Emigreren en wonen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forum leden

Op dit moment ben heb ik de knoop doorgehakt om samen met mijn Tsjechische vriendin in Tsjechië te gaan wonen.
Hiervoor zal ik Nederland dus gaan verlaten. Tevens heb ik ook al een baan aangeboden gekregen.
Nu zou ik graag willen vragen of jullie mij verder kunnen helpen, waar te starten en of er mensen zijn die mij de juiste weg kunnen wijzen ( de weg naar Tsjechië weet ik wel )

Hoop dat jullie mij kunnen helpen

Gr. Patrick
 
Beste Patrick,

Om mee te beginnen, gefeliciteerd met je besluit. Het is hier goed toeven. (sorry: oud woordgebruik)
Mijn reactie is niet zuur bedoeld hoor; mijn kinderen zijn ook al van jouw leeftijd, maar je zal hier uiteraard lang over hebben nagedacht.

Fijn te lezen dat je nu ook een baan aangeboden hebt gekregen.

Ondertussen ben je 36 jaar! en wil je graag dat mensen je gaan helpen om verder te komen etc..
Waarom? Is er iets dat je niet kan? Of juist wel? De juiste weg is m.i. om dat nu zelf uit te zoeken. Misschien had je dat al eerder moeten doen.

Hier moet je gewoon alles zelf doen.
Belangrijk: maar dat is misschien al gelukt via je vriendin: leer de taal, leer lezen.
Veel succes!

Paul
 
Wij gaan ook emigreren naar Tsjechië over een paar jaar en ik snap dat je vol met vragen zit.
Vragen naar de juiste weg is een wel erg breed te interpreteren vraag.
Ik geef je als tip mee om de vragen heel erg specifiek te stellen.
Wat Paul echter zegt vind ik waar en op dit forum is ik denk wel bijna alles te vinden.
Je moet er wel voor willen zoeken.
 
Kijk eens in de rubriek wonen en werken in Tsjechie of lees mijn blog eens, wij zijn bijna aan het eindstation. De knoop doorhakken was 1 ding en wel het simpelste meteen ;) Het 1 jaar later en we wonen in Tsjechië station is al lang gepasseerd.....veel heuvels, veel bergen (net als het land zelf) maar nu, bijna 2 jaar later, veel zoektochten, veel reiswerk en erger nog het steeds grotere verlangen er eindelijk te mogen wonen verder komt er een eind aan deze weg ...
Dus, het is niet simpel, beslissing nemen is 1 ding.....er daadwerkelijk komen is 2 en vele malen moeilijker. Oh jah, de taal is moeilijk maar met een beetje geluk vind je wel mensen die ook engels spreken (of willen spreken) toch helpt het ons om een mini gesprekje in het Tsjechisch te doen en om te vragen naar het woord....zo leren wij.

succes
 
Ik ben In februari 2014 voor de eerste keer hier in Tsjechie gekomen als onderdeel van mijn werk voor een grote verpakkingsmultinational.
Door mijn ervaring met de vanuit Nederland naar Tsjechie verplaatste machines ben ik gevraagd om ondersteuning te bieden bij de locatie hier in Tsjechie.
Om een lang verhaal ( redelijk ) kort te houden:
Besloten om hier te wonen nadat ik mijn huidige vrouw ontmoette (kort gezegd).

Maar het heeft nogal wat voeten in de aarde om alles op de juiste manier rond te krijgen.
Het is niet moeilijk, maar wel heel veel werk en bezoeken aan gemeente etc.
Het heeft vanaf het begin tot aan de officiele emigratie ongeveer 8 maanden geduurd voordat alles rond was.
Voor mij heeft dit betekend (ook omdat ik hier ging trouwen):
- Adres verkrijgen hier in CZ.
- Aanvragen verblijfsvergunning voor het verkrijgen van mijn Rodné číslo (sociaal verzekeringsnummer). Zeker 5 bezoeken aan het betreffende bureau en de immigratiedienst (politie) voordat dit klaar was.
- Werkcontract, nodig voor mijn rodné číslo (ander bewijs van inkomen kan ook).
- Uittreksel geboorteregister.
- Uittreksel burgerlijke stand.
- Bewijs van toestemming om hier in CZ te zijn van de immigratiepolitie, niet ouder dan 7 dagen voordat het huwelijk voltrokken wordt (volgens de EU regels is dit niet van toepassing op EU ingezetenen, maar het systeem is hier niet op ingesteld en ziet alles als buitenlander, papieren kunnen anders niet geprint en dus niet officieel gemaakt worden). Weer 3 bezoeken voordat dit klaar was. Was nogal een heftige woordenwisseling tussen de vreemdelingenpolitie en de Materka (trouwambtenaar), de politie zei dat het niet nodig was, maar de Materka zei van wel...... Zij won...
- en voor mijn trouwen een speciaal bewijs dat er geen wettelijke belemmeringen waren om te gaan trouwen (gescheiden in Nederland), alleen te verkrijgen via de ambassade in Praag, ook hier naartoe geweest omdat dit persoonlijk opgehaald moet worden.
- het kopen van het huis was daarna geen probleem meer, ook omdat mijn vrouw Tsjechische is.

