Blokkade van wegen richting vliegveld Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Taxichauffeurs blokkeren belangrijkste toegangsweg richting luchthaven in Praag
763

AFP
Zowat 1.200 taxibestuurders hebben ongeveer drie uur lang actie gevoerd op de belangrijkste toegangsweg van de internationale luchthaven van Praag. Ze deden dat uit protest tegen de oneerlijke concurrentie door Uber. Dat melden de organisatoren. De actie zorgde voor grote files rond de luchthaven.
“De chauffeurs van Uber respecteren de wetgeving niet”, zegt de woordvoerder van de taxiverenigingen. Petr Polisensky hekelt ook dat de autoriteiten -en dan met name de burgemeester van Praag- de zaken op hun beloop laten.

Uber is sinds 2014 actief in Tsjechië. Zowat 400.000 Tsjechen hebben de Uber-app gedownload en ongeveer 2.000 chauffeurs rijden in Tsjechië voor Uber.

763

AP

Bron: hln.be
 
het is daar ook file zonder blokade van taxi's. dus voor omwonende niets nieuws. En voor je vliegtuig pak je sneller de bus.
 
Valt reuze meer hoor Kobus. Ik rijd wekelijks vanaf ons huis in het Boheems Paradijs naar de luchthaven en sta eigenlijk nooit vast. Het loopt best goed door eigenlijk.

En ja vandaag moest ik dus naar Amsterdam vliegen met KLM. Middagvlucht dus midden in de fijne acties van de chauffeurs. Ik kan niet zeggen dat ik daar nu erg blij van werd. Al met al ruim 3 uur over gedaan terwijl normaal zo'n 70 minuten de norm is...

En als ik een Praagse taxichauffeur het woord " eerlijk" in de mond hoor nemen, lach ik hem smakelijk uit. Als er een grote oplichtersbende in Praag actief is, zijn het wel de taxichauffeurs tussen de luchthaven en de binnenstad. Kom maar op Uber!
 

dennuzzz

Donateur
Heb deze bus reeds 60 x gebruikt...zou ik dan plaatselijk schijnbaar goed bekend zijn? Zegt u het maar paulus of nee het is kobus. ;)
 
dat maakt je op dit stuk weg dan wel een expert. en welke bus neem je dan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus de 119 rijd via de snelweg D7 van het vliegveld naar Europska en niet achterlangs via het oude vliegveld? als ik jou goed begrijp.
 

dennuzzz

Donateur
Heer kobus heeft gelijk dat de 119 niet meer over de d7 rijdt. Heb het net nagekeken. Deze reed volgens mij met de vorige dienstregeling naar metrohalte dejvicka. Kennelijk is dat veranderd mogelijk door de aanpassing van de metrolijn? Sinds de komst van de ae ben ik deze gaan gebruiken omdat deze meteen door naar hlavni nadrazi (cs) gaat. Dus de ae en de 100 (Metro zlicin) gaan wel over de d7.
 

kuurgast

Donateur
protest tegen de oneerlijke concurrentie door Uber.
Uber gaat akkoord met het exploiteren van een licentie in Tsjechië.

Het geschil tussen de op app gebaseerde ritendienst Uber en lokale taxichauffeurs is binnenkort misschien voorbij. Na een ontmoeting met Uber-vertegenwoordigers heeft premier Andrej Babiš aangekondigd dat Uber heeft ingestemd om te werken onder voorwaarden die het op gelijke voet stellen met taxichauffeurs.

De oorlog tussen Uber en Tsjechische taxichauffeurs woedt al maandenlang. Taxichauffeurs beschouwen Uber als oneerlijke concurrentie en wijzen erop dat chauffeurs niet aan alle normen hoeven te voldoen, geen tests moeten doorstaan en dat hun inkomsten niet-geregistreerd en onbelast zijn in dit land. Ze moeten zich ook niet houden aan de maximumprijs per kilometer die is vastgesteld door het stadhuis van Praag, omdat hun prijs overdag schommelt en ze over het algemeen goedkoper zijn.

De protesten van taxichauffeurs in Praag en Brno hebben herhaaldelijk het verkeer in de twee steden dicht bij een stilstand gebracht. Eind februari zette de premier zijn voet vast en vertelde het bedrijf om de wet te respecteren of zijn diensten in de Tsjechië te beëindigen.

Nu heeft hij een doorbraak gemeld. Na besprekingen met Uber-vertegenwoordigers zei de premier dat het bedrijf had ingestemd om voorwaarden te respecteren die het op gelijke voet zouden stellen met taxichauffeurs, door een vergunninghoudende dienst te exploiteren, waarbij chauffeurs hun inkomsten registreren en belasten in Tsjechië.
Bron radio.cz/en.
 
Dus als ik het goed lees, niet om de taxi te beschermen maar om te zorgen dat ze belasting betalen. Tsja, het is en blijft slecht stelen van de grootste dief in het land.
 
Bovenaan