Tsjechische taalles

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Reminder.
Morgen, dinsdag 5 november, kennismakingsavond Tsjechische taalles.
Deze wordt gehouden in Koupalice of het sporthotel in Rumburk en begint om 19.00 uur.
Dit hotel kom je tegen als je de berg op rijdt richting Dimnik.
We hebben al een groepje dat aangegeven heeft om te komen, maar ben je ook geïnteresseerd om de lessen te volgen, laat maar weten.
Kan via de mail of telefonisch(0031-6*****)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er was eens een Nederlandse met idealistische ideeën. Door een ongelukje met grote gevolgen moest ze haar plannen opgeven. Ze had zichzelf Tsjechisch geleerd. Kon in die taal een vraag stellen en begreep het antwoord. Wanneer wij samen naar een concert gingen en ik haar vroeg wat er was verteld moest ze mij het antwoord schuldig blijven. Had er niets van begrepen. Ze ging naar Zweden. Leerde intensief de taal. Is nu echter teleurgesteld naar Nederland vertrokken. De mensen daar zaten niet op een buitenlandse te wachten. Ook in Tsjechië zou ze geen gesprek kunnen voeren.
Ik leerde op de HBS Frans, Duits en Engels. Had geen talenknobbel. Hoewel ik uiteindelijk 6 jaar Frans leerde (ook op de lagere school: papa fume une pipe) ben ik die taal volledig vergeten. Red me met het Engels, maar van een programma op de BBC mis ik toch erg veel. Duits kan ik goed volgen, maar spreken is mede door de naamvallen een ramp. Toen ik bij een Duitse groep vertelde dat ik uit Tsjechië kwam zei een blinde me dat dit niet klopte: ik kwam uit Nederland.
Hoewel Maxima intensief Nederlands leerde en spreekt moest ze op TV wel worden ondertiteld. De uit Engeland afkomstige bassist die in de jury zit van het programma Maestro en in Nederland woont en werkt spreekt maar Engels omdat hij zich niet waagt aan het Nederlands.
Ik red me maar met Engels, Duits en handen en voeten. Wanneer ik een woord leer ben ik dat de volgende dag weer vergeten. Gisteren liet ik wat kopietjes maken (kleur en zwart-wit). De verkoper zei me het te betalen bedrag 'sto tři'. Moest het op een papiertje zetten omdat ik het zo snel niet begreep.
Ik ben benieuwd hoe het resultaat van jullie cursus Tsjechisch zal zijn.
 
Bovenaan