Horeca De leukste eettentjes in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Waar eten in Praag? De leukste eettentjes!

Blog van Laura Brijde

Staat er binnenkort een reisje naar Praag op de planning? In dit artikel deel ik precies waar ik de afgelopen 3 dagen geweest ben, inclusief tips van volgers.

Afgelopen zondag vertrok ik met het team van Ice Watch ambassadrices naar de hoofdstad van Tsjechië. Ik moet zeggen dat ik al veel goede verhalen had gehoord, waardoor mijn verwachtingen van Praag best hoog lagen. Ik ben dan ook blij dat ik kan zeggen dat ik totaal niet teleurgesteld ben. Wauw!

Een wereldstad? Absoluut!
Praag is een schone, prachtige stad met enorm veel oude gebouwen en monumenten, sfeer én lieve mensen. Toegegeven: ze zijn er net zoals in Spanje een beetje meer tranquilo dan we gewend zijn, maar dat maakt het plaatje juist helemaal compleet.

Vooral in de winter is dit een stad waar je naartoe wilt. Kerstmarktjes die regelrecht uit een film lijken te komen, koud weer (en met een beetje geluk sneeuw!) en de gezelligste sfeer die je je maar kunt bedenken.

Ik neem jullie in dit artikel mee naar alle tentjes waar we in dit korte weekendje geweest zijn.

Lunch @ Bistro Monk
Michalská 20, 110 00 Staré Město
Geopend van 08:00 tot 23:00
Reserveren: bistromonk.cz
+420 777 119 785

Hip en knus, zo zou ik dit schattige ontbijt-, lunch- en dinertentje omschrijven. Vanaf de buitenkant valt Bistro Monk in Praag misschien niet zo snel op, maar toch zit dit tentje altijd helemaal vol. Van soepen tot hamburgers, salades en pannenkoekjes: ze hebben het allemaal. Het eten wordt geserveerd op een prachtig bord en is niet alleen Instagram proof, maar ook nog is heel lekker en voedzaam. Aanrader!

the-tavern.jpg


Diner @ The Tavern

Chopinova 1521/26, 120 00 Praha 2-Vinohrady
Geopend van 11:30 tot 22:00
Reserveren: thetavern.cz/rezervace/

Ik heb nog nooit in mijn leven zó een lekkere vegetarische hamburger gegeten als bij The Tavern in Praag. En ik overdrijf niet. Alleen deze burgers zijn al een goed excuus om naar Praag te komen. Mocht je de kans krijgen, ga dan voor de Urban Garden Burger. Deze burger bestaat uit linzen, zilvervliesrijst, champignons, hazelnoten met gesmolten Gouda, gekaramelliseerde ui, gegrilde tomaten en gedroogde tomaten mayonaise erop. IK WIL WEER TERUG.

Coktails @ Shrinks Office
Jungmannova 23/11, 110 00 Nové Město
Geopend van 18:00 tot 02:00 of 03:00 (op vrijdag en zaterdag)
Reserveren: anonymousshrinksoffice.cz
+420 608 911 884

Ik denk dat ik niet zo snel meer in zo een vreemde bar beland als Shrinks Office. Vreemd en spooky, maar onwijs gaaf. Deze verborgen bar is niet zo 1, 2, 3 te vinden en als je er eindelijk bent, moet je eerst een stille verlichte gang door op zoek naar de deur. Eenmaal aangebeld gaat niet de deur open, maar de muur! Ge-wel-dig. Gepersonaliseerde cocktails waar geen andere cocktailbar aan zou tippen.

De menu kaart is geïnspireerd op fobieën en mentale ziektes. Je krijgt twee soorten menukaarten:
1. Een menukaart die bestaat uit fobieën. Je vindt er een omschrijving van de fobieën met aan de andere kant de cure, oftewel, de cocktail. Hier weet je niet wat je bestelt, je kiest dus op basis van de fobie
2. Een kaart die bestaat uit verschillende kaarten met illustraties die dokters gebruikten om een mentale ziekte bij iemand vast te stellen. Op basis van wat jij in de afbeelding ziet (ik zag bijvoorbeeld een boze ëap) wordt er een cocktail voor je samengesteld.

More cocktails @ Anonymous Bar
Michalská 432/12, 110 00 Staré Město
Geopend van 17:00 tot 02:00 of 03:00 (op vrijdag en zaterdag)
Reserveren: anonymousbar.cz/en
+420 608 280 069

Anonymous Bar is van dezelfde eigenaar als Shrinks Office en is dan ook hetzelfde concept. Het verschil zit hem er in dat de eerste bar een rustigere en relaxte sfeer heeft. Bij de tweede bar staat de muziek harder, het lokaal is groter en er vliegen verschillende bartenders met spectaculaire vuurcocktails van hot naar her.

In Anonymous bar heb je 7 verschillende niveaus. Elk niveau heeft zijn eigen menukaart en is op zijn eigen manier weer even speciaal. Zo was de tweede menukaart een geheime kaart die je alleen met LED light kon lezen. Ik had je graag verteld wat je verder kan verwachten, maar wij kwamen niet verder dan niveau 2. Op dat moment hadden we al wat cocktails van de Shrinks Office erin zitten en ik was al behoorlijk aan het tollen ;).

Dit is zeker een must-go als je in Praag bent en mocht je maar naar één van de twee willen, dan raad ik je aan om naar Shrinks Office te gaan. Hier komt het concept echt goed naar voren en ben je weer een ervaring rijker!

Lunch @ Café Café
Rytířská 10/10, 110 00 Staré Město
Geopend van 10:00 tot 23:00
+420 774 331 122

Houd je van lekkere, rijk belegde broodjes? Dan zit je hier goed! Van geweldige avocado toasts tot grote Club Sandwiches, het is er allemaal. Ik kan je helaas niets specifieks aanraden (ik had een flinke kater en leefde op droog brood), maar als ik mijn reisgezelschap mag geloven waren de broodjes heerlijk.

eska.jpg


Diner @ Eska
Pernerova 673/49, Karlín, Praga 186 00
Geopend van 08:00 tot 23:30
Reserveren: eska.ambi.cz/en/
+420 731 140 884

Als je in Praag bent en het geld (ervoor over) hebt, moet je naar Eska. Dit hippe Michelin-ster restaurant serveert geweldige 5-gangen menu's inclusief wijnproeverij, wat het een hele belevenis maakt. We hebben hier in totaal 3 uur gezeten en ik heb oprecht genoten van de wijn, de unieke vegetarische gerechtjes en de service.

De prijs voor zo een menu inclusief wijn is op dit moment 1628 CZK (63 EUR). Dat is natuurlijk veel geld, maar het gaat hier wel om een heel goed restaurant. Je kunt zelf de afweging maken of dat je geld waard is.

Chimney @ Good Food
Karlova 160/8, 110 00 Staré Město
Geopend van 10:00 tot 23:00
Website: goodfoodchimney.com

Je kunt Praag niet verlaten zonder minstens één Chimney van Good Food in je mond gepropt te hebben. Je ziet ze bijna op elke hoek van de straat, maar Good Food is een van de beste als het aankomt op deze lokale delicatesse. Je kunt voor zowel een hartige als zoete vulling gaan, koud of warm.

In de winter raad ik je zonder twijfel de Chimney Strudel aan, met warme appel, kaneel, rozijntjes, walnoten en slagroom. Het water loopt al in mijn mond als ik eraan terugdenk!

hotel-u-prince.jpg


Drinks @ Terasa U Prince

Staroměstské nám. 29, 110 00 Staré Město
Geopend van 11:00 tot 23:30
Reserveren: terasauprince.com
+420 737 261 842

Op zoek naar de perfecte Instagram foto? Dan zit je op dit dakterras goed. Het dakterras van het U Prince hotel kijkt recht uit op één van de schattige kerstmarkten in Praag. Je kunt hier heerlijk genieten van een gemberthee of warme chocomel onder de warmtelampen, terwijl je uitkijkt op de prachtige stad.

Vergeet niet snel een Instagram kiekje te maken voor je weer weggaat!

Lunch @ Bake Shop
Kozí 1, 110 00 Staré Město
Geopend van 07:00 tot 21:00
+420 222 316 823

Wil je niet uitgebreid ontbijten/lunchen en zoek je iets om snel op te eten of voor on the go? Of ben je op zoek naar een lekker taartje of iets zoets? Dan zit je bij de Bake Shop helemaal goed!

Mijn mond viel open toen ik de perfecte velvet koekjes en heerlijkste broodjes zag liggen. Je wilt hier alles hebben. En opeten. Je kunt er zitten, maar het is zelfbediening. Leuk voor even tussendoor en zeker een aanrader.

Tips van volgers
Door onze drukke planning heb ik helaas niet de kans gehad om meer tentjes te ontdekken, maar die kans geef ik hierbij aan jou! Dit zijn de tentjes die volgens mijn lezeressen ook zeker een bezoekje waard zijn:

Maitrea (vegetarisch)
James Dean
U Fleku (local restaurant)
K the two brothers (Indiaas)
Hemingway bar (cocktails)
Lehka Lava (vegetarisch)
Estrella
Agave (Mexicaans)
Choco Café
Putica (Hamburgers)
Café Ebel
Petite France
Phil’s Twenty7
Sad Man’s Tongue

Bron: www.laurabrijde.com
 
Ik heb me voorgenomen nooit meer een restaurant in Praha te bezoeken. Toen ik enige jaren geleden met vrouw en dochter wat moeizaam een eetgelegenheid had gevonden rekende mijn vrouw af. De rekening gaf een bedrag aan tegen de 900 kronen. Ze gaf een biljet van 1000 kronen en kreeg geen geld terug, want het verschil was de fooi die ze had moeten geven.
Wanneer ik ooit in Praha kom neem ik een maaltijd in https://www.palladiumpraha.cz/. Voldoende keuze en je betaalt wat is aangegeven. In andere winkelcentra ook voldoende keuze!
 
Wanneer mijn dochter via internet een hotelkamer heeft geboekt in het centrum van Praha ga je niet met ze eten buiten het toeristencentrum. Ik voelde me zo belazerd dat ik nog steeds wil waarschuwen voor de behandeling. Natuurlijk zijn er alternatieven. Ook in het toeristencentrum.
Was een keer in het toeristencentrum en ontdekte dat je in een zijstraat veel minder betaalt voor een ijsje. Even zoeken loont dus.
 
Tja, Praag is net een "gewone" stad wat dat betreft, Stadla. Ongeacht welke stad ter wereld je bezoekt: waar veel toeristen komen, betaal je de hoofdprijs. Wil je dat niet, dan moet je inderdaad wat meer achteraf zoeken naar een betaalbaar alternatief. Mooie bijkomstigheid: vaak zijn die goedkopere tentjes véél gezelliger! :ja:
 

Ad Verschoor

Donateur
Dit zijn de leukste foodspots, wijnbarretjes, deli’s en restaurants in Praag

Bokovka | Romantische verstopte wijnbar

Deze gezellige wijnbar zit een beetje verstopt, maar is absoluut het zoeken waard. Hier hebben wij uiteindelijk maar een snel glas wijn gedronken, omdat we een reservering hadden staan bij Hemingway, maar liever waren we nog een uurtje gebleven. Sommelier Roman Novoty heeft een prachtige selectie wijnen en serveert er graag een kaasplankje bij. Een romantische spot waar je heerlijk bij elkaar kunt kruipen met je favoriete wijn.

Bokovka
Dlouhá 37
Praag 1

bokovka-2-e1518007770180.jpg


Momoichi Coffetearia | Coffee & Japanse keuken

Deze Japanse koffie en thee zaak heeft naast je normale (én lekkere) cappuccino fix ook de nodige andere opties. Prachtige theeën, NEL50, french press en Kono, matcha hier/matcha daar, dat werk. Ook vers yuzu sap met sake en Japanse Nikka Whiskey. Naast al deze liquids is dan het menu ook nog eens waanzinnig goed. We aten een romige laksa-soep en een Japanse omelet inclusief #flyingbonito.

Momoichi Coffetearia
Římská 1199/35
Praag 2

Momoichi-Coffetearia-e1518008549430.jpg


Restaurant Eska | Tsjechische keuken anno 2018
Eska deed ons erg denken aan Noma. Niet op hetzelfde niveau, maar ze hebben zeker naar Rene Redzepi gekeken. Ook hier alles uit de buurt, veel fermentatie, natuurwijnen, groenten en open vuur. Het interieur is fris en open. En de bediening staat te trappelen om je te mogen bedienen. De gerechten mogen soms wat spannender en uitgesproken. En dan mag de bediening naar onze smaak juist wat minder hysterisch en aanstellerig doen. Toch een bezoek waard.

Eska
Pernerova 49
Praag 8

IMG_0589-e1518008138424.jpg


Zmrzlinář | De beste ijsjes van Praag
We liepen ‘toevallig’ langs de beste ijssalon van Praag! Hier serveren ze naast gewoon heel goed vanille, chocolade en frambozen ijs, ook bijzondere smaken als pindakaas. Ook goed voor koffie en shakes. Je kunt het hier allemaal opeten, maar ze hebben ook perfecte bakjes voor onderweg. Alles vers en met een glimlach. Vraag ons alleen niet om de naam uit te spreken…

Zmrzlinář
Slezsk 15
Praag 2

26169343_2007270972888629_8326069799060965755_n.jpg


Nase Maso | De allerbeste hamburgers
Deze slagerij annex touristtrap lijkt in eerste instantie een soort Disneyfilm-slagerij, maar als je de belachelijk lekkere hamburger staat weg te kauwen piep je wel anders. Wauw. Het staat hier vol met Chinezen met telelenzen, Amerikanen met rolkoffers, dronken locals en wij dus. Met een reden. Naast die hamburger, raden we ook het meatloaf aan. En je kunt hier zelf een biertje tappen, mocht je hartje daarvan sneller slaan.
– Loop ook even het overdekte straatje in, je vindt er goede verse sushi, een wijnwinkel en meer.

Nase Maso
Dlouhá 727/39
Prague 1

nase-maso-praag-hotspots-e1518007821734.jpg


Restaurant Sansho | van Praags food superheld Paul Day
Een etentje bij deze funky Asian Fushion Fine Dining tent is ons helaas door onze neus geboord omdat A) Sansho gesloten is op zondag en maandag, en B), we geen reservering hebben gemaakt toen we hadden bedacht hadden dat we wilde eten bij Praags food-superheld Paul Day.
Na het nog een keer bekijken van het menu (softshell crab slider – dim sum – rendang – pork belly) doet het nog steeds pijn. Je bent gewaarschuwd. Reserveer! -> +420 222 317 425

Sansho
Petrská 25
Praag 1

L’ Fleur | Cocktails en Champagne
Deze bar is gemaakt naar de smaak van de eigenaar en voormalig bartender van de Hemingway Bar. Deze man heeft de bar vernoemd naar zijn oma – die voor zijn eerste bartender cursus betaalde – en kan daarom al niet meer stuk. Hier komen alle mixologist van de stad als ze zelf een avondje vrij zijn.
Tip -> Champagnes, van kleine producenten en voor kleine prijsjes.

l’ Fleur
V Kolkovné 5
Praag 1

bistro-8-e1518008589778.jpg


Bistro 8 | Hipperdepip

Het lijken de Amsterdamse Negen Straatjes wel hier, zo hip. Voor als je na al dat rode vlees wel wat gezonds kunt gebruiken. Volle bak gemberthee, groene smoothies, Frits Kola, quinoa en glutenvrije taart. Allemaal harstikke lekker en gebracht door meisjes met opgeschoren Henna-haar. Natuurlijk verkoopt de buurman de hipste sneakers van de stad, ook even naar binnen dus.

Bistro 8
Veverkova 8
Praag 7


Bakeshop | klein en groot

Heerlijke bakker, waar je naast de lekkerste croissants en macarons to go, ook mag aanschuiven voor huisgemaakte soep, quiche en ander lekkers. Ook prima koffie, smoothies en theetjes. Er zijn twee vestigingen: de ‘Little Bakery’ is echt heel little, maar prima voor take out. Bij de grote broer kun je heerlijk zitten en bijvoorbeeld je computer even openslaan.

Bakeshop
Kozí 1
Praag 1

Little BakeShop
U Luzického Semináre 22
Praag 1


LOCAL | 5 x tussen de locals

Wil je gewoon even wegsmelten tussen de mensen die hier gewoon wonen? Ga dan naar een van de vijf Lokals verspreid over Praag. Deze no nonsens cafes staan vol lokals die kletsen, bier drinken, worst eten, daten, voetbal kijken en de week doorspreken. Heerlijk mensen kijken en ontspannen. Ze serveren lekker bier en goed traditioneel eten. Proberen ->Smažený sýr, gefrituurde kaas in brooddeeg met tartaresaus.

Wij vonden deze het leukst van de vijf
Lokal Doublááá
Dlouhá 731/33
Prague 1


Hemingway | Praag Cocktail Bar

Fantastische kleine cocktailbar met wereldwijde faam. Ook hier is het lang niet gek om een reservering te maken, anders kom je er simpelweg niet in. Heb je een plekje bemachtigd dan kan het feest beginnen. De bartenders hier weten precies wat ze doen, en dat doen ze heel gesjeesd. Echte gastheren in strak gestreken shirts vertellen je wat je drinkt en waarom het lekker is. Als je toch belt om te reserveren kun je net zo goed om een plekje aan de bar vragen. Met uitzicht op de beste mixologist van de stad drinkt die cocktail nog lekkerder.