**Alle officiele documenten moeten of opgesteld zijn in het Tsjechisch of vertaald vanuit de originele taal naar het Tsjechisch en wel door een erkende vertaler (was ongeveer 450 kc per A4 pagina), de officiele en enige taal in deze officiele instanties is het Tsjechisch (ze mogen geen andere taal gebruiken). ***
Zorg ervoor dat er in ieder geval een Tsjechisch sprekend iemand met je mee gaat, anders heb je een groot probleem.
** De officiele originele documenten moeten ook voorzien zijn van een appostille stempel, te verkrijgen bij de rechtbank in Nederland**
Al met al heel veel kopieën gemaakt, bezoeken gebracht, veel wachttijd gehad en het nodige betaald (zowel in Nederland als hier in Tsjechie voor de vertalingen, al met al ongeveer 12000KC bij elkaar).

Maar goed, het was het allemaal waard. Ik woon (met mijn geweldige vrouw) en werk hier officieel, heb mijn CZ rijbewijs ook al (voor de ongelooflijke prijs van 50kc). Mijn nederlandse rijbewijs verliep in maart, omdat ik hier woon moest ik hier een rijbewijs aanvragen.

De ambassade in Praag is ook altijd erg behulpzaam.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel geluk...
 
Nou, 2 maanden na z'n eerste bericht is hij voor het laatst op het forum geweest. Ben bang, dat je moeite om hem te helpen, boter aan de galg was...
Maar misschien heb ik het helemaal mis, en geniet hij ondertussen al van het goede Tsjechische leven.
 
Heel kenmerkend. Dolenthousiast willen gaan emigreren, veelal na enkele vakanties in Tsjechie te hebben doorgebracht. Dan dit forum gebruiken als Enkhuizer almanak omdat men zelf niet bij machte is zaken uit te zoeken. En dan zien dat het allemaal een enorme hoeveelheid papierwerk, geduld en nog veel meer geduld vraagt voordat men ziet dat Tsjechie ook een gewoon land is en niet het sprookje blijkt te zijn die men voor ogen had.

Tsjechie is prachtig om te wonen, daarom wonen wij er nu al weer 9 jaar, maar juist de ambtenarij waar je doorheen moet, is de ultieme testcase om te zien of je echt zo graag wil emigreren.

Meestal dus verloren tijd om op dergelijke vragen te reageren, reden waarom ik het ook meestal niet doe. Het overgrote deel haakt namelijk gewoon af.
 
Olivier, ik vind dat je veel te negatief bent.
Voor een deel heb je wel gelijk, er komen hier mensen die dolenthousiast van alles en nog wat willen en waar je daarna nooit meer iets van hoort.
Het meest kenmerkende voorbeeld daarvan vond ik van een paar jaar geleden realist.
https://www.tsjechie.net/forum/members/realist.16730/
Hij deed zijn naam geen eer aan want hij was alles behalve realistisch en vanaf 2015 is hij hier spoorloos verdwenen.

Maar dat geldt niet voor iedereen dus daarom wil ik ook het tegengeluid laten horen.

Wij gingen in de zomer van 2007 voor het eerst van ons leven op vakantie naar Tsjechië
Hadden dat dolenthousiaste waar jij het over had en besloten 2 maanden later om hier te gaan wonen.
Heb dit forum inderdaad gebruikt als een soort Enkhuizer almanak, maar niet omdat ik niet bij machte was zelf zaken uit te zoeken maar omdat kennis en een groot netwerk onontbeerlijk is als je dit soort dingen wilt doen en je dus moet informeren, veel informeren en moet netwerken. Heel veel netwerken.
Ik heb aan dit forum vrienden voor het leven overgehouden en een hele boel kennis omdat we hier elkaar allemaal proberen te helpen. Je kan het niet alleen!!!

En wat je testcase betreft:
We hadden een stuk grond gekocht waar nog niet eens bouwbestemming op zat.
Via een omweg, want inderdaad je loopt tegen regels aan en niet zo'n beetje ook.
Dus eerst bij die ambtenarij waar jij het over had een bestemmingsplan wijzigen.
Dat is in Nederland al een klus maar in Tsjechië helemaal kan ik je zeggen.
En dan een architect gaan zoeken een aannemer gaan zoeken een bouwpastoor gaan zoeken en alle tegenslagen die je tegenkomt tackelen.
Nu staat ons droomhuis er hebben we alle zaken die komen kijken bij een emigratie uitgevogeld bij belastingdienst gemeenten, rijk, pensioenfonds, CAK ( zorgbureau) etc etc en gaan we volgend jaar per 1 juli emigreren.

Ik ben echt heel blij met alle hulp die ik onderweg gekregen heb, ook van dit forum, want echt je kan niet alles alleen.
En ja.......veel haken af en dan is het jammer van de tijd en de energie die je erin gestoken hebt maar dat zal mij er niet van weerhouden om op mijn beurt een helpende hand toe te steken als mensen me vragen om info etc.
Wij hebben onze droom waar kunnen maken en dat gun ik anderen ook.

Martin
 
Ik ben het met feertje (Martin) eens. Ik ben in 2009 geëmigreerd naar Tsjechië. Ik had me nog niet aangemeld bij het forum, maar ik heb er toen wel veel dingen op opgezocht. Het is gewoon handig als mensen hun ervaringen delen op een forum, dan hoef je niet alles zelf uit te vinden. Dus ook al maakt de vragensteller er geen gebruik van, dan kan het best zijn dat je er toch weer andere mensen mee helpt. Nu na 8 jaar heb ik zelf ook wat ervaring met hoe zaken hier werken en vind ik het leuk als ik daar anderen weer mee van dienst kan zijn.
 
Dag Martin en Marwa,

Chapeau dat het jullie is gelukt en dat jullie de weg gevonden hebben!

Reden waarom ik ietwat negatief reageerde was zuiver en alleen omdat ik vaak het gevoel krijg naar een aflevering van "ik vertrek" te kijken. Enthousiaste mensen die een volkomen verkeerd beeld van de realiteit in Tsjechie hebben en vaak niet verder komen dan "ik begin een B&B".

Tuurlijk, moet iedereen zelf weten, maar allemachtig, schuif dat uberpositieve eens weg, zet de roze bril af en bedenk alle "if-then" scenario's. Want die "if-then" regels komen zeker aan de orde.
Vandaar mijn ietwat negatieve respons.
 
Toevallig weet ik dat de mensen bij "ik vertrek" geselecteerd worden als ze verwachten dat er van alles mis kan gaan. Soms krijg je namelijk te horen na de proefopnames, dat je bedrijfsplan zo goed in elkaar zit, dat ze toch liever dat andere stel nemen waar dat niet zo is.
Ik wil daarmee zeggen dat je door dit programma ook een verkeerd beeld van de werkelijkheid kan krijgen en dat er natuurlijk zat mensen zijn die wel een weloverwogen besluit nemen en bij wie het prima gaat na een emigratie. Daarbij wil het ook niet zeggen dat als je in Nederland voor je zelf begint, dat er dan niks mis kan gaan. Ondernemen blijft altijd een risico. Het is alleen verstandig om dat risico zo beperkt mogelijk te houden en je zo goed mogelijk voor te bereiden, waarbij dit forum zeker een rol kan spelen als het om Tsjechië gaat.
 
We "zitten" hier al 25 jaar. De laatste 15 jaar met een eigen firma. Om comfortable redenen, verdelen wij ons leven in 6 maanden NL en de overige maanden in CZ. Die "overige maanden", natuurlijk wel in de mooiste periode.

Ons zakenpand, annex woongelegenheid bestaat bij de zakelijke CZ inkomsten. Ook wij hebben wel eens overwogen om bv het geweldig potentiaal aan fietsroutes te gaan exploreren door de aankoop van een extra pandje aan de overkant en daar , inderdaad, B&B te creëren.

Na het nodige uitzoeken omtrent regelgeving, vergunningen, heffingen, "zakelijke" verzekeringen, aansprakelijkheidsverzekering en meer restanten van de oude Nomenclatura, wordt je enthousiasme wel bijzonder getemperd. Het is dus niets geworden. Niet omdat het niet kon, maar vanwege het "gedoe".

Voor diegenen die de echte stap hebben genomen om hier in de CZ te gaan leven, werken en wonen heb ik alleen maar grote waardering en wens hun veel succes.

Ik ben het met Olivier eens: "Ik vertrek" is in de meeste gevallen alleen maar leedvermaak.
 
Ik snap jullie heel goed.
"If then" is voor mij niet meer dan absoluut vanzelfsprekend, maar een ander denkt daar totaal niet aan.
Ik weet uit ervaring dat televisie nooit meer dan poppenkast is. Het zal me niet door iedereen in dank worden afgenomen dat ik het zeg, maar als je als voorbeeld het programma "Dance dance dance" neemt, dan staat de winnaar al vast voordat aflevering 1 is uitgezonden. En de mensen maar stemmen voor een winnaar.
Dus "Ik vertrek" is geen maatstaf voor als je wilt vertrekken, dat is alleen maar TV.

De wereld is groot geworden door mensen die een droom hadden en gelukkig waren er dat een groot aantal meer dan alleen Martin Luther King.

Groetjes van Martin die ook een droom had en hem gelukkig tot stand heeft gebracht, ook al is het dan met vallen en opstaan geweest.
 
Bovenaan