Škoda

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Gefacelifte Skoda Superb duikt op
qccy9zabzkzn_800.jpg

niwyiphb5rta_800.jpg


Er komen drukke tijden aan voor Skoda met een rits aan nieuwe auto's. Eén van de primeurs duikt vroegtijdig via een Tsjechische website op, want daar verscheen een ongecamoufleerde gefacelifte Superb voor de camera.
Voor Skoda belooft 2019 een druk jaar te worden. Naast de marktintroductie van de pas onthulde Scala staan elektrificatie, een nieuwe Octavia en de komst van de compacte ‘Kosmiq’ op de agenda. Ook kleiner nieuws staat op de planning in Mlada Boleslav, want de Superb krijgt na zo’n vier jaar een facelift. Al eerder werd een mild gecamoufleerde hatchback gesnapt, nu een 'naakte' stationwagon op de openbare weg. Het Tsjechische auto.cz kreeg van een lezer foto’s opgestuurd van de gefacelifte gigant. Daaruit blijkt dat we, zoals wel vaker bij een facelift, geen wereldschokkende veranderingen hoeven te verwachten.

Aan de voorkant valt een Scala-achtige grille op met een dikkere verchroomde rand. Ook lijkt de neus wat ronder naar beneden af te lopen vanaf de motorkap. De koplampen krijgen een uitgebreider ledpakket. Aan de achterkant waren de ontwerpers drukker bezig, want de achterlichten werden rigoureuzer aangepakt. Een nieuwe streep tussen beide units zou op een chromen strip kunnen wijzen. Ook is de indeling van de lampen zelf heringericht. Skoda heeft dus voor een voorzichtige vernieuwing gekozen. Groter nieuws bevindt zich onder de motorkap. De Superb gaat bij Skoda de boeken in als eerste plug-in hybride. We moeten tot na de jaarwisseling geduld hebben voordat Skoda zelf met het 'grote' nieuwe komt.

Bron: Autoweek.nl
 
Je moet een echte kenner zijn om de verschillen te zien, maar goed...
Ben de Superb overigens wel steeds mooier gaan vinden, zag pas een ouwe knar in een zwarte rijden en toen dacht ik, "Geef maar hier, ruilen voor m'n Altootje, dat past beter bij jou." :stout:
 
Mijn vrouw heeft een zwarte 2018 Superb, 2.0 TD, 4x4, station, erg fijne auto om mee te rijden. Ze heeft een Scout voor 4 maanden gehad, ook fijn, maar de Superb is echt meer een limousine.
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda brengt compacte SUV naar Genève

Skoda belooft groot nieuws voor de aanstaande Autosalon van Genève: een compacte SUV. Het Tsjechische merk komt uiteraard meteen met een teaser van zijn Arona-alternatief.

am6ycm2bzdeo_800.jpg


jx0yswzb6yuz_100.jpg
tdkym54bttgz_100.jpg
3dxysaqbzq8l_100.jpg
j2wyf1abz8fy_100.jpg
jrjyw0xbymwv_100.jpg
j2by5otboria_100.jpg


Skoda zegt zelf nog niet dat het om een zogenaamde B-segment-SUV gaat, maar alles wijst wel in die richting. De auto zou ‘de voordelen van een SUV combineren met de wendbaarheid van een compacte auto’, en dat zegt eigenlijk al genoeg. Bovendien is de compacte hoogpotige de grote ontbrekende in het Skoda-gamma, waarin we al wel de middelgrote Karoq en de grote Kodiaq kennen.

De auto die op de donkere teaserplaat te zien is, vertoont bijzonder veel overeenkomsten met de Vision X-concept-car. Die auto werd een jaar geleden gepresenteerd en oogt om eerlijk te zijn verre van futuristisch. Hoogstwaarschijnlijk is de productieversie aan de buitenkant dan ook nagenoeg identiek aan de gifgroene voorbode. Het opvallendste kenmerk aan de voorzijde is dat de verlichting in twee lagen is onderverdeeld. Ook de Vision X had zo'n front, dat we elders aantreffen bij Hyundai en Citroën.

jx0yswzb6yuz.jpg


Deze 'render' verscheen eerder in 'Blik to the Future'.

De Volkswagen Groep loopt niet bepaald voorop als het gaat om compacte SUV’s. Terwijl de Nissan Juke en Renault Captur al lang en breed aan vervanging toe zijn en nagenoeg iedere andere speler ook een klein SUV-tje in z’n gamma heeft, komt de Duitse gigant pas net op gang. Seat beet het spits af met de Arona, Volkswagen heeft net zijn T-Cross gelanceerd en in maart is het dan de beurt aan Skoda.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Nieuwe SUV van Skoda heet KAMIQ

24 januari 2019 | De nieuwe SUV van Skoda heet KAMIQ. De cross-over is de derde SUV van Skoda voor de Europese markt en vormt de volgende stap in het SUV-offensief van de Tsjechische autofabrikant.

Het woord KAMIQ komt uit de taal van de Inuit, de naam waarmee de Eskimo's van Groenland en Canada zichzelf aanduiden. Het woord is min of meer te vertalen als 'tweede huid', die perfect past in elke situatie. De nieuwe cross-over deelt zijn naam met de KAMIQ die nu al in China leverbaar is, maar wijkt verder op alle fronten af als compleet nieuw model.

De naam KAMIQ maakt deel uit van een cross-model naamgeving voor het SUV-modellengamma. Alle namen van de huidige Skoda SUV-modellen beginnen met een K en eindigen met een Q: KODIAQ en KAROQ.



Met de nieuwe Skoda KAMIQ zet de Tsjechische autofabrikant de volgende stap in zijn SUV-offensief en breidt het merk zijn aanbod uit met een compact en op levensstijl gericht instapmodel voor de Europese markt. De Skoda KAMIQ combineert de wendbaarheid en rijeigenschappen van een compacte auto met de klassieke voordelen van een SUV: een hogere zitpositie, beter zicht, gemakkelijker in- en uitstappen en meer bodemvrijheid. Op basis van het modulaire MQB-platform biedt het Skoda-model nieuwe assistentiesystemen alsmede talloze Simply Clever-functies die net zo typerend zijn voor het merk als de beschikbare ruimte.

De wereldpremière van de nieuwe Skoda KAMIQ vindt plaats op de autosalon van Genève, (7 tot en met 17 maart 2019).

Bron: autozine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda toont schets Kamiq

30 januari 2019

Skoda geeft twee designschetsen van de nieuwe, compacte cross-over KAMIQ prijs. De stads-SUV van het Tsjechische merk oogt krachtig en stoer, met aan de voorkant gescheiden koplampen en dagrijverlichting. Over iets meer dan een maand wordt de Skoda KAMIQ voorgesteld op de autoshow van Genève (7 - 17 maart 2019).

De KAMIQ oogt sterk en zelfverzekerd. Zijn voorzijde wordt gedomineerd door een brede, rechtopstaande grille met dubbele spijlen, die kenmerkend is voor de SUV's van Skoda. Van de zijkant bezien lijkt de compacte KAMIQ langer dan hij in werkelijkheid is. Dat komt vooral door de in het oog springende 'tornadolijn' over de flanken, die perfect bij de sportieve daklijn van de auto past. Een zilverkleurige frontspoiler draagt bij aan de stoere offroadlooks van de KAMIQ.



Opvallend is het nieuwe ontwerp van de LED-koplampen. Die zijn in tweeën gedeeld, met de strip van de dagrijverlichting boven de koplampunits. Daarbij is de KAMIQ het eerste model van Skoda met dynamische richtingaanwijzers voor en achter. Het kristaldesign van de koplamplenzen draagt bij aan de uitstraling van de auto.

De hoge, gespierde motorkap is een belangrijk onderdeel van het ontwerp van de KAMIQ. Samen met de flinke grondspeling, grote wielen en stoere diffuser geeft die de Skoda KAMIQ een eigen uitstraling. Het algehele design van de auto is modern en wordt gekenmerkt door sportieve proporties en strakke, ononderbroken oppervlakken. Aan de achterzijde zijn de typische C-vormige Skoda-lichten subtiel anders vormgegeven. Net als recent de SCALA krijgt ook de KAMIQ de letters Skoda op de achterklep in plaats van het bekende logo.



De Skoda KAMIQ beleeft zijn werelddebuut op de autoshow van Genève, die van 7 tot en met 17 maart 2019 wordt gehouden.

Bron: autozine.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Elektrisch bakbeest
Skoda neemt Vision iV mee naar Genève
dzsy00wb2p0i_800.jpg

9a9yfu7bns9g_800.jpg


Hoewel wij eerder verwachtten dat de nieuwe Kamiq Skoda’s grootste nieuws op de beursvloer in Genève zou zijn, teasen de Tsjechen nu nog een heel ander model.
Het merk spreekt op social media over de Skoda Vision iV; “een volgende stap in de elektrische toekomst.” Hoewel het overduidelijk om een schets gaat, herkennen we veel van de Vision E Concept die we vorig jaar zagen. Het belooft wederom een SUV te worden waarbij de daklijn als een coupé afloopt. Een doorgetrokken ledstreep siert de neus van de elektrische concept-car. Opmerkelijk is het Skoda-logo op de motorkap, dat ook lijkt op te lichten. Of dit de productieversie ook gaat halen, is natuurlijk nog maar de vraag. Buitenspiegels worden ingeruild voor camera's. Skoda meldt dat het de eerste auto is die op basis van de Modular Electric Drive Kit (MEB) wordt gebouwd.

De autosalon van Genève belooft een belangrijke beurs voor Skoda te worden, want naast deze Vision IV beleeft ook de Kamiq zijn debuut. Een belangrijke auto, want daarmee betreedt Skoda eindelijk het segment van de compacte cross-over. Verder staan er nog een elektrische Citigo, gefacelifte Superb en een splinternieuwe Octavia op de jaarplanning. Tegen het einde van 2022 moeten meer dan tien geëlektrificeerde Skoda-modellen aan het publiek zijn gepresenteerd.

Bron: Autoweek.nl
 
Dat SUV gedoe is een ramp wanneer de wereld op weg wil naar een duurzame manier van leven.
Een SUV bestaat voornamelijk uit een grote ruimte voor de motor, grote wielen, grote wielkasten, en in verhouding weinig binnenruimte, sommige modellen hebben een rechtop staande voorruit die doet denken aan een Poolse tractor uit de jaren 50, vervolgens wil dan de de bezitter [ vaak een oudere heer met een buik. of een onzekere vrouw die hoog wil zitten ] met met 160 km per uur over de snelweg denderen, daarvoor moet er een motor ingebouwd worden van minstens 200 pk.
Het is alsof iedereen met een olifant naar het werk wil gaan, en dat terwijl Jezus het 2000 jaar geleden het goede voorbeeld heeft gegeven , met een ezel kan men zich ook prima verplaatsen.
De parkeerschades nemen steeds meer toe, omdat auto's steeds groter worden en ruimte is er toch al niet niet in de stad, er zijn nu voorstellen om parkeerplaatsen te verbreden voor dit soort auto's, prima idee, maar dan dubbel laten betalen, zoals met dikke mensen in een vliegtuig.
Dit domme auto ontwerp nu uitrusten met een E motor, laat zien , dat bij ontwerpafdelingen mensen werken die in het verleden leven, en iets ontwerpen wat niet bij elkaar past, in feite is het een herhalen van geschiedenis, de eerste auto's waren paardenkoetsen zonder paard maar met een motor.
Een E auto moet licht van gewicht zijn, weinig lucht weerstand, en met een niet te grote batterij uit de voeten kunnen, smalle wielen, en een levensduur hebben van minstens 40 jaar, zolang kan de motor ook meegaan, komt er op neer dat je in de toekomst maar één keer in je leven een auto koopt .
 

dennuzzz

Donateur
Ik heb geen suv maar het geschetste verhaal van mijn voorganger vind ik lichtelijk overdreven. Volgens mij worden deze eigenaren al zwaar gepakt via een bpm en btw op hen voertuig via de accijns op de brandstof en op de wegenbelasting. ;) overigens zie ik hier alleen jongelui in een suv....
 
Overdreven? hoe wil het wegverkeer voldoen aan de afspraken die in Parijs gemaakt zijn over het reduceren van de uitstoot als deze trend zich doorzet.
Het verbruik van een Golf uit de tachtiger jaren is lager dan een Golf bouwjaar 2016, zo is gebleken uit realistische test op de straat, dit komt door hoger gewicht en hoger motor vermogen.
Met E-auto's gaat het dezelfde kant op, het idee dat je met een SUV van 2 ton bij min 15 graden, zonder voorverwarmen in de garage, hier in de bergen, onbezorgd van een wintersportvakantie kunt genieten is een fabel, een groot deel van de stroom is nodig voor opwarmen van de accu en de auto, het is de vraag of een E-auto wel geschikt is voor bewoners van streken met koude winters.
De auto industrie komt nog steeds weg met liegen over verbruik en uitstoot, door lobbyen bij regeringen en in Brussel, hoe ver dat gaat vertelde een afgevaardigde van het Europese parlement, voor stemmingen worden lijsten uitgedeeld waarop de kruisjes al zijn ingevuld, zodat de leden niet per ongeluk tegen de zin van de auto industrie stemmen.
Hier in Tsjechië hebben we geen BPM en geen wegenbelasting voor privé auto's ,en het komt mij voor, dat de Tsjechen het verleden van Skoda's met vier keer gelagerde krukassen van zich af willen schudden , het zei hun gegund, alleen zorg voor natuur en klimaat moet niet vergeten worden, wat ik er van zie is dat "groen denken en doen " bij de grote massa maar matig ontwikkeld is, en van de huidige regering hoef je helemaal niets te verwachten.
 
Officieel: dit is de Skoda Kamiq

Hoera. Een nieuwe crossover.

Jullie waren nog niet klaar met al die SUV’s en crossovers toch? Mooi, want Skoda introduceert de Kamiq. Het is het derde model in Skoda’s SUV-bommenoffensief. Eerder waren daar de Kodiaq en de Karoq. SEAT ging Skoda al voor met de Ateca, Arona en Tarraco. Ik ga niet eens uitrekenen hoeveel SUV’s en crossovers de Volkswagen Groep de afgelopen vijf jaar heeft uitgepoept. Het is om duizelig van te worden. Wel een leuk idee voor een drinking game.

kamiq-00001.jpg

kamiq-00004.jpg


Goed, de Kamiq dus. Een crossover die zijn genen deelt met de SEAT Arona en de Volkswagen T-Cross. De auto komt met vijf motorvarianten op de markt. Het begint met een 1.0 driecilinder TSI met 95 pk en 175 Nm koppel, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Diezelfde motor is leverbaar met 115 pk en 200 Nm koppel en een zesversnellingsbak of 7-traps DSG. Het voorlopige topmodel is de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm koppel. Komt met een zesbak of DSG. Dieselliefhebbers komen aan hun trekken met de 1.6 TDI, goed voor 115 pk en 250 Nm koppel. De laatste variant -die je nooit in Nederland gaat zien- is de 1.0 G-TEC op aardgas (CNG). Deze motor levert 90 pk en 160 Nm koppel.

De Kamiq heeft een wielbasis van 2,6 meter en beschikt over 400 liter bagageruimte. Door de achterbank plat te gooien is er maximaal 1.395 liter beschikbaar. Niet volladen als je hebt gekozen voor de 1.0 TSI met je kekke private lease contract. Je komt de parkeerplaats van de IKEA niet meer af met die driepitter.

De kleinste crossover van Skoda is op de Autosalon van Genève voor het eerst te zien. Prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium.

Bron: Autoblog.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Hoogpotig én elektrisch
Skoda belicht Vision iV


Skoda presenteert tijdens de Autosalon van Genève de Vision iV, een studiemodel dat vooruitblikt op een volledig elektrische SUV van het Tsjechische merk. Vandaag geeft Skoda iets meer informatie vrij van zijn op stapel staande studiemodel.

Onlangs gaf Skoda de eerste schetsen vrij van de Vision iV, een doorontwikkelde versie van de Vision E Concept die Skoda in 2017 tijdens Auto Shanghai in China presenteerde. Vandaag geeft Skoda iets meer informatie vrij over zijn nieuwe showauto.

De uiteindelijke productieversie van de op 22-inch lichtmetaal geplaatste Vision iV komt op het modulaire MEB-platform te staan, een basis waar een groot deel van de op stapel staande EV's van de Volkswagen Group gebruik van zal gaan maken. Ook de concept-car die straks in Genève staat, maakt gebruik van die basis. Volgens de Tsjechen heeft de Vision iV op zowel de voor- als de achteras een elektromotor en dat maakt de concept-car natuurlijk een vierwielaandrijver. Het in de bodem gemonteerde batterijpakket heeft volgens Skoda genoeg capaciteit om de auto een actieradius van 500 kilometer (WLTP) te geven.

Volgende week hebben we alle informatie over de Vision iV. Wordt vervolgd.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda Vision iV kondigt Tsjechisch elektro-offensief aan

Skoda doet een Model 3'tje. Kijk maar eens naar die daklijn van deze Vision iV. Iets te bol, iets te rond. Precies zoals de compacte Tesla dus. Skoda noemt het studiemodel een crossover-coupé. Gewoon een vijfdeurs hatchback met een aflopende daklijn dus.


skoda_vision_vi_4_0c07042807980531.jpg


En inderdaad, zoals de letter i in iV al doet vermoeden: dit proefballonnetje is elektrisch. Hij is gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Group (Modularer Elektrobaukasten) en heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 306 pk. De topsnelheid van de vierwielaangedreven Tsjech is begrensd op 180 km/h. Van stilstand naar 100 km/h kan in 5,9 seconden.

WLTP-bereik van 500 kilometer
Voor de nodige 'peut' zorgt een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij, die is ondergebracht in de wagenvloer. Hij heeft een capaciteit van 83 kWh en zou goed moeten zijn voor een WLTP-bereik van maximaal 500 kilometer. Bovendien is de batterij met een snellader in een half uur op te laden tot 80 procent laadniveau.

LED-strip door de grille
Opvallend is natuurlijk de vormgeving, die een stuk spannender is dan de grijze muis-achtige productiemodellen van Skoda. De Vision iV staat op 22-inch lichtmetalen wielen, heeft een agressief ogende neus met een opmerkelijke LED-strip door de 'grille' en in tegengestelde richting openende achterportieren (zit er een paraplu in?). Bovendien zijn er geen traditionele buitenspiegels natuurlijk. De Vision iV heeft camera's.

skoda_vision_iv_8_040d011b06a80486.jpg


De Skoda is 4,67 meter lang, 1,93 meter breed, 1,61 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,77 meter. Door het ontbreken van een middentunnel en het feit dat een elektrische aandrijflijn zo compact is, biedt de Vision iV veel binnenruimte. Zijn stoelen zijn bijvoorbeeld draaibaar. Ze zijn bekleed met Dinamica, een kunstmatige suèdesoort van gerecyclede PET-flessen en t-shirts.

Deels autonoom
Zoals het een studiemodel betaamd tegenwoordig, is de Vision iV deels autonoom (level 3), wat betekent dat hij op de snelweg de besturing volledig kan overnemen. De auto is verregaand connected en kan communiceren met andere verkeersdeelnemers en met bijvoorbeeld verkeersinformatiecentrales. Zo kan hij snel op actuele situaties inspringen.

Tien geëlektrificeerde modellen
De Vision iV is natuurlijk een voorbode van Skoda's elektrische toekomst. Het merk stelt dit jaar nog de e-Citigo en Superb plug-in hybride voor. Daarna volgt in 2020 de eerste EV op basis van het MEB-platform. Tussen nu en 2022 moeten er in totaal tien geëlektrificeerde Skoda-modellen op de markt komen.

skoda_vision_iv_096a028709b0067f.jpg


Bron: Autovisie.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Totaal al meer dan een miljoen
500.000 keer derde generatie Skoda Superb
7opy5gwbgq26_800.jpg


In het Tsjechische Kvasiny vierde Skoda deze week een klein feestje, want van de derde generatie Superb werd een nieuwe productiemijlpaal gehaald.

Sinds de productiestart in maart 2015 rolde 500.000 keer een nieuwe Superb van de productieband in de Tsjechische fabriek. Daarmee staat de totale teller op ongeveer 1.250.000 exemplaren. Met de behaalde mijlpaal gaat de hedendaagse verkoop van de Superb letterlijk tweehonderd keer zo goed dan als bij zijn voorvader. Van de Skoda 640 Superb verschenen namelijk slechts 2.500 exemplaren op de weg tussen 1934 en 1949.

Ook de eerste generatie Superb van deze eeuw wist beduidend minder kopers naar de showroom te trekken. Na zeven jaar staakte Skoda de productie in 2008. Eindstand: 136.068 Superbs. We liepen echt warm voor de tweede generatie Superb, want toen de stekker uit de productie werd gehaald, waren er 613.257 auto’s verkocht.

In Nederland is de Superb na de Octavia (97.435) en Fabia (80.420) het populairste model. In totaal kochten 21.071 Nederlanders een Superb. In 2016 liep de Nederlandse consument het warmst voor Skoda’s grootste telg, want dat jaar is goed voor 3.071 verkochte exemplaren. Voor later dit jaar staat de onthulling van de vernieuwde Superb op de agenda.

Bron: Autoweek.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Skoda wil flinke groeispurt inzetten

Skoda heeft vorig jaar 1.253.700 nieuwe auto’s weten te verkopen. Dat hadden er volgens CEO Bernhard Maier (foto) zeker 100.000 meer kunnen zijn als de Tsjechische dochter van de VW Groep niet te kampen had met ernstige capaciteitsproblemen.

190320_skoda-auto-annual-press-conference-2019-1-800x450.jpg


Skoda put hoop uit de plannen voor een nieuwe autofabriek ergens in Oost-Europa en durft daarmee te mikken op een afzet van zeker twee miljoen auto’s rond 2025. Gelet op de strategie voor de hele VW Groep zou ongeveer een kwart daarvan dan elektrisch moeten zijn.

Skoda heeft net als de meeste andere autobouwers de winst vorig jaar zien dalen, en wel met bijna 15 procent naar 1,3 miljard euro. De omzet kwam wel een goede vier procent hoger uit op 17,3 miljard, wat betekent dat de marge inzakte van 9,7 naar 8 procent. “Wij blijven daarmee echter nog altijd buitengewoon winstgevend in vergelijking tot veel andere westerse merken,” denkt verkoopdirecteur Alain Favey.

Dat succes is vooral te danken aan de Kodiaq, een eerste SUV van Skoda die het in dit zwaar bevochten segment uitstekend doet. Inmiddels is ook de Karoq op de markt, terwijl Skoda met de Kamiq nog een derde SUV in de pijplijn heeft. Die auto’s doen het zo goed, dat de wachttijd voor een Kodiaq inmiddels is opgelopen tot een jaar. “Als we geen last hadden van de beperkingen bij onze industriële capaciteit, dan had het nog veel beter kunnen gaan,’’ aldus Maier. Hij zet sterk in op een eigen nieuwe fabriek, maar noemt daarbij niet dat er binnen de Volkswagen Groep voor gepleit wordt om bijvoorbeeld Skoda’s te bouwen in al bestaande Duitse fabrieken die met ondercapaciteit te kampen hebben.

