Patrijzen en andere beestjes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Op zomeravonden wandelen we vaak een rondje met de hond over de wandelpaden in het Nationaal Park Sumava.
Het landschap is hier afwisselend met veel bos afgewisseld met grasland en moerasland. Delen van deze graslanden worden nog wel gebruikt voor landbouw, maar aangepast, er word niet bemest en het gras wordt laat gemaaid.
Tijdens een wandeling hoorde ik een hevig geschreeuw achter een heuvel met hoog opgegroeid gras/bloemen.
Eerst dacht ik nog aan kinderen die gekkigheid maken, toen vroeg ik mij af, wat voor dier zou dit kunnen zijn, geen idéé.
De volgende dagen weer, had me al voorgenomen eens iemand te vragen, toen mij een jeugdherinnering te binnen schoot.
Dat zijn patrijzenhanen, die schreeuwen naar elkaar om indruk te maken op de vrouwtjes (deden wij vroeger ook samen wel, samen met harde muziek en wilde gebaren). ik dwaal af naar een tijd in Nederland, toen in de avond patrijzen nog over de havervelden vlogen.
Hier zijn ze nog, de patrijzen, en ik hoop nog lang, zodat volgende generaties dit geluid ook nog kunnen horen.
Vandaag is er veel internationale aandacht voor het uitsterven van wildlevende dieren in de wereld. In Nederland is de patrijs bijna uitgestorven door overbevolking, eenzijdige landbouw en, dat moet ook gezegd worden: gewoon geen interesse bij een deel van de Nederlanders. Hun eigen luxe leventje is belangrijker, die paar vogels meer of minder, wat maakt het uit.
 
Bij aanvang van de winter haal ik de koi karpers uit de vijver en breng ze over naar een grote bak binnen, omdat ze anders de winter in Sumava niet overleven.
Zo ook voor vorige week: vijver leegpompen, maar geen vis te zien.
Daar herinner ik mij dat ik in de zomer, 's morgens heel vroeg, "iets bruins" zag weg schieten onder de struiken. Ik denk nog, we hebben hier toch geen ratten?
Rond de vijver zag ik ook uitwerpselen die ik niet kon verklaren. Groter dan van ratten en heel vettig.
Nu realiseer ik mij dat ik een otter heb gezien destijds, want bijvoorbeeld reigers, zoals in Nederland, zie je hier nooit.
Tweehonderd meter van hier is een beek en een oud hout transportkanaal, en dat is zeker een leefgebied voor de otter.
Wat nu: ik heb besloten de eerste paar jaren geen nieuwe karpers te kopen en de situatie eerst eens aan te zien; een otter bijvoeren met koi karpers gaat mij te ver.
Wat ik niet wil is de otter tot "probleemotter" verklaren en dan gaan denken in de richting van afschieten. In feite is het een goed teken van de toestand van de fauna hier in Sumava, dat we hier een leefgebied van otters hebben. Het is ook voor de eerste keer in mijn leven dat ik zo'n beest levend heb gezien.
Dus ik ga maar rustig afwachten, dan maar een paar jaar de hobby laten rusten.
 
Je snapt wel dat ik er bij twee gelegenheden moeite mee had vriendelijk te zijn tegen mensen die ik ken en een patrijs verorberen. Zien beesten als voedsel en patrijzen zijn redelijk gemakkelijk te vangen.
De ene heeft ook tijdelijk een waterput in aanleg bij me gebruikt om vissen groot te laten worden zodat hij die kon gaan opeten. Een vegetariër heeft de vissen gekocht en vrij gelaten in een beek.
 
Bovenaan