Tennis

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Davis Cup: Tsjechië verliest kwalificatieronde van Nederland

Eerder op de dag kwam Nederland op een 2-1 voorsprong dankzij de winst van Haase en Jean-Julien Rojer in het dubbelspel. Ze versloegen Jiri Vesely en Lukas Rosol in een bloedstollende wedstrijd na drie matchpoints te hebben overleefd: 7-6, 3-6 en 7-6.

Vanmiddag kwam Nederland in Ostrava op een beslissende voorsprong van 3-1 dankzij een zwaarbevochten zege van Robin Haase op de Tsjechische tiener Jiri Lehecka, die noodgedwongen zijn debuut moest maken: 6-4 2-6 6-3.

De 17-jarige Lehecka werd kort voor het begin van de vierde wedstrijd naar voren geschoven als vervanger van Jiri Vesely. De kopman van de Tsjechen heeft last van een voetblessure. Hij maakte eerder op de dag nog wel zijn opwachting in het dubbelspel.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
kvitova-in-rechtbank-ik-kon-mes-van-indringer-wegduwen-van-mijn-nek.jpg

Kvitova in rechtbank: 'Ik kon mes van indringer wegduwen van mijn nek'

Tweevoudig Wimbledon-winnares Petra Kvitova heeft woensdag bij een rechtbank in Tsjechië een uitgebreide verklaring afgelegd over de man die haar met een mes aanviel in december 2016. Ze vertelde onder meer over hoe ze het mes vastpakte en weghield bij haar nek.

De 28-jarige Kvitova sprak volgens Tsjechische media op gedetailleerde wijze over de indringer, die zich voordeed als klusjesman die het warme water in haar huis kwam controleren.

"Hij vroeg me om het warme water aan te zetten en plotseling voelde ik een mes tegen mijn nek", aldus Kvitova. "Ik pakte het mes met beide handen vast en kon het met mijn linkerhand wegduwen. Daarna viel ik op de grond en lag er overal bloed."


De Tsjechische beschreef daarna hoe ze probeerde te bellen met haar mobiele telefoon, maar dat deze uit haar handen geslagen werd door de man. Kvitova vertelde de indringer vervolgens dat ze naar het ziekenhuis moest en probeerde hem geld te geven. "Hij vroeg me hoe veel ik had. Het was omgerekend zo'n 400 euro. Hij zei 'ok' en ik gaf hem het geld. Toen ging hij weg en heb ik een ambulance en de politie gebeld", zei Kvitova.

'Ik begon te trillen toen ik al het bloed zag'
De mondiale nummer twee voelde naar eigen zeggen geen pijn toen het mes in haar hand sneed. "Ik begon wel te trillen toen ik al het bloed zag. In al mijn vingers van mijn linkerhand zat een snee en de zenuwen in mijn duim en wijsvinger waren door. Ik kan ze nu nog steeds niet volledig bewegen. De topjes van die vingers hebben ook geen gevoel meer."

Kvitova keerde in mei 2017 terug op de WTA Tour en bereikte vorige maand bij de Australian Open haar eerste Grand Slam-finale sinds haar terugkeer. Daarin verloor ze van de Japanse Naomi Osaka.

De 33-jarige man krijgt maximaal een celstraf van twaalf jaar als hij wordt veroordeeld. In een andere zaak kreeg hij al een celstraf opgelegd van 2,5 jaar.

mbkxjgdaefn8_wd640.jpg


Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Wildcard voor Berdych in Rotterdam-Ahoy

Tomas Berdych heeft een wildcard toegewezen gekregen. De 33-jarige Tsjech komt voor de twaalfde keer naar Rotterdam. In 2014 wist hij het toernooi op zijn naam te schrijven. In de eindstrijd troefde hij Marin Cilic af. Een jaar later was hij verliezend finalist.

xxl.jpg

Tomás Berdych ANP
"Berdych is er afgelopen seizoen met rugproblemen een tijd uit geweest, maar nu is hij weer terug", zegt Krajicek over de Tsjech die bij de Australian Open de vierde ronde haalde. "Het is mooi om een oud-winnaar terug te zien in Rotterdam."

Het tennistoernooi in Ahoy wordt gehouden van 9 tot en met 17 februari. Het is de 46ste editie.

Deze dagen neemt Berdych deel aan het ATP-toernooi van Montpellier (Fra). In de kwartfinale won hij zijn partij tegen de Servier Filip Krajinovic met 7-6, 6-7 en 7-5. In de halve finale speelt hij vandaag tegen de Fransman Pierre-Hugues Herbert.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Finalisten in Fed Cup 2018, Tsjechië en Amerika, direct uitgeschakeld

De Fed Cup krijgt dit jaar weer eens een andere winnaar.

Titelhouder Tsjechië moest in Ostrava met 3-2 buigen voor Roemenië. Zaterdag won Karolina Pliskova haar partij tegen Mihaela Buzarnescu met 6-1 en 6-4 en moest Katerina Siniakova haar meerdere erkennen in Simona Halep, die won met 4-6 en 0-6. Zondag verloor Pliskova van Halep met 4-6, 7-5 en 4-6. Siniakova won vervolgens van Buzarnescu met 6-4 en 6-2 en moest het dubbelspel de uiteindelijke beslissing gaan brengen. Het koppel Krejcikova/siniakova verloor van Begu/Niculescu in een 3-setter met 7-6, 4-6 en 4-6. De verliezend finalist van 2018, de Verenigde Staten, vloog ook uit het toernooi.
 

Ad Verschoor

Donateur

Tomas Berdych. © AFP
Berdych door naar tweede ronde in Rotterdam-Ahoy

ABN AMRO WTTTomas Berdych zit bij het ABN AMRO World Tennis Tournament bij de laatste zestien spelers. De 33-jarige Tsjech won dinsdag in de eerste ronde in Ahoy van de één jaar oudere Fransman Gilles Simon: 7-6 (8), 6-4.

Berdych doet in Rotterdam mee met een wildcard. De tennisser won het toernooi in 2014, een jaar later verloor hij de finale. Berdych, die met rugproblemen een tijdje aan de kant stond, neemt het in de tweede ronde op tegen Denis Shapovalov. De Canadees versloeg eerder de Kroaat Franko Skugor

Bron: ad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Oud-winnaar Berdych al onderuit

Denis Shapovalov mag zich tot de beste 8 tennissers van het ABN AMRO World Tennis Tournament rekenen. De Canadees, die in Rotterdam als 10e is geplaatst, versloeg woensdag in de 2e ronde de Tsjech Tomas Berdych: 6-4 6-3.

Berdych deed in Rotterdam mee met een wildcard. De Tsjech won het toernooi in 2014, een jaar later verloor hij de finale.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kvitova naar derde ronde in Dubai

De Tsjechische Petra Kvitova heeft de derde ronde van het toernooi in Dubai bereikt.

De als tweede geplaatste Kvitova rekende in drie sets af met haar landgenote Katerina Siniakova. De finalist bij de Australian Open won de wedstrijd met 6-7 (3) 6-4 6-4.
 

Ad Verschoor

Donateur
Ook Karolina Pliskova door naar derde ronde in Dubai

Nadat eerst Petra Kvitova zich had geplaatst voor de derde ronde was het nu de beurt aan Karolina Pliskova. Zij won haar partij in 3 sets tegen de Slowaakse Dominika Cibulkova met 6-2, 3-6 en 6-3
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische dames bereiken kwartfinales

In Dubai laten Petra Kvitová en Karolína Plísková zien waarom ze hoog genoteerd staan op de wereldranglijst, want beiden bereikten er de kwartfinale. Karolína Plísková deed dit door winst op de Amerikaanse Alison Riske met 7-6 en 7-6 in de sets.
Petra Kvitová won haar partij van de Amerikaanse Jennifer Brady met 7-5, 1-6 en 6-3.
 

Ad Verschoor

Donateur
WTA Dubai: Hsieh verrast Karolina Pliskova
Aan verrassingen geen gebrek tijdens de eerste dagen van het WTA-toernooi in Dubai. De organisatie raakte al Kiki Bertens, Daria Kasatkina en Angelique Kerber kwijt en donderdag volgde ook de aftocht van Karolina Pliskova. De als vierde geplaatste Tsjechische moest buigen voor Su-Wei Hsieh uit Taiwan.

De 33-jarige nummer 31 van de WTA-ranking was eerder al verantwoordelijk voor de uitschakeling van Angelique Kerber. Donderdag startte ze goed aan haar kwartfinale tegen Pliskova, maar de Tsjechische stelde in de tweede set orde op zaken door deze met 6-1 naar haar toe te trekken. Hsieh bleef echter geloven in de goede afloop en werd beloond. Na bijna twee uur spelen stapte Su-Wei Hsieh als winnares van de baan: 6-4, 1-6, 7-5.

Bron: sportdome.nl

Kvitova door naar halve finale
Petra Kvitová (Tsj,2) heeft haar kwartfinale partij gewonnen tegen de Slowaakse Viktória Kuzmová met 6-4 en 6-0. in de halve finale moet zij het nu opnemen tegen Su-Wei Hsieh, die in haar beurt Pliskova op een nederlaag trakteerde.