Hemingway Bar
Karoliny Svêtlé 26
Praag 1


hemingway-250x349.jpg


Kantyna | Voor de vleeseter

Grappig en origineel concept en leuke toevoeging aan je citytrip in Praag is deze slager. Bij binnenkomst kies je je favoriete stuk vlees uit in de watertandend lekkere vitrine vol perfect gemarmerd vlees. Neem plaats aan de stamtafel, of aan een van de tafels in de kantine en wacht met jouw persoonlijke bonnetje in de vorm van een bot met een nummer erop tot je favoriete steak wordt gebracht. Niet erg romantisch, niet voor uren dineren. Wel snel, heel lekker en grappig.

Kantyna
Legerova 57
Praag 1


katyna.jpg


Veltlin | Au naturel in wijnbar

Veltlin is een kleinschalige, lichte wijnbar die de harten van de Praagse wine scene heeft veroverd. De nerdy sommeliers hebben een zwak voor natuurlijke wijnen en serveren enkel wijn uit Centraal Europa. Hierin Praag 8 vind je al nauwelijks toeristen, maar deze wijnbar is gevuld met enthousiaste locals en winegeeks. Geen wijnkaart. Gedurende de avonden worden er telkens nieuwe flessen opengemaakt, naar mate de sfeer, en het uur. No worries, er zit altijd wel een wijn voor je bij.

Veltlin
Křižíkova 488
Praag 8


veltlin-wijnbar-praag-e1518007979115.jpg


veltlin-praag-winebar-e1518008003774.jpg


Restaurant La Degustation | Michelinsterren happen

Wil je goed uitpakken, dit is the place to go! Neem je portemonnee mee, want ondanks dat restaurants in Praag heel goed te betalen zijn, wordt dit waarschijnlijk even slikken bij de rekening. Waanzinnige wijnspijs combinaties met lokale wijnen en een prachtige eetzaal.

La Degustation
Hastalská 18
Praag 1

Bron: wijnspijs.nl
 

kuurgast

Donateur
Nieuw geopende bistro Knedlín in Praag

Deze bistro is echt uniek omdat het de traditionele Tsjechische knedlík = knoedels verbindt met de huidige voedseltrends en buitengewone knoedelvullingen. Zowel bistro als taka-away.
Bij Knedlín proef je tot 25 soorten verse knoedels van aardappel- of gistdeeg met verschillende vullingen.
Je kunt ook genieten van zoete en hartige sauzen, die je bij je dumplings kunt bestellen.
Knedlín biedt zelfgemaakte limonades, koffie en vers bier van microbrouwerij Kamenice!
Op de website knedlin.cz staan de diverse soorten "Sladké"= Zoet en "Slané"= Zout ofwel hartig.
De prijzen van de knedlík variëren van 39 tot 59 Kč.
Openingstijden dagelijks van 8.00 tot 21.00uur.
Bron praguemorning.cz + facebook.com/knedlin.
Ze hebben plannen om in Brno ook een bistro te openen.

Op de website menukaart onder foto's:
Prohlédněte si celou nabídku!
Bekijk het hele aanbod!

Zoete knoedels:
Pruim 39CZK vegetarisch
Abrikoos 39CZK vegetarisch
Aardbei 49CZK vegetarisch
Framboos met witte chocolade
Kokosnoot met wilde bessen 59CZK vegan glutenvrij
Pistache met frambozen
Papaver (maanzaad) 49CZK vegetarisch
Karamel met hazelnoten
Kers met pure chocolade
Bosbessen 59CZK vegetarisch
Cheesecake met rozijnen
Amandel 59CZK vegetarisch
Appel met room vegetarisch
Chocolade 59CZK

Sauzen:
Room, Framboos, Chocola, Kaas.

Zoute knoedels:
Thais met garnalen 59CZK
Ratatouille 59CZK vegan glutenvrij
Curry met kip 39CZK
Souvlaki met kip
Burrito met rundvlees 49CZK
Gerookt spekjes met kool 49CZK
Broccoli met munt
Goulash 59CZK
Capricciosa 49CZK
Rode biet 59CZK vegan glutenvrij
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan