Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is wat voor te zeggen, het idéé dat de natuur zelf alles wel oplost kan ik niet onderschrijven, veel bossen, ook hier in het nationaal park, zijn gewoon productie bossen, met voornamelijk Douglas dennen.
Met de huidige klimaat verandering, droogte, stormen, gaat dat niet goed zonder verzorging, veel bergtoppen zijn al helemaal kaal, is ook niet wat een toerist wil zien.
 

Ad Verschoor

Donateur
694

Betogers voor het parlementsgebouw in Praag tijdens het debat over de regering van premier Babis. © EPA

Regering Tsjechië overleeft vertrouwensstemming

Bijna negen maanden na de verkiezingen heeft de Tsjechische minister-president Andrej Babis een verplichte tweede vertrouwensstemming overleefd. Voor de minderheidsregering van zijn populistische ANO-partij en de sociaaldemocratische CSSD stemden donderdagochtend 105 van de 200 parlementsleden.

De nieuwe regering is omstreden, omdat zij de gedoogsteun krijgt van de communisten. Die krijgen zo voor het eerst weer regeringsinvloed sinds de communistische dictatuur eind 1989 ineenstortte in toenmalig Tsjechoslowakije. De conservatieve oppositie had kritiek op het gedoogakkoord met de linkse partij, die in haar programma een vertrek uit de NAVO bepleit. ,,Hoever zal de macht van de communisten reiken?", vroeg de voorzitter van de Burgerdemocraten (ODS), Petr Fiala.

Onlusten
Aan de stemming ging een debat vooraf dat zestien uur duurde. Ondertussen protesteerden buiten honderden mensen. Toen Babis op een gegeven naar buiten liep om met de demonstranten te praten, werd hij bekogeld met waterflesjes.


De Tsjechische minister-president Andrej Babis tijdens de vertrouwensstemming in het parlement. © EPA

Babis bezwoer de parlementariërs dat hij Tsjechië op een Westerse koers houdt. Hij kondigde ook aan de Tsjechische belangen in Europa actief te zullen verdedigen. ,,We willen geen immigratie", zei de multimiljardair. Uiteindelijk kreeg zijn regering de steun van 105 van de 196 aanwezige afgevaardigden.

Stemming verplicht
De Tsjechische grondwet bepaalt dat de minister-president binnen dertig maanden na zijn beëdiging een vertrouwensstemming organiseert. De regering van Babis verloor in januari de eerste. Toen was er nog geen steun van een andere coalitiepartner. Daarna benoemde president Milos Zeman Babis voor de tweede maal.

Bron: destentor.nl
 

kuurgast

Donateur
In Tsjechië is de tweede minister van het nieuwe kabinet al afgetreden na beschuldigingen van plagiaat.

De Tsjechische minister van Arbeid en Sociale Zaken, Petr Krčál, heeft zijn ontslag aangekondigd, slechts enkele weken nadat hij is benoemd. Het nieuws kwam een dag na berichten dat de sociaaldemocratische politicus een groot deel van zijn universitaire proefschrift had geplagieerd.

Minister van Arbeid en Sociale Zaken Petr Krčál zei in Praag dat hij de regering en zijn partij niet wilde belasten. Krčál is van de sociaal-democraten, de junior-partner in de coalitie met de ANO-beweging van premier Babis. De minister wordt ervan verdacht in 2007 door een medestudent hele passages van zijn bachelorscriptie te hebben gekopieerd.

De leider van de sociaal-democraten, Jan Hamáček, zei dat de heer Krčál zou worden vervangen door Jana Maláčová, een hoge ambtenaar bij het ministerie van Arbeid en Sociale Zaken.

Nog maar een week geleden heeft de Tsjechische minister van justitie Taťána Malá ontslag genomen wegens plagiaat.
Taťána Malá nam vorige week ontslag als minister van Justitie, na 13 dagen in functie en nog voordat het parlement een motie van vertrouwen kon aannemen in het nieuwe kabinet van ANO en de CSSD. Critici riepen haar op om af te treden na verdenking van plagiaat in verband met haar stellingen aan twee verschillende universiteiten enkele jaren geleden.
Bronnen oa praguemonitor.com + knack.be.
 
Een bachelorscriptie aan een universiteit....
Als hoogleraar mathematische fysica blijf ik dat een vreemd fenomeen vinden..

Ook veel Nederlandse universiteiten en hogescholen zijn hier in meegegaan. Met het vreemde fenomeen dat je op een HBO een bachelor en een masterstudie kunt volgen en ditzelfde ook op een universiteit kunt doen. Om dan toch nog een beetje uiterlijk onderscheid te kunnen maken heeft men het over toegepast onderzoek (HBO) en wetenschappelijk onderzoek (WO). Maar de benoeming van de bama-structuur blijft gelijk. Uiteraard zit er een wereld van niveauverschil in HBO master en WO master, maar dit mag je niet al te duidelijk laten blijken...

Het devalueren van het (wetenschappelijk) onderwijs gaat voort. Iedereen is tegenwoordig student, kinderen studeren af op de HAVO en ik kwam zelfs de term summa cum laude voor een VMBO scholier (sorry, student) al tegen in de krant.
Sorry hoor, ik waardeer iedereen en heb vrijwel iedereen even hoog zitten, maar is dit gelijkheidsdenken - in Tsjechie maar nog veel meer in Nederland- niet een klein beetje doorgeslagen?
 

kuurgast

Donateur
De investeringen van CEFC in Tsjechië waren de toast van de Tsjechisch-Chinese onderhandelingen na een herstart in de bilaterale betrekkingen. President Zeman prees het feit dat CEFC de Tsjechische Republiek zijn Europese "hoofdkwartier" heeft gemaakt
Tsjechische media staat vol met het artikel van The New York Times over dit onderwerp.

zeman is natuurlijk een fanatiek moskouaanhanger.
Er zijn enkele journalisten al enige tijd aan het onderzoeken waar Milos Zeman zijn geld vandaan haalde voor zijn verkiezingscampagne. Nu hebben ze een link naar Russisch geld vanuit een kring rondom Poetin ontdekt.
Wordt vervolgd..........
 

kuurgast

Donateur
ODS bekritiseert ČT / Tsjechische tv voor het niet uitzenden van een deel van een persconferentie.

Jana Havelková ODS-woordvoerster:
"Vandaag heeft de Tsjechische televisie niet willekeurig de traditionele verklaring van president Petr Fiala uitgezonden vóór het begin van de vergadering van de kamer van afgevaardigden. Het was geen toeval, het was geen technisch probleem, maar zoals ze me op de Tsjechische televisie vertelden, was het een intentie. Omdat ze geen betrekking hadden op de Kamer van Afgevaardigden, maar op de verkiezingscampagne. Het is niet waar. De voorzitter stelde eenvoudig dat de regering geen nieuwe inhoudelijke wetsontwerpen had voorgelegd aan de vergadering die zou voldoen aan de programmaverklaring van de regering of een ernstig systeemprobleem in de Tsjechische Republiek zou oplossen. We denken dat het een legitieme politieke mening was.

Ik wil een beroep doen op de Tsjechische televisie namens de ODS ,
om de regels te publiceren - in de veronderstelling dat het een document is wat onbekend voor ons zal zijn, op basis waarvan het een dergelijke beslissing heeft genomen. Omdat we niet willen geloven, dat een dergelijke beslissing zou worden genomen op basis van een ad hoc subjectieve beoordeling van televisiepersoneel. En we willen hopen dat de reden niet was, dat we kritiek hadden op het onvermogen van de premier om concrete oplossingen aan te dragen aan de kamer van afgevaardigden en zijn onwil om te discussiëren met politieke tegenstanders.
Omdat we vóór de huidige persconferentie geen regels of waarschuwingen hebben ontvangen, vragen we de Tsjechische televisie om haar fout te corrigeren en de persconferentie in zijn geheel uit te zenden. Het spijt me heel erg voor de hele situatie, omdat niet alleen ik, maar alle ODS-leden altijd zorgden voor goede relaties met de Tsjechische tv en we ons werk altijd verdedigden."

Deel van de uitgeknipte tekst:
"Zelfs na een pauze van bijna twee maanden in de Kamer van Afgevaardigden, doet de regering geen enkel fundamenteel voorstel dat de echte problemen van mensen in dit land zou aanpakken - belastingen, heffingen, bureaucratie, pensioenhervorming of gezondheidszorg, of iets dat ondernemers zou helpen. Tegelijkertijd geeft de overheid afstand van haar agenda, geschreven in haar eigen programmaboek. Sinds Andrej Babiš de leiding heeft horen we steeds beloften, maar zijn regering heeft geen plannen en als republiek verspillen we tijd." zei ODS-voorzitter Petr Fiala.
De hele tekst van Fiala zijn inleidende toespraak werd later op Facebook gepubliceerd.

Hij belooft alleen maar en vermijdt discussie.
ODS-voorzitter Petr Fiala drong er bij premier Adrej Babiš, het hoofd van de ANO-beweging, op aan om met elkaar te praten. Volgens de sociaal-democraten heeft de huidige premier tv-gesprekken met politieke tegenstanders vermeden sinds de laatste verkiezingen, aldus de partij in een persbericht. Babis reageerde nog niet op de uitdaging.
Babiš is de afgelopen maanden enkele keren op televisie verschenen. Aan het einde van de vakantie accepteerde hij een uitnodiging van Jaromir Soukup op TV Barrandov, een paar dagen later kwam de premier naar Prima TV. In beide gevallen was de enige tegenstander slechts een moderator.
Bronnen oa facebook ODS + zpravy.aktualne.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië overweegt om ambassade naar Jeruzalem te verhuizen

Tsjechië overweegt om zijn ambassade in Israël van Tel Aviv naar Jeruzalem te verhuizen. Het EU-land zou daarmee het voorbeeld volgen van de Verenigde Staten eerder dit jaar.

De opening van een Tsjechisch cultureel centrum in Jeruzalem in november kan gezien worden als "een eerste stap", zei de woordvoerder van president Milos Zeman gisteren. Hij zegt dat de beslissing alleen "in overeenstemming met het internationaal recht" kan genomen worden.

Palestijnen hopen dat Oost-Jeruzalem op een dag de hoofdstad wordt van hun toekomstige staat. Israël beschouwt Jeruzalem als zijn enige en ondeelbare hoofdstad sinds het in 1967 het oostelijke gedeelte annexeerde.

Het sociaaldemocratische regime in Tsjechië is een nauwe bondgenoot van Israël.

Bron: demorgen.be
 

Ad Verschoor

Donateur

Ook Tsjechische premier wil VN-migratiepact niet ondertekenen

Tsjechische premier wil VN-migratiepact niet ondertekenen

Andrej Babis (ANO) laat weten dat ook hij zijn land wil terugtrekken uit het ‘Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration’. Eerder trokken Oostenrijk, Hongarije en de Verenigde Staten zich ook terug. Mogelijk volgt binnenkort Polen.

In navolging van Oostenrijk, de Verenigde Staten en Hongarije zegt nu ook de Tsjechische premier Andrej Babis (ANO) dat hij zijn land wil terugtrekken uit het ‘Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration’. Babis uitte zijn afkeer van de overeenkomst tijdens het vragenuurtje in het Tsjechische parlement. “Ik houd niet van het pact”, zei Babis nadat hij gevraagd werd of zijn regering de overeenkomst zou ondertekenen.

Vervaging grens tussen legale en illegale migratie
Volgens Babis kan enkel de Tsjechische Republiek zelf over migratiekwesties van het land beslissen. Ook zei hij de vrees met andere landen te delen dat de tekst de grens tussen legale en illegale migratie zou vervagen. “Er zijn kwesties die op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd. Ik zal mijn regeringspartners voorstellen om op dezelfde manier te handelen als Oostenrijk of Hongarije”, klinkt het.

Het ‘Global Compact for Migration’ werd in juli goedgekeurd door alle 193 VN-lidstaten, op de Verenigde Staten na. De Hongaarse premier Viktor Orbán (Fidesz) liet al snel weten dat zijn land het slotdocument niet zal ondertekenen, tenzij er aanpassingen zouden gebeuren. Ook Oostenrijk liet deze week weten het document niet te zullen ondertekenen. De Poolse regering zou ook overwegen om de VS, Hongarije en Oostenrijk te volgen. De Belgische en de Nederlandse regering zullen het document wel ondertekenen.

Bron: sceptr.net
 

kuurgast

Donateur
Díky Maruschka voor de link. :toppie:
Ik heb de link een beetje vertaald en aanvullende info gevonden.


Mensen zoals Babis brengen genante democratie, zegt de man, die de bloemen van het Nationaal monument weggooide.

In Nederland werd hij geboren, al meer dan 30 jaar woont hij in de Tsjechische Republiek. Activist Otakar van Gemund van vereniging Kaputín gooide de bloemen weg die waren gelegd door premier Andrej Babis en vertegenwoordigers van de beweging SPD Tomio Okamura en Radim Fiala bij het monument op de Národní třída.
Zijn daad legt hij uit in een interview voor Aktuálně.cz.

Waarom ben je hier gekomen?
Bedoel je hier op het Hradčanské-plein? Nou, want ik ga alle evenementen rond 17 november bijwonen.

En waarom besloot je om hier te komen?
17 november is naar mijn mening het belangrijkste feest van de Tsjechische Republiek. Het viert de democratie en onze verworven vrijheid in 1989. Ik denk, dat onze vrijheid en onze democratie in gevaar zijn en dat het noodzakelijk is om voor hen te vechten en ze te verdedigen tegen autoritaire invloeden, die hier zijn uit Rusland, Poetin, Zeman en Babis. En omdat ik voel, dat onze democratie in crisis verkeert, het moet worden verdedigd. We willen het duidelijk maken, dat we erom geven.

Denk je dat jouw vorm van protest gepast was?
Het was absoluut een radicale vorm van protest, maar ik denk dat deze situatie radicale stappen vereist, omdat het erop lijkt dat de Tsjechische samenleving zich niet eens bewust is van de slechte situatie.

Wat is je beroep?
Ik ben tolk en vertaler.

Je bent lid van de Kaputin-beweging. Klopt dat?
Ja, dat is zo.
We hebben hier een gigantische banner opgehangen "Poetin's poppetje is hier", we hebben ook actie ondernomen op de Russische ambassade.

En waarom doe je dit? Ik bedoel, werken met Kaputin ...
Omdat ik hier woon, Ik breng hier kinderen groot. Ik wil in een vrij land wonen.
Ik ben geboren in een vrij Nederland, Ik kwam hier om twintig uur. Kort daarna brak de Fluwelen Revolutie uit. Het hele punt van mijn leven is vrijheid en democratie. En ik zal het niet laten gaan. Een paar mensen die hier als bedrijf willen leiden en een privéoligarchie willen creëren, of verkoop het land aan de Chinezen, ik zal het niet laten gaan. En ik denk, dat de Tsjechen een vergelijkbare aanpak zouden moeten hebben.

Hoe werkt je groep?
We moeten mensen overtuigen van elke geplande actie. We doen het zodat we geen ingewikkelde besluitvormingsstructuren hebben en democratisch blijven. In elke groep zullen we het eens worden over een consensus, hoe verder te gaan.We zijn zo'n groep mensen, die voortdurend verandert.

Over de Nederlandse activist en Kaputín:
Zijn moeder is Tsjechisch, zijn vader Nederlands. Na zijn eindexamen in de zomer van 1989 - een aantal maanden voor de Fluwelen Revolutie - vertrok hij naar Praag om daar de taal te leren.
Bron ironcurtainproject.eu/de-eenzame-activist.

De Kaputin-groep richt zich op de bevordering van democratie, de rechtsstaat, mensenrechten en lidmaatschap van de EU en de NAVO. Het veroordeelt racisme, fascisme, xenofobie, communisme en machtsmisbruik en corruptie.
Het verzet zich ook tegen het regime van Poetin. In het verleden protesteerden ze tegen de bezetting van de Krim.
Bron facebook.com/Kaputin.Democrats.Stop.Putin.

Hij was eerder in het Tsjechische nieuws, zie artikel radio.cz/en.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische premier leidt grote delegatie naar Marokko

De Tsjechische premier Andrej Babiš arriveerde dinsdag (4 december) in Marokko voor een tweedaags officieel bezoek aan het hoofd van een grote delegatie uit zijn land.


Bij aankomst op de luchthaven Rabat-Salé werd de Tsjechische premier begroet door het Marokkaanse regeringshoofd Saad Eddine El Othmani, bericht het Marokkaanse persbureau MAP.

De delegatie die de Tsjechische premier vergezelt, omvat de minister van Industrie en Handel, Marta Novakova, de staatssecretaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Miloslav Stasek en de Tsjechische ambassadeur in Marokko.

Tijdens zijn verblijf in het Koninkrijk zal Andrej Babiš gesprekken voeren met verschillende Marokkaanse functionarissen.

Bron: Marokko.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Visegrádlanden houden topontmoeting met Netanyahu in Jeruzalem

Op 18 en 19 februari zullen de leiders van de Oost-Europese Visegrádlanden – Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije – een bezoek brengen aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu (Likoed) in Jeruzalem. De Visegrádlanden varen in veel gevallen, net als de Verenigde Staten, een uitgesproken pro-Israëlische koers.

De leiders van de vier Visegrádlanden – Polen, Tsjechië, Hongarije en Slowakije – zullen op 18 en 19 februari een bezoek brengen aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu (Likoed) in Jeruzalem. Het zal de eerste keer zijn dat de Visegrádgroep bijeenkomt in het Midden-Oosten. De laatste topontmoeting tussen de Visegrádgroep en Netanyahu vond in juli 2017 plaats in de Hongaarse hoofdstad Boedapest.

Israëlische verkiezingen in april
Er wordt verwacht dat Netanyahu, via de Oost-Europese landen, de EU-consensus over Iran en de Palestijnen probeert bij te sturen. Daarnaast zijn in april verkiezingen in Israel. Netanyahu haalt op dit moment alles uit de kast om herverkozen te worden.

De Tsjechische premier Andrej Babis (ANO) en de Slowaakse premier Peter Pelligrini (Smer-SD) zullen beiden aanwezig zijn. Naar verwachting zullen ook de Poolse premier Mateusz Morawiecki (PiS) en de Hongaarse premier Viktor Orban (Fidesz) deelnemen, maar dat werd nog niet officieel bevestigd.

Net als VS goede betrekkingen met Israël
Over het algemeen hebben de Oost-Europese landen goede betrekkingen met Israël. Dit gebeurt ten dele in navolging van de Verenigde Staten, die een uitgesproken pro-Israëlische koers varen. Onlangs ijverde de Tsjechische president Milos Zeman (SPOZ) er nog voor om de Tsjechische ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem te verhuizen, in navolging van de VS.

Uiteindelijk kreeg Zeman onvoldoende steun van de Tsjechische regering. De Europese Unie (EU) was ook steeds zeer kritisch over het besluit van de VS om de Amerikaanse ambassade in Israël naar Jeruzalem te verhuizen.

Bron: sceptr.net
 
Top Israël afgeblazen na rel over Poolse rol tijdens WOII

Bron: AD.nl - 18-02-2019
Een diplomatieke rel heeft geleid tot het afblazen van een top in Israël. De Poolse regering is woedend over uitspraken van een Israëlische minister over Poolse collaboratie tijdens de Tweede Wereldoorlog. ‘Racistisch en onacceptabel’, aldus de Poolse premier Mateusz Morawiecki.

Het was eigenlijk de bedoeling dat de volledige Visegrádgroep van vier Centraal-Europese landen (Hongarije, Polen, Slowakije, Tsjechië) bijeen zou komen in Israël. Het was de eerste keer dat die landengroep buiten Europa zou vergaderen. De Tsjechische premier Andrej Babis zei volgens persbureau CTK dat de topbijeenkomst later in het jaar alsnog moet plaatsvinden.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken liet weten dat de premiers van Tsjechië, Slowakije en Hongarije nog steeds worden verwacht, maar van een ‘volledige V4-bijeenkomst’ is volgens een woordvoerder geen sprake meer. Er vinden nog wel bilaterale bijeenkomsten plaats.

Het uitstel van de top is het gevolg van een ruzie tussen Polen en gastheer Israël. Het conflict begon vorige week met uitspraken van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Die had zich uitgelaten over collaboratie in Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Later mengde ook zijn minister Yisrael Katz zich in de discussie.

‘Binnen met moedermelk’
De Poolse premier Mateusz Morawiecki had gisteren al medegedeeld zelf niet naar de bijeenkomst te gaan. Hij liet een dag later weten dat ook zijn minister van Buitenlandse Zaken thuisblijft. Dat laatste had te maken met de in zijn ogen ‘racistische en onacceptabele’ uitspraken van Katz, die pas net is aangetreden als waarnemend minister van Buitenlandse Zaken.

Katz merkte op dat ‘veel Polen collaboreerden met de nazi’s’. Hij noemde dat een historisch feit. De minister citeerde ook een oud-premier die zou hebben opgemerkt dat inwoners van Polen het antisemitisme ‘binnenkregen met hun moedermelk’. In een aantal tweets laat Morawiecki weten dat de Polen ‘nooit voor de samenwerking met de nazi’s zijn gegaan’. Integendeel.

De Polen hebben, zo zegt de premier, voor de Duitse agressie een ‘onvoorstelbare prijs’ betaald. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden meer dan zes miljoen Polen vermoord, waaronder drie miljoen Joden en Polen van Joodse afkomst. ,,Als de Duitsers hadden gewonnen, waren alle Polen uitgeroeid’’, aldus Morawiecki. ,,We stonden aan de kant van het goede tegen het absolute kwaad’’.
 

kuurgast

Donateur
Het gebeuren rondom GIBS-directeur Michal Murin werd vorig jaar november al voorspeld in nazory.aktualne.cz.
Laten we komende maanden kijken naar volgende lijst wie mogelijk nog meer opzij gezet worden door Andrej Babiš ;

directeur beveiligingsinformatiedienst (BIS) Michal Koudelka
de politiepresident Tomáš Tuhý
hoogste officier van justitie Pavel Zeman
Andere namen die genoemd worden zijn:
Tsjechische energiegigant ČEZ Václav Pačes , Petr Polák , Zdeněk Černý , Robert Stastny en/of Daniel Beneš
Staatsbosbeheer Lesy České republiky (LČR) Daniel Szórád
Voorzitter van het Bureau voor de bescherming van de mededinging (ÚOHS) Petr Rafaj
Minister van Landbouw Jiří Milek
ministerie van Industrie en Handel het transmissiesysteembeheer ČEPS Jan Kalina
Directeur van het Bureau voor Buitenlandse Betrekkingen en Informatie (ÚZSI) Jiří Šašek
Dit lijstje is bijna afgewerkt.

Momenteel staat Petr Rafaj, de voorzitter van het Bureau voor de bescherming van de mededinging, onder verdenking.
Zie artikel op diepresse.com + novinky.cz.

de volgende ministers zullen ook vervangen worden:
Minister van Transport Dan Ťok; op eigen verzoek, maar wel met extra druk ivm de D1 en Toll van Petr Rafaj.

Minister van Industrie Marta Nováková vanwege een voorval waarbij een vertegenwoordiger van Taiwan werd gedwongen een diplomatieke vergadering te verlaten, op verzoek van de Chinese ambassadeur. Momenteel heeft Taiwan geen ambassade, maar wel een economisch en cultureel bureau in Tsjechië.
 

Ad Verschoor

Donateur
Mannen vallen zwarte Tsjechische parlementariër aan

In Tsjechië is de parlementariër Dominik Feri door twee mannen aangevallen, melden Tsjechische media. De 22-jarige politicus werd in de regio Moravië belaagd, waarbij een van de aanvallers zou hebben geroepen: "Negers horen niet in de politiek." Feri's vader is van Ethiopische afkomst.

De twee mannen namen de parlementariër te grazen toen die een wijnproeverij bezocht. Hij moest naar het ziekenhuis om te worden behandeld aan zijn verwondingen. Feri twitterde later dat artsen een vleeswond op zijn rug hebben gehecht.


Jel jsem na Moravu a nějací dva pánové se jali pěstí. Hele, můžeme spolu politicky nesouhlasit, ale fyzicky se nenapadáme. Snažil jsem se jim to vysvětlit, ale co se dá dělat.


De 22-jarige parlementariër zit sinds 2017 in het Tsjechische parlement namens de liberaal-conservatieve partij TOP 09. Wie de aanvallers zijn, is onduidelijk. Er is voor zover bekend nog niemand aangehouden.

Bron: nos.nl
 

kuurgast

Donateur
Steeds meer mensen zijn ontevreden over Andrei Babiš. Er is een online petitie gestart:

Milion chvilek pro demokracii / Een miljoen handtekeningen voor democratie.

We vinden het onaanvaardbaar dat, 70 jaar na de Communistische staatsgreep en 29 jaar na de Fluwelen Revolutie, ons land een strafrechtelijk vervolgde persoon zou zijn, gerund als een agent van StB. We zullen het niet normaal maken. We willen dat Andrej Babiš ontslag neemt!
De mensen hadden een grote verscheidenheid aan redenen waarom ze hem koos. Wat het team van Babiš als de problemen van de Tsjechische samenleving beoordeelde, was vaak waar. Hij beloofde verandering. Het is niet vreemd dat veel mensen hem geloofden. Maar we willen laten zien dat hij zijn beloften niet nakomt. Dat er een enorme kloof is tussen beloftes en realiteit. Hij bedroog zelfs zijn kiezers, beloofde hen de ontwikkeling van een democratische cultuur en het opruimen van de "peetouders". Het tegenovergestelde is echter waar. Dat is waarom het tijd is om af te treden.

Op de petitie die het ontslag van premier Andrei Babiš eist , zijn al meer dan 150.000 handtekeningen verzameld.
Ze willen binnen honderd dagen een miljoen handtekeningen ontvangen. De deadline verstrijkt op 5 juni 2018.
De teller is op 258 771 blijven staan.
Die teller loopt nu heel snel op naar 365.000 handtekeningen voor democratie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Regeringscrisis voorlopig weer afgewend

De Tsjechische regering - die al maanden onder vuur ligt vanwege verdenking van EU-fraude door minister-president Andrej Babis - is maandagavond bijna gevallen door een tamelijk bizarre ruzie tussen de sociaaldemocratische regeringspartij CSSD en president Milos Zeman.

De sociaaldemocraten willen al sinds mei een van hun eigen ministers (Antonin Stanek) vervangen door CSSD-vicevoorzitter Michal Smarda, die in hun ogen beter geschikt is om het ministerie van cultuur te leiden.

Zeman, zelf oud-voorzitter van de CSSD, houdt deze personele verandering echter al maanden tegen. Waarom precies, is onduidelijk. De laatste paar dagen was de spanning zo hoog opgelopen dat CSSD-voorzitter Jan Hamacek dreigde de regering te verlaten. De regering-Babis zou daardoor zijn meerderheid hebben verloren, maar na een urenlang crisisberaad besloot Hamacek zijn dreigement voorlopig in te trekken. Hij wil nu dat Babis alsnog Zeman ervan overtuigd akkoord te gaan met Smarda.

Meerderheid coalitie is precair
Hoe de soap nu verder gaat is onduidelijk. Een ding is zeker, de regering-Babis verliest de meerderheid als de CSSD vertrekt. De Tsjechische regering bestaat uit twee partijen; de communistische partij gedoogt de coalitie. Van de drie partijen is ANO, de partij van Babis, verreweg de grootste met 78 van de 200 zetels in het parlement. De sociaaldemocraten hebben 15 zetels en de communisten ook 15. Voor een meerderheid zijn minstens 101 stemmen nodig, en aangezien de verhouding tussen Babis en de andere oppositiepartijen erg slecht is, heeft hij de CSSD hard nodig.

Volgens de Tsjechische grondwet moet Zeman overigens gewoon instemmen met een verzoek van de premier om ministers te vervangen, maar de 74-jarige Zeman heeft er altijd een handje van gehad een eigenzinnige koers te varen.

Motie van wantrouwen
Het is niet de eerste crisis waar de regering-Babis dit jaar mee te kampen heeft. Eind vorige maand overleefde Babis nog een motie van wantrouwen in het parlement, die was ingebracht door vijf oppositiepartijen.

Het draaide daarbij om de vermeende EU-fraude van Babis, die tevens de op een na rijkste man van Tsjechië is. Babis zou zich schuldig hebben gemaakt aan belangenverstrengeling door EU-subsidies door te sluizen naar zijn vroegere zakenimperium Agrofert. Dat zou met name gebeurd zijn in de periode dat hij minister van financiën was tussen 2014 en 2017.

In mei 2017 moest hij zich terugtrekken uit die functie omdat hij werd verdacht van belastingontduiking en beïnvloeding van de media. Desondanks won hij de verkiezingen in oktober van dat jaar met grote meerderheid en werd premier van Tsjechië.

Bron: fd.nl
 

kuurgast

Donateur
Nee, zoals nu is niet normaal. Je staat in de file voor de beveiliging en moet door de metaaldetector en tassencontrole.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt daar.
Goochel vertaling van artikel op nazory.aktualne.cz vandaag:

Hoe Zeman het kasteel van Praag en Tsjechen stal en blijft 'verdedigen tegen terreur'

Het is zomer 2019, er komt weer een hittegolf en Zeman's kasteel moet opnieuw worden versterkt. Het was jarenlang niet mogelijk om het gebied binnen te komen.
Binnenlanders en toeristen komen wegversperringen tegen, staan in de rij. Emmer vol ongeloof, ze moeten door het hekken gaan en de bagage tonen. Voor bezoekers en soldaten het is oneervol.
En president Zeman blijft zijn belang tonen - volgens rapporten van de kasteelwacht vorige week, van de 672 soldaten en 43 civiele werknemers, nog eens 221 mensen een derde erbij. De eerste ongeveer 100 nieuwe soldaten volgen sinds oktober een training in Vyškov en zullen vanaf begin volgend jaar lid worden van de kasteelwacht.

Een nieuw "logistiek" gebouw op Petřín zal worden gebouwd voor de bewaker..... De service is van plan om drones te kopen (Milos Zeman, zoals we weten, wedden op drones) en autonome voertuigen (ze hebben geen chauffeurs nodig en zijn volledig georiënteerd met behulp van computersystemen). Ze moeten vooral worden gebruikt bij het bewaken van het kasteelcomplex in Lány. Andere aankopen zijn gepland.

Het is belangrijk om te herhalen: we leven niet in het presidentiële systeem, we zijn niet de Verenigde Staten. De president is niet de premier. Naast de Zeman Castle Guards en (nu zijn) kasteel, wordt de bewakingsdienst ook bewaakt door politieagenten bij wegversperringen in het kasteel. Het "staatshoofd" (zoals gebruikelijk is voor de president om het niet precies te noemen) wordt verzorgd door een gigantisch aantal zeer betaalde mensen. Het is als een Trump of een Poetin. Ongelooflijke verspilling in tijden dat geld ontbreekt, bijvoorbeeld voor sociale voorzieningen.

De betekenis hiervan? Zeman en de mensen die hij omringde (Mynář, Nejedlý en anderen), vanuit het kantoor van de president, die min of meer ceremonieel is, creëren een machtscentrum en doen dit op de Russisch-Chinese manier. Dat wil zeggen, het versterken, benadrukken van veiligheidstroepen en beveiligingsmaatregelen. Ze bouwen hun kleine leger. Zeman laat zien dat hij een "doelwit" is dat tegen terreur gaat, vandaar de onzin-rij. Helaas kan de regering van premier Babiš, die graag voor de gek gehouden wordt door vermeende soberheid, dit niet stoppen.

In Europa is de terreur afgenomen
Het kasteel is een fort geworden waar een gewone burger alleen kan worden gecontroleerd, maar tegelijkertijd - verrassend genoeg doet het denken aan een extreem dure markt. Ik werd beschreven door een leraar die er onlangs met twee klassen naartoe ging, in de hitte, de kinderen wilden water kopen, maar de fles kostte 80 kronen. Dit is het kasteel vandaag: een mix van zakelijke en veinsde angst voor terreur.

Het begon in de zomer van 2016 en begon onmiddellijk lange rijen te vormen bij de ingangen, waarvan de grootste voor de Ist-binnenplaats en in de buurt van de Powder Bridge ligt. Maar menigten hebben nog een beveiligingsrisico gecreëerd, een freak zou zeggen dat zelfs in ons land een vrachtwagen de wachtruimte in kan rijden, daarom werden concrete veiligheidsbarrières op de wegen geïnstalleerd.

In januari vroegen vertegenwoordigers van Praag 6 aan de president om de wegversperringen van de Praagse burcht te verwijderen en aan het publiek terug te geven. Senator en vice-zes Jiří Růžička en vice-burgemeester Jan Lacina schreven in een open brief dat veiligheidsmaatregelen "de ergste van de communistische decennia oproepen - vrijheid, angst en willekeur van de heersers". Tevergeefs. Zemana et al. vertegenwoordigers geven er niet om, controles, te dure markten en wegversperringen blijven bestaan. Het kasteel werd een symbool van de Tsjechische verandering die plaatsvond tijdens Zeman en Babiš.

Wordt het kasteel echt bedreigd door terreur (er zijn trouwens massa's mensen op de Karelsbrug en gelukkig zijn er geen massale veiligheidsmaatregelen)? Laten we uitgaan van het rapport van het Centrum tegen terrorisme en hybride bedreigingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken:
"Er waren in 2068 terreuraanslagen in de wereld in 2018. In vergelijking met 2017 steeg het totale aantal met 692. De overgrote meerderheid van deze aanvallen vonden plaats buiten Europa. Traditioneel zijn de zwaarst getroffen gebieden Pakistan, Afghanistan, Syrië, Irak, landen in Noord-Afrika. en Nigeria. Aanvallen in Europa zijn goed voor slechts 3 procent van alle geregistreerde aanvallen, een significante daling in vergelijking met 2017, toen aanvallen in Europa goed waren voor 10 procent ... De meeste aanvallen in Europa, net als in het voorgaande jaar, waren aanvallen in Turkije en Rusland. "

In Tsjechië is tot nu toe slechts één aanval geregistreerd, gepensioneerde Jaromír Balda (71), heeft in juni en juli 2017 een boom omgehakt op het spoor en het leven van tientallen mensen in gevaar gebracht. Maar hij probeerde de indruk te wekken dat sommige migranten het hadden gedaan. Hij werd veroordeeld tot vier jaar.

Waarom dan de kasteelwacht versterken en het kasteel blijven versterken? Een beetje duur plezier. Het kasteel was vervreemd van Praguers en Tsjechen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechisch Lagerhuis veroordeelt BDS-beweging als antisemitisch

Het Lagerhuis van het Tsjechische parlement heeft een resolutie aangenomen die alle vormen van antisemitisme veroordeelt, waaronder “oproepen tot boycots van de staat Israël”.

De niet-bindende motie roept de regering van Tsjechië op om maatregelen te nemen om antisemitisme tegen te gaan. Zo moet “meer veiligheid” geboden worden aan zowel mensen als instellingen die doelwit kunnen zijn van antisemitische aanvallen. Daarnaast maant de resolutie tot het niet verlenen van financiële steun aan groepen die pleiten voor een boycot van Israël. Het voorstel is met 120 voorstemmen en slechts 20 tegenstemmen aangenomen.

De resolutie werd in het Lagerhuis geïntroduceerd door Jan Bartošek, hoofd van de christen-democratische fractie. In zijn betoog voor de motie verwees hij naar “toenemend antisemitisme in Europa”, en noemde hij als voorbeeld de recente aanval bij een synagoge in het Duitse Halle. Het is noodzakelijk om een duidelijk standpunt tegen deze trend in te te nemen, aldus het parlementslid.

In zijn betoog noemde Bartošek Israël een “strategische partner en bondgenoot in het Midden-Oosten”. Het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken zou geholpen hebben met de formulering van de motie, aldus het hoofd van de christen-democratische fractie.

De Israëlische overheid verwelkomt de resolutie. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Yisrael Katz noemt de aangenomen motie “een weerspiegeling van de ware vriendschap” tussen Israël en Tsjechië. Hij roept andere parlementen op het voorbeeld te volgen. De Israëlische ambassadeur in Praag Daniel Meron spreekt in vergelijkbare bewoordingen zijn dank uit.

In mei nam de Duitse Bundestag al een motie aan die stelt dat oproepen tot BDS antisemitisch kunnen zijn. Vergelijkbaar met de Tsjechische resolutie wordt in Duitsland de regering opgeroepen “geen gebouwen en faciliteiten onder de administratie van de Bondsdag ter beschikking te stellen aan organisaties die zich in antisemitische bewoordingen uitdrukken of het bestaansrecht van Israël ter discussie stellen.”

Bron: cidi.nl
 
Bovenaan