Bron: automobielmanagement.nl
 
Simpele oplossing kan jaarlijks miljoenen trechters besparen

Het automerk Skoda probeert zich altijd te onderscheiden met slimme handigheden. Voor de nieuwe Skoda Scala en Kamiq is weer iets bedacht: een dop die tegelijkertijd functioneert als trechter. Handig voor de eigenaar en goed voor het milieu.
Jaarlijks verdwijnen miljoenen trechters van karton of plastic in de afvalbak doordat ze worden gebruikt om olie, water, ruitenwisser- of remvloeistof in de daartoe aangewezen tankjes te krijgen. Dat kan anders, vond men bij Skoda. Het merk kwam met een simpele maar doordachte oplossing. In de nieuwe SUV's Scala en Kamiq verandert het deksel van het ruitenwisservloeistofreservoir automatisch in een trechter wanneer het wordt geopend. Skoda noemt dit soort handigheidjes Simply Clever. De auto's zitten er vol mee.

694

© Skoda

Zo is de kofferbakverlichting van Skoda's uitneembaar en daardoor te gebruiken als zaklamp. Ook handig: prullenbakjes in de portiervakken en flexibele barrières voor de kofferbak om bagage vast te zetten. Met de ruitenkrabber achter de tankklep kun je ook de profieldiepte van je banden opmeten en aan de rand van de voorruit bevindt zich een clip voor een parkeerkaart. De bagageruimte is voorzien van een dubbelzijdige mat en in de portieren bevindt zich een uitneembare paraplu. De nieuwe trechterdop is binnenkort ook leverbaar voor andere Skoda-modellen.

Bron: AD.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Rijtest Skoda Scala

De Skoda Scala lijkt een serieus alternatief voor de Volkswagen Golf. Niet alleen is hij goedkoper en ruimer dan zijn veelgeprezen concernbroer, hij ziet er van binnen en van buiten strak, modern en hoogwaardig uit. Hoe hebben de Tsjechen dat geflikt?



1. Wat is opvallend aan de Skoda Scala?
Voor de Scala heeft Skoda het onderstel van de Volkswagen Polo (niet de Golf) en de Audi A1 tot het uiterste opgerekt. Doordat de voorwielen en de achterwielen ver uit elkaar staan, ontstaat binnenin veel ruimte voor lange Hollanders. Een bestuurder van 1,90 meter kan prima ‘achter zichzelf’ zitten – dat is opvallend in het Golf-segment. De carrosserievorm van de Scala is ook opvallend: hij zit tussen een hatchback en een stationwagon in. Net als zijn voorganger trouwens, de Rapid Spaceback. Het resultaat is een ronduit grote kofferbak met een inhoud van 467 tot 1410 liter. Tevens zijn we erg te spreken over het dashboard: het oogt net zo fraai als dat van de Volkswagen Golf. Dat de Scala toch een echte Skoda is, merk je aan de slimmigheidjes die het merk 'Simply Clever' noemt. De ijskrabber achter de tankklep is een bekend voorbeeld. Bij de Scala verandert de dop van het ruitensproeierreservoir in een trechter. Dat voorkomt morsen tijdens het bijvullen.



2. Wat bevalt er aan de Skoda Scala?
Sinds de uitgebreide testrit blijven we denken aan dat fraaie dashboard. Skoda heeft er goed aan gedaan om het touchscreen uit het dashboard te ‘tillen’ en hoog te plaatsen. De draaiknoppen voor de temperatuur voelen duur aan en je kunt de Scala uitrusten met zo’n modern digitaal instrumentarium. De veiligheidsuitrusting is ook lekker modern, met een noodremsysteem en rijstrookassistentie op elke Scala. En Skoda is ook niet gierig met paardenkrachten: de basismotor is een 115 pk sterke driecilinder. Bij de voordeligste Polo of Golf moet je het met minder doen. De 1.0 TSI is een lekker motortje: hij is krachtig en zuinig. Voor die krachtige prestaties moet je geregeld een versnelling terugschakelen, maar met de kordate zesbak is dat best vermakelijk. Tot slot de binnenruimte: bij vraag 1 stipten we al aan hoe ruim de Scala is en dat willen we hier nogmaals onderstrepen. Wie een ruime auto zoekt, was bij Skoda al aan het juiste adres en dat blijft zo met de Scala.



