Bier & Wijn Budweiser Budvar, het laatste echt Tsjechische bier

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Budweiser Budvar, het laatste écht Tsjechische bier

Bier wordt door de Tsjechen gezien als nationaal erfgoed. Toch zijn de meeste grote merken in buitenlandse handen, op een na: Budweiser Budvar.

Het is zondagavond en de Budvar Arena loopt langzaam leeg. Supporters drinken nog een biertje in een van de vele kroegen in de buurt. De meeste cafés hebben een huisbier: Pilsner Urquell, Gambrinus, Staropramen, maar vooral Budweiser Budvar.

De stemming onder de supporters had wat beter kunnen zijn, want de CEZ Motor Ceske Budejovice heeft net de ijshockeywedstrijd verloren tegen koploper Pardubice. Het kampioenschap kan ook dit jaar weer vergeten worden. Toch zijn de inwoners van de Zuid-Tsjechische stad aan de oever van de Moldau trots op hun club.

P871LZ2Qv3EaZnPDOJX1rkxqvPY.jpg

Petr Dvořák, ceo van Budweiser Budvar - Foto: Maurits Kuypers

Dat geldt ook voor Petr Dvořák, de bestuursvoorzitter van Budweiser Budvar, die het ijshockeyteam met zijn biermerk sponsort. ‘Bier en ijshockey is een uitstekende combinatie’, zegt hij lachend in zijn kantoor bij de brouwerij aan de rand van het centrum.

Het meest opvallend in zijn bureau is een portret van August Zátka, die ons met een strenge blik aankijkt vanaf de wand. ‘Dat is een van de grondleggers van Budejovicky Budvar’, legt Dvorak uit. Het biermerk, dat beter bekend is onder de Duitse naam Budweiser Budvar, werd in 1895 opgericht door een groep bezorgde Tsjechen, onder wie Zátka.

De zorg gold de politieke dominantie van de Duitstalige minderheid in de stad. Dvorak: ‘De enige manier om dat te veranderen was door economische emancipatie.’ Zátka zette samen met politieke vrienden onder andere een Tsjechische bank op, een kunstmestfabriek en een bierbrouwerij op, die het moest opnemen tegen de Duitstalige concurrent Budweiser Bürgerbräu aan de overkant van de rivier.

79a5fed3637d48ef9eb21dbcc6a9ed1e.png


Budweiser Bürgerbräu bestaat nog steeds, maar is nu een dochter van AB Inbev, het moederconcern van het Amerikaanse Budweiser waar u jarenlang juridische gevechten tegen heeft gevoerd. Hoe vervelend is dat?
Dvorak: ‘Daar zijn we aan gewend. Wij proberen ons zo min mogelijk met de concurrentie bezig te houden door te focussen op onze kracht die ligt in kwaliteit en traditie.’

Wat zijn die kwaliteit en traditie?
'De traditie zit hem in de verbinding met deze stad en de regio. Dat betekent dat Budweiser Budvar nooit in een andere stad dan Budejovice gebrouwen zal worden. Dat is voor ons heilig.'

'Bij de kwaliteit proberen we ons te onderscheiden door ons bier langer op het vat te laten rijpen dan veel van onze concurrenten. Alle ingrediënten moeten uit vooraf vastgelegde regio’s in Tsjechië komen. En misschien nog wel het belangrijkste is dat het water dat we gebruiken uit onze eigen bron hier in Ceske Budejovice moet komen.'

Dat gaat waarschijnlijk ook gepaard met hogere kosten. Maakt dat de strijd met grote multinationals als AB Inbev, Heineken en Asahi niet lastig?
'De grootschaligheid van multinationals heeft uiteraard kostenvoordelen. Maar wij hebben ook een troef. Consumenten hebben steeds meer behoefte aan goede, lokale producten. We hebben nog nooit zoveel bier gebrouwen als nu, en dat terwijl zelfs de Tsjechen minder bier zijn gaan drinken. Consumenten zijn ook bereid daar meer voor te betalen. '

9b14f62269ca414b8b90757d47fc213d.png


U brouwt nu jaarlijks 1,6 miljoen hectoliter bier. Zijn er nog mogelijkheden voor groei?
'Ja, beperkt. We breiden uit naar twee miljoen hectoliter, en veel meer zit er niet in. Daarvoor hebben we eenvoudigweg te weinig water in onze bron.'

Van alle grote Tsjechische biermerken is Budweiser de enige die in handen is van de overheid. Hoe is dat zo gekomen?
'Vóór 1990 waren alle biermerken staatseigendom, en de algemene mening was dat dit snel moest veranderen, dat ze moesten privatiseren. Wij zaten echter midden in het conflict met het Amerikaanse Budweiser over de namenrechten, wat een verkoop onmogelijk maakte. Toen het conflict was bijgelegd, was ook de drang tot privatiseren grotendeels verdwenen.'

Zijn een beursgang of verkoop aan derden nu helemaal uitgesloten?
'Dat moet u natuurlijk aan onze aandeelhouder de overheid vragen, maar ik denk dat dit niet zo snel zal gebeuren. Ten eerste verdienen wij tegenwoordig goed geld, waar de overheid uiteraard van meeprofiteert. Ten tweede blijft het gedoe met AB Inbev over de naamrechten op de achtergrond altijd bestaan. En tenslotte heeft Budweiser voor de Tsjechische overheid een marketingfunctie gekregen. Budweiser geldt als een écht Tsjechisch product, dat bijvoorbeeld net als Heineken bij jullie, kan worden ingezet als promotiemateriaal bij evenementen.'

Bron: fd.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Amerika tegen Tsjechië: Budweiser versus Budweiser

Een vast panel test wekelijks wijn, bier, whisky en non-alcoholica. Deze week: Tsjechisch pils.

