Zo maar een zaterdag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is broeierig.

Behoorlijk broeierig. Met man en macht werd gisteren laat in de middag het gemaaide grasveld, dat al vele malen handmatig was gekeerd, op een kar geladen en naar de hooizolder verplaatst.

Aan de andere kant van ons uitkijkveldje, waren de voorbereidingen zichtbaar en hoorbaar voor de trouwerij de dag daar op. Het veldje achter de brandweerkazerne, het trefpunt voor iedereen, zeker ná de plaatsing van de allermooiste speeltuinspullen. Allemaal lekker zelf gedaan.

De ochtend begon vroeg. Inderdaad, na wat aandringen, was een installateur bereid een offerte uit te brengen voor het leveren en plaatsen van een lang ontbeerde airco in slaap- en woonkamer. Prioriteit was de slaapkamer, omdat een tukkie doen bij 25 graden, met of zonder blote kont, geen sinecure is.

Uiteraard blijkt de beoogde installateur weer familie te zijn van,………………. En zijn kinderen hebben in de klas gezeten van,……….. en terwijl wij onder de pergola met een kopje koffie de zaken doorspreken, komen diverse buren “even langs” langs ons tuinhek om spontaan even “Hé hallo” te zeggen.

En dan blijkt dat de installateur en ik dezelfde hobby te hebben.

Een uurtje gaat verloren aan het uitwisselen van gegevens, bijzonderheden, technische details en , tja,……. Waarover niet meer……………. Mannenpraat.

Oh ja, het ging natuurlijk over een Rozpocet voor klimatisace.

Ook daar is natuurlijk aandacht aan besteed (met of zonder T?).
Pfffff.:slik:

Voor mij was het meest duidelijk om te verwoorden wat ik per sé Niet wilde. Herrie, esthetiek, leidingen, locatie en voor mij nog niet bekende bezwaren.

Ook kunnen uitleggen wat ik wél wilde. En waarom.

Die zal er dus wel komen.

Zeker nadat ik met een kleine Powerpoint presentatie had kunnen uitleggen wat nou zo bijzonder is aan “Amersfoort aan zee” als we geen waterwerken hadden.
( De presentatie die ik vorig jaar heb gegeven op de basisschool (základní škola) in Zichovice)

Hij snapte het. Zeker omdat we hier op ongeveer op 540 meter boven de zeespiegel zitten.

Daarna even snel boodschappen doen, terwijl de temperatuur ondertussen is opgelopen to boven de 32 graden.

Bij terugkomst is het trouwfeest al van verre zichtbaar. Al op een kilometer afstand is de bruid, getooid in een Rode jurk met een,….. ja hoe zeg je dat,…… met een vleug van purper, zichtbaar vanaf de weg. Bij aankomst ter plekke, blijken al vele gasten en familie aanwezig. En zo als het hoort!

In Pak. En Jurk. En das, en shawl.

En ondertussen 33 graden.

Spontaan knappen de ballonnen. Een plotselinge onweersbui met regen, schampt ons een beetje vanuit de richting České Budějovice, waarna de temperatuur en de relatieve luchtvochtigheid toeneemt.


Ondertussen is de lokale fanfare bezig zich in te lezen in de bijzondere partituur, geschikt of gepast bij huwelijksfeesten. Nou ja, lezen,…………………….?

Daar moeten eerst nog wat biertjes over heen.

In de tussentijd is de bruid, in rood gewaad aan het slepen met flessen wijn, de heren zijn druk aan de gang om de bierpomp te activeren en zijn de meeste ballonnen geknapt.

Uit een vrachtwagen komen BBq’s en meer zaken. Zal wel een feestje worden.

De toevloed van kinderen en bijbehorende ouders komt nu op gang. Het is mogelijk dat spoedig de meeste parkeerplekken zijn gevuld, tot in de berm.

Buiten is het nog net te doen. Binnen is het beter om dit maar eens te typen.

De dag is nog jong, de avond moet nog komen.

Ik laat het u weten.

Erratum.
Een mail ontvangen van de Installateur.
Nog geen Rozpocet, maar wel een overzicht PDF van alle activiteiten in de buurt die met onze gezamenlijke hobby te maken hebben.

We wachten de aandbieding dus nog maar even af.
Wel duidelijk: Medio Juli alles Fix und Fertig.

Ondertussen drijft het onweer over.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan