Voetbal

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Viktoria Plzen uit Europa League

Sporting Clube de Portugal heeft via een verlenging de volgende ronde van de Europa League bereikt. De gasten moesten diep gaan tegen Viktoria Plzen.

Door twee goals van Fredy Monteiro in Lissabon was Sporting met een 2-0 overwinning op zak naar Tsjechië afgereisd voor de return. Viktoria Plzen geloofde echter nog in een stunt en al na zes minuten kwam de thuisploeg op voorsprong. Uit een hoekschop van Jan Kovarik kopte Marek Bakos de 1-0 tegen de touwen.

Via Milan Havel werd Plzen opnieuw gevaarlijk en Sporting, met Bas Dost in de basis, had moeite om voor veel dreiging te zorgen. Aan het begin van de tweede helft nam Bruno Fernandes het doel van de Tsjechen onder vuur, maar doelman Ales Hruska had daar een antwoord op.

Na 64 minuten werden de problemen voor de Portugezen groter toen Bakos zijn tweede goal van de avond maakte. De 34-jarige Slowaakse aanvaller scoorde dit keer met een laag schot in de hoek. Plzen kreeg nog meer mogelijkheden, al had Gelson Martins aan de andere kant het belangrijke uitdoelpunt kunnen maken. Hij stuitte op Hruska.

In extremis kreeg Dost de allergrootste kans om het tweeluik te beslissen. De Nederlander versierde een goedkope strafschop en die miste hij vervolgens zelf. Ook de rebound van Fernandes ging er niet in, waardoor de wedstrijd een verlenging kreeg. Daarin werd Dost gered door Rodrigo Battaglia, die Sporting met een rake kopbal uit een hoekschop alsnog naar de volgende ronde hielp.

Bron: goal.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Uruguay wint van Tsjechië in China Cup

Uruguay heeft in de strijd om de China Cup gewonnen van Tsjechië met 2-0. Dankzij het vijftigste interlanddoelpunt van Luis Suárez (strafschop) en een treffer van Edinson Cavani werden de Tsjechen verslagen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech Rozehnal houdt het profvoetbal voor gezien
  • 1883670618.jpg
Rozehnal kwam dit seizoen slechts drie keer in actie voor KV Oostende.

David Rozehnal (37) heeft een punt gezet achter zijn professionele voetbalcarrière. De KV Oostende-speler vertoefde door familiale problemen al sinds december in z'n thuisland Tsjechië en gaat er nu voetballen bij een amateurclub uit z'n dorp.

Rozehnal heeft er een indrukwekkende carrière opzitten. België leerde de Tsjech voor het eerst kennen in 2003 toen hij van Sigma Olomouc naar Club Brugge verhuisde. Na twee seizoenen bij Club begon hij aan een Europese odyssee die hem achtereenvolgens bij PSG, Newcastle, Lazio Roma, Hamburg en Lille bracht.

In 2015 keerde de Tsjech terug naar België om bij KV Oostende aan de slag te gaan. Vorig seizoen stond hij met de kustploeg nog in de verloren bekerfinale tegen Zulte Waregem, maar dit seizoen kwam hij slechts drie keer in actie voor KVO.

In december keerde de verdediger terug naar Tsjechië door familiale problemen. Rozehnal, die einde contract was na dit seizoen, zal nu in z'n thuisland blijven om zich op z'n familie te focussen.

Rozehnal was ook bij de Tsjechische nationale ploeg jarenlang een vaste waarde. Hij verzamelde ruim 60 caps en speelde met Tsjechië op de EK's van 2004 en 2008 en het WK van 2006.

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Vijfde landstitel voor Viktoria Pilsen

Viktoria Pilsen heeft voor de vijfde keer in de historie de landstitel in de Tsjechische voetbalcompetitie behaald. Het elftal van trainer Pavel Vrba versloeg in eigen stadion FK Teplice met 2-1. Titelverdediger Slavia Praag ging met 1-3 onderuit tegen Jablonec en kan daardoor Pilsen niet meer passeren.

Pilsen mag komende seizoen meedoen aan de play-offs van de Champions League. De vorige landstitels behaalde de club in 2011, 2013, 2015 en 2016.

Bron: ANP
ANP
 

Ad Verschoor

Donateur
Australië ruim langs Tsjechië

australie-tsjechie-fe63345e35459315c4a4ebc731e73970-9a16ecd4ff223bcac84e0968b9f10efd.jpg


Australië heeft in aanloop naar het WK een ruime overwinning behaald in een oefenwedstrijd. In Oostenrijk versloeg het team van bondscoach Bert van Marwijk Tsjechië met 4-0. Tsjechië plaatste zich niet voor het WK.

Matthew Leckie scoorde twee keer voor Australië, dat halverwege met 1-0 leidde. De overige doelpunten kwamen op naam van Andrew Nabbout en Jakub Jugas (eigen doel).

Bron: ziggosport.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Nigeria verliest in aanloop naar WK van Tsjechië
xxl.jpg

Bryan Idowu (2) duelleert met de Tsjech Vladimir Coufal (5)

Nigeria heeft de oefencampagne richting het WK afgesloten met een 1-0 nederlaag tegen Tsjechië. Oud-Vitessespeler Tomás Kalas maakte in de eerste helft de enige treffer.

Bondscoach Gernot Rohr van Nigeria heeft nog een puzzel op te lossen voor de start van het WK want ook tegen Congo (1-1) en Engeland (2-1) werd in de oefencampagne niet gewonnen. En wat de Duitser vooral nog zorgen zal baren: ook het spel is nog lang niet wat het moet zijn. Vooral voor rust was het bijzonder matig wat de Nigerianen in het Oostenrijkse Sankt Pölten lieten zien.

William Troost-Ekong, de centrumverdediger met een Nederlandse moeder, speelde tegen de Tsjechen de hele wedstrijd. Tyronne Ebuehi (in Haarlem geboren) viel direct na rust in.

Nigeria is in Rusland ingedeeld in groep D en neemt het op tegen vice-wereldkampioen Argentinië, IJsland en Kroatië.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Emotioneel afscheidsduel Tomás Rosicky

vi-5477135.jpg


Tomás Rosicky heeft zaterdagavond in een speciale afscheidswedstrijd het professionele voetbal uitgezwaaid. Robin van Persie was één van de deelnemers aan het duel in Praag.

Een team van voormalige Tsjechische ploeggenoten van Rosicky nam het in Praag op tegen een team met oud-ploeggenoten van de middenvelder bij zijn clubs. Naast Van Persie waren onder anderen ook Cesc Fàbregas, Jens Lehmann en Nuri Sahin van de partij.

De afscheidswedstrijd eindigde in een 5-2 overwinning voor de Tsjechen, met een doelpunt van Rosicky junior als slotakkoord. Namens de tegenpartij pikte Robin van Persie nog een doelpuntje mee. Rosicky zelf kwam ook nog tot scoren, al stopte Lehmann nog wel een strafschop van hem. 'Typisch Jens, het verrast me niet', reageerde de hoofdrolspeler tegenover het clubkanaal van Arsenal lachend. 'Ik ben al lang blij dat hij mijn zoontje wel liet scoren!'

De 37-jarige Tsjech, die in totaal 248 officiële duels voor Arsenal speelde, genoot met volle teugen van zijn vaarwel. 'Het was een heel emotionele avond. Het was geweldig om dit te kunnen delen met alle spelers die speciaal zijn afgereisd. Ik wil iedereen die deze avond zo speciaal heeft gemaakt bedanken.'

Bron: vi.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sedlacek van Sparta Praag naar AZ

00f85669-f2ce-4081-8766-b71cf1428492-810x539.jpg



AZ heeft donderdag een nieuwe aankoop gepresenteerd. De Tsjech Richard Sedlacek komt over van Sparta Praag. De 19-jarige controlerende middenvelder tekent tot medio 2020. Sedlacek sluit eerst wel aan bij Jong AZ.

Sedlacek: ‘Eén van de beste jeugdopleidingen’
Op AZ.nl laat de Tsjech weten dat hij blij is met deze overstap. Zelf zegt hij daarover: “AZ is een goede club met één van de beste jeugdopleidingen. Ik ben een box-to-box-speler, die graag aan de bal is en doelpunten maakt.” Sedlacek is niet de enige Tsjech bij AZ, met Ondrej Mihalik komt hij een landgenoot tegen in Alkmaar. De twee hebben al contact met elkaar gehad en Sedlacek geeft aan dat de aanwezigheid van Mihalik zeker hielp om naar AZ te komen.

Huiberts: ‘Volgende stap zetten’
Max Huiberts heeft op AZ.nl aangegeven dat Richard Sedlacek een goede controlerende middenvelder is en dat hij dus uit gaat komen in de Keuken Kampioen Divisie. Max Huiberts: “Richard heeft alle Tsjechische jeugdelftallen doorlopen. Daarnaast was hij afgelopen seizoen aanvoerder van Sparta Praag Onder 19. Hij kan nu in de sterke Keuken Kampioen Divisie spelen en we hopen dat hij bij ons de volgende stap in zijn loopbaan kan zetten.”

Bron: azfanpage.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Anderlecht kreeg de Tsjechische spits Michael Krmencik aangeboden afgelopen winter, nu wil Club Brugge hem

Diaby vertrekt mogelijk nog bij Club Brugge en dus mag er een spits bij voor blauw-zwart. Daarbij komen ze uit bij een Tsjechische aanvaller.

Michael Krmencik staat in de belangstelling van Club Brugge. Dat weet alvast Danik Sport. De grote aanvaller (1m90) zou zes miljoen euro moeten kosten.

Zes miljoen euro
Afgelopen winter werd hij nog aangeboden bij RSC Anderlecht, maar de 25-jarige Tsjechische spits tekende er uiteindelijk geen contract.

Bij Viktoria Pilzen was hij vorig seizoen goed voor 22 goals en 8 assists, dit seizoen zit hij al aan twee goals bij de Tsjechen.

Bron: voetbalkrant.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Ajax-vrouwen tegen Sparta Praag in Champions League

De voetbalsters van Ajax moeten het in de eerste ronde van de Champions League opnemen tegen Sparta Praag. Dat blijkt na loting van de UEFA in Nyon. Ajax heeft op papier een gunstige loting. Sparta Praag staat van alle mogelijke tegenstanders het laagste op de UEFA-ranking.

Ajax speelt op 12 of 13 september eerst in Amsterdam tegen Sparta Praag. Op 26 of 27 september volgt de return in Praag.

Bron: ANP
 

Ad Verschoor

Donateur
45-voudig international moet de cel in na seksadvertenties van ex-vrouw
1523516351535.jpg


Tomás Repka is veroordeeld tot een gevangenisstraf, zo melden diverse Tsjechische media donderdagmiddag. De voormalig international moet zes maanden de cel in, zo oordeelde de rechter in Brno donderdag, aangezien de oud-voetballer fictieve seksadvertenties op internet plaatste van zijn ex-vrouw Vladka Erbova.

De 44-jarige oud-verdediger handelde niet alleen, want ook zijn huidige partner is veroordeeld: Katerina Kristelova moet een fikse boete betalen voor het feit dat zij drie advertenties online heeft geplaatst met de beeltenis van Erbova. Ook het telefoonnummer van de ex-vrouw van Repka stond enige tijd online, zo melden lokale media.

Repka heeft in totaal 45 interlands voor Tsjechië gespeeld, waarin hij een keer wist te scoren, namelijk tegen Schotland. De voormalig stopper kwam in zijn loopbaan ook drie keer uit tegen Nederland. In clubverband was Repka actief voor onder meer West Ham United en Fiorentina. In eigen land speelde hij voor Banik Ostrava, Sparta Praag en SK Dynamo Ceske Budejovice.

Bron voetbalzone.nl
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Vaclav Cerny is op de weg terug bij Ajax.

In oktober scheurde de Tsjechische aanvaller de voorste kruisband in zijn rechterknie af. Inmiddels zit hij in de laatste fase van zijn revalidatie.


Cerny kon door zijn zware knieblessure wekenlang niets doen. "Dan heb je iemand bij je nodig. Dat was voor mij het ergste. Daarna werd het beter en kon ik steeds meer dingen doen", vertelt Cerny aan Ajax TV.

De twintigjarige Ajacied revalideerde lang in het buitenland. "Daar was het het ergste. Ik was ook helemaal alleen. Af en toe belde ik mijn vader dat hij moest komen. Daar had ik wel echt momenten dat ik dacht: dit is niet meer leuk. Ik vroeg me af of ik nog wel voetballer was. Dit soort momenten gun je niemand, maar het heeft me zeker sterker gemaakt."

Sinds een paar weken staat Cerny weer op het veld. "Alsof ik net ben begonnen met voetballen. Zo mooi is het", lacht de aanvaller, die bij Ajax revalideerde met Daley Sinkgraven en aanvoerder Joël Veltman. "We hebben steun aan elkaar gehad. Dat is heel mooi en heel belangrijk."

Het is nog niet duidelijk wanneer Cerny zijn rentree kan maken bij Ajax.

Bron: voetbalnieuws.nl
 

kuurgast

Donateur
Tomáš Necid (29) nieuwe spits van ADO Den Haag.

ADO Den Haag heeft de gewenste aanwinst voor de spitspositie gevonden. Tomáš Necid komt de Haagse gelederen per direct versterken. De 29-jarige Tsjech komt over van het Turkse Bursaspor, waar zijn contract ontbonden werd, en tekent een contract voor twee seizoenen in het Cars Jeans Stadion.
Necid vangt het vertrek van Bjørn Johnsen naar AZ op en gaat rugnummer 9 dragen in Den Haag. Het is een spits met een mooie staat van dienst. De carrière van Necid begon in zijn vaderland bij Slavia Praag, waar hij in 2009 een transfer naar CSKA Moskou wist af te dwingen. Na 30 goals in 109 optredens werd de Tsjech door de Russische topclub verhuurd aan achtereenvolgens PAOK Saloniki, Slavia Praag en PEC Zwolle. In het seizoen 2014/2015 speelde Necid voor laatstgenoemde club in Nederland, waar hij zich destijds liet gelden met 14 goals in 33 duels. Necid is 44-voudig international van Tsjechië (12 goals).


Tomáš was al een tijdje de spits die ADO Den Haag graag wilde hebben en tekende dinsdag met een glimlach een tweejarig contract in het Cars Jeans Stadion. "Ik ben echt blij om hier te zijn", zegt Necid tegen ADO TV over zijn overstap. Komende zaterdag hoopt hij al te debuteren tegen Excelsior.
PEC Zwolle had zich graag nog willen versterken met Tomáš Necid, maar de aanvaller slaat de toespeling echter af en gaat aan de slag bij ADO Den Haag.
Bron oa voorburgsdagblad.nl + adodenhaag.nl.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rusland ontmantelde Tsjechië met 5-1

Rusland was misschien wel dé verrassing op het afgelopen Wereldkampioenschap voetbal. Het gastland werd getipt als één van de zwakste teams, maar kon toch een aardig parcours afleggen. Dat zette zich vanavond verder tegen Tsjechië.

Rusland, dat op het WK nog verrassend Spanje uitschakelde, mocht het in eigen huis (in Rostov) opnemen tegen Tsjechië. Bij de Russen zagen we heel wat nieuwe namen, maar die moesten geenszins onderdoen voor de helden van het WK. Goals van Ionov, Zabolotnyi en nogmaals Ionov zorgden voor een 3-0 ruststand.

Jakub Brabec, ex-Genk, mocht daarna invallen en kreeg nog twee doelpunten om de oren. Erokhin en invaller Poloz tekenden voor de treffers. Soucek maakte intussen wel nog de 3-1, maar het ziet ernaar uit dat het met dat zelfvertrouwen van op het WK nog steeds goed gesteld is bij de Russen.

Bron: voetbalkrant.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische voetbalbond en bondscoach Jarolim uit elkaar

xxl.jpg

De Tsjechische bondscoach Jarolim ANP

Karel Jarolim is niet langer de bondscoach van Tsjechië. De Tsjechische voetbalbond meldt op Twitter dat het na onderling overleg afscheid heeft genomen van de 62-jarige trainer. Het besluit komt daags na de 5-1 nederlaag in een oefenduel met Rusland. "Het team heeft een nieuwe impuls nodig", zegt Jarolim zelf.

Afgelopen donderdag werd er in het kader van de Nations League al met 2-1 verloren van Oekraïne. De grote nederlaag in de vriendschappelijke wedstrijd tegen Rusland was de spreekwoordelijke de druppel. "De situatie was niet langer houdbaar'', aldus Martin Malik, voorzitter van de Tsjechische voetbalbond.

Jarolim werd in 2016 aangesteld als de opvolger van Pavel Vrba. Hij moest Tjechië naar het WK in Rusland leiden maar slaagde hier niet in. Eerder was Jarolim werkzaam als trainer bij Slavia Praag, Slovan Bratislava en Al-Ahli.

De Tsjechische voetbalbond gaat de komende dagen met kandidaten voor het bondscoachschap om de tafel.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Ajax Vrouwen na rust langs Sparta Praag

Het vrouwenteam van Ajax heeft in de eerste ronde van de Champions League de thuiswedstrijd tegen Sparta Praag in winst omgezet. Het duel op De Toekomst eindigde in 2-0 voor de Amsterdammers.
De Nederlandse kampioen nam na de rust afstand van de Tsjechische ploeg. Lina Salmi en international Kelly Zeeman kwamen tot scoren. Keepster Marieke Ubachs verrichtte een aantal prima reddingen in het Amsterdamse doel. De return is over twee weken in Praag.

Bron: foxsports.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
it

v2_large_ab0ccdc01ef86e3b332a24e0d705cb962990ad64.jpg


Cerny dolgelukkig met rentree: 'Voelde na tien minuten al dat ik kapot was'

Vaclav Cerny stond maandagavond na lang blessureleed eindelijk weer op het veld. De Tsjech speelde een helft mee met Jong Ajax en liet achteraf weten dat hij dolblij is eindelijk weer minuten te hebben gemaakt.

"Ik heb lang moeten wachten. Het voelt toch wel heerlijk dat ik weer op het veld mag staan", aldus Cerny voor de camera van FOX Sports na de 2-0 overwinning op Helmond Sport. "Gisteravond had ik wel moeite met in slaap vallen. Het voelde toch wel apart moet ik eerlijk zeggen. Na zo'n lange tijd wist ik dat ik weer mocht voetballen."

Cerny maakte een bedrijvige indruk op De Toekomst, maar zat er vrij snel doorheen. "Dan begint de wedstrijd en voel je na tien minuten dat je op zich kapot bent. Ik had het even moeilijk op het begin. Ik wil niet zeggen dat het super ging, maar ik ben gewoon super blij dat ik kon beginnen."

De buitenspeler stelt dat hij niet bang is om een terugval te krijgen. "De knie wordt helemaal niet dik. Ik heb last van de rest van mijn lichaam, maar de knie is heel goed", stelt hij.

Bron: voetbalprimeur.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Silhavy nieuwe bondscoach Tsjechië met Galásek als assistent
xxl.jpg

Jaroslav Silhavy ANP


Tsjechië heeft in Jaroslav Silhavy een nieuwe bondscoach gevonden. Tomás Galásek zal een van zijn assistenten worden. De 45-jarige Galásek speelde jarenlang in de eredivisie bij Willem II en Ajax en was aanvoerder van het Tsjechische elftal.

Silhavy, met 465 wedstrijden recordhouder in de Tsjechische competitie, volgt Karel Jarolim op die vorige week afscheid nam van de nationale ploeg na de zware 5-1 oefennederlaag tegen Rusland. Tsjechië verloor bij de start van de Nations League ook al van Oekraïne (1-2).

De 56-jarige oefenmeester was tussen 2001 en 2009 al assistent-coach bij de Tsjechische nationale ploeg. Zijn laatste klus als hoofdtrainer, van Slavia Praag, kwam eind vorig jaar ten einde.

xxl.jpg

Tomás Galásek ANP

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Viktoria Plzen verspeelt zege tegen CSKA Moskou

In groep G van de Champions League werd in blessuretijd gescoord. Dankzij een strafschop in de vijfde minuut van de extra tijd sleepte CSKA Moskou nog een 2-2 uit het vuur bij Viktoria Plzen.

xxl.jpg

Viktoria Plzen-spits Michael Krmencik scoorde twee keer EPA
Bij de thuisploeg leek Michael Krmencik uit te groeien tot de gevierde man. De 25-jarige spits, die in de tiende minuut al een keer op CSKA-doelman Igor Akinfeev was gestuit, stond na een halfuur op de juiste plaats na een ingestudeerde vrije trap. Kort voor rust promoveerde Krmencik een voorzet van David Limbersky met een volley tot doelpunt: 2-0.

Tijd voor bezinning bij de Russen, die de pauze kennelijk nuttig benut hadden. Na de hervatting had CSKA slechts enkele minuten nodig om de aansluitingstreffer te produceren. Fedor Chalov kwam goed voor zijn man en tikte met een uitgestoken been de 2-1 binnen.

xxl.jpg

Teleurstelling bij de spelers van Viktoria Plzen na de late 2-2 EPA
In de hectische slotfase van het duel, waarin beide ploegen vele kansen hadden weten te creëren, werd eerst nog een Russisch doelpunt afgekeurd. Na een duwfout kwam de bal in de 95ste minuut echter op de stip van de Tsjechen te liggen. Nikola Vlasic maakte geen fout: 2-2.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Europa League 2018/19, de groepsfase.

In groep C is Slavia Praag begonnen met een overwinning. Het was Zmrhal, die in de 35e minuut de 1-0 voor zijn rekening nam tegen de Franse club Girond.Bordeaux. Het bleek tevens de eindstand, zodat Slavia goed van start is gegaan in haar poule.

In groep K verloor FK Jablonec in haar uitwedstrijd tegen de Franse club Stade Rennais. In de 31e minuut kwam Rennais op een 1-0 voorsprong, waarna Trávnik in de 54e minuut gelijk maakte. In blessuretijd mochten de Fransen nog een penalty nemen, waarmee ze de eindstand op 2-1 bepaalden.
 
Bovenaan