Ad Verschoor
Donateur
Budweiser Budvar, het laatste écht Tsjechische bier
Bier wordt door de Tsjechen gezien als nationaal erfgoed. Toch zijn de meeste grote merken in buitenlandse handen, op een na: Budweiser Budvar.
Het is zondagavond en de Budvar Arena loopt langzaam leeg. Supporters drinken nog een biertje in een van de vele kroegen in de buurt. De meeste cafés hebben een huisbier: Pilsner Urquell, Gambrinus, Staropramen, maar vooral Budweiser Budvar.
De stemming onder de supporters had wat beter kunnen zijn, want de CEZ Motor Ceske Budejovice heeft net de ijshockeywedstrijd verloren tegen koploper Pardubice. Het kampioenschap kan ook dit jaar weer vergeten worden. Toch zijn de inwoners van de Zuid-Tsjechische stad aan de oever van de Moldau trots op hun club.
Petr Dvořák, ceo van Budweiser Budvar - Foto: Maurits Kuypers
Dat geldt ook voor Petr Dvořák, de bestuursvoorzitter van Budweiser Budvar, die het ijshockeyteam met zijn biermerk sponsort. ‘Bier en ijshockey is een uitstekende combinatie’, zegt hij lachend in zijn kantoor bij de brouwerij aan de rand van het centrum.
Het meest opvallend in zijn bureau is een portret van August Zátka, die ons met een strenge blik aankijkt vanaf de wand. ‘Dat is een van de grondleggers van Budejovicky Budvar’, legt Dvorak uit. Het biermerk, dat beter bekend is onder de Duitse naam Budweiser Budvar, werd in 1895 opgericht door een groep bezorgde Tsjechen, onder wie Zátka.
De zorg gold de politieke dominantie van de Duitstalige minderheid in de stad. Dvorak: ‘De enige manier om dat te veranderen was door economische emancipatie.’ Zátka zette samen met politieke vrienden onder andere een Tsjechische bank op, een kunstmestfabriek en een bierbrouwerij op, die het moest opnemen tegen de Duitstalige concurrent Budweiser Bürgerbräu aan de overkant van de rivier.
Budweiser Bürgerbräu bestaat nog steeds, maar is nu een dochter van AB Inbev, het moederconcern van het Amerikaanse Budweiser waar u jarenlang juridische gevechten tegen heeft gevoerd. Hoe vervelend is dat?
Dvorak: ‘Daar zijn we aan gewend. Wij proberen ons zo min mogelijk met de concurrentie bezig te houden door te focussen op onze kracht die ligt in kwaliteit en traditie.’
Wat zijn die kwaliteit en traditie?
'De traditie zit hem in de verbinding met deze stad en de regio. Dat betekent dat Budweiser Budvar nooit in een andere stad dan Budejovice gebrouwen zal worden. Dat is voor ons heilig.'
'Bij de kwaliteit proberen we ons te onderscheiden door ons bier langer op het vat te laten rijpen dan veel van onze concurrenten. Alle ingrediënten moeten uit vooraf vastgelegde regio’s in Tsjechië komen. En misschien nog wel het belangrijkste is dat het water dat we gebruiken uit onze eigen bron hier in Ceske Budejovice moet komen.'
Dat gaat waarschijnlijk ook gepaard met hogere kosten. Maakt dat de strijd met grote multinationals als AB Inbev, Heineken en Asahi niet lastig?
'De grootschaligheid van multinationals heeft uiteraard kostenvoordelen. Maar wij hebben ook een troef. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan goede, lokale producten. We hebben nog nooit zoveel bier gebrouwen als nu, en dat terwijl zelfs de Tsjechen minder bier zijn gaan drinken. Consumenten zijn ook bereid daar meer voor te betalen. '
U brouwt nu jaarlijks 1,6 miljoen hectoliter bier. Zijn er nog mogelijkheden voor groei?
'Ja, beperkt. We breiden uit naar twee miljoen hectoliter, en veel meer zit er niet in. Daarvoor hebben we eenvoudigweg te weinig water in onze bron.'
Van alle grote Tsjechische biermerken is Budweiser de enige die in handen is van de overheid. Hoe is dat zo gekomen?
'Vóór 1990 waren alle biermerken staatseigendom, en de algemene mening was dat dit snel moest veranderen, dat ze moesten privatiseren. Wij zaten echter midden in het conflict met het Amerikaanse Budweiser over de namenrechten, wat een verkoop onmogelijk maakte. Toen het conflict was bijgelegd, was ook de drang tot privatiseren grotendeels verdwenen.'
Zijn een beursgang of verkoop aan derden nu helemaal uitgesloten?
'Dat moet u natuurlijk aan onze aandeelhouder de overheid vragen, maar ik denk dat dit niet zo snel zal gebeuren. Ten eerste verdienen wij tegenwoordig goed geld, waar de overheid uiteraard van meeprofiteert. Ten tweede blijft het gedoe met AB Inbev over de naamrechten op de achtergrond altijd bestaan. En tenslotte heeft Budweiser voor de Tsjechische overheid een marketingfunctie gekregen. Budweiser geldt als een écht Tsjechisch product, dat bijvoorbeeld net als Heineken bij jullie, kan worden ingezet als promotiemateriaal bij evenementen.'
Bron: fd.nl
Bier wordt door de Tsjechen gezien als nationaal erfgoed. Toch zijn de meeste grote merken in buitenlandse handen, op een na: Budweiser Budvar.
Het is zondagavond en de Budvar Arena loopt langzaam leeg. Supporters drinken nog een biertje in een van de vele kroegen in de buurt. De meeste cafés hebben een huisbier: Pilsner Urquell, Gambrinus, Staropramen, maar vooral Budweiser Budvar.
De stemming onder de supporters had wat beter kunnen zijn, want de CEZ Motor Ceske Budejovice heeft net de ijshockeywedstrijd verloren tegen koploper Pardubice. Het kampioenschap kan ook dit jaar weer vergeten worden. Toch zijn de inwoners van de Zuid-Tsjechische stad aan de oever van de Moldau trots op hun club.
Petr Dvořák, ceo van Budweiser Budvar - Foto: Maurits Kuypers
Dat geldt ook voor Petr Dvořák, de bestuursvoorzitter van Budweiser Budvar, die het ijshockeyteam met zijn biermerk sponsort. ‘Bier en ijshockey is een uitstekende combinatie’, zegt hij lachend in zijn kantoor bij de brouwerij aan de rand van het centrum.
Het meest opvallend in zijn bureau is een portret van August Zátka, die ons met een strenge blik aankijkt vanaf de wand. ‘Dat is een van de grondleggers van Budejovicky Budvar’, legt Dvorak uit. Het biermerk, dat beter bekend is onder de Duitse naam Budweiser Budvar, werd in 1895 opgericht door een groep bezorgde Tsjechen, onder wie Zátka.
De zorg gold de politieke dominantie van de Duitstalige minderheid in de stad. Dvorak: ‘De enige manier om dat te veranderen was door economische emancipatie.’ Zátka zette samen met politieke vrienden onder andere een Tsjechische bank op, een kunstmestfabriek en een bierbrouwerij op, die het moest opnemen tegen de Duitstalige concurrent Budweiser Bürgerbräu aan de overkant van de rivier.
Budweiser Bürgerbräu bestaat nog steeds, maar is nu een dochter van AB Inbev, het moederconcern van het Amerikaanse Budweiser waar u jarenlang juridische gevechten tegen heeft gevoerd. Hoe vervelend is dat?
Dvorak: ‘Daar zijn we aan gewend. Wij proberen ons zo min mogelijk met de concurrentie bezig te houden door te focussen op onze kracht die ligt in kwaliteit en traditie.’
Wat zijn die kwaliteit en traditie?
'De traditie zit hem in de verbinding met deze stad en de regio. Dat betekent dat Budweiser Budvar nooit in een andere stad dan Budejovice gebrouwen zal worden. Dat is voor ons heilig.'
'Bij de kwaliteit proberen we ons te onderscheiden door ons bier langer op het vat te laten rijpen dan veel van onze concurrenten. Alle ingrediënten moeten uit vooraf vastgelegde regio’s in Tsjechië komen. En misschien nog wel het belangrijkste is dat het water dat we gebruiken uit onze eigen bron hier in Ceske Budejovice moet komen.'
Dat gaat waarschijnlijk ook gepaard met hogere kosten. Maakt dat de strijd met grote multinationals als AB Inbev, Heineken en Asahi niet lastig?
'De grootschaligheid van multinationals heeft uiteraard kostenvoordelen. Maar wij hebben ook een troef. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan goede, lokale producten. We hebben nog nooit zoveel bier gebrouwen als nu, en dat terwijl zelfs de Tsjechen minder bier zijn gaan drinken. Consumenten zijn ook bereid daar meer voor te betalen. '
U brouwt nu jaarlijks 1,6 miljoen hectoliter bier. Zijn er nog mogelijkheden voor groei?
'Ja, beperkt. We breiden uit naar twee miljoen hectoliter, en veel meer zit er niet in. Daarvoor hebben we eenvoudigweg te weinig water in onze bron.'
Van alle grote Tsjechische biermerken is Budweiser de enige die in handen is van de overheid. Hoe is dat zo gekomen?
'Vóór 1990 waren alle biermerken staatseigendom, en de algemene mening was dat dit snel moest veranderen, dat ze moesten privatiseren. Wij zaten echter midden in het conflict met het Amerikaanse Budweiser over de namenrechten, wat een verkoop onmogelijk maakte. Toen het conflict was bijgelegd, was ook de drang tot privatiseren grotendeels verdwenen.'
Zijn een beursgang of verkoop aan derden nu helemaal uitgesloten?
'Dat moet u natuurlijk aan onze aandeelhouder de overheid vragen, maar ik denk dat dit niet zo snel zal gebeuren. Ten eerste verdienen wij tegenwoordig goed geld, waar de overheid uiteraard van meeprofiteert. Ten tweede blijft het gedoe met AB Inbev over de naamrechten op de achtergrond altijd bestaan. En tenslotte heeft Budweiser voor de Tsjechische overheid een marketingfunctie gekregen. Budweiser geldt als een écht Tsjechisch product, dat bijvoorbeeld net als Heineken bij jullie, kan worden ingezet als promotiemateriaal bij evenementen.'
Bron: fd.nl