Klacht tegen BVN-TV

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het zou een verkeerde conclusie zijn om te menen dat ik als beroep 'klager' heb. Door toevallige omstandigheden heb ik tegen twee reclameuitingen van de NPO geklaagd. De tweede tegen een reclame waarin wordt gezegd dat je BVN-TV overal kunt ontvangen en dat je daarmee je favoriete programma's kunt zien. BVN-TV geeft een samenvatting van de 3 Nederlandse en 2 Belgische TV-zenders die uit openbare middelen worden gefinancierd. Het is natuurlijk onmogelijk iedereen zijn favoriete programma's te geven op één zender. De Reclame Code Commissie was het met mij eens en formuleerde dit als volgt:
In de uiting wordt gezegd: "Met BVN kan je overal naar je favoriete programma's kijken." De gemiddelde consument zal hierdoor verwachten dat hij zijn persoonlijke favoriete programma's kan kiezen uit het programma-aanbod van de drie Nederlandse en twee Belgische zenders. Immers, smaken verschillen, en wat de favoriete programma's van de een zijn, hoeven nog niet de favoriete programma's van de ander te zijn.
Nu van een keuzemogelijkheid geen sprake is - het betreft immers een door NPO gemaakte selectie uit het programma-aanbod van NPO en VRT, waarbij uit het verweer niet valt af te leiden hoe deze selectie tot stand is gekomen - acht de Commissie de woorden "je favoriete programma's" verwarrend. Dit wekt de suggestie van een ruim aanbod waaruit een persoonlijke keuze kan worden gemaakt, hetgeen naar het oordeel van de Commissie onvoldoende wordt waargemaakt. Hierdoor wordt het vertrouwen in reclame geschaad als bedoeld in artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
 
De NPO heeft bezwaar aangetekend. In september zal de beroepscommissie uitspraak doen. Ik houd je op de hoogte.
 
De uitspraak van het College van Beroep van de Stichting Reclame Commissie van 11 september 2018 (mij toegezonden op 25-9) heeft mij verder geen gelijk gegeven. Van de NPO waren twee personen aanwezig om naast het schriftelijke verweer deze ook mondeling toe te lichten. Ik verblijf in Tsjechië zodat ik mijn bezwaar tegen de reclame dat je je 'favoriete' programma's via bvn.tv kunt bekijken niet mondeling, wel schriftelijk, heb toegelicht. In de uitspraak wordt gesproken over 'geïntimeerde'. Die ben ik als degene die een klacht heeft ingediend.

De uitspraak:
"Naar het oordeel van het College zal de gemiddelde consument op grond van het voorgaande de televisiecommercial niet zo uitleggen dat BVN het volledige programma-aanbod van NPO en VRT uitzendt. Dat de door BVN gemaakte selectie niet (geheel) overeenstemt met de persoonlijke voorkeur van geïntimeerde, brengt om die reden niet mee dat de uiting onjuist is. NPO heeft verder voldoende onderbouwd dat BVN een selectie uitzendt die een aanzienlijk deel van de meest bekeken televisieprogramma's omvat, waardoor voldoende invulling wordt gegeven aan de mogelijkheid op BVN 'je favoriete programma's' te kijken. Van een onjuiste suggestie over het programma-aanbod is verder geen sprake. Dit impliceert dat de klacht alsnog dient te worden afgewezen."

Ik wist dat mijn klacht zwak was, maar kreeg gelijk van de Commissie. Daar heeft de NPO bezwaar tegen aangetekend.
 
:D
Tja, zo gaat dat. Nu maar weer verder met het echte leven?

Yeah.

Afgelopen nacht -4!!

Veel plantjes dood, groentetuin exit. Tomaten: prut,......................
Maar ons kacheltje brandt.
Wordt vanavond/nacht weer een dikke min!
Like the life!

Dit is natuurlijk helemaal Off Topic en heeft niets te maken met BVN etc.;)
Wel leuk om te melden.

BVN:
Wat zijn er toch een heeeele hoop zenders via de sateliet.
BVN: dat ga je niet missen, anders maar naar "uitzending gemist"
Krijg je de staatsomroep weer.:slik:
 
Bovenaan