763
De gerechtelijke strijd tussen Budweiser en Budweiser zal wel nooit definitief beslecht worden. Je hebt de Tsjechische, elders ook wel bekend als Budvar, en de Amerikaanse, elders ook wel bekend als Bud. Die alternatieve namen zijn juridische noodzaak: al bijna een eeuw procederen beide brouwers elkaar overal ter wereld plat om de vraag wie zich met de gewenste naam mag tooien.

De commerciële strijd zou, hier te lande althans, weleens in het voordeel van de Amerikanen uit kunnen vallen. Onlangs kondigde Bud aan dat het de Nederlandse markt wil veroveren. Dat offensief ondersteunt megabrouwer AB Inbev, dus u komt Bud binnenkort zeker tegen op de tap of in het schap.

Maar in de smaakstrijd moet ik me toch aan de kant van de Tsjechen scharen. De Amerikanen maken een makkelijk, licht pils dat lekker doordrinkt. Daar is niets mis mee, maar er is ook niet per se veel aan te bejubelen. Budvar heeft meer diepgang, met die aangenaam stroevige hopsmaak die veel Tsjechisch pils kenmerkt.

Ik geef toe: dit oordeel kwam niet tot stand in een officiële blinde test. Behalve dan deze: als ik mijn ogen sluit, en ik kon samen met mijn biertje ergens naartoe wegdromen, waarheen dan? Naar zo’n Amerikaanse bar vol schermen waarop oninteressante live-sport vertoond wordt? Dat is toch wat ik me als de natuurlijke habitat van de Bud-drinker voorstel.

Nee, dan waan ik me liever in een kroeg ergens in de stad waar Budvar gebrouwen wordt: Ceske Budejovice. Niet toevallig het decor voor de alcoholdoordrenkte Tsjechische schelmenroman ‘De lotgevallen van de brave soldaat Svejk’, waarin alle militaire discipline oplost in een schier eindeloze stoet kroegverhalen. Een mooie afkomst voor een biertje.

Bron: trouw.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Budweiser Budvar in nieuw jasje gestoken

Het Tsjechische bier Budweiser Budvar (niet te verwarren met het Amerikaanse Budweiser) is in een nieuw jasje gestoken. Het iconische Tsjechische bier is na tien jaar ‘in het nieuw’ gestoken: traditie ontmoet visie.


69763-Flesje%20Budweiser%20Budvar%20in%20Praag.jpg


Budweiser Budvar, het iconische Tsjechische biermerk uit Ceské Budejovice in Zuid-Bohemen, heeft de nieuwe internationale uitstraling voor haar flessen en blikken onthuld. In deze uitstraling komen klassieke stilistische ideeën samen, zoals de kleuren van de Tsjechische vlag en beeldbepalende elementen die in het rijke verleden van de brouwerij op haar etiketten zijn gebruikt.

Budweiser%20Budvar%20flesje%20van%2033cl.png


Het onmiskenbaar ‘vintage’ logo wordt nu bekroond door het klassieke rozet van de stad Ceské Budejovice (ook bekend onder de Duitstalige naam Budweis), waar elke druppel Budweiser Budvar tot op de dag van vandaag gebrouwen wordt.

Daarnaast wordt nadrukkelijk verwezen naar de lokaal geteelde ingrediënten die gedurende de 125-jarige geschiedenis van de brouwerij ongewijzigd bleven: Saaz hopbloemen, afkomstig uit de beroemde hopregio Žatec, en de fijnste Moravische brouwgerst. Ook het zachte bronwater, opgepompt uit een 300 meter onder de brouwerij gelegen bron en zeker 10.000 jaar oud, wordt op de etiket geëerd.

Eigendom van de Tsjechische Republiek
Trots wordt vermeld dat de brouwerij eigendom is van de Tsjechische Republiek. Hiermee wordt het onafhankelijke karakter van de brouwerij gevierd; tevens wordt benadrukt dat daardoor de integriteit van het bier wordt gewaarborgd. Daar er geen mondiaal concern aan de touwtjes trekt kunnen de brouwmeesters de tradities van hun voorvaderen levend houden: het gebruik van hoogwaardige, traditionele ingrediënten en het maandenlange rijpingsproces in de kelders van de brouwerij. Dit rijpingsproces is in hoge mate smaakbepalend, en Budweiser Budvar mag langer rijpen dan de meeste andere bieren ter wereld.

De onafhankelijke geest, de reputatie als excellente brouwerij en de positie die de brouwerij inneemt als ‘nationale brouwerij van Tsjechië’ staan centraal in dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van Budweiser Budvar. Daarbij past de nieuwe, wereldwijde, campagne ‘Greetings from the Republic of Beer’: in de Tsjechische Republiek wordt meer bier geconsumeerd per hoofd van de bevolking dan in enig ander land. De brouwkunst is al eeuwenlang volledig verweven met de Tsjechische cultuur en het dagelijkse leven, waarin het bierlokaal en de brouwerij een centrale plaats innemen.
Naast het gebruik van lokaal geteelde ingrediënten, waarmee lokale boeren en telers worden ondersteund, ondersteunt Budweiser Budvar de cultuur van kleine, lokale brouwerijen door haar kennis, ingrediënten en passie met hen te delen. Zo komen ‘het nieuwe jasje’ en de nieuwe campagne samen in het vieren van de Tsjechische Republiek als het unieke en bruisende paradijs voor bierliefhebbers. Ook wordt getoond hoezeer de brouwkunst nog steeds het kloppend hart van de Tsjechische cultuur en geschiedenis is. Als ‘de nationale brouwerij van Tsjechië’ is het de visie van Budweiser Budvar dat dit verhaal met de wereld gedeeld moet worden.

Bron: biernet.nl
 
Bovenaan