 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Petra Kvitová bereikt finale in Dubai

Kvitová, winnares in 2013, begon slordig tegen Hsieh Su-Wei, maar overrompelde de Taiwanese daarna. Hsieh beet zich echter vast in het duel en Kvitová moest in de derde set haar beste tennis laten zien. Dat deed ze: 3-6,6-2,6-4.
In de finale speelt ze tegen de Zwitserse Belinda Bencic, die haar halve finale won van de Oekraïense Jelina Svitolina.
 

Ad Verschoor

Donateur
Bencic klopt ook Kvitova en eindigt droomweek met titel
WTA Dubai Belinda Bencic heeft verrassend de titel veroverd op het grote WTA-toernooi van Dubai. De 21-jarige Zwitserse, de nummer 45 van de wereld, was in de finale met 6-3, 1-6, 6-2 de meerdere van de Tsjechische Petra Kvitova, de mondiale nummer vier.
 

Ad Verschoor

Donateur
Seles helpt Kvitova met verwerking

INDIAN WELLS – Een indringend gesprek met Monica Seles heeft Petra Kvitova geholpen bij de verwerking van een aanval door een gewapende man. De Tsjechische tennisster liep eind 2016 ernstige snijwonden op in haar handen, toen ze in haar appartement werd overvallen door een man met een mes. ”Ik ontmoette Monica vorig jaar en toen besloten we te praten over wat we beiden hebben meegemaakt”, zei Kvitova in Indian Wells, waar ze van start gaat als een van de favorieten voor de eindzege.

Seles maakte iets soortgelijks mee. De Amerikaanse werd in 1993 op de baan in Hamburg aangevallen door een man die een mes in haar rug stak. Hij was groot fan van Steffi Graf, toen de grote rivale van Seles. Het duurde ruim twee jaar tot de Amerikaanse tennisster, geboren in Servië, haar rentree maakte.

”Het was fijn om met iemand te praten die hetzelfde heeft meegemaakt”, zei Kvitova, die zelf een half jaar aan de kant stond nadat ze was aangevallen. ”Het was een grote verrassing dat Monica met me wilde praten. Ze zei mooie dingen. Ik zal zelf waarschijnlijk nooit meer 100 procent worden na wat mij is overkomen en dat geldt ook voor Monica. Maar hopelijk kan ze zo goed mogelijk van het leven genieten.”

Kvitova bereikte begin dit jaar de finale van de Australian Open, waarin ze verloor van Naomi Osaka. De 28-jarige Tsjechische, tweevoudig Wimbledon-kampioene, is de nummer 3 van de wereld.

Bron: ditjesendatjes.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

© EPA

Tsjechische tiener zorgt voor daverende verrassing in Indian Wells

De Tsjechische tennisster Markéta Vondrousová heeft op het WTA-toernooi van Indian Wells voor een daverende verrassing gezorgd. De 19-jarige Vondrousová, nummer 61 van de wereld, schakelde Simona Halep uit in de vierde ronde. Ze versloeg de mondiale nummer 2 in drie sets: 6-2 3-6 6-2.

Halep had in Indian Wells de koppositie kunnen heroveren op Naomi Osaka, maar door haar vroege uitschakeling gaat dat niet meer lukken. Vorig jaar bereikte de Roemeense de halve finales op het hoog aangeschreven toernooi in Californië, waarin ze moest buigen voor Osaka die vervolgens ook de titel pakte. De Japanse won daarna de US Open en de Australian Open en stootte zo door naar de eerste plek op de wereldranglijst.

Ook Karolína Plísková is doorgedrongen tot de laatste 8 van dit Australische toernooi. Zij versloeg Anett Kontaveit uit Estland in 3 sets met 7-6, 4-6 en 6-2.
 

Ad Verschoor

Donateur
Drie Tsjechische dames bij laatste 16 in Miami

Tijdens het WTA-toernooi in het Amerikaanse Miami zijn drie Tsjechische dames doorgedrongen tot de laatste 16.

Petra Kvitová won haar partij van de Kroatische Donna Vekic in 3 sets met 6-4, 3-6 en 6-4.
Karolina Plísková had hetzelfde aantal sets nodig en won van de Francaise Alize Cornet met 6-7, 6-1 en 6-4.
Een van de coming ladies in het vrouwentennis, Marketa Vondrousova, had tegen de Belgische Elise Martens slechts 2 sets nodig. 6-4 en 7-6 waren voldoende voor haar overwinning op deze veel hoger geplaatste speelster
 

Ad Verschoor

Donateur
Drie van de 8 komen uit Tsjechië

De Tsjechische inbreng tijdens het WTA-toernooi in Miami is overweldigend te noemen. Alle drie de dames gaan uitkomen in de kwartfinales van het toernooi.

