvraag gekopieerd door het personeel.
Voor mensen die deze info willen, hieronder het antwoord van het ministerie:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

From your email I presume you are an EU citizen and you will apply for a permanent residence permit for an EU citizen. Relevant information is this:

As an EU citizen, you can request permanent residence after 2 years of continuous temporary residence in the Czech Republic – as a family member of another EU citizen:

An application for permanent residence can be filed at the MOI offices. With regards to the possible personal contact with the office where the application was filed it is best to file the application at the office nearest to where you are registered. The application must be submitted in person.

You should submit the application on a completed form along with all the necessary requirements given below. You should, however, always submit originals or notarized copies of the documents. All documents submitted (except the travel document) must be made out in the Czech language or officially translated into Czech.

Along with the application, submit these requirements:
  1. A travel document / document on identity (it is necessary to submit an original)
  2. A document confirming the fact that you are a family member of an EU citizen
  3. A document confirming meeting the condition of 2 years continuous temporary residence
  4. 2 photographs
  5. Proof of accommodation
The requirements for the application shall not be older than 180 days except for the travel document, the birth certificate, marriage certificate and the photograph of the foreign national if it corresponds to his/her actual appearance.

You will find more information here: http://www.mvcr.cz/mvcren/article/eu-citizens-and-their-family-members-permanent-residence.aspx

You will find contacts on MOI offices here: http://www.mvcr.cz/mvcren/article/contacts.aspx

Yours faithfully

Information Hotline of the Ministry of the Interior of the Czech Republic
 
Het maakt het wat gemakkelijker om te gaan ondernemen, wat ik dus van plan ben hier de komende jaren. Het is hier nog steeds erg moeilijk om te begrijpen dat ik geen adres meer heb in Nederland (wat toch nog als permanent adres wordt gezien), heb hierover nogal gediscussieerd met de council. Nu heb ik dus volgens de regels een permanent adres hier.
 
Nou, dat (de taalvaardigheid van de reemdelingen politie) is enorm verbeterd naar mijn ervaring. In Praag werden wij de laatste keer dat wij daar waren keurig in het Engels te woord gestaan. Maar goed, wellicht niet overal. Je kan trouwens nu ook netjes een afspraak maken en op dat moment wordt je daar netjes geholpen.
 
Niet waar (volgens mijn ervaring): ik spreek geen woord Tsjechisch, ben niet getrouwd, heb eigenlijk formeel niks met Tsjechie en kreeg (na 5 jaar) gewoon een permanente verblijfsvergunning.

Het zou in mijn juridische ogen ook een hele rare wet zijn als het moeten doen van een taaltoets afhankelijk zou zijn van het feit of je getrouwd bent (en met wie) of niet. Er hangt in de moderne wetgeving en samenleving heel weinig af van het feit dat je getrouwd bent. En zo moet het ook, want getrouwd zijn of niet is niet bijster relevant voor de meeste dingen.

Mensen, een forum als dit blijft alleen interessant als mensen er info opzetten die klopt. Zo vaak wordt er maar wat geroepen (klok en klepel).

Succes met het verkrijgen van een permanente verblijfsvergunning. Ik heb het echte voordeel er nog niet van kunnen ontdekken. Volgens mij kan je vrijwel alles doen zonder (muv een hypotheek aanvragen o.i.d.).

Mvrgr, S.
 
Ik heb het echte voordeel er nog niet van kunnen ontdekken. Volgens mij kan je vrijwel alles doen zonder (muv een hypotheek aanvragen o.i.d.).
Zelfs voor een hypotheek heb je geen permanente verblijfsvergunning nodig. Ik wacht ook maar rustig tot mijn paspoort weer verloopt en vraag het dan wel aan. Met een nieuw paspoort moet je toch naar de vreemdelingenpolitie om het nummer te laten wijzigen op je tijdelijke verblijfsvergunning, dan kan ik het ook gelijk omzetten naar een permanente verblijfsvergunning. Tot op heden heeft er nog nooit iemand om gevraagd. Daarentegen is een Rodné číslo wel erg handig.
 
Je kunt volgens mij een verblijfsvergunning krijgen zonder toets (of het moet pas veranderd zijn?), maar als je de Tsjechische nationaliteit wilt aanvragen heb je een taaltoets en een realie-toets (over de geschiedenis, aardrijkskunde, algehele kennis en maatschappijleer) nodig.
 
Daar ik mijn huis in Nederland heb verkocht en geen adres meer heb, is het tijd geworden mij definitief in Tsjechië te vestigen. Ik heb al vele jaren daar onroerend goed zodat ik voldoe aan de gestelde eisen.
Heb een formulier gedownload en ga daarmee plus twee pasfoto's en de nodige documenten die ik vermoedelijk nodig zal hebben, naar het kantoor Liberec van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Trek een nummertje en moet ruim 2 uur wachten tot ik aan de beurt ben. Ik spreek geen woord Tsjechisch en maak in het Engels mijn excuses daarvoor. Pak mijn meegebrachte spullen uit en wacht op wat komen gaat. De juffrouw achter het loket spreekt een zin in het Tsjechisch uit die ze vele malen herhaalt. Ik zoek een pen om die zin fonetisch op te schrijven in de hoop dat ik daar wat verder mee kom. Ik laat me natuurlijk niet wegsturen. Heb veel documenten bij me en heb ruim 2 uur moeten wachten. Uiteindelijk haalt ze een collega er bij die wat Engels spreekt. Ik moet wat zaken op het aanvraagformulier veranderen. Wat ik daarbij in het Tsjechisch noteer is me onduidelijk. Ik zou opnieuw moeten komen, maar nu met een tolk. Duid aan dat ik dat zeker niet zal doen, want om 4 uur een tolk te moeten betalen is me echt te veel. De spanning wordt wat gebroken wanneer ik een woord gebruik dat in het Tsjechisch vrijwel gelijk is in het Engels of Nederlands.
Men kan mij een berichtje sturen wanneer de aanvraag is afgewikkeld als ik mijn mobiele telefoonnummer geef. Omdat ik een vast Tsjechisch telefoonnummer heb en een Nederlands mobiel nummer kunnen ze geen bericht sturen. Ik krijg een papiertje mee dat in mijn verblijfsvergunning voor langere tijd past. Daarop staat een site met een code, verbonden aan mijn aanvraag. Na twee maanden kan ik proberen of de aanvraag is verwerkt. Schiet dus lekker op! Na een minuut of 20 kan ik vertrekken.
Na twee maanden de site benaderd. De hele maand en de eerste week daarna geen uitslag. Dan komt er een aangetekende brief, natuurlijk in het Tsjechisch, voor aanvullende stukken die ik binnen 10 dagen moet sturen. Anders moet je de procedure opnieuw starten. Ik heb over twee dagen een reis voorbereid naar Nederland en daarvoor de nodige afspraken gemaakt. Paniek dus.
Heel anders dan in Nederland bestaan er in Tsjechië veel kleine gemeenten met een burgemeester en een secretaresse. De burgemeester van het dorp waar ik woon, spreekt goed Engels. Gelijk met de brief naar hem toe. Hij belooft er aan te werken en ik moet de volgende dag weer komen. Hij heeft twee keer het Ministerie moeten bellen om te weten te komen wat hij zou moeten voorbereiden. Het komt er op neer dat ik als bewindvoerder van de BV (s.r.o.) die met mijn geld het onroerend goed heeft gekocht, mijzelf toestemming moet geven om in het huis te wonen. Ook maakt de burgemeester een nieuw uittreksel van de gegevens van het kadaster. Omdat ik de brief moet versturen en men je handtekening niet gelooft, moet ik bij de secretaresse van de burgemeester mijn handtekening zetten. Zij noteert de gegevens in een boek, zet de nodige stempels op mijn brief en na het plaatsen van haar handtekening moet ik 30 kronen betalen.
Ik probeer het Ministerie nog te bellen omdat ik daar de volgende dag dichtbij zal zijn. Krijg alleen een reactie in het Tsjechisch. Dan de stukken maar op de post gedaan.
Net voordat ik na opnieuw 2 maanden wachten de burgemeester zou willen inschakelen, is er op genoemde site aangegeven dat er positief op mijn aanvraag is gereageerd.
Nu moet ik opnieuw naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ik weet dat ik nu een afspraak zou kunnen maken om niet op iedereen te hoeven wachten. Ik neem aan dat mijn bezoek alleen het overhandigen van mijn verblijfsvergunning zal betekenen. Die afspraak moet je maken via de computer. Het wordt mij echter niet duidelijk hoe dit moet. Wil daar ook geen hulp voor inschakelen. Ga dan maar weer gewoon wachten. Er zijn nu 40 wachtenden voor mij en ik ben er eind van de ochtend. Neem dus aan dat de dames die achter de loketten zitten ook wel eens moeten gaan eten. Er worden ongeveer 10 mensen tussendoor geholpen.
Ik zie een jongen voor me gaan zitten terwijl die heel druk in de weer is met zijn mobiel. Dan loopt hij naar de automaat waar je een nummertje moet trekken. Hij heeft blijkbaar wél gevonden hoe je een afspraak moet maken en is inderdaad vrij snel aan de beurt.
Wanneer ik na ruim 3 uur wachten (er zijn 7 loketten in Liberec) aan de beurt ben, blijkt er nog weinig te zijn voorbereid. De juffrouw komt met een flinke stapel papieren die betrekking hebben op mijn aanvraag en moet de nodige tijd met de computer aan de gang. Op een gegeven moment moet ik twee keer een zin in het Tsjechisch, waarvan de tekst op een papiertje staat, noteren. In totaal 4 keer de handtekening zetten. Uiteindelijk krijg ik een keurig document mee en moet ik elke keer wanneer ik een nieuw Nederlands paspoort krijg weer langs komen om het nummer ervan in mijn groene document te noteren. Was toch wel weer ongeveer 15 minuten bezig.
Na precies 5 maanden is de procedure afgesloten en kan ik me enthousiast in het gemeentehuis hier melden.
 
Ppppfffff wat een verhaal. Gelukkig ging het bij mij een stuk sneller. Ik ben twee keer bij de gemeente in Pardubice geweest met de benodigde papieren en binnen 14 dagen was alles geregeld inclusief bsn en het omzetten van mijn rijbewijs. Maar ik moet wel toegeven dat ik een Tsjechische vriendin mee heb genomen, anders was ik er nooit uitgekomen, denk ik. Natuurlijk ook gelijk een ziektekostenverzekering geregeld en een Tsjechische auto op naam gezet. Inmiddels woon ik alweer drie jaar met veel plezier in Tsjechie. gr René
 
Mijn tijdelijke verblijfsvergunning kostte veel tijd, geduld en geld.
Mijn permanente verblijfsvergunning kon ik aanvragen na 2 jaar getrouwd te zijn geweest met een Tsjechische. Dit ging erg snel, afspraak gemaakt, na 10 minuten wachten geholpen. 2 weken later de papieren (lijkt op een paspoort) opgehaald (weer met afspraak en zonder te hoeven wachten).
 
Bovenaan