3. Wat bevalt er niet aan de Skoda Scala?

De Scala kost minder geld en biedt meer ruimte dan de Golf. Hoe heeft Skoda dat geflikt? Welnu, dat zit 'm voor een deel in het MQB A0-platform van de Polo en de A1. Door dat op de rekken, is geld bespaard. De achterwielophanging is namelijk weinig geavanceerd. In de Polo-klasse is een torsie-as heel normaal, maar in de Golf-klasse héurt het niet. Dat gezegd hebbende: de Skoda Scala is evengoed soepel geveerd en strijkt oneffenheden met weinig moeite glad. Toch ontbreekt de verfijning die het onderstel van de Golf wél biedt. Daar komt bij dat de besturing zijn werk wat licht en gevoelloos uitvoert. Hierdoor stuurt de Scala niet zo lekker als bijvoorbeeld een Ford Focus. We zouden de auto er echter niet om afraden.



4. Wanneer komt de Skoda Scala en wat kost-ie?

De Skoda Scala verschijnt binnenkort bij de dealer. Volgende maand (mei) om precies te zijn. Het basismodel kost 21.990 euro en dan krijg je 115 pk, zes versnellingen, airco, een ijskrabber en de twee bovengenoemde veiligheidssystemen, Front Assist (noodremsysteem) en Lane Assist (spoorassistent). Redenen om toch je portemonnee te trekken zijn cruisecontrol, lichtmetalen wielen, het digitale instrumentarium en een groter touchscreen. In de prijslijst staat ook een krachtiger motor: de 150 pk sterke 1.5 TSI-viercilinder en een zeventraps DSG-automaat (vanaf 29.990). Het is een soepele, stille en krachtige aandrijflijn die je minder bij het autorijden betrekt dan de driecilinder met handbak.



5. Wat vind ikzelf van de Skoda Scala?
Ik zit in dubio. Niet over de auto zelf, die is goedgekeurd, maar over de uitvoering waarin ik 'm zou bestellen. Enerzijds heb je de Style-uitvoering. Zijn grootste pluspunt (in mijn ogen) is de koperkleurige sierlijst op het dashboard. Die fleurt de boel wat op – het interieur is van nature nogal donker. Maar ik ben lang en zit lekkerder in de Sport Business. Dat is te danken aan de sportstoelen. Daarvan kun je zitting kantelen en dus worden mijn lange bovenbenen beter ondersteund. Sowieso houden die stoelen je beter in hun greep. En deze uitvoering heeft een sportstuur. Dat klinkt tegenstrijdig, want de Scala is geen sportieve auto, maar het gaat mij om zijn vorm. Het afgeplatte stuur ligt lekkerder in de hand. Beide versies zijn trouwens praktisch even duur: 25.990 euro (Sport Business) versus 26.340 euro (Style).

Bron: autowereld.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Kodiaq GT als feestvarken
Skoda bouwt 22 miljoenste
0dcyx1bbp263_800.jpg


Trotse koppen in het Tsjechische Mlada Boleslav waar het hoofdkwartier van Skoda is gevestigd. Het merk heeft zijn 22 miljoenste auto gebouwd.

Hoewel Skoda zijn eerste auto in 1905 bouwde, is het is het pas sinds een paar decennia een grote speler op de wereldmarkt. Maar liefst een kwart van de 22 miljoen gebouwde Skoda's zag in de afgelopen vijf jaar het levenslicht. In september 2017 stond Skoda's totale productieteller nog op 20 miljoen en een jaar eerder op 19 miljoen stuks. In 1991 produceerde Skoda zijn 5 miljoenste auto.

Het 22 miljoenste exemplaar werd door de joint-venture SAIC-Volkswagen in China geproduceerd en is een auto die wij in Nederland helemaal niet kennen. Het jubileummodel is namelijk een Kodiaq GT, in feite een Kodiaq met een sterker aflopende daklijn die Skoda alleen in China verkoopt. Die auto is niet alleen enkele centimeters korter dan 'onze' Kodiaq, maar ook nog eens 6 centimeter lager.

Bron: Autoweek.nl
 
Bovenaan