Petra Kvitová won van de francaise Caroline Garcia met 6-3 en 6-3.
Karolína Plísková had het iets moeilijker maar won uiteindelijk in 3 sets met 2-6, 6-3 en 7-5 van Joelia Poetintseva uit Kazachstan.
Tenslotte bereikte Markéta Vondrousová overtuigend de laatste 8 door een overwinning op de Duitse Tatjana Maria met 6-4 en 6-3.
 
Man die Kvitová aanviel met mes krijgt gevangenisstraf van acht jaar

Bron: nu.nl - 26 maart 2019

De man die tennisster Petra Kvitová in december 2016 aanviel met een mes is dinsdag door een rechtbank in het Tsjechische Brno veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht jaar.

De openbare aanklager had twaalf jaar cel geëist voor de 33-jarige Radim Zondra, die in een andere zaak al een gevangenisstraf van 2,5 jaar kreeg opgelegd. De man, die volhoudt onschuldig te zijn, kan nog in beroep gaan.

Zondra deed zich ruim twee jaar geleden voor als een klusjesman die het warme water in het huis van Kvitová in Prostejov kwam controleren. Toen hij binnen was, zette hij een mes tegen de nek van de Tsjechische.

"Ik pakte het mes met beide handen vast en kon het met mijn linkerhand wegduwen. Daarna viel ik op de grond en lag er overal bloed", vertelde Kvitová vorige maand in de rechtbank.

De tweevoudig Wimbledon-winnares liep zware verwondingen aan haar linkerhand op, in een poging zichzelf te verdedigen. Ze moest direct geopereerd worden. In alle vijf de vingers van haar dominante hand moesten pezen hersteld worden en ook twee zenuwen waren beschadigd geraakt.

Kvitová keerde in mei 2017 terug op de WTA Tour en bereikte afgelopen januari bij de Australian Open haar eerste Grand Slam-finale sinds haar terugkeer. Daarin verloor ze van de Japanse Naomi Osaka. De 29-jarige tennisster is momenteel de nummer twee van de wereld, haar hoogste ranking ooit.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kvitová verliest in kwartfinale

Mogelijk dat de uitspraak rond de overval op haar parten heeft gespeeld, maar Petra Kvitová heeft haar kwartfinale partij tijdens het WTA toernooi in Miami verloren. De Australische Ashleigh Barty, die eerder Kiki Bertens al had verslagen, won de partij met 7-6, 3-6 en 6-2.

De beide andere overgebleven Tsjechische speelsters komen in deze kwartfinale tegen elkaar uit, waardoor in ieder geval een van hen zich plaatst voor de halve finale van dit sterk bezette toernooi.
 

Ad Verschoor

Donateur
Pliskova in finale Miami
56 minuten geleden
ANP290319076-1.jpg


Tennisster Karolina Pliskova staat in de finale van het WTA-toernooi van Miami. De Tsjechische versloeg Simona Halep in twee sets: 7-5 6-1, nadat ze in de kwartfinale al gewonnen had van haar landgenote Markéta Vondrousová

De wedstrijd werd herhaaldelijk stilgelegd vanwege de regen. Na een uur en een kwartier spelen stapte Pliskova winnend van de baan. In de finale staat ze tegenover de Australische tennisster Ashleigh Barty die in twee sets won van Anett Kontaveit uit Estland: 6-3 6-3. Met Barty treft Pliskova een geduchte tegenstandster in de finale. Zij won, eerder, in de kartfinale van Petra Kvitová.

Bron: ANP
 

Ad Verschoor

Donateur
Plísková verliest van Barty in finale

Ashleigh Barty heeft het WTA-toernooi van Miami gewonnen.In de finale was de Australische (12) Karolína Plísková uit
Tsjechië (5) met 7-6 (1),6-3 de baas.

Barty,die in de achtste finales Kiki Bertens had verslagen,kwam in de eerste set terug van een break achterstand en deed in de tiebreak vrijwel alles goed.
In de 12 minuten durende openingsgame van de tweede set sloeg Barty toe op haar vijfde breakpoint. Plísková leek er
daarna niet meer in te geloven, sjokte wat over de baan en ging ook amper meer door de knieën. Echt partij bood de wat
ziekjes ogende Plísková Barty niet meer en die haalde vooral dankzij haar goede opslag haar vierde toernooizege binnen.

Bron: nos.nl
 
Bovenaan