Israelische hulp voor Tsjechische vliegtuigfabrikant AVA

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
IAI gaat helpen bij promoten L-159 en L-39NG



TEL AVIV – Israel Aerospace Industries (IAI) gaat de Tsjechische fabrikant Aero Vodochody Aerospace technisch ondersteunen bij de eenmotorige L-159 en L-39NG. Ook zal het Israëlische bedrijf Aero Vodochody helpen bij het vermarkten van de L-159.

De fabrikant besloot in september 2016 de productielijn tijdelijk te heropenen nadat Irak in 2015 veertien van deze lichte aanvalsvliegtuigen bestelde. Drie eenzitters en een tweezitter worden aan de actieve vloot van de Tsjechische luchtmacht onttrokken, de overige tien komen uit Aero Vodochy’s eigen handelsvoorraad. De leveringen moet in 2017 zijn voltooid.

Een deel van deze opgeslagen toestellen werd in 2014 besteld door Draken International dat er 21 af gaat nemen. Daarvan waren er inmiddels drie geleverd, maar een tweezitter werd tijdelijk teruggehaald om Irakese piloten en technici te kunnen trainen. In de loop van dit jaar ontvangt Draken nog vier L-159’s Aero Vodochody zat lang met de vliegtuigen in haar maag. De Tsjechische luchtmacht bestelde ooit 72 L-159’s, maar bracht dit aantal later terug naar 24.

pilootenvliegtuig.nl
 

kuurgast

Donateur
Aero Vodochody presenteert nieuwe L-39NG militaire vliegtuig.

l39ng.jpg


De Tsjechische vliegtuigfabrikant Aero Vodochody presenteerde vrijdag officieel haar nieuwe vliegtuig, L-39NG, een model van de volgende generatie van de legendarische L-39 Albatros, geproduceerd door het bedrijf sinds 1960.

De serieproductie van het nieuwe generatie vliegtuig zal in 2020 worden gelanceerd. Het model zal eind 2018 voor het eerst van start gaan. Het nieuwe vliegtuig, dat tot 750 kilometer per uur kan vliegen, is bedoeld als een directe vervanging voor het originele L-39-vliegtuig en een reeks andere jettrainers.

Volgens het bedrijf is het voornamelijk bedoeld voor militaire vliegtraining, maar het is ook geschikt voor lichte gevechts- en verkenningsmissies onder alle klimaatomstandigheden.

De belangrijkste nieuwe functie van de L-39NG is de nieuwe, lichte en zuinige Williams International FJ44-4M-motor, die betere prestaties levert op het gebied van snelheid, bereik en uithoudingsvermogen.

Op een industriële vakbeurs in het UK in juni tekende Aero Vodochody deals voor de verkoop van 22 van zijn nieuwe L-39NG en L-39CW, waarvan tien naar Portugal's SkyTech en 12 naar RSW Aviation, een van de grootste leveranciers van militaire trainingsdiensten in de VS en over de hele wereld.
Bron radio.cz/en.
 

Ad Verschoor

Donateur
Roll out Aero Vodochody L-39NG



ODOLENA VODA – Bij de Tsjechische vliegtuigbouwer Aero Vodochody is de eerste ‘pre-series’ L-39NG straaltrainer naar buiten gerold. De fabrikant wist tijdens de Farnborough International Air Show tientallen potentiële orders op te strijken dit toestel.

Zo tekende RSW uit Amerika in principe voor twaalf nieuwe L-39NG's en zes tot L-39CW/NG op te waarderen vliegtuigen. Ook het Portugese Aero Skytech (onderdeel van leasemaatschappij HiFly) tekende voor tien nieuwe L-39NG's en nam gelijktijdig opties op nog eens zes.

Beide bedrijven zetten vliegtuigen in om militaire gevechtsvliegers in respectievelijk Amerika en Europa te trainen. Met het oog daarop moeten de L-39's voldoen aan de European Military Airworthiness Requirements (EMARs) met het oog op onder meer de vereiste NATO interoperabiliteit.

Eerder dit jaar verkocht de Tsjechische vliegtuigbouwer al vier te bewapenen L-39NG's aan Senegal.

De L-39NG is gebaseerd op de L-39 Albatros (meer dan 3.000 gebouwd), maar heeft nu onder meer een nieuwe romp en een 16,87 kN sterke Williams International FJ44-4M FADEC turbofan. Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775 km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van 1.400 nm (2.590 km) en een structurele belastinglimiet van +8/-4g. De fabrikant spreekt over een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23 m/sec).

l-39cw-2626-vodochody-884-1-1.jpg


L-159
Israel Aerospace Industries en Aero Vodochody Aerospace grepen de Farnborough International Airshow ook aan om de eenmotorige L-159 als F/A-259 Striker te promoten.
De L-159 zal onder meer worden uitgerust met een multi-mode IAI (Elta) radar en desgewenst met IAI's Real Time Tactical Data Link. Het Honeywell F124 aangedreven toestel kan een breed assortiment wapensystemen inzetten die aansluiten bij de NAVO standaard, waaronder air-to-air en air-to-ground raketten of laser geleide bommen. In tweepersoons uitvoering kan de L-159 ingezet worden voor Advanced en Operational/Lead-In Fighter Training.

Bron: pilootenvliegtuig.nl
 
Bovenaan